hoe vind je de juiste reformatorische kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Wolkje » 26 jan 2007 20:25

inderdaad leuk test.
er kwam bij mij behoudende protestantse kerk uit.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 26 jan 2007 21:35

Protestanten
4 Middenorthodoxe protestantse kerk 27 punten

Evangelischen
8 Pinkstergemeente 29 punten :shock:



Als ik katoliek zou zijn, ging ik nu gelijk te biecht....
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 26 jan 2007 21:38

Bij mij kwam er ook onder andere pinkstergemeente uit terwijl dit niet echt mijn ding is.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jan 2007 10:39

Jantjes schreef:En dat is de juiste 'geestelijk Kerk' die hier op aarden niet direct in een gebouw is aan te wijzen maar wel het meest bijkomende en dat is concreet de reformatorische kerken.


Die laatste uitspraak is natuurlijk niet waar. Jij kunt niet bepalen of de reformatorische kerken het dichtst naar de waarheid neigen. Ik durf te wedden dat jij geen snars verstand hebt van de leer van de Anglicaanse Kerk, de Oud-Katholieke Kerk, de Oosters-Orthodoxe Kerken, de Nestoriaanse Kerk, de Koptische Kerk en welke andere kerk dan ook buiten de Nederlandse en wellicht Vlaamse kerkgenootschappen.

Je veroordeelt indirect alle andere kerken dan de reformatorische. Je bent wellicht opgegroeid in die omgeving, maar dan geldt: in het verleden behaalde rendamenten bieden geen garantie voor de toekomst.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 27 jan 2007 10:52

Optimatus schreef:
Die laatste uitspraak is natuurlijk niet waar. Jij kunt niet bepalen of de reformatorische kerken het dichtst naar de waarheid neigen. Ik durf te wedden dat jij geen snars verstand hebt van de leer van de Anglicaanse Kerk, de Oud-Katholieke Kerk, de Oosters-Orthodoxe Kerken, de Nestoriaanse Kerk, de Koptische Kerk en welke andere kerk dan ook buiten de Nederlandse en wellicht Vlaamse kerkgenootschappen.

Je veroordeelt indirect alle andere kerken dan de reformatorische. Je bent wellicht opgegroeid in die omgeving, maar dan geldt: in het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst.


Amen!

Overigens ben ik volgens de test vrijzinnig-protestant.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jan 2007 10:58

2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 76 punten
3 Vrijzinnige protestantse kerk 76 punten
4 Middenorthodoxe protestantse kerk 76 punten

Kortom: OKK en PKN dus. Ik WIST het.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 jan 2007 11:23

Optimatus schreef:
Jantjes schreef:En dat is de juiste 'geestelijk Kerk' die hier op aarden niet direct in een gebouw is aan te wijzen maar wel het meest bijkomende en dat is concreet de reformatorische kerken.


Die laatste uitspraak is natuurlijk niet waar. Jij kunt niet bepalen of de reformatorische kerken het dichtst naar de waarheid neigen. Ik durf te wedden dat jij geen snars verstand hebt van de leer van de Anglicaanse Kerk, de Oud-Katholieke Kerk, de Oosters-Orthodoxe Kerken, de Nestoriaanse Kerk, de Koptische Kerk en welke andere kerk dan ook buiten de Nederlandse en wellicht Vlaamse kerkgenootschappen.

Je veroordeelt indirect alle andere kerken dan de reformatorische. Je bent wellicht opgegroeid in die omgeving, maar dan geldt: in het verleden behaalde rendamenten bieden geen garantie voor de toekomst.
Sorry dat ik jou kwetste maar ik noemde inderdaad de kerken na de reformatie en dat zijn er een groot aantal hoor. Ik noemde inderdaad niet de Rooms-katholieke kerken want hun dwalingen zijn reeds weerlegt in de reformatie maar daarmee veroordeel ik ze niet want ook zij hebben nog een Bijbel waarin staat: ‘Hij nu leerde mij, en zeide tot mij: Uw hart houde mijn woorden vast, onderhoud mijn geboden, en leef’.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 jan 2007 11:36

Gekwetst is een groot woord, Jantjes, maar een nette reactie heb je wel gegeven in deze. Wordt van mijn kant zeer gewaardeerd.

Van Ferdinand kreeg ik een leuk berichtje:

Ik ga mij echt niet een dwalende kerk verdiepen.


Tja, als je je ergens niet in verdiept, kun je ook niet vaststellen dat iets dwaalt. Mensen die zich zo laten kennen, houden mijn gelaatsspieren soepel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 jan 2007 13:52

en de mijne *proest*

Jort
Sergeant
Sergeant
Berichten: 301
Lid geworden op: 10 jul 2006 19:06

Berichtdoor Jort » 27 jan 2007 21:04

Als je een reformatorische kerk wilt kiezen, moet het je naar mijn idee gaan om de historische en confessionele wortels van een kerk. Het moet daarbij gaan om een ware kerk, wat dat inhoudt staat in de NGB. Probleem is alleen natuurlijk dat geen sprake meer is van één gereformeerde landskerk, maar dat deze meerdere malen is gescheurd. Vraag is dan: Welke kerk (en welke gemeente) leert en leeft het meeste naar schrift en belijdenis. Ritmisch etc. en allerlei dingen zoals Lalage noemt, bepalen wel de sfeer, maar daar zou ik me niet ál te druk om maken....Kijk allereerst naar de inhoud! Je daarop te concentreren lijkt me in eerste instantie belangrijker dan dat je direct een kerk kiest. Al die vragen m.b.t. of je doop nou geldig is of niet komen dan later wel als je je wat leer en prediking daarvan betreft thuis voelt in een kerk.

Jort
Sergeant
Sergeant
Berichten: 301
Lid geworden op: 10 jul 2006 19:06

Berichtdoor Jort » 27 jan 2007 21:10

Optimatus schreef:
Van Ferdinand kreeg ik een leuk berichtje:



Ik wil mij er niet mee bemoeien, maar het lijkt mij niet charmant om, wat dan ook de inhoud moge zijn, een pb (persóónlijk bericht) publiek te maken.

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 27 jan 2007 23:14

Mijn ervaring is dat evangelische christenen met een hang nar traditionele vormen het beste Baptist kunnen worden of zich aan sluiten bij de Nederlands Gereformeerde Kerk, als die plaatselijk ten minste een wat vrijere liturgie hanteert zonder ordeloos te worden.

Voor het overige zou ik tegen Blaadje willen zeggen dat onderzoek en iets langer bij een kerkgenootschap kijken wat zij te bieden heeft ook een heilzaam antwoord op je vraag zou kunnen betekenen.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jan 2007 01:19

Jort schreef:
Optimatus schreef:
Van Ferdinand kreeg ik een leuk berichtje:



Ik wil mij er niet mee bemoeien, maar het lijkt mij niet charmant om, wat dan ook de inhoud moge zijn, een pb (persóónlijk bericht) publiek te maken.


Wellicht niet, maar mijn PB-box heeft ook een grens aan incasseringsvermogen (namelijk mijn grens).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

André

Berichtdoor André » 28 jan 2007 01:38

I. Rooms-katholieken

1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 12 punten
2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 16 punten

II. Protestanten

3 Vrijzinnige protestantse kerk 24 punten
4 Middenorthodoxe protestantse kerk 22 punten
5 Confessionele protestantse kerk 40 punten
6 Behoudende protestantse kerk 40 punten

III. Evangelischen

7 Evangelische gemeente 20 punten
8 Pinkstergemeente 30 punten

Voor de zoekenden 8) dit zou de GKV kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 jan 2007 12:09

Hm, 30 bij pinkstergemeenten en dat zou GKV zijn? (qua vormen..) mja, dan is het niet wat voor mij ;)

I. Rooms-katholieken

1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 22 punten
2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 24 punten
II. Protestanten

3 Vrijzinnige protestantse kerk 30 punten
4 Middenorthodoxe protestantse kerk 26 punten
5 Confessionele protestantse kerk 29 punten
6 Behoudende protestantse kerk 26 punten
III. Evangelischen

7 Evangelische gemeente 9 punten
8 Pinkstergemeente 15 punten
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten