Zelfstudie van de Bijbel, kan dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2007 09:01

Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:Hm ja, in sommige kerken is de verhouding Ellende/Verlossing/Dankbaarheid heel anders dan in de HC het geval is. Het gaat dan het overgrote deel over onze zonde en ellende. En de ellende van de mens is zeker, de verlossing en daarop volgende dankbaarheid slechts voor een enkeling weggelegd. Een totaal omjuiste balans.

Ik vraag mij sterk af of dat iets te maken heeft met Riska's kerk.

In een preek van ds. D. Rietdijk, die ik eens beluisterd heb toen het mij niet lukte om 's morgens op tijd in de kerk te zijn, zegt hij ook interessante dingen over waar die drieslag vandaan komt. Dat het geen vinding uit de losse pols was in de trant van "Hoe zullen we dat nou eens gaan indelen? Hmm, een indeling in drie stukken lijkt ons wel wat! Laten we dat eens gaat doen!", maar dat het in de Bijbel terug te vinden is. Daarbij noemde hij ook concrete voorbeelden, zoals bijvoorbeeld de Romeinenbrief.


Klopt, het is gewoon de lijn van de hele Bijbel zelfs. Die telkens weer terugkomt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 02 mar 2007 21:37

goofy1978 schreef:Joh 5,39
Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.

zelfstudie zal wel goed zijn als Jezus het zelf zei.
alleen om de bijbel goed te verstaan zal je verlicht moeten worden door de Heilige Geest.

bid om verlichting van de Heilige Geest als je Bijbelstudie gaat doen. Biddend lezen.
Verwacht en bid (om verlichting), dan krijg je het ook. (heeft de Heere Jezus ook gezegd)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mar 2007 14:51

Ik heb afgelopen week deze reactie geplaats op Credible waar nogal wat mensen op eigen intrepretatie afgaan, iemand riep daar op om maar kritisch te kijken naar de (traditionele) kerken. Mijn reactie daar was:

Ik vind het betrekkelijk arrogant om te stellen dat er tegenwoordig niet kritisch naar kerken gekekend zou worden.

Dat wordt er wel zeer zeker bekijk de vele verschillende kerkbladen (maar ook universitaire studies en theologische boeken/bladen) daarin wordt duidelijk gekeken naar het fenomeen kerk, zowel institutionair, visionair, missionair als geestelijk. Wat jij bedoeld is dat jongeren naar hun eigen kerk moeten gaan kijken op basis van eigen interpretatie. Als ik oprecht kritiek wil hebben op mijn kerk kan dat pas als ik de theologie en dogmatiek heb doorgenomen waarin bijvoorbeeld dingen als 'kerk' (instituut) en 'Kerk' (lichaam van Christus) uitelkaar worden gehaald.

Als jongeren op die manier bezig waren met kritiek hebben op hun kerkverband zou dat best mooi zijn, als zij op grond van de Bijbel en de uitleg daarvan kunnen zeggen (met deugdelijke argumenten) waarom dit niet zou zijn, en waarom het dan al wel honderd jaar zo is (in mijn kerkverband) en hoe het zou moeten zijn.

En dat is er nauwelijks. Jongeren kunnen alleen kritiek geven omdat ze het niet leuk vinden in hun kerk, de kerk te wettisch zou zijn en omdat ze niets mogen. Op basis van een aantal Bijbelteksten vinden ze dan zelf iets en ga met die intrepretatie aan de wandel (of aan het zwalken). Als een jongere échte kritiek wil hebben, zal hij eerst wat meer moeten lezen en niet alleen aan moeten komen zetten met 'de Bijbel zegt:'..

De grootste fout die gemaakt wordt is namelijk dat 'in de Bijbel staat:' en 'de Bijbel zegt:' dezelfde zouden zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 03 mar 2007 14:58

Raido, het is precies wat ik bedoelde te zeggen met het openen van dit topic... Ik ben het helemaal met je eens...

Hannie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 aug 2005 14:24

Berichtdoor Hannie » 18 mar 2007 15:19

@ Raido

Ik ben het met je eens dat interpretatie zonder de juiste achtergrondkennis een zeer gevaarlijke bedoening is. Je zou per ongeluk een heel ander geloof aan kunnen gaan hangen dan wat Jezus ooit bedoeld heeft.
Maar denk je niet dat IEDERE vertaling van de Hebreeuwse en Aramese woorden uit het Oude testament en de Griekse teksten uit het Oude Testament evengoed deels op interpretatie berust? Vooral Hebreeuwse en Aramese woorden hebben vaak een heleboel betekenissen. Een Hebreeuwse zin heeft daarom vaak NOG veel meer betekenissen. Waar in het oude Testament 1 zin staat, zouden er in het Nederlands soms tientallen zinnen moeten staan om iedere betekenis weer te geven. De vertaler geeft er maar 1. De rest kun je via de kanttekeningen een beetje uitpuzzelen, maar dat is ook onvolledig. Daar komt nog bij dat ieder van deze vertalingen op zichzelf weer vaak geinterpreteerd worden neergeschreven in de Bijbel.
Als iemand de Bijbelvertaling gaat interpreteren, is het vaak een interpretatie van een interpretatie.
Ik denk dat het bestuderen van de bronteksten de beste manier geeft om een volledig beeld te krijgen. Zelf lukt me dat nog niet zo goed :oops: , maar ik ben het wel aan het leren (samen met een vriend, die op de Universiteit is afgestudeerd in Semitische Talen). Ik vind het zeer interessant om te doen en er gaat bovendien een hele nieuwe wereld open die is gebaseerd op de echte teksten (En ik neem ook niet meer alle vertalingen klakkeloos aan. Dat heb ik wel afgeleerd). Om die reden sta ik zeer positief tegenover zelfsstudie.

Raido, hoe denk jij daar over?
Helemaal verkocht!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mar 2007 22:35

Daarin kan ik het goed vinden, ik kan helaas ook de grondteksten niet zelfstandig lezen wel heb ik een studiebijbel met grondteksten (Genesis en Exodus) met verwijzingen, daarnaast lees ik nog wat verklaringen en vergelijk ik verschillende Bijbelvertalingen met elkaar (vaak: SV, NBV, NBG, Willibrord (erg fijne vertaling) en de King James).

Daarnaast probeer ik niet altijd de Bijbel gereformeerd te lezen maar lees bijvoorbeeld vaak een katholieke uitleg er naast (bijvoorbeeld de site rkdocumenten.nl en de Katechismus voor de Katholieke Kerk). Waar ik op doelde is dat je dus niet alleen de Bijbel moet bestuderen, maar als leek je mee moet liften met andere uitleggers omdat je zelf nog een behoorlijke dummy ben.

Zonder arrogant te zijn, na 5 jaar refowebben (zo ongeveer) 7 jaar Jeugdvereniging, 8 jaar cathechesatie, 1 jaar studentenkring en 2 jaar crediblen en veel hobby-theologie kom ik vaak wel wat verder dan de gemiddelden 20-jarige uit mijn, of een andere gemeente.

Maar kijk er mee uit dat je op basis van jou eigen intrepretatie gaat verder bouwen op je eigen inzicht, zonder gebed om opening door de heilige Geest.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 mar 2007 06:54

Raido schreef:Daarnaast probeer ik niet altijd de Bijbel gereformeerd te lezen maar lees bijvoorbeeld vaak een katholieke uitleg er naast (bijvoorbeeld de site rkdocumenten.nl en de Katechismus voor de Katholieke Kerk). Waar ik op doelde is dat je dus niet alleen de Bijbel moet bestuderen, maar als leek je mee moet liften met andere uitleggers omdat je zelf nog een behoorlijke dummy ben.

Helemaal mee eens.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten