Thuislezers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Thuislezers

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2014 15:13

Mensen kunnen ook verkeerd luisteren! Het ligt niet altijd aan de dominee.
Praat met 10 verschillende mensen uit een kerk en grote kans dat zij individueel anders zullen beleven en vertellen.
( En net alsof volle avondmaaltafels een garantie is voor levend christendom)
Ik wil terugkeren naar het thuislezen, maar dan meer naar de reden waarom en het begrip hiervoor.
Het is alleen in dit topic volstrekt begrijpelijk dat deze mensen niet naar buiten treden en dus ook niet geteld kunnen worden. Het werkelijke aantal zal dus een grove schatting zijn.

Je kunt het voor jezelf onzin vinden, maar dan kun je ook tegen of over die mensen zeggen: wat erg, dat jullie dit zo beleven en deze oplossing hebben moeten zoeken.
En niet met allerlei fietsafstanden, voorbeelden, aanbevelingen komen om een schijnoplossing te bedenken. Het gaat om mensen in geestelijke nood! Die een nauw leven leiden.
Ik heb daar meer respect voor dan mensen die zomaar zondag aan zondag op de automatische piloot, naar hun zondagse goede gewoonte gaan.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Thuislezers

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 15:23

schelpje3 schreef:Mensen kunnen ook verkeerd luisteren! Het ligt niet altijd aan de dominee.
Praat met 10 verschillende mensen uit een kerk en grote kans dat zij individueel anders zullen beleven en vertellen.
( En net alsof volle avondmaaltafels een garantie is voor levend christendom)
Ik wil terugkeren naar het thuislezen, maar dan meer naar de reden waarom en het begrip hiervoor.
Het is alleen in dit topic volstrekt begrijpelijk dat deze mensen niet naar buiten treden en dus ook niet geteld kunnen worden. Het werkelijke aantal zal dus een grove schatting zijn.

Je kunt het voor jezelf onzin vinden, maar dan kun je ook tegen of over die mensen zeggen: wat erg, dat jullie dit zo beleven en deze oplossing hebben moeten zoeken.
En niet met allerlei fietsafstanden, voorbeelden, aanbevelingen komen om een schijnoplossing te bedenken. Het gaat om mensen in geestelijke nood! Die een nauw leven leiden.
Ik heb daar meer respect voor dan mensen die zomaar zondag aan zondag op de automatische piloot, naar hun zondagse goede gewoonte gaan.

Nogmaals: de thuislezers die ik ken zijn voornamelijk door ruzie over de meest onzinnige futiliteiten uit de kerk waar ze zaten gestapt, en gaan vooral voor eigen gelijk.
Mensen die thuislezen zijn niet allemaal zo, maar ik ken geen voorbeelden van mensen die erin staan zoals jij het beschrijft. In alle mij bekende gevallen is het eigenwijzigheid en onwil.
Thuislezers bij ons in de straat staan ook in de straat als onhandelbare mensen en asociale figuren bekend.
Een oom van mijn echtgenote weet het altijd beter, of het nu over zijn eigen vakgebied gaat of het mijne, of het over wetenschap gaat of over theologie, over muziek of schilderkunst.
De man leest thuis.
Een ex-collega las thuis, omdat de predikant ooit wat had gezegd over de seksuele relatie die de man met zijn dochter onderhield. De man leest nu in de gevangenis...

Maar als mensen echt uit geestelijke nood zo ver komen lijkt een pastoraal gesprek en eventueel een terugkeer naar de kerk (hoeft niet de oude kerk te zijn) me de juiste weg.
En als mensen geen auto hebben is er echt wel een haal-en-breng-rooster in elkaar te zetten.
Als mensen niet willen reizen op zondag is dat vooral wetticisme, waar Jezus zelf tegen ageerde.

Hoe het ook zij: Thuislezen heeft op gebied van eigenwillige eredienst in elk geval de schijn tegen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bambi

Re: Thuislezers

Berichtdoor Bambi » 03 mar 2014 15:33

Pracht verhaal StillAwake, maar ik denk toch dat er meer mensen verloren gaan die zichzelf op de borst kloppen en zeggen: "Maar ik zat wel elke zondag in de kerk".
't Is maar goed dat God het hart aanziet en weet wat de werkelijke oorzaak van mensen is, om thuis naar een preek te luisteren of te lezen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Thuislezers

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 15:38

Bambi schreef:Pracht verhaal StillAwake, maar ik denk toch dat er meer mensen verloren gaan die zichzelf op de borst kloppen en zeggen: "Maar ik zat wel elke zondag in de kerk".
't Is maar goed dat God het hart aanziet en weet wat de werkelijke oorzaak van mensen is, om thuis naar een preek te luisteren of te lezen.

Ik vind het eigenlijk geen mooi verhaal, maar word er juist verdrietig van.
Te triest voor woorden, en vooral gestoeld op eigen gelijk.
En het oordeel of mensen verloren gaan ligt niet bij mij.
En het zou best kunnen dat er mensen uit kerken verloren gaan.
Het zou best kunnen dat er thuislezers zijn die behouden worden.
Het bezoeken van kerkdiensten is geen garantie voor het hiernamaals...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Thuislezers

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2014 15:38

Een boek ter aanbeveling voor een eerlijke achtergrondinformatie. Ik zou zeggen, lees dit eerst eens en kom dan met onderbouwde kritiek terug. Prijs is nieuw slechts 14.95. En wellicht al 2e hands verkrijgbaar.

Afbeelding

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Thuislezers

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 15:41

schelpje3 schreef:Een boek ter aanbeveling voor een eerlijke achtergrondinformatie. Ik zou zeggen, lees dit eerst eens en kom dan met onderbouwde kritiek terug. Prijs is nieuw slechts 14.95. En wellicht al 2e hands verkrijgbaar.

Afbeelding

Ik zal het thuis lezen :D
Vooralsnog heb ik er echter geen tijd voor, waarvoor excuses!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Thuislezers

Berichtdoor Ruth2 » 03 mar 2014 16:38

Het klinkt allemaal heel vroom, maar er deugt en klopt vanaf de wortel niets van!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Thuislezers

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2014 16:53

Een stukje uit: gevoed door overjarig koren:

Thuislezers in soorten

De laatste jaren is er een opvallende belangstelling voor gezelschapsmensen uit het
verleden, over wie complete biografieën verschijnen. Die wekken de indruk dat het
gezelschapsleven, waarin thuislezers een niet te verwaarlozen positie hadden, vrijwel is
verdwenen. Voor de gezelschappen geldt dat inderdaad, voor thuislezers veel minder.
De variatie is groot. In de eerste plaats zijn er de thuislezers die vooral teruggrijpen op
de oudvaders, en zich volledig afzijdig houden van elk kerkelijk leven. Uiterlijk vallen ze
op door een sobere levenswandel en een sterke onderlinge band. Aan hen verwant zijn
de volgelingen van ds. J.P. Paauwe. Ook zij mijden doorgaans elk contact met de
gevestigde kerken. Een verschil is dat veel Paauweanen solitair door het leven gaan en
een grote openheid naar de wereld tonen.
Een derde groep wordt gevormd door 'Strict baptists' op Nederlandse bodem. Door hun
doopstandpunt passen ze ondanks hun orthodoxe opvattingen en stipte levenswandel
niet in de reformatorische kerken. Dan zijn er de behoudende evangelische christenen die
thuis lezen, vaak afkomstig uit de Vergadering van Gelovigen. Zowel in de
reformatorische als in de evangelische wereld vallen ze buiten de boot.
Een vijfde groep, klein van omvang, wordt gevormd door volgelingen van de autonome
prediker D. Rustige uit Hierden, die in 1963 overleed. Een andere splintergroep zijn
thuislezende messiaanse christenen: orthodoxe protestanten die de joodse feestkalender
volgen en een deel van de ceremoniële wetten naleven.
Groter is de categorie van thuislezers die wel tot een kerkelijke gemeente behoren, maar
daar op zondag niet naartoe kunnen, omdat ze het gebruik van een vervoermiddel op
Gods dag afwijzen. Ten slotte zijn er de thuislezers die door traumatische ervaringen met
predikanten of kerkelijke gemeenten besloten zelfstandig verder te gaan. Tussen de
verschillende groepen bevinden zich overigens geen waterdichte schotten.
Door hun geïsoleerde positie is het niet eenvoudig het aantal thuislezers vast te stellen.
Een schatting van 3000 zielen, inclusief de kinderen, lijkt aan de lage kant. Het zouden
er ook 6000 kunnen zijn of nog meer, maar het blijft gissen. Ook voor de thuislezers zelf.
Duidelijk is wel dat Jan Siebelink met zijn even knappe als karikaturale boek 'Knielen op
een bed violen' een zeer eenzijdig beeld geeft van de wereld van gezelschapsmensen en
thuislezers. Die is nog gevarieerder dan de kerkelijke wereld.

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Thuislezers

Berichtdoor Ruth2 » 03 mar 2014 17:00

Het is inmiddels een sekte.
Je vind er slecht aansluiting maar je komt er zeer moeilijk vanaf en uit, tenzij je het er voor over hebt om met je hele familie/gezin te breken.
Dit gebeurt nog wel eens, het is heel schrijnend om dit van dichtbij mee te maken!
Laatst gewijzigd door Ruth2 op 03 mar 2014 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Thuislezers

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 17:01

schelpje3 schreef:Een stukje uit: gevoed door overjarig koren:

Thuislezers in soorten

De laatste jaren is er een opvallende belangstelling voor gezelschapsmensen uit het
verleden, over wie complete biografieën verschijnen. Die wekken de indruk dat het
gezelschapsleven, waarin thuislezers een niet te verwaarlozen positie hadden, vrijwel is
verdwenen. Voor de gezelschappen geldt dat inderdaad, voor thuislezers veel minder.
De variatie is groot. In de eerste plaats zijn er de thuislezers die vooral teruggrijpen op
de oudvaders, en zich volledig afzijdig houden van elk kerkelijk leven. Uiterlijk vallen ze
op door een sobere levenswandel en een sterke onderlinge band. Aan hen verwant zijn
de volgelingen van ds. J.P. Paauwe. Ook zij mijden doorgaans elk contact met de
gevestigde kerken. Een verschil is dat veel Paauweanen solitair door het leven gaan en
een grote openheid naar de wereld tonen.
Een derde groep wordt gevormd door 'Strict baptists' op Nederlandse bodem. Door hun
doopstandpunt passen ze ondanks hun orthodoxe opvattingen en stipte levenswandel
niet in de reformatorische kerken. Dan zijn er de behoudende evangelische christenen die
thuis lezen, vaak afkomstig uit de Vergadering van Gelovigen. Zowel in de
reformatorische als in de evangelische wereld vallen ze buiten de boot.
Een vijfde groep, klein van omvang, wordt gevormd door volgelingen van de autonome
prediker D. Rustige uit Hierden, die in 1963 overleed. Een andere splintergroep zijn
thuislezende messiaanse christenen: orthodoxe protestanten die de joodse feestkalender
volgen en een deel van de ceremoniële wetten naleven.
Groter is de categorie van thuislezers die wel tot een kerkelijke gemeente behoren, maar
daar op zondag niet naartoe kunnen, omdat ze het gebruik van een vervoermiddel op
Gods dag afwijzen. Ten slotte zijn er de thuislezers die door traumatische ervaringen met
predikanten of kerkelijke gemeenten besloten zelfstandig verder te gaan. Tussen de
verschillende groepen bevinden zich overigens geen waterdichte schotten.
Door hun geïsoleerde positie is het niet eenvoudig het aantal thuislezers vast te stellen.
Een schatting van 3000 zielen, inclusief de kinderen, lijkt aan de lage kant. Het zouden
er ook 6000 kunnen zijn of nog meer, maar het blijft gissen. Ook voor de thuislezers zelf.
Duidelijk is wel dat Jan Siebelink met zijn even knappe als karikaturale boek 'Knielen op
een bed violen' een zeer eenzijdig beeld geeft van de wereld van gezelschapsmensen en
thuislezers. Die is nog gevarieerder dan de kerkelijke wereld.

Dan horen alle thuislezers die ik ken voornamelijk tot de laatste categorie.
met de schatting van 3000 á 6000 mensen kom je op zo'n half procent van de protestanten uit, wat inderdaad niet onwaarschijnlijk lijkt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Thuislezers

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2014 17:05

Ik plaatste het stukje omdat hieruit blijkt dat DE thuislezer niet bestaat. Er zijn mensen die gezamenlijk lezen, maar ook mensen die elk een gedeelte voor zichzelf lezen, meestal uit een oudvader.
Ook de redenen lopen ver uiteen.
Ik kende mensen die midden uit de wereld zijn "stilgezet". Ze zijn inmiddels overleden. Deze mensen waren zoekende en kwamen een jaar lang in de klauwen van de J.G. terecht, maar zijn daaruit op wonderlijke wijze bevrijd. (en dat valt niet mee!)
Maar toen? Thuis gelezen met gekregen boeken en kwamen uiteindelijk in de oud gereformeerde gemeente terecht. Dat kan dus ook. Eerst thuislezen en dan uiteindelijk een plekje in een kerk vinden.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Thuislezers

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 17:10

schelpje3 schreef:Ik plaatste het stukje omdat hieruit blijkt dat DE thuislezer niet bestaat. Er zijn mensen die gezamenlijk lezen, maar ook mensen die elk een gedeelte voor zichzelf lezen, meestal uit een oudvader.
Ook de redenen lopen ver uiteen.
Ik kende mensen die midden uit de wereld zijn "stilgezet". Ze zijn inmiddels overleden. Deze mensen waren zoekende en kwamen een jaar lang in de klauwen van de J.G. terecht, maar zijn daaruit op wonderlijke wijze bevrijd. (en dat valt niet mee!)
Maar toen? Thuis gelezen met gekregen boeken en kwamen uiteindelijk in de oud gereformeerde gemeente terecht. Dat kan dus ook. Eerst thuislezen en dan uiteindelijk een plekje in een kerk vinden.

Maar dan ben je toch met me eens dat ze uiteindelijk een kerk hebben moeten zoeken?
Dat thuislezen op de lange termijn niet werkt, en slechts als tussenoplossing toelaatbaar is?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bambi

Re: Thuislezers

Berichtdoor Bambi » 03 mar 2014 17:11

Ruth2 schreef:Het is inmiddels een sekte.
Je vind er slecht aansluiting maar je komt er zeer moeilijk vanaf en uit, tenzij je het er voor over hebt om met je hele familie/gezin te breken.
Dit gebeurt nog wel eens, het is heel schrijnend om dit van dichtbij mee te maken!

Jij hebt het over een thuiskerk, dat is wat anders dan gewoon zelf een preek op internet luisteren of een preek lezen.
Zo'n thuiskerk is een kerk zonder dominee, maar met een leider, dat is inderdaad een beetje sekte achtig.
Dan kun je net zo goed naar een gewone kerk gaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Thuislezers

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2014 17:12

Voor de jongere mensen is het ook vaak een noodsprong, een uiterste en in de hoop dat het tijdelijk is en dat is ook vaak zo.
Voor de ouderen helaas niet.
Ik denk dat ten tijde van de scheuring van de hervormde kerk, veel thuislezers zijn gekomen, want de oorspronkelijke hervormde kerk had (en heeft nu ook nog wel) hele goede bevindelijke predikanten.
Tuurlijk is het altijd het beste om je aan een gemeente te verbinden.
Ik heb ook nooit anders beweerd. :D

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Thuislezers

Berichtdoor mealybug » 03 mar 2014 17:13

schelpje3 schreef:
Afbeelding

Zie ik daar een dame zonder hoedje zitten? 8)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten