hoe vind je de juiste reformatorische kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
blaadje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2005 15:43
Locatie: kralingen
Contacteer:

hoe vind je de juiste reformatorische kerk?

Berichtdoor blaadje » 25 jan 2007 12:15

hallo, ik heb er voor gekozen om vanuit de evangelische gemeente over te stappen naar een traditionele kerk. ik heb hiervoor gekozen omdat ik op een meer rationele manier mijn geloof wil beleven. nu ik deze keuze gemaakt heb, heb ik nogal wat vragen.

traditionele kerken zijn voor mij nog steeds een pot nat, terwijl dat echt niet zo is. dus wat is karakteristiek eigenlijk aan elke kerk. dus waarin verschillen Nederlands gereformeerd kerken, GKV, de gereformeerde kerk, de hervormde kerk (met of zonder de gereformeerde bond), de CGK en de oud ger gem en de ger gem in ned van elkaar??

waarom zingen ze in de ene kerk ritmische psalmen en in de andere kerk psalmen op hele noten en zingen ze in andere kerken er psalmen bij? wie bepaald dat? en waarom heeft de GKV een eigen liedbundel?

waarom is de liturgie in elke kerk anders? ik weet nog steeds niet als ik nieuw ben in een kerk of ik bij de eerste en laatste psalm moet gaan staan of niet? waarom lezen ze in de ene kerk elke week de tien geboden voor en in de andere kerk lezen ze alleen uit mat. 22 en een andere bijbeltekst? en waarom geeft iemand van de kerkenraad de dominee een hand op het moment dat de dominee de kansel op gaat?

en waarom doen ze in de ene kerk niet moeilijk als ik lid zou willen worden (ben wel volwassen gedoopt in de evangelische gemeente waar ik zat) en de andere wel?? ik had wel verwacht dat ik opnieuw belijdeniscatechesatie zou moeten volgen.....

en hoe zit het met avondmaal.......op dit moment zou ik echt niet aan het avondmaal durven, gewoon omdat ik niet weet welke regels de kerk hanteert, hoe kom je daar achter???

nou dat waren een heleboel vragen. ik hoop echt dat iemand ze kan beantwoorden.

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2007 12:36

Heej, bij deze een reactie van een GKV'er :)

traditionele kerken zijn voor mij nog steeds een pot nat, terwijl dat echt niet zo is. dus wat is karakteristiek eigenlijk aan elke kerk. dus waarin verschillen Nederlands gereformeerd kerken, GKV, de gereformeerde kerk, de hervormde kerk (met of zonder de gereformeerde bond), de CGK en de oud ger gem en de ger gem in ned van elkaar??


Moeilijk heel gedetailleerd uit te leggen.... Wat vormen betreft is het wat makkelijker. De meeste CGK's, GKV's en NGK's zijn redelijk licht. Wat moderene vertalingen van psalmen en bijbel. Zelfde geldt voor PKN, hoewel daar diversiteit in zit. De hersteld hervormde kerk, Gereformeerde Gemeente zijn wat dat betreft wat zwaarder. Ook als het gaat op kleding enzo. Wat leer betreft kan je misschien ook de termen licht en zwaar gebruiken maar dat is wat complexer :)

waarom zingen ze in de ene kerk ritmische psalmen en in de andere kerk psalmen op hele noten en zingen ze in andere kerken er psalmen bij? wie bepaald dat? en waarom heeft de GKV een eigen liedbundel?


Heeft vooral te maken met tradities. Hoe zwaarder, hoe meer tradities er in stand worden gehouden. :) De GKV vond het goed om naast de Psalmen ook andere liederen te kunnen zingen, zodoende hebben ze een bundel samengesteld van liederen die ze daar geschikt voor vinden.

waarom is de liturgie in elke kerk anders? ik weet nog steeds niet als ik nieuw ben in een kerk of ik bij de eerste en laatste psalm moet gaan staan of niet? waarom lezen ze in de ene kerk elke week de tien geboden voor en in de andere kerk lezen ze alleen uit mat. 22 en een andere bijbeltekst? en waarom geeft iemand van de kerkenraad de dominee een hand op het moment dat de dominee de kansel op gaat?


Tja, iedere kerk heeft daarin zijn eigen lijn uitgestippeld. Het geven van de hand is omdat de kerkenraad toeziet op de voorganger en de hand een goedkeuring symboliseert. Ook een traditie dus ;)

en waarom doen ze in de ene kerk niet moeilijk als ik lid zou willen worden (ben wel volwassen gedoopt in de evangelische gemeente waar ik zat) en de andere wel?? ik had wel verwacht dat ik opnieuw belijdeniscatechesatie zou moeten volgen.....


Als je gelooft is dat op zich niet nodig, wel aan te raden omdat je dan beter leert wat er ind e kerk geleerd wordt. Maar in sommige kerken moet het allicht wel ja.

en hoe zit het met avondmaal.......op dit moment zou ik echt niet aan het avondmaal durven, gewoon omdat ik niet weet welke regels de kerk hanteert, hoe kom je daar achter???


Met je wijkouderling of de dominee er over praten. Dan hoor je het vanzelf. Overigens zou het zo moeten zijn dat iedereen die echt geloof dat Jezus voor hem gestorven is, aan het avondmaal aan mogen gaan, maar daar denken ze in veel traditionele kerken helaas nog niet zo over.

Succes in ieder geval, zoek biddend met God, dan wijst Hij wel de weg.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 25 jan 2007 13:12

Ik ga me niet mengen in deze discussie maar wil wel als tip naar onze vragenrubriek verwijzen: www.refoweb.nl/vragenrubriek .
Onder de rubriek 'kerken en godsdiensten' wordt uitgebreid op verschillen tussen kerkgenootschappen ingegaan.

Gebruikersavatar
blaadje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2005 15:43
Locatie: kralingen
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 25 jan 2007 13:20

excuses voor mijn topic dan........ik ben al weg :D

Technico

Berichtdoor Technico » 25 jan 2007 13:33

Nee joh, dat die vragen (en antwoorden) er zijn betekend niet dat je er hier niet over mag beginnen. Het is alleen een nuttige verwijzing ;)

Ik zit zelf op dit moment (nog) in een thuisgemeente, en ga in de loop van de tijd waarschijnlijk ook die overstap maken en loop tegen dezelfde problemen aan enzo. Het is zo'n groot doolhof.

Veel succes!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2007 13:51

Technico schreef:Nee joh, dat die vragen (en antwoorden) er zijn betekend niet dat je er hier niet over mag beginnen. Het is alleen een nuttige verwijzing ;)

Ik zit zelf op dit moment (nog) in een thuisgemeente, en ga in de loop van de tijd waarschijnlijk ook die overstap maken en loop tegen dezelfde problemen aan enzo. Het is zo'n groot doolhof.

Veel succes!


Hm, ik denk dat je het ook gewoon plaatselijk moet bekijken, dan wordt het doolhof al wat makkelijker. Bezoek gewoon eens een aantal gemeenten die in aanmerking komen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 25 jan 2007 13:55

Als het gaat om de vorm van een gereformeerde eredienst en waarom de liturgie zo is, kan ik deze link aanbevelen om te beluisteren:

http://www.jijdaar.nl/index.php?option= ... ey=1&hit=1

(voor mij zaten daar best wel dingen tussen waar ik nooit zo over had nagedacht).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2007 10:45

Voor de juiste reformatorische kerk vindt, moet je je, volgens mij, eerst afvragen of er wel een juiste kerk bestaat.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 26 jan 2007 11:53

Optimatus schreef:Voor de juiste reformatorische kerk vindt, moet je je, volgens mij, eerst afvragen of er wel een juiste kerk bestaat.

Voor de juiste ‘reformatorische kerk’ vindt, moet je je, volgens mij eerst afvragen welke het meest op de reformatie lijkt en vervolgens of de reformatie wel juist was en vervolgens of de reformatie misschien niet vergenoeg terug gegaan is naar het grondbeginsel van de Bijbel die zegt in het begin dit:

Ge 26:5 Daarom dat Abraham Mijn stem gehoorzaam geweest is, en heeft onderhouden Mijn bevel, Mijn geboden, Mijn inzettingen en Mijn wetten.

En in het einde dit:

Opb 22:14 Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

En dat is de juiste 'geestelijk Kerk' die hier op aarden niet direct in een gebouw is aan te wijzen maar wel het meest bijkomende en dat is concreet de reformatorische kerken.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 jan 2007 11:56

Het is misschien zinnig om te bedenken wat je belangrijk vindt in een kerk:
* de leer
* de manier van preken
* de manier van zingen
* koffiedrinken na de dienst
* de kringen
* de andere activiteiten

enzovoorts

Vervolgens kan je gaan church hoppen, ga niet 1 keer maar een keer of drie naar een kerk, win informatie in en bid of dat de juiste plek voor je is.

Gebruikersavatar
Jannemaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jan 2007 16:14
Contacteer:

Berichtdoor Jannemaan » 26 jan 2007 13:36

Er is ook een boekje.. dat heet Kies je kerk en het is geloof ik geschreven door marucha aangeenbrug. Misschien kan dat je ook helpen?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 jan 2007 13:39

Overigens: besef je wel dat er qua leer ook heel veel verschil is tussen reformatorischen en evangelischen? Bijvoorbeeld over de eindtijd denken ze heel anders en over de uitverkiezing natuurlijk.

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Berichtdoor Zareb » 26 jan 2007 13:43

Jannemaan schreef:Er is ook een boekje.. dat heet Kies je kerk en het is geloof ik geschreven door marucha aangeenbrug. Misschien kan dat je ook helpen?

Dat boekje vind je hier: http://www.filippus.nl/Pages/KiesJeKerk.aspx

Gebruikersavatar
blaadje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2005 15:43
Locatie: kralingen
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 26 jan 2007 17:47

Lalage schreef:Overigens: besef je wel dat er qua leer ook heel veel verschil is tussen reformatorischen en evangelischen? Bijvoorbeeld over de eindtijd denken ze heel anders en over de uitverkiezing natuurlijk.


daar ben ik mij zeer goed van bewust.........maar ik merk dat juist de uitverkiezing en de eindtijd punten zijn waar ik zelf kritisch begin te worden over de evangelische leer.

Gebruikersavatar
blaadje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2005 15:43
Locatie: kralingen
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 26 jan 2007 17:48

Zareb schreef:
Jannemaan schreef:Er is ook een boekje.. dat heet Kies je kerk en het is geloof ik geschreven door marucha aangeenbrug. Misschien kan dat je ook helpen?

Dat boekje vind je hier: http://www.filippus.nl/Pages/KiesJeKerk.aspx


ja leuke test..............er kwam trouwens confessioneel protestants uit


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten