samenwerking katholieken en protestanten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jort
Sergeant
Sergeant
Berichten: 301
Lid geworden op: 10 jul 2006 19:06

samenwerking katholieken en protestanten

Berichtdoor Jort » 16 feb 2007 14:55

'Bijbel duidelijk over homoseksualiteit'
van onze redactie kerk
ROME - De Bijbel is duidelijk tegen het praktiseren van homoseksualiteit. Tot die conclusie komen drie theologen - twee rooms-katholieke en een protestantse - in hun boek Clarifications sur l'Homosexualité dans la Bible.
,,Een gezonde lezing van de Bijbel, zowel het Oude als het Nieuwe Testament, kan niet ontkomen aan dit feit'', zegt een van de auteurs, de gereformeerde pastor Innocent Himbaza, tegenover nieuwsagentschap Zenit.

Het idee voor het boek komt van Himbaza, geboren in 1965 in Rwanda en predikant van de l'Église Evangélique Réformée in het Zwitserse kanton Fribourg; hij studeerde theologie aan de theologische faculteit in de stad Fribourg.

Het Franstalige boek - uitgegeven bij Uitgeverij Cerf, Parijs - over de Bijbel en homoseksualiteit ,,kan lezers eraan herinneren dat katholieken en protestanten elkaar werkelijk kunnen ontmoeten rond dezelfde Bijbel''.

Een dergelijke initiatief is mogelijk over tal van thema's, aldus de Zwitserse predikant. Volgens een andere auteur, Jean-Baptist Edart, hebben de drie bij het schrijven zeer goed naar elkaar geluisterd.

Ze hebben elkaars werk doorgenomen en gecorrigeerd. ,,We waren er vooral op gebrand dat onze interpretatie niet verder zou gaan dan de letterlijke betekenis van de tekst'', zegt Edart, geboren in 1968 en priester van het bisdom van Rouen, Frankrijk. ,,Om dit te bereiken hebben we de Bijbelteksten bestudeerd met de instrumenten van de moderne bijbelkritiek, zonder onze toevlucht te nemen tot de traditie of interpretatie die past bij een van de christelijke belijdenissen.''

Himbaza vond het nodig om een exegetisch werk over homoseksualiteit te schrijven, omdat uitleggers van de Bijbel volgens hem vaak hun persoonlijke mening laten prevaleren als het om homoseksualiteit gaat. In veel publicaties wordt daardoor de bedoeling van de Bijbel geweld aan gedaan, aldus de predikant, en dat heeft weer invloed op de lezers van deze publicaties, ,,inclusief theologen''.

------------------------


Mooi, dat dit kan.

En ook mooi, dat er met behulp van de moderne bijbelkritiek en het onbevangen luisteren naar de Schrift, een conclusie bereikt kan worden, die traditioneel' genoemd kan worden.

Ik zou willen, dat dit vaker gebeurde.

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 16 feb 2007 16:32

In deze woelige tijden, waarin het christendom vanuit verschillende kanten belaagd wordt, is het absoluut noodzakelijk dat katholieken en protestanten, calvinisten en lutheranen, gereformeerden en bevindelijken, de rijen aaneen sluiten. Ik bedoel niet dat nu opeens alle kerkmuren afgebroken moeten worden (dat zal immers altijd een illusie blijven), maar een initiatief als dit vormt wel een opmaat naar een mondiale dialoog tussen Rome en Dordt. Naar de buiten-christelijke wereld toe moeten wij christenen gebroederlijk, samen optrekken om (metaforisch bedoeld) te "vechten" voor onze identiteit.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2007 16:57

gereformeerden en bevindelijken


Bevindelijk = gereformeerd
Gereformeerd hoeft niet bevindelijk te zijn

;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 16 feb 2007 17:31

Raido schreef:
gereformeerden en bevindelijken

Bevindelijk = gereformeerd
Gereformeerd hoeft niet bevindelijk te zijn

;)

Je snapte vast wel wat ik bedoel? :P ;)

Misschien goed om te weten: als ik spreek over "gereformeerden", zonder toevoegingen, dan gebruik ik deze term in enge zin, zoals hij historisch gegroeid is, d.w.z. dan bedoel ik diegenen die ter kerke togen in de Gereformeerde Kerken in Nederland, thans de Gereformeerde Kerken in de PKN.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2007 18:29

Alleen is die historisch gezien bij ons anders gegroeid, wij zijn ook gereformeerden ander sousjes en smaakje .. Eigenlijk alles wat uit de hervormde kerk komt is gereformeerd ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 16 feb 2007 18:37

Raido schreef:
gereformeerden en bevindelijken


Bevindelijk = gereformeerd
Gereformeerd hoeft niet bevindelijk te zijn

;)

Ik zie het eigenlijk precies andersom.
Het bevindelijke is inherent aan gereformeerd-zijn.
Maar er is op het gebied van het bevindelijke leven ook dwaling en scheefgroei, waardoor dat bevindelijke in zijn gereformeerde karakter bedreigd kan worden.

Zonder het bevindelijke is de ziel uit het gereformeerde, en heb je een lege huls over. (Ook dat kan gebeuren, terwijl men zich gereformeerd noemt.) Dan is er onherroepelijk openheid voor een 'evangelische' en charismatische geloofsbeleving, die toch wezenlijk anders is. Dan weten mensen, die in kringen zijn opgegroeid waar dat gebeurt veelal ook niet wat gereformeerd-zijn inhoudt naar zijn praktische kant. (Zie bijvoorbeeld de GKV.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 16 feb 2007 19:06

Ja, maar vergeet niet dat reeds sinds de verzuiling de volgende termen gangbaar zijn geworden bij de verschillende kerkgenootschappen en in het dagelijks spraakgebruik (ook buiten de gereformeerde gezindte) nog zo gebruikt worden:

* Nederlands-hervormden (NHK)
* gereformeerden (GKN)
* vrijgemaakt-gereformeerden (GKV)
* christelijk-gereformeerden (CGK)
* Nederlands-gereformeerden (NGK) - hoewel als denominatie na de verzuiling onstaan
* GG'ers, GerGemmers of voluit geformuleerd als 'leden van de GG' (GG) - nooit als louter "gereformeerden", omdat die term slaat op de "Kuyperiaanse zuil"
* oud-gereformeerd (OGG)

Vandaar dat ik, wanneer ik zonder toevoegsels spreek over "gereformeerden", ik deze term in enge zin gebruik, en dus leden van de GKN (in PKN) bedoel.

Overigens deel ik de notie "Zonder het bevindelijke is de ziel uit het gereformeerde, en heb je een lege huls over" absoluut niet. "Gereformeerd" in ruime zin, dus alle kerken die zich "gereformeerd" noemen, is voor mij in de eerste plaats een calvinistische levensbeschouwing, zoals concreet vormgegeven in de Drie Formulieren van Enigheid, en daarnaast vanuit die calvinistische traditie een specifieke maatschappelijke verantwoordelijkheid (over dit laatste heeft J.P. Balkendende in zijn tijd als hoogleraar veel gepubliceerd en thans is er een artikel, waarin die maatschappelijke verantwoordelijkheid is uiteengezet, verschenen onder de titel "Gereformeerd als eretitel", geschreven door kandidaat-minister van Defensie E. van Middelkoop in het Nederlands Dagblad).
Persoonlijk associeer ik de term "gereformeerd" dan ook meer met Kuyper dan met Kersten (die laatste is voor mij paradigmatisch voor "reformatorisch" of "bevindelijk").
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 16 feb 2007 19:52

GKN'er schreef:Overigens deel ik de notie "Zonder het bevindelijke is de ziel uit het gereformeerde, en heb je een lege huls over" absoluut niet. "Gereformeerd" in ruime zin, dus alle kerken die zich "gereformeerd" noemen, is voor mij in de eerste plaats een calvinistische levensbeschouwing, zoals concreet vormgegeven in de Drie Formulieren van Enigheid, en daarnaast vanuit die calvinistische traditie een specifieke maatschappelijke verantwoordelijkheid (over dit laatste heeft J.P. Balkendende in zijn tijd als hoogleraar veel gepubliceerd en thans is er een artikel, waarin die maatschappelijke verantwoordelijkheid is uiteengezet, verschenen onder de titel "Gereformeerd als eretitel", geschreven door kandidaat-minister van Defensie E. van Middelkoop in het Nederlands Dagblad).
Persoonlijk associeer ik de term "gereformeerd" dan ook meer met Kuyper dan met Kersten (die laatste is voor mij paradigmatisch voor "reformatorisch" of "bevindelijk").

Het is maar net wat je onder het bevindelijke verstaat. Zie je het als een specialiteit van een bepaalde groep, zeg maar een curiositeit?
Als ik zeg dat het bevindelijke inherent is aan het gereformeerde, dan hoef ik daarbij helemaal niet aan ds. G.H. Kersten te denken. Daar gaat het mij niet om. Het gaat mij ook niet om een bepaalde groep. Ik doel dan meer op iets inhoudelijks. Ik kan daarbij net als jij verwijzen naar de 3 Formulieren van Enigheid. Want dat bevindelijke wordt volgens mij heel kernachtig weergegeven in Zondag 1 van de Heidelbergse Catechismus. Ik zou het bevindelijke ook zo kunnen verwoorden: jezelf een zondaar weten voor de heilige God door ondervindelijke kennis, en leven vanuit de verlossing door Christus. Dat je dat diep beleeft. (Maar Zondag 1 HC zegt het mooier dan hoe ik het nu verwoord.)
Ik zeg natuurlijk niet, dat dat het enige is, waar het in het ware gereformeerde om draait. Dat gereformeerd-zijn ook tot uiting kan komen in een bepaalde maatschappelijke visie... ik zal de laatste zijn die dat ontkent.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2007 22:26

GKN'er schreef:In deze woelige tijden, waarin het christendom vanuit verschillende kanten belaagd wordt, is het absoluut noodzakelijk dat katholieken en protestanten, calvinisten en lutheranen, gereformeerden en bevindelijken, de rijen aaneen sluiten. Ik bedoel niet dat nu opeens alle kerkmuren afgebroken moeten worden (dat zal immers altijd een illusie blijven), maar een initiatief als dit vormt wel een opmaat naar een mondiale dialoog tussen Rome en Dordt. Naar de buiten-christelijke wereld toe moeten wij christenen gebroederlijk, samen optrekken om (metaforisch bedoeld) te "vechten" voor onze identiteit.


Volgens mij hebben we in Nederland een vrij actieve Raad van Kernen en ook nog het IKV/Pax Christi. Goede initiatieven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jort
Sergeant
Sergeant
Berichten: 301
Lid geworden op: 10 jul 2006 19:06

Berichtdoor Jort » 16 feb 2007 23:37

Optimatus schreef:
GKN'er schreef:In deze woelige tijden, waarin het christendom vanuit verschillende kanten belaagd wordt, is het absoluut noodzakelijk dat katholieken en protestanten, calvinisten en lutheranen, gereformeerden en bevindelijken, de rijen aaneen sluiten. Ik bedoel niet dat nu opeens alle kerkmuren afgebroken moeten worden (dat zal immers altijd een illusie blijven), maar een initiatief als dit vormt wel een opmaat naar een mondiale dialoog tussen Rome en Dordt. Naar de buiten-christelijke wereld toe moeten wij christenen gebroederlijk, samen optrekken om (metaforisch bedoeld) te "vechten" voor onze identiteit.


Volgens mij hebben we in Nederland een vrij actieve Raad van Kernen en ook nog het IKV/Pax Christi. Goede initiatieven.


Zo goed is dat niet....soms nogal eenzijdig en niet vanuit de Schrift. Dat is politiek en dat leidt juist tot polarisatie. Samenwerking vind ik alleen goed als het van beide kanten uitgaat en leidt tot een luisteren naar de Schrift.

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 17 feb 2007 14:42

Jort schreef:
Optimatus schreef:Volgens mij hebben we in Nederland een vrij actieve Raad van Kernen en ook nog het IKV/Pax Christi. Goede initiatieven.
Zo goed is dat niet....soms nogal eenzijdig en niet vanuit de Schrift. Dat is politiek en dat leidt juist tot polarisatie. Samenwerking vind ik alleen goed als het van beide kanten uitgaat en leidt tot een luisteren naar de Schrift.

Precies! En vergeet niet dat alle kerken in de gereformeerde gezindte (m.u.v. de PKN) nog steeds geen deel uitmaken van de RvK. En in de Wereldraad van Kerken is de PKN ook de enige Nederlandse calvinistische lidkerk; en is de Wereld-RKK geen lid!
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Berichtdoor Zareb » 17 feb 2007 15:32

Optimatus schreef:
GKN'er schreef:In deze woelige tijden, waarin het christendom vanuit verschillende kanten belaagd wordt, is het absoluut noodzakelijk dat katholieken en protestanten, calvinisten en lutheranen, gereformeerden en bevindelijken, de rijen aaneen sluiten. Ik bedoel niet dat nu opeens alle kerkmuren afgebroken moeten worden (dat zal immers altijd een illusie blijven), maar een initiatief als dit vormt wel een opmaat naar een mondiale dialoog tussen Rome en Dordt. Naar de buiten-christelijke wereld toe moeten wij christenen gebroederlijk, samen optrekken om (metaforisch bedoeld) te "vechten" voor onze identiteit.


Volgens mij hebben we in Nederland een vrij actieve Raad van Kernen en ook nog het IKV/Pax Christi. Goede initiatieven.


Inderdaad, en die doen goed werk.
Waar ik steeds meer tegenaan loop is al dat gezever over de Nederlandse kerkelijke kaart. De gereformeerde gemeente gaat op zendingstocht in België en bv Spanje. Maar dat is geen zending. Ze stichten alleen hun eigen gemeentes en laten de al sinds lang bestaande protestante kerken links liggen. Want zij verkondigen het ultieme woord. :roll: Kerken die al lang vechten tegen vervolging en onderdrukking zijn niet belangrijk. Alleen de Nederlandse Woord-uitleg is belangrijk. Veel beter zou zijn dat ze participeerden in de bestaande kerken. Die hebben steun nodig.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 feb 2007 15:50

GKN'er schreef:
Jort schreef:
Optimatus schreef:Volgens mij hebben we in Nederland een vrij actieve Raad van Kernen en ook nog het IKV/Pax Christi. Goede initiatieven.
Zo goed is dat niet....soms nogal eenzijdig en niet vanuit de Schrift. Dat is politiek en dat leidt juist tot polarisatie. Samenwerking vind ik alleen goed als het van beide kanten uitgaat en leidt tot een luisteren naar de Schrift.

Precies! En vergeet niet dat alle kerken in de gereformeerde gezindte (m.u.v. de PKN) nog steeds geen deel uitmaken van de RvK. En in de Wereldraad van Kerken is de PKN ook de enige Nederlandse calvinistische lidkerk; en is de Wereld-RKK geen lid!


De Nederlandse RvK wordt bevolkt door de RKK en de PKN en wat kleiner grut van Oud-Katholieke, Remonstrantse en andere signatuur. We hebben het dan toch over twee grote kerken, groter dan de hele reformatorische signatuur bijelkaar alsmede het kleinere grut. De samenwerking is goed, er worden goede initiatieven ondernomen en men durft z'n scheur open te trekken als de politiek zaken laat vallen.

Dat is politiek? Jammer dan, het werk moet wel gedaan worden. Je kunt je wel terugtrekken achter een groot hek op de Veluwe, maar daarmee ben je als kerk niet echt betrokken bij de maatschappij - en dat lijkt mij toch wel belangrijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten