Thuislezers en de sacramenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Thuislezers en de sacramenten

Berichtdoor Race406 » 16 feb 2007 23:03

Ik vraag me wat af:
Hoe zullen mensen die zgn "thuislezers" zijn omgaan met dopen en het Avondmaal? Dat zijn 2 onmisbare dingen in het leven van de christen! Zijn hier thuislezers op het forum? Of kennen jullie deze mensen? Ik ben erg benieuwd hoe ze hiermee omgaan.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
zekharyahu
Sergeant
Sergeant
Berichten: 289
Lid geworden op: 16 sep 2002 11:38

Berichtdoor zekharyahu » 17 feb 2007 00:58

Wat is onmisbaar? Zijn ze echt onmisbaar, ongeacht de omstandigheden?

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 17 feb 2007 05:02

zekharyahu schreef:Wat is onmisbaar? Zijn ze echt onmisbaar, ongeacht de omstandigheden?


De doop? Als je dat niet belangrijk vind dan vind je het wel best dat God beloften wil geven, maar aan jouw kind laat je ze dan voorbij gaan.
Wbt Avondmaal: Het gedenken van de dood des Heeren totdat Hij komt , zoals Hij Zelf bevolen heeft in de nacht voor Zijn sterven; dat lijkt me voor het geloof onmisbaar om samen als gemeente te doen! Voor mij is het tenminste wel onmisbaar!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 17 feb 2007 08:40

Ik citeer:

"Mist de paauweaan de werkelijkheid van Psalm 122: „Kom, ga met ons en doe als wij”?

„Ik hunker er soms naar. Maar ik kan er niet toe komen. Paauwe heeft ons er genoeg voor gewaarschuwd. Paauwe zegt: „De waarheid is nergens meer te vinden.” Maar, ik ontken niet dat het ernstig is dat we de levende prediking en de bediening van de sacramenten missen, dat onze kinderen ongedoopt zijn. Dat is heel erg! Dat zou een zaak van grote nood moeten zijn.”

"

http://www.refdag.nl/oud/kl/010830kl08.html

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 17 feb 2007 09:01

CGK<3 schreef:Ik citeer:

"Mist de paauweaan de werkelijkheid van Psalm 122: „Kom, ga met ons en doe als wij”?

„Ik hunker er soms naar. Maar ik kan er niet toe komen. Paauwe heeft ons er genoeg voor gewaarschuwd. Paauwe zegt: „De waarheid is nergens meer te vinden.” Maar, ik ontken niet dat het ernstig is dat we de levende prediking en de bediening van de sacramenten missen, dat onze kinderen ongedoopt zijn. Dat is heel erg! Dat zou een zaak van grote nood moeten zijn.”

"

http://www.refdag.nl/oud/kl/010830kl08.html


Da's precies het probleem waar het m.i. om draait!
PAAUWE zegt dit...
PAAUWE zegt dat...
PAAUWE leert zus en zo....

Niet wat de Bijbel zegt is voor de mensen belangrijk maar wat Paauwe zei. Je moet de dingen onder zoeken of ze alzo zijn.
"Hand 17,11 En dezen waren edeler, dan die te Thessaloníca waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren."
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Stefanus
Luitenant
Luitenant
Berichten: 598
Lid geworden op: 13 apr 2005 19:04
Locatie: Casequoh

Berichtdoor Stefanus » 17 feb 2007 11:45

Ik hunker er soms naar. Maar ik kan er niet toe komen. Paauwe heeft ons er genoeg voor gewaarschuwd. Paauwe zegt: „De waarheid is nergens meer te vinden.” Maar, ik ontken niet dat het ernstig is dat we de levende prediking en de bediening van de sacramenten missen, dat onze kinderen ongedoopt zijn. Dat is heel erg! Dat zou een zaak van grote nood moeten zijn.

Deze opmerking klinkt mij wat hypocriet in de oren. Als je koste wat het kost geen nieuw kerkverband wil voortbrengen maak je het jezelf moeilijk. Of niet?

Ik vraag mij af: wie mag de sacramenten bedienen bij de Paauweanen?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 feb 2007 12:17

Het is op zich heel aardig dat een Ds. Pauwe dat zei, maar IS het ook zo?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jort
Sergeant
Sergeant
Berichten: 301
Lid geworden op: 10 jul 2006 19:06

Berichtdoor Jort » 17 feb 2007 12:38

Race406 schreef:
CGK<3 schreef:Ik citeer:

"Mist de paauweaan de werkelijkheid van Psalm 122: „Kom, ga met ons en doe als wij”?

„Ik hunker er soms naar. Maar ik kan er niet toe komen. Paauwe heeft ons er genoeg voor gewaarschuwd. Paauwe zegt: „De waarheid is nergens meer te vinden.” Maar, ik ontken niet dat het ernstig is dat we de levende prediking en de bediening van de sacramenten missen, dat onze kinderen ongedoopt zijn. Dat is heel erg! Dat zou een zaak van grote nood moeten zijn.”

"

http://www.refdag.nl/oud/kl/010830kl08.html


Da's precies het probleem waar het m.i. om draait!
PAAUWE zegt dit...
PAAUWE zegt dat...
PAAUWE leert zus en zo....

Niet wat de Bijbel zegt is voor de mensen belangrijk maar wat Paauwe zei. Je moet de dingen onder zoeken of ze alzo zijn.
"Hand 17,11 En dezen waren edeler, dan die te Thessaloníca waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren."



PAAUWE sprak mogelijk het Woord na en dáárom wordt hij nog steeds geciteerd. Ik vind je kritiek niet helemaal terecht.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 feb 2007 12:39

Thomas van Aquino sprak het woord ook na...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Re: Thuislezers en de sacramenten

Berichtdoor Jantjes » 17 feb 2007 14:04

Race406 schreef:Ik vraag me wat af:
Hoe zullen mensen die zgn "thuislezers" zijn omgaan met dopen en het Avondmaal? Dat zijn 2 onmisbare dingen in het leven van de christen! Zijn hier thuislezers op het forum? Of kennen jullie deze mensen? Ik ben erg benieuwd hoe ze hiermee omgaan.
Toen ik jou topic las dacht ik zal ik maar een topic beginnen zoals: ‘Doop en avondmaal de verkeerde grondbeginselen!’.
Erg belangrijk schijnt het tegenwoordig te zijn dat je gedoopt ben, belijdenis gedaan hebt en aan het avondmaal deel neemt. Liever eigelijk volwassen doop in een groot badwater na eerst belijdenis van je geloof gedaan te hebben. Daarna gospel liederen zingen want ja de hemel poort zwaait voor je open en wat wou je nog meer. Ja…. weet je wat nog meer….. nu, naar de wintersport, een pracht van een auto en vakantie en ….. nou ja noem maar op. Kijk in je eigen kerk rond waar er over gesproken wordt op een mooie dag. Dan gaat men naar het strand met de bijbelclub, want daar zit toch geen kwaad in een mens mag toch wel wat.
Maar wat blijkt hieruit? Dat de gedoopte/avondmaalganners nog net zo’n leeg hart hebben als de mensen van de wereld want je ziet niets geen verschil met de hen.

Deze sfeer heerst in veel kerken tegenwoordig en dat krijgen die thuislezers ook te zien vandaar dat zij breken met de kerken en terecht wat de kerk is leeg! En stoppen je een legen dop/huls in de hand door sacramenten die geen waarde hebben.
Het aloude verbond met Israël kennen zij niet ondanks de sacramenten die er naar heen wijzen. het is hoog tijd voor: ‘En gij zult u tot Mij bekeren, en Mijn geboden houden, en die doen; al waren uw verdrevenen aan het einde des hemels, Ik zal hen vandaar verzamelen, en zal ze brengen tot de plaats, die Ik verkoren heb, om Mijn Naam aldaar te doen wonen’(Ne 1:9). Omdat dit niet meer gehoord wordt in de kerken zal ons dit gebeuren en is heden ook duidelijk zichtbaar in de afbraak van de Nederlands kerken: ‘Zo zal Ik hen uitrukken uit Mijn land, dat Ik hun gegeven heb, en dit huis, dat Ik Mijn Naam geheiligd heb, zal Ik van Mijn aangezicht wegwerpen, en zal het tot een spreekwoord en spotrede onder alle volken maken (2Kr 7:20).

Jazeker ik heb ook thuislezers in mijn familie en daar kan ik goed mee overweg.
Die zeggen nog zuiver wat Gods woord is in de Bijbel, want de bijbel is niet Gods woord maar de wet! ‘Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren’.
Veel kerkmensen zijn wel gelovig maar niet gelukkig terwijl veel ongelovigen zeggen juist de gelukkigste mensen ter wereld te zijn. Dan moet er toch wel een schadelijk scheefgroei zijn in theologie, geloof en prediking. Wij moeten herontdekken dat God niet veranderd is en nog altijd intiem wil omgaan met hen die Zijn verbond en geboden bewaren en in een vertrouwelijke relatie met Hem leven. Velen willen geloven in een God van liefde, maar niet hun problemen en noden oplossen op Zijn manier.

De Bijbel moet herontdek worden en alle dogmatisme opzij gesteld worden want de zelfde God van de Sinai leeft nog.

Gebruikersavatar
zekharyahu
Sergeant
Sergeant
Berichten: 289
Lid geworden op: 16 sep 2002 11:38

Berichtdoor zekharyahu » 17 feb 2007 14:15

Race406 schreef:
zekharyahu schreef:Wat is onmisbaar? Zijn ze echt onmisbaar, ongeacht de omstandigheden?


De doop? Als je dat niet belangrijk vind dan vind je het wel best dat God beloften wil geven, maar aan jouw kind laat je ze dan voorbij gaan.
Wbt Avondmaal: Het gedenken van de dood des Heeren totdat Hij komt , zoals Hij Zelf bevolen heeft in de nacht voor Zijn sterven; dat lijkt me voor het geloof onmisbaar om samen als gemeente te doen! Voor mij is het tenminste wel onmisbaar!

Thuislezers vinden sacramenten niet onbelangrijk hoor. Sacramenten zijn tekenen hè, van zaken, die zijn. Tot ondersteuning van het geloof. Thuislezers achten het echter niet mogelijk om in deze tijd de sacramenten nog juist toe te passen. (Ze lezen niet voor niks thuis.)

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Thuislezers en de sacramenten

Berichtdoor mw » 17 feb 2007 14:18

Jantjes schreef:
Race406 schreef:Ik vraag me wat af:
Hoe zullen mensen die zgn "thuislezers" zijn omgaan met dopen en het Avondmaal? Dat zijn 2 onmisbare dingen in het leven van de christen! Zijn hier thuislezers op het forum? Of kennen jullie deze mensen? Ik ben erg benieuwd hoe ze hiermee omgaan.
Toen ik jou topic las dacht ik zal ik maar een topic beginnen zoals: ‘Doop en avondmaal de verkeerde grondbeginselen!’.
Erg belangrijk schijnt het tegenwoordig te zijn dat je gedoopt ben, belijdenis gedaan hebt en aan het avondmaal deel neemt. Liever eigelijk volwassen doop in een groot badwater na eerst belijdenis van je geloof gedaan te hebben. Daarna gospel liederen zingen want ja de hemel poort zwaait voor je open en wat wou je nog meer. Ja…. weet je wat nog meer….. nu, naar de wintersport, een pracht van een auto en vakantie en ….. nou ja noem maar op. Kijk in je eigen kerk rond waar er over gesproken wordt op een mooie dag. Dan gaat men naar het strand met de bijbelclub, want daar zit toch geen kwaad in een mens mag toch wel wat.Maar wat blijkt hieruit? Dat de gedoopte/avondmaalganners nog net zo’n leeg hart hebben als de mensen van de wereld want je ziet niets geen verschil met de hen.


wat een vreselijke onzin. :x Dat word nergens gezegd hier.
Sacramenten zijn door Christus zelf ingesteld. Denk maar aan het Avondmaal: doet dat tot Mijn gedachtenis.... hebben wij het recht om het dan niet te doen?

En over de doop... waar je ineens de gospel weg haalt? voor mij een vraag, want dat is totaal niet aan de orde in dit topic.

Sorry Jantjes, er is iemand oprecht benieuwd naar hoe thuislezers met de sacramenten opgaan. Gewoon een vraag en daar hoef je geen andere dingen bij te halen en je eigen gedachten er in te stoppen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Stefanus
Luitenant
Luitenant
Berichten: 598
Lid geworden op: 13 apr 2005 19:04
Locatie: Casequoh

Berichtdoor Stefanus » 17 feb 2007 14:21

De Bijbel moet herontdek worden en alle dogmatisme opzij gesteld worden want de zelfde God van de Sinai leeft nog.

Misschien een wat off-topic-vraag: Wat kenmerkt dat 'dogmatisme' dan?

Trouwens, je heb nog niet aangetoond dat doop en avondmaal niet belangrijk zijn. Je hebt slechts beschreven hoe er in bepaalde kringen mee omgegaan wordt.

Dat veel ongelovigen zeggen 'de gelukkigste mensen ter wereld' te zijn doet me niet zoveel. Dat geluk is van een andere orde dan het geluk van een gelovige. En dat vele gelovigen zich ongelukkig voelen kan eventueel liggen aan de manier van denken; maar ook geldt: God geeft hoop, maar daarom kunnen gebeurtenissen in het leven op zich nog wel als ongelukkig worden ervaren.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 feb 2007 16:20

zekharyahu schreef:Thuislezers vinden sacramenten niet onbelangrijk hoor. Sacramenten zijn tekenen hè, van zaken, die zijn. Tot ondersteuning van het geloof. Thuislezers achten het echter niet mogelijk om in deze tijd de sacramenten nog juist toe te passen. (Ze lezen niet voor niks thuis.)


Kun je me uitleggen waarom zij dat zo zien?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Thuislezers en de sacramenten

Berichtdoor Race406 » 18 feb 2007 00:48

Jantjes schreef:
Race406 schreef:Ik vraag me wat af:
Hoe zullen mensen die zgn "thuislezers" zijn omgaan met dopen en het Avondmaal? Dat zijn 2 onmisbare dingen in het leven van de christen! Zijn hier thuislezers op het forum? Of kennen jullie deze mensen? Ik ben erg benieuwd hoe ze hiermee omgaan.
Toen ik jou topic las dacht ik zal ik maar een topic beginnen zoals: ‘Doop en avondmaal de verkeerde grondbeginselen!’.
Erg belangrijk schijnt het tegenwoordig te zijn dat je gedoopt ben, belijdenis gedaan hebt en aan het avondmaal deel neemt. Liever eigelijk volwassen doop in een groot badwater na eerst belijdenis van je geloof gedaan te hebben. Daarna gospel liederen zingen want ja de hemel poort zwaait voor je open en wat wou je nog meer. Ja…. weet je wat nog meer….. nu, naar de wintersport, een pracht van een auto en vakantie en ….. nou ja noem maar op. Kijk in je eigen kerk rond waar er over gesproken wordt op een mooie dag. Dan gaat men naar het strand met de bijbelclub, want daar zit toch geen kwaad in een mens mag toch wel wat.
Maar wat blijkt hieruit? Dat de gedoopte/avondmaalganners nog net zo’n leeg hart hebben als de mensen van de wereld want je ziet niets geen verschil met de hen.

Deze sfeer heerst in veel kerken tegenwoordig en dat krijgen die thuislezers ook te zien vandaar dat zij breken met de kerken en terecht wat de kerk is leeg! En stoppen je een legen dop/huls in de hand door sacramenten die geen waarde hebben.
Het aloude verbond met Israël kennen zij niet ondanks de sacramenten die er naar heen wijzen. het is hoog tijd voor: ‘En gij zult u tot Mij bekeren, en Mijn geboden houden, en die doen; al waren uw verdrevenen aan het einde des hemels, Ik zal hen vandaar verzamelen, en zal ze brengen tot de plaats, die Ik verkoren heb, om Mijn Naam aldaar te doen wonen’(Ne 1:9). Omdat dit niet meer gehoord wordt in de kerken zal ons dit gebeuren en is heden ook duidelijk zichtbaar in de afbraak van de Nederlands kerken: ‘Zo zal Ik hen uitrukken uit Mijn land, dat Ik hun gegeven heb, en dit huis, dat Ik Mijn Naam geheiligd heb, zal Ik van Mijn aangezicht wegwerpen, en zal het tot een spreekwoord en spotrede onder alle volken maken (2Kr 7:20).

Jazeker ik heb ook thuislezers in mijn familie en daar kan ik goed mee overweg.
Die zeggen nog zuiver wat Gods woord is in de Bijbel, want de bijbel is niet Gods woord maar de wet! ‘Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren’.
Veel kerkmensen zijn wel gelovig maar niet gelukkig terwijl veel ongelovigen zeggen juist de gelukkigste mensen ter wereld te zijn. Dan moet er toch wel een schadelijk scheefgroei zijn in theologie, geloof en prediking. Wij moeten herontdekken dat God niet veranderd is en nog altijd intiem wil omgaan met hen die Zijn verbond en geboden bewaren en in een vertrouwelijke relatie met Hem leven. Velen willen geloven in een God van liefde, maar niet hun problemen en noden oplossen op Zijn manier.

De Bijbel moet herontdek worden en alle dogmatisme opzij gesteld worden want de zelfde God van de Sinai leeft nog.


Beste Jantjes,

Ik krijg steeds meer de indruk dat jij vindt dat bekeerde mensen weinig tot niets meer mogen. Niet meer naar het strand, want dan zie je geen onderscheid met de wereldsen. Dus als je naar het strand oid gaat dan heb je net zo'n leeg hart als iedereen???? Kom op zeg!!!! Je bent niet van de wereld maar ook niet wereldvreemd..!! Wij gaan met de Bijbelstudiegroep ieder jaar met het Hemelvaartsweekend met elkaar weg. Een weekend ontspanning en ook Bijbelstudie. En daar buitenom spreken we veel met elkaar over de dingen van de Here en Zijn Koninkrijk! Dat kan echt wel! Dat jij dat niet doet omdat dat in jouw ogen niet kan: OK, dat wil ik respecteren. Maar zeg niet dat iemand die dat wel doet een net zo'n leeg hart heeft als elke willekeurige ongelovige.... Dan doe je veel mensen en ook God enorm tekort! En ga niet zeggen dat er maar veel gospelliederen worden gezongen want de hemelpoort zwaait open... Dat is de grootst mogelijke nonsens die ik ken! Te lichtzinnig omgaan met de ernst van de eeuwigheid kan, maar te depressief ernaar kijken is ook niet goed. Lees je Bijbel, en leer eens wat blijmoedige gelovigen kennen, zowel in het OT als in het NT!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten

cron