Zelfstudie van de Bijbel, kan dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 23 feb 2007 16:34

Lalage schreef:Die oude geschriften kunnen je helpen om het beter te begrijpen, maar de bijbel roept ons ook op om alles te toetsen aan het Woord van God. Dus ik denk dat je alles wat je leest moet controleren: staat het er wel echt?

Ik geef je daarin gelijk, maar ik weet dat er mensen zijn die letterlijk alles wat ooit gezegd en/of geschreven is, overboord gooien als zijnde een 'foute uitleg'... En dáár heb ik persoonlijk mijn twijfels bij.

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 23 feb 2007 19:12

Ik heb van Riska en anderen nog geen antwoord op mijn vraag gehad of het er of toe of afdoen ook te maken heeft met onze zgn. onfeilbare dogma's? Mijn vraag concreet is uberhaupt een geschrift naast de heilige Schrift er iets aan toedoen?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Zelfstudie van de Bijbel, kan dat?

Berichtdoor Boekenlezer » 23 feb 2007 19:59

Riska schreef:Er is iets wat mij al heel lang bezighoudt en ik vind het ook min of meer terug in het topic 'thuislezers en de sacramenten'.

Er zijn mensen - ook op dit forum - die zeggen, dat sinds zij tot geloof gekomen zijn, zij 'met nieuwe ogen' de Bijbel zijn gaan lezen. Ze kwamen tot de ontdekking dat alles wat gezegd en geschreven is niet klopt en houden er een eigen interpretatie op na.

Ik vraag mij al heel lang af of dit kan. Kun je alles opzij leggen dat ooit geschreven is door kerkvaders, door theologen? Kun je de geloofsbelijdenissen op zij leggen? Kun je zonder meer zeggen dat alles en iedereen het fout had en dat jij een ander inzicht hebt gekregen en dat dat inzicht normatief is?

Ik kan mij voorstellen dat iemand zegt dat hij het in onze tijd anders zou formuleren. De Dordtse Leerregels, de Nederlandsche Geloofsbelijdenis en de Heidelbergsche Catechismus hebben het geloof in hun tijd en op hun wijze onder woorden gebracht. Dat zouden wij - wellicht - in iets andere bewoordingen zeggen.

Maar wij staan in een traditie, in een geloofstraditie. Kunnen wij dat als een niet-meer-passende jas uittrekken? Of doet iemand die dat doet uiteindelijk zichzelf tekort, omdat hij/zij een grote rijkdom weggooit?

Je hebt van die mensen, die het in hun eentje beter denken te weten dan iedereen. Ja, zelfs beter dan de oude kerkvaders, de reformatoren, en noem maar op.
Dat zou ongelofelijk knap zijn als dat ook werkelijk zo zou zijn. Want dan moet je wel ongelóóófelijk veel gestudeerd hebben, om hen allemaal te overtreffen. Dat lijkt mij niet reëel voor Jan-met-de-pet (die het nogal eens beter denkt te weten).
Daarom hem ik het maar geteld in de modus irrealis: ...als dat ook werkelijk zo zou zijn. (En het kan me niet schelen als dergelijke mensen dan rood zouden worden van boosheid, bij het zo in twijfel trekken van hun 'autonomie'.)
Ik geloof dus absoluut niet in het goed recht van een dergelijke eigenwijsheid.

Wat de Bijbel beschrijft, is een realiteit met een enorme omvang. Daar zijn steeds weer nieuwe dingen aan te ontdekken. Juist daarom heb je de kerk van alle tijden en plaatsen nodig, om dat allemaal te kunnen uitdiepen.
Neemt niet weg dat er ook vergissingen zijn gemaakt in het verleden en het heden. Dat bewijst het verschijnsel van tegengestelde meningen wel. Toch valt er zo enorm veel van anderen te leren. Dat zou je in je eentje nooit allemaal kunnen.
Daar geldt niet slechts naar zijn rationele dimensie. (Dat ook, maar... :arrow: ) Het gaat ook op voor de meer emotionele dimensie. Ik bedoel: de inzichten en rijkdommen van het geloof, die de Heilige Geest ontsluit voor de gelovigen.
Neem bijvoorbeeld dat wat beschreven staat in de tweede vraag/antwoord van de Heidelbergse Catechismus: het kennen van ellende, verlossing, dankbaarheid. Dat omvat alle aspecten van het geloofsleven, en is zonder het werk van de Heilige Geest absoluut ondenkbaar. Ik heb de indruk, dat degenen die de gereformeerde belijdenissen het hardste bekritiseren, daar het minste van kennen in hun eigen leven. Dat ze niet beseffen wie zij zelf tegenover God zijn, en wie God tegenover hen is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Berichtdoor Riska » 23 feb 2007 22:56

waarnemer schreef:Ik heb van Riska en anderen nog geen antwoord op mijn vraag gehad of het er of toe of afdoen ook te maken heeft met onze zgn. onfeilbare dogma's? Mijn vraag concreet is uberhaupt een geschrift naast de heilige Schrift er iets aan toedoen?

Ik spreek voor mij persoonlijk.
Volgens mij zijn er geen onfeilbare dogma's. Dogma's zijn bedacht door kerken als instituut en de ene kerk houdt er andere dogma's op na dan de andere.
Dat is geheel iets anders dan met de Belijdenisgeschriften. Die proberen in hun eigen taal en hun eigen tijd een weergave te geven van wat geloven inhoudt. Het geeft de kernpunten weer.
Persoonlijk - alweer - kan ik mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat met name de HC af en toe belangrijker lijkt te zijn dan de Bijbel zelf. Ik lees ook op dit forum nog al eens: "De HC zegt in zondag..." Ja, oke, maar wat zegt de Bijbel? De HC, de DL en de NG zijn maar menselijke uitingen en daar kan heel best eens iets tussen zitten, wat niet geheel overeenkomstig is met de Bijbel.
Verder denk ik dat het goed is kennis te nemen van de geschriften van zowel hedendaagse als vroegere theologen en filosofen, van Thomas van Aquino tot Prof. Dr. Bram v.d. Beek aan toe, om maar wat te noemen.

Boekenlezer schreef:Neem bijvoorbeeld dat wat beschreven staat in de tweede vraag/antwoord van de Heidelbergse Catechismus: het kennen van ellende, verlossing, dankbaarheid. Dat omvat alle aspecten van het geloofsleven, en is zonder het werk van de Heilige Geest absoluut ondenkbaar. Ik heb de indruk, dat degenen die de gereformeerde belijdenissen het hardste bekritiseren, daar het minste van kennen in hun eigen leven. Dat ze niet beseffen wie zij zelf tegenover God zijn, en wie God tegenover hen is

Dat ben ik wel met je eens, maar ik vind wel dat de verhouding in de HC tussen het kennen van ellende, verlossing en dankbaarheid enigszins zoek is. Het grootste deel gaat over ellende-kennis, de verlossing en dankbaarheid komen er maar bekaaid van af - maar dat is een heel andere discussie denk ik.

André

Berichtdoor André » 23 feb 2007 23:18

Paulus begon dacht ik geméénten te stichten om Gods Woord/evangelie te verspreiden, hij deed dat niet hier en daar voor wat individuele mensen.
Het stichten van gemeenten had dacht ik ook de link naar het 1 lichaam zijn met God.
Mijn ervaring met 'thuislezers' (in de familie) is, dat ze het altijd beter weten, wat je ook maar zegt. (ongenuanceerd ik weet het)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 feb 2007 09:16

Riska schreef:
Jantjes schreef:@Riska wat vind jij van deze teksten:

De 4:2 Gij zult tot dit woord, dat ik u gebiede, niet toedoen, ook daarvan niet afdoen; opdat gij bewaart de geboden van den HEERE, uw God, die ik u gebiede.

Opb 22:18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.

Ik zie het 'staan in de traditie' niet als een toedoen aan de Schrift, maar als een uitleg van...
De HC, DL en NG doen niets toe of af aan de Schriften, zij lichten alleen maar toe, verklaren, leggen uit...
En, zoals ik al zei, wellicht zouden wij nu andere woorden gebruiken.


"Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad" (Jesaja 8:20).
Gods volk heeft de Bijbel gekregen als een beveiliging tegen de invloed van dwaalleraren en de misleidende kracht van de geesten der duisternis. Satan gebruikt alle mogeüjke listen om te voorkomen dat de mensen de Bijbel leren kennen, want de duidelijke uitspraken van de Bijbel brengen Satans bedrog aan het licht. Elke herleving van Gods werk prikkelt de vorst van het kwaad tot grotere activiteit. Hij spant nu al zijn krachten in voor de laatste strijd tegen Christus en zijn volgelingen. Wij zullen binnenkort de laatste grote misleiding meemaken. De antichrist zal dan zijn wonderwerken voor onze eigen ogen verrichten. De vervalsing zal zó volmaakt zijn dat men alleen aan de hand van de Bijbel een onderscheid zal kunnen maken tussen wat waar is en wat vals is. Elke uitspraak en elk wonder zal op grond van Gods Woord moeten worden getoetst.

Bron: http://www.agp-internet.com/react/profetie/1023.htm

Riska

Berichtdoor Riska » 24 feb 2007 09:53

Jantjes schreef:"Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad" (Jesaja 8:20).
Gods volk heeft de Bijbel gekregen als een beveiliging tegen de invloed van dwaalleraren en de misleidende kracht van de geesten der duisternis. Satan gebruikt alle mogeüjke listen om te voorkomen dat de mensen de Bijbel leren kennen, want de duidelijke uitspraken van de Bijbel brengen Satans bedrog aan het licht. Elke herleving van Gods werk prikkelt de vorst van het kwaad tot grotere activiteit. Hij spant nu al zijn krachten in voor de laatste strijd tegen Christus en zijn volgelingen. Wij zullen binnenkort de laatste grote misleiding meemaken. De antichrist zal dan zijn wonderwerken voor onze eigen ogen verrichten. De vervalsing zal zó volmaakt zijn dat men alleen aan de hand van de Bijbel een onderscheid zal kunnen maken tussen wat waar is en wat vals is. Elke uitspraak en elk wonder zal op grond van Gods Woord moeten worden getoetst.

Waarmee je wilt aangeven dat de Drie Formulieren en mensen die heel oprecht proberen iets toe te lichten wat de Bijbel zou kunnen bedoelen te zeggen, allemaal werk van Satan zijn? Mensen niet in alle oprechtheid op hun wijze proberen de Bijbel te verstaan en ernaar te leven?
Of zit ik fout met die gedachte? Hoe moet ik anders deze reactie opvatten?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 feb 2007 11:34

Riska schreef:
Jantjes schreef:"Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad" (Jesaja 8:20).
Gods volk heeft de Bijbel gekregen als een beveiliging tegen de invloed van dwaalleraren en de misleidende kracht van de geesten der duisternis. Satan gebruikt alle mogeüjke listen om te voorkomen dat de mensen de Bijbel leren kennen, want de duidelijke uitspraken van de Bijbel brengen Satans bedrog aan het licht. Elke herleving van Gods werk prikkelt de vorst van het kwaad tot grotere activiteit. Hij spant nu al zijn krachten in voor de laatste strijd tegen Christus en zijn volgelingen. Wij zullen binnenkort de laatste grote misleiding meemaken. De antichrist zal dan zijn wonderwerken voor onze eigen ogen verrichten. De vervalsing zal zó volmaakt zijn dat men alleen aan de hand van de Bijbel een onderscheid zal kunnen maken tussen wat waar is en wat vals is. Elke uitspraak en elk wonder zal op grond van Gods Woord moeten worden getoetst.

Waarmee je wilt aangeven dat de Drie Formulieren en mensen die heel oprecht proberen iets toe te lichten wat de Bijbel zou kunnen bedoelen te zeggen, allemaal werk van Satan zijn? Mensen niet in alle oprechtheid op hun wijze proberen de Bijbel te verstaan en ernaar te leven?
Of zit ik fout met die gedachte? Hoe moet ik anders deze reactie opvatten?
Je heb het wel iets fout opgevat denk ik. Ik heb niet gezegd dat de geschriften die je noemt satans geschriften zijn maar dat ze getoetst moeten worden aan de Bijbel. Door het reformatorisch volksdeel gebeurt het helaas veelal andersom met de door jou genoemde geschriften. Volgens hun (reformatorisch volksdeel) eigen verklaring is dat niet waar maar mijn ervaring en beleving is dat wel zo, maar dat hoeft uiteraard niemand van mij te accepteren. Ik heb jou al verschillende tekstdelen uit de Bijbel genoemd en al vinden hier velen dat de Bijbel moeilijks is de Bijbel zelf zegt dat zij ‘glashelder’ is in de dingen die voor de zaligheid nodig zijn:
Ps 119:105 Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht voor mijn pad.
Ps 119:104 Uit Uw bevelen krijg ik verstand, daarom haat ik alle leugenpaden.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 feb 2007 12:16

Jantjes schreef:Je heb het wel iets fout opgevat denk ik. Ik heb niet gezegd dat de geschriften die je noemt satans geschriften zijn maar dat ze getoetst moeten worden aan de Bijbel. Door het reformatorisch volksdeel gebeurt het helaas veelal andersom met de door jou genoemde geschriften. Volgens hun (reformatorisch volksdeel) eigen verklaring is dat niet waar maar mijn ervaring en beleving is dat wel zo, maar dat hoeft uiteraard niemand van mij te accepteren. Ik heb jou al verschillende tekstdelen uit de Bijbel genoemd en al vinden hier velen dat de Bijbel moeilijks is de Bijbel zelf zegt dat zij ‘glashelder’ is in de dingen die voor de zaligheid nodig zijn:
Ps 119:105 Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht voor mijn pad.
Ps 119:104 Uit Uw bevelen krijg ik verstand, daarom haat ik alle leugenpaden.

Eerlijkheidshalve heb ik wel eens vraagtekens bij jouw reacties, maar hier kan ik alleen maar volledig in meegaan. Ik heb soms het gevoel - zoals ik al eerder wel heb gezegd - dat de HC belangrijker lijkt te zijn dan de Bijbel.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 24 feb 2007 15:15

Riska schreef:Dat ben ik wel met je eens, maar ik vind wel dat de verhouding in de HC tussen het kennen van ellende, verlossing en dankbaarheid enigszins zoek is. Het grootste deel gaat over ellende-kennis, de verlossing en dankbaarheid komen er maar bekaaid van af - maar dat is een heel andere discussie denk ik.

Bijzondere bewering... Ga maar eens zondagen tellen in elk van de drie stukken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2007 08:20

Inderdaad. De ellende is maar een paar zondagen, al heel snel gaat het over Jezus Christus als verlosser en middelaar.

Zondag 1 gaat over de verlossing.

Dan volgen er 3 zondagen (2-4) over de ellende.

Vervolgens van zondag 5 t/m 31 over verlossing en geloof en wat we geloven.

En dan van zondag 32 t/m 52 over de dankbaarheid.

Dus Riska, volgens mij heb je een heel verkeerd beeld van de HC.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Riska

Berichtdoor Riska » 26 feb 2007 11:04

Inderdaad is in mijn herinnering het eerste deel korter dan ik in gedachten had.
Maar dat het deel "verlossing" zo groot is en ook de "dankbaarheid", wil ik toch wat nuanceren.
Immers in de HC wordt het Apostolicum behandeld en dat neemt nogal wat zondagen in beslag.
Daarnaast wordt uitgebreid aandacht besteed aan de sacramenten, Doop en Avondmaal.
Hebben natuurlijk wel met de drieslag: ellende, verlossing, dankbaarheid te maken, maar toch...

Ik heb eens nagedacht waarom in mijn herinnering het deel 'ellende' zo groot is. Leerdiensten over de HC komen in mijn plaatselijke kerk niet meer voor. Maar wat ik nog weet van de tijd dat het wél gebeurde is, dat ook in preken over het onderwerp 'verlossing' of 'dankbaarheid' een behoorlijk deel van die preek toch weer over de ellende ging.

Vandaar...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2007 12:20

Hm ja, in sommige kerken is de verhouding Ellende/Verlossing/Dankbaarheid heel anders dan in de HC het geval is. Het gaat dan het overgrote deel over onze zonde en ellende. En de ellende van de mens is zeker, de verlossing en daarop volgende dankbaarheid slechts voor een enkeling weggelegd. Een totaal omjuiste balans.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 27 feb 2007 19:01

Marnix schreef:Hm ja, in sommige kerken is de verhouding Ellende/Verlossing/Dankbaarheid heel anders dan in de HC het geval is. Het gaat dan het overgrote deel over onze zonde en ellende. En de ellende van de mens is zeker, de verlossing en daarop volgende dankbaarheid slechts voor een enkeling weggelegd. Een totaal omjuiste balans.

Ik vraag mij sterk af of dat iets te maken heeft met Riska's kerk.

In een preek van ds. D. Rietdijk, die ik eens beluisterd heb toen het mij niet lukte om 's morgens op tijd in de kerk te zijn, zegt hij ook interessante dingen over waar die drieslag vandaan komt. Dat het geen vinding uit de losse pols was in de trant van "Hoe zullen we dat nou eens gaan indelen? Hmm, een indeling in drie stukken lijkt ons wel wat! Laten we dat eens gaat doen!", maar dat het in de Bijbel terug te vinden is. Daarbij noemde hij ook concrete voorbeelden, zoals bijvoorbeeld de Romeinenbrief.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 01 mar 2007 23:49

Joh 5,39
Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.

zelfstudie zal wel goed zijn als Jezus het zelf zei.
alleen om de bijbel goed te verstaan zal je verlicht moeten worden door de Heilige Geest.
anders komen er nogal wat dwalingen van als je ziet hoeveel kerken er zijn.
al zal de zuiverste leer in een kerk zijn als Jezus op de preekstoel stond.
en dat is niet zo.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten