hoe vind je de juiste reformatorische kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
hananja
Sergeant
Sergeant
Berichten: 330
Lid geworden op: 21 dec 2004 20:29
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor hananja » 28 jan 2007 13:17

I. Rooms-katholieken
1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 19 punten
2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 23 punten

II. Protestanten
3 Vrijzinnige protestantse kerk 29 punten
4 Middenorthodoxe protestantse kerk 25 punten
5 Confessionele protestantse kerk 36 punten
6 Behoudende protestantse kerk 32 punten

III. Evangelischen
7 Evangelische gemeente 31 punten
8 Pinkstergemeente 34 punten

...
ook GKV... Ik denk dan dat het toch redelijk klopt van die pinkstergemeenten... ik dacht nog dat het kwam door de invloeden van de buren in wageningen... ;)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 jan 2007 13:35

Rooms-katholieken
1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 44 punten
2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 60 punten

II. Protestanten
3 Vrijzinnige protestantse kerk 64 punten
4 Middenorthodoxe protestantse kerk 68 punten
5 Confessionele protestantse kerk 80 punten
6 Behoudende protestantse kerk 76 punten

III. Evangelischen
7 Evangelische gemeente 52 punten
8 Pinkstergemeente 60 punten


Een aantal vragen vind ik echt onzinnig en aan een aantal antwoorden die ik heb gegeven zou ik toch graar een 'mits' of 'maar' toevoegen. In de PKN voel ik mij toch het best op mijn plek.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 jan 2007 13:37

Overigens heb ik overal meer punten dan Hananja, we mogen dus wel concluderen dat ik een betere gelovige ben 8)

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 28 jan 2007 13:48

|. Rooms-katholieken
1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 19 punten
2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 26 punten

II. Protestanten
3 Vrijzinnige protestantse kerk 24 punten
4 Middenorthodoxe protestantse kerk 28 punten
5 Confessionele protestantse kerk 30 punten
6 Behoudende protestantse kerk 30 punten


III. Evangelischen
7 Evangelische gemeente 26 punten
8 Pinkstergemeente 26 punten

Dan zit ik toch goed. :wink: Wat is de Progressieve Rooms-katholieke kerk eigenlijk?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 jan 2007 13:52

OKK

Gebruikersavatar
hananja
Sergeant
Sergeant
Berichten: 330
Lid geworden op: 21 dec 2004 20:29
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor hananja » 28 jan 2007 18:07

rafaell schreef:Overigens heb ik overal meer punten dan Hananja, we mogen dus wel concluderen dat ik een betere gelovige ben 8)


Maar tegelijk was Rafaell er wel bere trots op vanmiddag dat hij op dit moment nergens lid was en dus eigenlijk een 'betere' of 'echtere' heiden was dan een niet nader te noemen ander lid van dit forum...
Wat voor een gelovige ben ik dan nog volgens hem? :roll:

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jan 2007 18:53

marina87 schreef:|. Rooms-katholieken
1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 19 punten
2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 26 punten

II. Protestanten
3 Vrijzinnige protestantse kerk 24 punten
4 Middenorthodoxe protestantse kerk 28 punten
5 Confessionele protestantse kerk 30 punten
6 Behoudende protestantse kerk 30 punten


III. Evangelischen
7 Evangelische gemeente 26 punten
8 Pinkstergemeente 26 punten

Dan zit ik toch goed. :wink: Wat is de Progressieve Rooms-katholieke kerk eigenlijk?


De kerk waar Raido high werd...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
blaadje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2005 15:43
Locatie: kralingen
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 29 jan 2007 10:53

leclerc schreef:Mijn ervaring is dat evangelische christenen met een hang nar traditionele vormen het beste Baptist kunnen worden of zich aan sluiten bij de Nederlands Gereformeerde Kerk, als die plaatselijk ten minste een wat vrijere liturgie hanteert zonder ordeloos te worden.

Voor het overige zou ik tegen Blaadje willen zeggen dat onderzoek en iets langer bij een kerkgenootschap kijken wat zij te bieden heeft ook een heilzaam antwoord op je vraag zou kunnen betekenen.


baptist worden vind ik een beetje te makkelijk, maar dat komt misschien een beetje doordat ik toch me wel een beetje (en soms een beetje erg) bewust van ben, dat er uit mijzelf totaal niks goeds kan komen. dat idee ga ik niet terug vinden in een baptistengemeente..... wel heb ik gemerkt aan baptisten uit mijn omgeving dat hun kennis van de bijbel ontzettend groot kan zijn, niet dat er iets mis mee is. ik ga denk ik wat langer bij kerken kijken om te zien hoe ze omgaan met de bijbel

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 29 jan 2007 11:05

Code: Selecteer alles

I. Rooms-katholieken
1 Traditionele Rooms-katholieke kerk 14 punten
2 Progressieve Rooms-katholieke kerk 15 punten
 
II. Protestanten
3 Vrijzinnige protestantse kerk 19 punten
4 Middenorthodoxe protestantse kerk 19 punten
[u]5 Confessionele protestantse kerk 33 punten
6 Behoudende protestantse kerk 35 punten [/u]
 
III. Evangelischen
7 Evangelische gemeente 14 punten
8 Pinkstergemeente 19 punten


Een dergelijke uitslag verbaast mij niets. Maar als ik wat verder van het midden kies, dan schieten 5 en 6 omhoog tot 75 en 77 punten... (de rest klimt dan ook ietsje)

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 29 jan 2007 11:11

blaadje schreef:baptist worden vind ik een beetje te makkelijk, maar dat komt misschien een beetje doordat ik toch me wel een beetje (en soms een beetje erg) bewust van ben, dat er uit mijzelf totaal niks goeds kan komen.


Misschien is het juist wel makkelijk als je lid wilt worden van een gemeente die ook vindt dat de mens niets goeds kan doen. Je moet je namelijk eens afvragen of jouw visie wel bijbels is.

Maar los gezien daarvan is het juist goed om eens na te denken. Een gemeente van baptisten zet jou aan het denken, een reformatorische gemeeente niet.

dat idee ga ik niet terug vinden in een baptistengemeente..... wel heb ik gemerkt aan baptisten uit mijn omgeving dat hun kennis van de bijbel ontzettend groot kan zijn, niet dat er iets mis mee is. ik ga denk ik wat langer bij kerken kijken om te zien hoe ze omgaan met de bijbel


Doe dat. Ga anders naar de Hervormde Gemeente de Samaritaan, waar Ds. H.G. de Graaff predikant is. Grote kans dat je je daar thuisvoelt

Gebruikersavatar
blaadje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2005 15:43
Locatie: kralingen
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 29 jan 2007 11:35

Sabra schreef:
blaadje schreef:baptist worden vind ik een beetje te makkelijk, maar dat komt misschien een beetje doordat ik toch me wel een beetje (en soms een beetje erg) bewust van ben, dat er uit mijzelf totaal niks goeds kan komen.


Misschien is het juist wel makkelijk als je lid wilt worden van een gemeente die ook vindt dat de mens niets goeds kan doen. Je moet je namelijk eens afvragen of jouw visie wel bijbels is.

Maar los gezien daarvan is het juist goed om eens na te denken. Een gemeente van baptisten zet jou aan het denken, een reformatorische gemeeente niet.


ok.........misschien wel, maar kom je dan hier niet op een discussie of de dordtse leerregels juist zijn of niet? wat ik alleen maar wilde zeggen is, dat juist het feit dat ik uit mezelf niets goeds kan doen en dat ik keer op keer genade mag ontvangen van God juist iets is, wat ik heel erg mooi vind. het is voor mij een opluchting dat Gods genade eerst kwam en dat ik niet heel erg veel kennis hoef te vergaren of heel veel hoef te doen met de gaven van de Geest voordat ik mezelf christen kan noemen. en juist de rust van een vaste liturgie spreekt me wel aan. het vinden van de juiste kerk is toch een zoektocht die ik samen met God mag doen en beleven. die zoektocht is voor een ieder anders.

ik weet niet of een baptistengemeente mij aan het denken zet, daarvoor weet ik te weinig van een baptistengemeente.....maar van de diensten die ik bezocht heb, weet ik wel dat diensten van een reformatorische gemeente mij prima aan het denken kunnen zetten. denk nog steeds na over de preek van gisteren :D .

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 25 apr 2007 11:50

Waar ik wel eens een beetje mee zit, is dat ik lid ben van een kerkgenootschap waar ik me in veel opzichten niet altijd zo in herken. Om die reden heb ik mijn kerkverband hier nog nooit concreet genoemd. Ik wil geen associaties opwekken die op mij niet van toepassing zijn. Enkelen zullen het hier wel van mij weten waar ik lid van ben. Dat vind ik niet erg. Ze zullen mij ook wel kennen uit mijn postings, waar ik inhoudelijk voor sta. En daar gaat het om.
Niet dat alles slecht is aan mijn kerkverband. Er zijn ook zaken waar ik echt voor kan staan, en die ik heel interessant vind. Maar dat zijn dan vaak wel zaken die tegenwoordig een beetje blijven liggen. (Ook weer niet altijd bij iedere predikant, hoor. Het ligt best genuanceerd.) Men maakt zich meer sterk in zaken waar ik niet veel mee op heb. (Behalve de bezwaarden dan. Met hen klikt het wel weer beter.)
Nou zit ik niet met de vraag, wat de meest juiste reformatorische kerk is. Ik ben theologisch onderlegd genoeg om daar voor mijzelf een antwoord op te hebben. (Ik voel zelf het meest voor de HHK. Ik heb daar tot mijn grote tevredenheid al menige goede preek gehoord. Sowieso véél beter dan hoe mijn eigen predikant het doet, met zijn gemis aan vermaning en zo.) Wat ik meer heb is dat gevoel wat af en toe boven komt, om best over te willen stappen, vooral op de momenten als er weer eens iets gebeurd is wat mij erg tegen de borst stuit. (Zoals kort geleden.) Maar een gevoelig punt voor mij zijn de sociale banden die ik heb. Er zitten in mijn gemeente ook best leuke jonge dames, iets wat voor een vrijgezel niet ongevoelig ligt. Nou zitten er in die andere kerk ook mensen, dus eigenlijk is dat natuurlijk erg relatief. Maar ja, dat gevoel...
En daardoor ben ik tot nu toe nog altijd een beetje blijven hangen waar ik zit.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

André

Berichtdoor André » 25 apr 2007 12:22

Maar een gevoelig punt voor mij zijn de sociale banden die ik heb. Er zitten in mijn gemeente ook best leuke jonge dames, iets wat voor een vrijgezel niet ongevoelig ligt.
Tsja, dat is dan weer minder theologisch te onderbouwen. 8)
Toch denk ik dat het niet nader te noemen kerkgenootschap, ook één van de genootschappen is die we hier hebben in ons tijdelijk leven op aarde.
Als het goed is doen we Gods wil in ieder kerkverband, toch?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 25 apr 2007 14:23

André schreef:
Maar een gevoelig punt voor mij zijn de sociale banden die ik heb. Er zitten in mijn gemeente ook best leuke jonge dames, iets wat voor een vrijgezel niet ongevoelig ligt.
Tsja, dat is dan weer minder theologisch te onderbouwen. 8)
Toch denk ik dat het niet nader te noemen kerkgenootschap, ook één van de genootschappen is die we hier hebben in ons tijdelijk leven op aarde.
Als het goed is doen we Gods wil in ieder kerkverband, toch?

Dat is denk ik ten dele waar. Er zullen er zijn voor wie dat geldt, er zullen er ook zijn waarvoor dat niet geldt. Ik denk hierbij aan 1 Petrus 4:17.
[En toen was mijn tijd weer op. :( ]
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 25 apr 2007 16:46

André schreef:
Maar een gevoelig punt voor mij zijn de sociale banden die ik heb. Er zitten in mijn gemeente ook best leuke jonge dames, iets wat voor een vrijgezel niet ongevoelig ligt.
Tsja, dat is dan weer minder theologisch te onderbouwen. 8)
Toch denk ik dat het niet nader te noemen kerkgenootschap, ook één van de genootschappen is die we hier hebben in ons tijdelijk leven op aarde.
Als het goed is doen we Gods wil in ieder kerkverband, toch?


De vraag is dan natuurlijk gebeurd Gods wil ook in en uit dat kerkverband.

En tja, als het alleen de dames zijn die je tegenhouden......... :| :) , ook in de HHK zullen nog wel vrijgezellen rondlopen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten