Inenting

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Hendrik
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 apr 2005 09:57

Inenting

Berichtdoor Hendrik » 18 feb 2007 20:37

ALs hier al eens een discussie over is geweest mijn exuses maar ik zit met de volgende vraag:

Sommige kerken leren dat je je kinderen niet mag inenten want als je ziek bent dan is dat Gods wil. Okee duidelijk, maar waarom dan wel als iemand ziek is gelijk naar de dokter/ziekenhuis gaan?

Ik heb dit nooit begrepen, kunnen jullie het uitleggen?

André

Re: Inenting

Berichtdoor André » 18 feb 2007 20:56

Hendrik schreef:ALs hier al eens een discussie over is geweest mijn exuses maar ik zit met de volgende vraag:
Ja er zijn onder de zoek functie al meerdere topic's te vinden. O.a. 1 waarom dieren wel inenten en mensen niet........?
Sommige kerken leren dat je je kinderen niet mag inenten want als je ziek bent dan is dat Gods wil. Okee duidelijk, maar waarom dan wel als iemand ziek is gelijk naar de dokter/ziekenhuis gaan?
Je zegt het goed, sommige kerken.
De onderbouwing die uit Rom. 14 wordt gegeven kun je lezen als je wilt.
Ik heb dit nooit begrepen, kunnen jullie het uitleggen?
Ik niet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Inenting

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2007 11:11

Hendrik schreef:ALs hier al eens een discussie over is geweest mijn exuses maar ik zit met de volgende vraag:

Sommige kerken leren dat je je kinderen niet mag inenten want als je ziek bent dan is dat Gods wil. Okee duidelijk, maar waarom dan wel als iemand ziek is gelijk naar de dokter/ziekenhuis gaan?

Ik heb dit nooit begrepen, kunnen jullie het uitleggen?


Volgens mij is het ook wat krom, ook al doet men het met de beste bedoelingen. Schijnt vaak te maken te hebben met vertrouwen op God... meer kan ik er ook niet over zeggen... maar er zijn idd wel meer topics over geweest, zoek maar eens op inenten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mapleleaf
Sergeant
Sergeant
Berichten: 280
Lid geworden op: 08 apr 2004 19:29
Locatie: Perkouw

Berichtdoor Mapleleaf » 19 feb 2007 18:38

Als het door het geloof is is het helemaal niet krom. Het behaagt God zelfs dan. Net zoals wel inenten zonder geloof zonde is.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 19 feb 2007 18:41

Mapleleaf schreef:Als het door het geloof is is het helemaal niet krom. Het behaagt God zelfs dan. Net zoals wel inenten zonder geloof zonde is.


Schrijf er dan wel bij dat wat hier boven geschreven is een persoonlijke mening is. Het is namelijk niet mijn mening.... 8)
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2007 23:43

Mapleleaf schreef:Als het door het geloof is is het helemaal niet krom. Het behaagt God zelfs dan. Net zoals wel inenten zonder geloof zonde is.


Niet alles wat je onder het motto: "ik doe het omdat ik geloof" doet is daarmee dus goed. Collectief zelfmoord plegen uit geloof is ook niet goed. Een raar voorbeeld omdat God dat nergens vraagt? Nee, God vraagt immers ook nergens om je aan extra veel gevaar bloot te stellen om daarmee je Godsvertrouwen te laten zien. Als je je kind niet inent tegen een ziekte en dat kind gaat er aan dood kan je niet zeggen: Ik deed het omdat ik op God vertrouwde, het kind is dood dus God heeft het zo gewild. De Cathechismus zegt dat we ons niet moedwillig in gevaar moeten begeven. Ik vind je niet inenten dan een goed voorbeeld van je wel moedwillig in gevaar begeven. Ik ben het totaal niet met je redenering eens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Hendrik
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 apr 2005 09:57

Berichtdoor Hendrik » 20 feb 2007 20:29

Maar als deze mensen zich dan baseren op hun godsvertrouwen zouden ze ook niet naar een dokter moeten gaan.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 20 feb 2007 21:07

inenten die je omdat je iets niet wil krijgen, je beschermd je er al tegen.
naar een dokter ga je omdat je iets al hebt.

naar een dokter gaan heeft in mijn ogen dan niets ben het op God vertrouwen te maken, want God kan een arts gebruiken om je te genezen. En als het goed is, gaat men biddend naar een dokter.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Hendrik
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 apr 2005 09:57

Berichtdoor Hendrik » 20 feb 2007 21:23

Inenten die je omdat je iets niet wil krijgen, je beschermd je er al tegen.
naar een dokter ga je omdat je iets al hebt.
naar een dokter gaan heeft in mijn ogen dan niets ben het op God vertrouwen te maken, want God kan een arts gebruiken om je te genezen. En als het goed is, gaat men biddend naar een dokter.


God kan een vaccin ook gebruiken om te zorgen dat je niet ziek wordt.
Ik trek ook een jas aan om niet koud te worden en dus laat ik me ook inenten om een bepaalde ziekte niet te krijgen.

Inderdaag je gaat biddend naar een dokter en daarmee vertrouw ik allereerst op God! Uit eigen ervaring weet ik hoe groot de kracht van het gebed is.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 20 feb 2007 21:31

Inenten doe je omdat je je wil beschermen tegen een (dodelijke) ernstige ziekte. Als je daar goed mee om gaat, gebruik je een vaccin ook in biddend vertrouwen op God. (als God wil dat je het krijgt, krijg je het toch met of zonder vaccin).

Ik ben niet tegen vaccinaties. Maar ik wilde aangeven dat naar een dokter gaan wanneer je ziek bent en vaccineren wanneer je niet ziek bent 2 heel verschillende dingen zijn
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2007 08:52

mw schreef:Inenten doe je omdat je je wil beschermen tegen een (dodelijke) ernstige ziekte. Als je daar goed mee om gaat, gebruik je een vaccin ook in biddend vertrouwen op God. (als God wil dat je het krijgt, krijg je het toch met of zonder vaccin).

Ik ben niet tegen vaccinaties. Maar ik wilde aangeven dat naar een dokter gaan wanneer je ziek bent en vaccineren wanneer je niet ziek bent 2 heel verschillende dingen zijn


Natuurlijk zijn het verschillende dingen. Maar daarom mogen we beiden inderdaad wel gebruiken, sterker nog, vind ik dat mensen die zich niet laten inenten zichzelf meer in gevaar brengen dan nodig is. Verder vindi k je opmerking "als God wil dat je het krijgt krijg je het toch wel, met of zonder vaccin" wel heel gemakkelijk. Je vergeet totaal menselijke verantwoordelijkheid. Als je in de winter zonder jas rond gaat lopen (onder het motto: als God wil dat je verkouden wordt word je het toch wel, wil Hij het niet, an wordt je het niet) is de kans op verkoudheid veel groter. Ons handelen is wel degelijk van invloed op wat er gebeurt en wat niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 21 feb 2007 09:31

Ik heb ook wel eens gehoord van een consultatieburoverpleegkundige dat als er minder dan 98% van de bevolking is ingeent, de kans groot is dat de ziekte gewoon nog uitbreekt. Vandaar dat er bij ons in de buurt veel kinkhoest geweest is, omdat er veel mensen zijn die niet ingeent zijn.
Ik vind als je je kinderen niet wilt laten inenten ook eens moet nadenken over dit feit. Andere kinderen lopen ook gevaar!

Gebruikersavatar
Hendrik
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 apr 2005 09:57

Berichtdoor Hendrik » 21 feb 2007 11:30

Ik sluit me aan bij de meningen van de vorige twee posters vooral de passage van Marnix over verkoudheid vind ik een erg treffende.
Of iemand zich laat inenten moet iemand natuurlijk zelf weten,maar ik zou zelf mijn kinderen niet moedwillig in gevaar brengen. Ik zie een vaccin als een soort jas tegen de kou.

Gebruikersavatar
Hendrik
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 apr 2005 09:57

Berichtdoor Hendrik » 21 feb 2007 11:33

Zelf geloof ik trouwens liever in een God die beschermt en geneest i.p.v een God die mensen ziek maakt.

Gebruikersavatar
bmwijnand
Verkenner
Verkenner
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 feb 2007 21:05
Locatie: Groningen

Berichtdoor bmwijnand » 21 feb 2007 16:14

pol schreef:Ik heb ook wel eens gehoord van een consultatieburoverpleegkundige dat als er minder dan 98% van de bevolking is ingeent, de kans groot is dat de ziekte gewoon nog uitbreekt. Vandaar dat er bij ons in de buurt veel kinkhoest geweest is, omdat er veel mensen zijn die niet ingeent zijn.
Ik vind als je je kinderen niet wilt laten inenten ook eens moet nadenken over dit feit. Andere kinderen lopen ook gevaar!


Dat lijkt me niet te kloppen. Als je bent ingeent, kun je de ziekte niet krijgen. In ieder geval komt het dan niet tot uiting, je ondervind er niets van. Het principe van een vaccin is dat je afweersysteem al 'weet' hoe de ziekte eruit ziet. Dan komt je afweersysteem heel snel op gang als de ziekte opnieuw 'herkend' wordt in het lichaam. Zodoende wordt de ziekte direct uitgeschakeld. Daarom krijg je ook maar een keer waterpokken.

Algemeen:
Een airbag in de auto dan? Als God wil dat je een ongeluk krijgt en dat niet overleeft, dan moet je ook geen airbag hebben of een riem dragen lijkt me. Ik heb nooit goed begrepen waarom mensen zich niet laten inenten.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten