hoe vind je de juiste reformatorische kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 25 apr 2007 19:24

Wullimpie schreef:De vraag is dan natuurlijk gebeurd Gods wil ook in en uit dat kerkverband.

Hoe wil je dat vaststellen dan?

De RKK zal zeggen: "God werkt in ons kerkverband en alleen in ons kerkverband".
De PKN zal zeggen: "Wij begrijpen het Evangelie het best, dus ons kerkverband voert het best Gods wil uit".
De GG zal zeggen: "Nee, God werkt alleen door de GerGem en niet door andere denominaties".

M.a.w.: hoe wil je vaststellen dat "Gods wil ook in en uit dat kerkverband" gebeurt, zonder daarbij een subjectief standpunt in te nemen? Om even een voorbeeld te nemen: "Gebeurt Gods wil" volgens een GG'er ook buiten de GG? En zo ja: gebeurt Gods wil dan alleen in andere bevindelijke kerken, of ook in de "dwalende" vrijzinnige kerkgenootschappen en in de "afgodendienende" Rooms-Katholieke Kerk? Waarschijnlijk zal hij dat niet beamen, maar een katholiek zal precies het tegenovergestelde beweren...
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 25 apr 2007 21:59

GKN'er schreef:
Wullimpie schreef:De vraag is dan natuurlijk gebeurt Gods wil ook in en uit dat kerkverband.

Hoe wil je dat vaststellen dan?

De RKK zal zeggen: "God werkt in ons kerkverband en alleen in ons kerkverband".
De PKN zal zeggen: "Wij begrijpen het Evangelie het best, dus ons kerkverband voert het best Gods wil uit".
De GG zal zeggen: "Nee, God werkt alleen door de GerGem en niet door andere denominaties".

M.a.w.: hoe wil je vaststellen dat "Gods wil ook in en uit dat kerkverband" gebeurt, zonder daarbij een subjectief standpunt in te nemen? Om even een voorbeeld te nemen: "Gebeurt Gods wil" volgens een GG'er ook buiten de GG? En zo ja: gebeurt Gods wil dan alleen in andere bevindelijke kerken, of ook in de "dwalende" vrijzinnige kerkgenootschappen en in de "afgodendienende" Rooms-Katholieke Kerk? Waarschijnlijk zal hij dat niet beamen, maar een katholiek zal precies het tegenovergestelde beweren...

Je moet het ook niet ingewikkelder maken dan het is. Zoals jij spreekt lijkt het net, alsof er niets meer is dan het menselijke denken in de kille existentie. Ik kan er uit ervaring van spreken dat je dan ernstig tekort doet aan de wijsheid die God wil leren door Zijn Woord. De menselijke gedachten kunnen zo verward en verstrikt raken, maar als God Zijn Woord door Zijn Geest voor je opent, wordt het perspectief ineens zo anders.
Wullimpie refereert gewoon naar wat Gods Woord, de Bijbel, leert.
Wie Gods wil wil vaststellen, zal zijn Bijbel goed moeten kennen.

Voor mij is het eenvoudig zat, dat een kerk waarin men praktizerende homo's aan het avondmaal toelaat, geen kerk kan zijn waar ik deel van uit kan/mag maken - om eens een enkel voorbeeld te noemen. (Dat gebeurt in de NGK bijvoorbeeld, hoewel niet zonder protest, maar toch...) Want dan worden de geboden van God geschonden. Daar is de Bijbel duidelijk zat over. (Bijv. 1 Kor. 6:10 <- Lev. 18:22, 20:13) Evenmin kan met een dergelijk kerkverband eenheid gezocht worden, zonder bekering van zo'n grove dwaling.

Al die vertroebeling die je schetst, is meer een gevolg van eigenzinnigheid en eigenwilligheid, dan van de onduidelijkheid van de Bijbel. Sinds Genesis 3 is het verstand van de mens verduisterd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 apr 2007 22:09

De RKK zal zeggen: "God werkt in ons kerkverband en alleen in ons kerkverband".
De PKN zal zeggen: "Wij begrijpen het Evangelie het best, dus ons kerkverband voert het best Gods wil uit".
De GG zal zeggen: "Nee, God werkt alleen door de GerGem en niet door andere denominaties".
De eerste en de laatste zijn niet de overtuigingen van die kerkverbanden.

1. De RKK leert niet dat binnen hun kerk alleen mensen bekeerd kunnen worden.
2. De GG leert niet dat God alleen werkt door de GG.

Verder sluit ik mij aan bij Boekenlezer, ons verstand is zo verduisterd wij proberen de Waarheid te benaderen en de Bijbel te begrijpen, uit te leggen en toe te passen. Ik denk niet dat dit ooit perfect zal zijn in welk kerkverband dan ook.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 26 apr 2007 07:28

God werkt door alle kerken heen. Hij heeft niet een bep. kerkverband nodig. Het is erg triest dat er in sommige kerkverbanden grote dwalingen zijn. We moeten dan ook hard voor kerken bidden.

Hoe vind ik de juiste refo-kerk? Een andere vraag: Is er een juiste refo-kerk? Zijn we niet juist heel hoogmoedig als we zeggen: onze kerk is de juiste kerk?

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 26 apr 2007 12:02

GKN'er schreef:
Wullimpie schreef:De vraag is dan natuurlijk gebeurd Gods wil ook in en uit dat kerkverband.

Hoe wil je dat vaststellen dan?

De RKK zal zeggen: "God werkt in ons kerkverband en alleen in ons kerkverband".
De PKN zal zeggen: "Wij begrijpen het Evangelie het best, dus ons kerkverband voert het best Gods wil uit".
De GG zal zeggen: "Nee, God werkt alleen door de GerGem en niet door andere denominaties".

M.a.w.: hoe wil je vaststellen dat "Gods wil ook in en uit dat kerkverband" gebeurt, zonder daarbij een subjectief standpunt in te nemen? Om even een voorbeeld te nemen: "Gebeurt Gods wil" volgens een GG'er ook buiten de GG? En zo ja: gebeurt Gods wil dan alleen in andere bevindelijke kerken, of ook in de "dwalende" vrijzinnige kerkgenootschappen en in de "afgodendienende" Rooms-Katholieke Kerk? Waarschijnlijk zal hij dat niet beamen, maar een katholiek zal precies het tegenovergestelde beweren...


Hoe ik dat wil vaststellen?

Johannes 5:39 Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.

1 Tessalonicenzen 5:21 Beproeft alle dingen; behoudt het goede.

1 Johannes 4:1 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.

God heeft zijn wil in de bijbel geopenbaard, daar moeten wij alle dingen dan ook aan beproeven, ook de kerkleer.
Dat is wat ik bedoelde, en wat Boekenlezer ook verwoorde.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 apr 2007 15:20

En op basis van schriftvergelijking met de kerkleer zijn er al veel kerken gescheurd.. Rara hoe kan dat?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 26 apr 2007 16:34

Ik weet het, en dat is heel erg.
Maar toch mag dat geen reden zijn om dan de schrifvergelijking maar aan de kant te schuiven.
Wat zouden we anders als basis moeten nemen, en zou dat dan niet tot scheuringen gaan lijden.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Berichtdoor Cornelius » 27 apr 2007 11:24

Het is vreemd, er bestaat in de verschillende kerkverbanden een vrijwel lineair verband tussen een heel aantal elementen: preekduur, soberheid eredienst, aantal avondmaalgangers, aantal vrouwen met hoe, aantal vrouwen met rok.
Het zou een diepgaande studie vergen hoe het komt dat in de regel vrij goed aan te geven is welke inhoud/ nadruk de prediking heeft bij een bepaalde positie van de invulling van de dienst op de schaalverdeling (bovengenoemde aspecten).

Bij het vinden van de juiste kerk gaat het in de eerste plaats om de inhoud van wat er gepreekt wordt. Maar de prediking kan wel bijbels zijn, maar is ze ook evenwichtig? Om te spreken in de termen van de Heidelbergse Catechismus: in welke kerk wordt niet eenzijdig de nadruk gelegd op óf de ellende, óf de verlossing, óf de dankbaarheid?

En als je nog eens een kerk weet te vinden die een evenwichtige, heldere (scherpe?) bijbelse boodschap combineert met een goede vorm (om een concreet voorbeeld te noemen: het dragen van hoofdbedekking door vrouwen is een bijbels gegeven), dan houd ik me aanbevolen.
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 27 apr 2007 13:03

Cornelius schreef:Het is vreemd, er bestaat in de verschillende kerkverbanden een vrijwel lineair verband tussen een heel aantal elementen: preekduur, soberheid eredienst, aantal avondmaalgangers, aantal vrouwen met hoe, aantal vrouwen met rok.
Het zou een diepgaande studie vergen hoe het komt dat in de regel vrij goed aan te geven is welke inhoud/ nadruk de prediking heeft bij een bepaalde positie van de invulling van de dienst op de schaalverdeling (bovengenoemde aspecten).

Bij het vinden van de juiste kerk gaat het in de eerste plaats om de inhoud van wat er gepreekt wordt. Maar de prediking kan wel bijbels zijn, maar is ze ook evenwichtig? Om te spreken in de termen van de Heidelbergse Catechismus: in welke kerk wordt niet eenzijdig de nadruk gelegd op óf de ellende, óf de verlossing, óf de dankbaarheid.

En als je nog eens een kerk weet te vinden die een evenwichtige, heldere (scherpe?) bijbelse boodschap combineert met een goede vorm (om een concreet voorbeeld te noemen: het dragen van hoofdbedekking door vrouwen is een bijbels gegeven), dan houd ik me aanbevolen.


Over een eisenpakket gesproken :wink:

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Berichtdoor Cornelius » 27 apr 2007 16:04

Hoe bedoel je dat?

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 27 apr 2007 17:53

Nou het komt me voor of je wel heel speciale eisen stelt en als het daar van af wijkt, is het niks. Misschien lees ik het heel verkeerd hoor, maar ik denk dat het heel moeilijk is om een kerk te vinden die specifiek jou wensen doet. Je hebt altijd te maken met zondige mensen die regels maken.
Je kan bijv. een kerk hebben waar vrouwen degelijk gekleed met hoed op gaan, langzaam zingen en weet ik nog wat meer, maar waar bijv. veel geroddeld of door de week anders geleefd word dan zondag, is dat dan goed???

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 28 apr 2007 08:10

Wullimpie schreef:
André schreef:
Maar een gevoelig punt voor mij zijn de sociale banden die ik heb. Er zitten in mijn gemeente ook best leuke jonge dames, iets wat voor een vrijgezel niet ongevoelig ligt.
Tsja, dat is dan weer minder theologisch te onderbouwen. 8)
Toch denk ik dat het niet nader te noemen kerkgenootschap, ook één van de genootschappen is die we hier hebben in ons tijdelijk leven op aarde.
Als het goed is doen we Gods wil in ieder kerkverband, toch?


De vraag is dan natuurlijk gebeurd Gods wil ook in en uit dat kerkverband.

En tja, als het alleen de dames zijn die je tegenhouden......... :| :) ,

Ik weet het, eigenlijk is dat heel fout. :oops:
Wel opvallend dat ze tot een paar jaar geleden in geen velden of wegen te bekennen waren, maar nu zijn ze er ineens in behoorlijk grote getale, en van goede kwaliteit w.b. de charmes. Het zal daarom wel een truc van de duivel zijn om mij vast te houden. :mrgreen:

Wullimpie schreef:...ook in de HHK zullen nog wel vrijgezellen rondlopen.

Dat is waar. Er zijn daar niet minder jonge dames, zo is mijn kwantitatieve inschatting. Maar ja, onbekend maakt wel een beetje onbemind. Want je weet totaal niet wat je eraan hebt, als je ze niet kent.

Hoe dan ook, ik hoop i.i.g. niet zo'n triest geval te worden, zoals ik ze wel meer heb gezien: van die mensen die decennia in een kerk blijven hangen ondanks alle ontwikkelingen daar, in een kerk die hun al veel te lang geen geestelijk voedsel meer biedt. Je weet wel, zo'n kerk die langzaamaan vrijzinnig is geworden, en waarin je daarom geen deugdelijk geestelijk voedsel meer kan krijgen. (En de kinderen: die gaan nergens meer aan doen, of worden van een evangelische sekte.)
In mijn kerk komt de situatie nu niet overeen met het hier net beschrevene (al zie ik er wel meer symptomen van dan bijvoorbeeld 20 jaar geleden). Al zijn er wel bepaalde predikanten waarvan ik mij afvraag of ik daar nog naar de prediking - of mag ik zeggen: slap geouwehoer? - moet gaan luisteren, en niet betere eieren voor mijn geld kan kiezen. Een paar jaar geleden heb ik daarom voor een selectief beleid gekozen: me beperken tot alleen goede predikanten. Helaas is dat de laatste tijd weer een beetje in het slop geraakt. (Komt door de net genoemde duivelse verleiding, en dan in een wat toegespitste vorm, wat een kleine 2 jaar geleden begon.) Tijd om de oude lijn weer op te pakken, zou ik zeggen. Dat voorkomt een hoop irritaties.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 apr 2007 08:21

maar Boekenlezer: als je zelf liever naar een zwaardere kerk gaat, wil je dan ook niet liever een vrouw uit zo'n kerk?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 28 apr 2007 08:23

pol schreef:God werkt door alle kerken heen. Hij heeft niet een bep. kerkverband nodig.

Maar God heeft wel zijn kerk op aarde. Dat wordt beleden in de Apostolische Geloofsbelijdenis, de Geloofsbelijdenis van Nicea, en de Nederlandse Geloofsbelijdenis. En we mogen die kerk niet gaan vergeestelijken onder invloed van een mysticisme.

pol schreef:Het is erg triest dat er in sommige kerkverbanden grote dwalingen zijn. We moeten dan ook hard voor kerken bidden.

Dat is waar.

pol schreef:Hoe vind ik de juiste refo-kerk? Een andere vraag: Is er een juiste refo-kerk? Zijn we niet juist heel hoogmoedig als we zeggen: onze kerk is de juiste kerk?

Er is vandaag de dag reden toe, om aangaande de kerk een boek te schrijven onder de titel: het is ingewikkeld geworden!
De juiste reformatorische kerk: ik zou zeggen, dat is de kerk die het meest voldoet aan de kenmerken van de ware kerk, zoals genoemd in de NGB.
Met de CGK heb ik wat moeite, omdat er binnen de muren van dat kerkverband ook een stroming is waar volgens mij het schriftgezag wat onder druk staat (dr. B. Loonstra c.s.). Daarom zou ik liever voor de HHK kiezen, ook al is daar ook niet alles perfect. Maar dat is het nergens. Ik zie de HHK dus eigenlijk als de meest juiste reformatorische kerk.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 28 apr 2007 08:45

Zeg Boekenlezer, wat tobt gij toch alleen voort. Bid smeek of de Heere je de weg wilt wijzen wb kerk. Ga anders een half jaar naar de hhk.

En wat betreft de dames, je gaat toch niet naar de kerk om het vrouwelijk schoon. Dit loopt op zaterdagavond ook in grote getale rond op bezinnings of andere avonden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten