Jantjes, ik begrijp je redenering helemaal niet.
Los daarvan, hadden we het hier niet over thuislezers?
Moderator: Moderafo's
Ik zou van jou graag eens die ‘blijmoedige gelovigen’ vernemen die jij bedoel ?Lees je Bijbel, en leer eens wat blijmoedige gelovigen kennen, zowel in het OT als in het NT!
Jantjes schreef:Race406 schreef:Ik zou van jou graag eens die ‘blijmoedige gelovigen’ vernemen die jij bedoel ?Lees je Bijbel, en leer eens wat blijmoedige gelovigen kennen, zowel in het OT als in het NT!
Ik zou ook graag van jou vernemen wat jij verstaat door de hieronder genoemde Bijbel gedeelte?
1Jo 2:15-17 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld. En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.
1Jo 4:4-5 Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen (valse leraars) overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is (de Geest Gods), dan die in de wereld is. Zij zijn uit de wereld, daarom spreken zij uit de wereld, en de wereld hoort hen.Ik versta onder het woord ‘wereld’ de dingen die buiten de rechte kennis en dienst Gods in deze wereld van wereldse mensen groot geacht, begeerd en nagestreefd worden of dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is. Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld.
Stefanus schreef:Zullen we ons richten op 'thuislezers en sacramenten'? Lijkt me constructiever...
Dus: hoe staan thuislezers tegenover de Doop en het Avondmaal? En hoe onderbouwen zij hun visie op de sacranenten?
Een oud gedicht zegt het zo:Race406 schreef:Jantjes schreef:Race406 schreef:Ik zou van jou graag eens die ‘blijmoedige gelovigen’ vernemen die jij bedoel ?Lees je Bijbel, en leer eens wat blijmoedige gelovigen kennen, zowel in het OT als in het NT!
Ik zou ook graag van jou vernemen wat jij verstaat door de hieronder genoemde Bijbel gedeelte?
1Jo 2:15-17 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld. En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.
1Jo 4:4-5 Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen (valse leraars) overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is (de Geest Gods), dan die in de wereld is. Zij zijn uit de wereld, daarom spreken zij uit de wereld, en de wereld hoort hen.Ik versta onder het woord ‘wereld’ de dingen die buiten de rechte kennis en dienst Gods in deze wereld van wereldse mensen groot geacht, begeerd en nagestreefd worden of dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is. Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld.
Leuk, maar dat wat jij schrijft wil niet zeggen dat je niet mag genieten! Ik krijg bij jou heel sterk de indruk dat alles wat genieten is al bij voorbaat verboden danwel op z'n minst zeer ernstig verdacht is. En zo krampachtig leven vraagt God mi niet van ons! Jij hebt het altijd over de wereld, maar wat is volgens jou het "hoopske volks" dan? Een kudde gedragen kijkend, stemmig sprekend (liefst bibberende stemmen) en donker geklede mensen?
Blijmoedige gelovigen? Komen er wat:
-David (hij zong en speelde z'n harp aan stukken)
-Petrus (zag alles van de zonnige kant; lijden van Christus? Dat verhoede God! Laat het maar zo blijven. Dat is beter, hoeven we al dat verdriet ook niet mee te maken)
-Henoch (hij wandelde met God, daar blijf je echt niet chagerijnig bij!)
-Paulus (verblijdt u in de Here te ALLEN tijde, WEDEROM zeg ik u VERBLIJDT u!)
-Stefanus (zelfs toen hij stervende was kon hij nog verblijd zijn over zijn toekomst en bidden voor vergeving van zijn tegenstanders)
.......
Jantjes schreef:Alle mensen worden zalig die gedoopt zijn, de praktijk blijkt anders!
Optimatus schreef:zekharyahu schreef:Thuislezers vinden sacramenten niet onbelangrijk hoor. Sacramenten zijn tekenen hè, van zaken, die zijn. Tot ondersteuning van het geloof. Thuislezers achten het echter niet mogelijk om in deze tijd de sacramenten nog juist toe te passen. (Ze lezen niet voor niks thuis.)
Kun je me uitleggen waarom zij dat zo zien?
Jantjes schreef:Een oud gedicht zegt het zo:Race406 schreef:Jantjes schreef:Race406 schreef:Ik zou van jou graag eens die ‘blijmoedige gelovigen’ vernemen die jij bedoel ?Lees je Bijbel, en leer eens wat blijmoedige gelovigen kennen, zowel in het OT als in het NT!
Ik zou ook graag van jou vernemen wat jij verstaat door de hieronder genoemde Bijbel gedeelte?
1Jo 2:15-17 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld. En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.
1Jo 4:4-5 Kinderkens, gij zijt uit God, en hebt hen (valse leraars) overwonnen; want Hij is meerder, Die in u is (de Geest Gods), dan die in de wereld is. Zij zijn uit de wereld, daarom spreken zij uit de wereld, en de wereld hoort hen.Ik versta onder het woord ‘wereld’ de dingen die buiten de rechte kennis en dienst Gods in deze wereld van wereldse mensen groot geacht, begeerd en nagestreefd worden of dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is. Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld.
Leuk, maar dat wat jij schrijft wil niet zeggen dat je niet mag genieten! Ik krijg bij jou heel sterk de indruk dat alles wat genieten is al bij voorbaat verboden danwel op z'n minst zeer ernstig verdacht is. En zo krampachtig leven vraagt God mi niet van ons! Jij hebt het altijd over de wereld, maar wat is volgens jou het "hoopske volks" dan? Een kudde gedragen kijkend, stemmig sprekend (liefst bibberende stemmen) en donker geklede mensen?
Blijmoedige gelovigen? Komen er wat:
-David (hij zong en speelde z'n harp aan stukken)
-Petrus (zag alles van de zonnige kant; lijden van Christus? Dat verhoede God! Laat het maar zo blijven. Dat is beter, hoeven we al dat verdriet ook niet mee te maken)
-Henoch (hij wandelde met God, daar blijf je echt niet chagerijnig bij!)
-Paulus (verblijdt u in de Here te ALLEN tijde, WEDEROM zeg ik u VERBLIJDT u!)
-Stefanus (zelfs toen hij stervende was kon hij nog verblijd zijn over zijn toekomst en bidden voor vergeving van zijn tegenstanders)
.......
"Weg wereld, weg schatten,
gij kunt niet bevatten,
hoe rijk ik wel ben.
'k Heb alles verloren,
maar Jezus verkoren,
wiens eigen ik ben."
Ro 14:17-18 Want het Koninkrijk Gods is niet spijs en drank, maar rechtvaardigheid, en vrede, en blijdschap, door den Heiligen Geest. Want die Christus in deze dingen dient (in de wet), is Gode welbehagelijk, en aangenaam den mensen.
Jantjes schreef:Lijkt mij zo dat die Paauweanense thuislezers het niet met Paauwe eens zijn, wel een beetje vreemd natuurlijk dat die thuislezers niet kunnen dopen en avondmaal houden terwijl Paauwe zelf verkondigd heeft dat het van zeer grote betekenis is!
Jantjes schreef:Zie de vreemde (hakkelende) uitleg m.b.t. de doop als hij zegt dat de doop een ‘verzegeling’ is:
Nu komt de Doop die dat betekend heeft, dat ook te verzegelen. En wat verzegelt dan de Doop? De Doop verzegelt dat God geen God zal wezen, als Hij de zonden niet vergeeft en als Hij de zonden er niet allengskens onder brengt. Met andere woorden, dat God geen God zal zijn, als Hij die mens niet voor rechtvaardig houdt en vernieuwt. Dus hieruit zie je nu, dat het sacrament van zeer grote betekenis is.
Alle mensen worden zalig die gedoopt zijn, de praktijk blijkt anders!
GG-er schreef:Jantjes schreef:Zie de vreemde (hakkelende) uitleg m.b.t. de doop als hij zegt dat de doop een ‘verzegeling’ is:
Nu komt de Doop die dat betekend heeft, dat ook te verzegelen. En wat verzegelt dan de Doop? De Doop verzegelt dat God geen God zal wezen, als Hij de zonden niet vergeeft en als Hij de zonden er niet allengskens onder brengt. Met andere woorden, dat God geen God zal zijn, als Hij die mens niet voor rechtvaardig houdt en vernieuwt. Dus hieruit zie je nu, dat het sacrament van zeer grote betekenis is.
Alle mensen worden zalig die gedoopt zijn, de praktijk blijkt anders!
Vreemde uitleg? Ds. Paauwe leert hier niets anders op dit punt dan bijv. Calvijn en latere reformatoren. Deze uitleg is altijd gangbaar geweest in de nederlandse gereformeerde kerken.
Het teken en zegel wijst op het verbond dat in Christus is vervuld.
Iedereen die door het geloof met Christus is verenigd, deelt in de genade, de vergeving der zonden. Als dat niet waar is, dan zal God geen God zijn, inderdaad. Want dan zou Christus' offer geen volkomen en waarachtig offer geweest zijn en Gods Zoon voor niets als schepsel de dood ingegaan zijn.
Jantjes, je ziet het geloof door wedergeboorte ten onrechte binnen het verbond. De wedergeboorte is de toegang tot het verbond, niet een onderdeel van het verbond. De doop wijst op de toegang tot Christus door het geloof. De doop verzegelt en tekent die waarheid dat de wedergeboorte toegang geeft tot het verbond en tegelijkertijd dat de belofte een ieder geldt die gelooft.
De praktijk is dat niet iedereen gelooft, ondanks het krachtige teken en de verzegeling van het verbond in de doop. Dat ligt niet aan het verbond of de doop maar aan de hardnekkige mens die niet wil geloven.
Jantjes schreef:GG-er schreef:Jantjes schreef:Zie de vreemde (hakkelende) uitleg m.b.t. de doop als hij zegt dat de doop een ‘verzegeling’ is:
Nu komt de Doop die dat betekend heeft, dat ook te verzegelen. En wat verzegelt dan de Doop? De Doop verzegelt dat God geen God zal wezen, als Hij de zonden niet vergeeft en als Hij de zonden er niet allengskens onder brengt. Met andere woorden, dat God geen God zal zijn, als Hij die mens niet voor rechtvaardig houdt en vernieuwt. Dus hieruit zie je nu, dat het sacrament van zeer grote betekenis is.
Alle mensen worden zalig die gedoopt zijn, de praktijk blijkt anders!
Vreemde uitleg? Ds. Paauwe leert hier niets anders op dit punt dan bijv. Calvijn en latere reformatoren. Deze uitleg is altijd gangbaar geweest in de nederlandse gereformeerde kerken.
Het teken en zegel wijst op het verbond dat in Christus is vervuld.
Iedereen die door het geloof met Christus is verenigd, deelt in de genade, de vergeving der zonden. Als dat niet waar is, dan zal God geen God zijn, inderdaad. Want dan zou Christus' offer geen volkomen en waarachtig offer geweest zijn en Gods Zoon voor niets als schepsel de dood ingegaan zijn.
Jantjes, je ziet het geloof door wedergeboorte ten onrechte binnen het verbond. De wedergeboorte is de toegang tot het verbond, niet een onderdeel van het verbond. De doop wijst op de toegang tot Christus door het geloof. De doop verzegelt en tekent die waarheid dat de wedergeboorte toegang geeft tot het verbond en tegelijkertijd dat de belofte een ieder geldt die gelooft.
De praktijk is dat niet iedereen gelooft, ondanks het krachtige teken en de verzegeling van het verbond in de doop. Dat ligt niet aan het verbond of de doop maar aan de hardnekkige mens die niet wil geloven.
Ik denk niet dat het Bijbels is wat je zegt.
Het verbond kan vloek en zegen betekenen. Vloek voor diegenen die Zijn verbond en geboden overtreed. Zegen voor diegenen die Zijn verbond en geboden bewaren.
Het verbond heeft dus twee delen. Tussen deze tweedeling is de wedergeboorte opgesloten en wordt geopenbaard in Christus aan een ieder die geloofd en door genade verkregen wordt. Uit je zelf kan je niet geloven! en mag ook nooit voorop gesteld worden. Ook door de doop gebeurt er totaal niet met een mens / kind het is een afbeelding / symboliek van de besnijdenis des harten.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten