Wat is de ware gemeente van God? Vanuit Gods Woord.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Wat is de ware gemeente van God? Vanuit Gods Woord.

Berichtdoor marin » 16 jan 2007 22:46

Veel verschillende kerken en gemeenten, ontstaan door kerkscheuringen en verwijderingen van elkaar door verschillende opvattingen en uitleggingen.

"De waarheid is zo moeilijk, omdat het zo eenvoudig is".

Is de ware (kerk) of gemeente vanuit Gods Woord duidelijk aan te wijzen?

Zijn het, "de overigen van haar nageslacht", die de geboden van God en het getuigenis van Jezus hebben. Open.12:17.

marin

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 jan 2007 23:24

Ik ben heel bang dat hier niet echt een eenduidig antwoord op te geven is. Want wat is waarheid?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Technico

Berichtdoor Technico » 17 jan 2007 07:44

Vele voor mij hebben al betoogd dat er geen ware kerk is, maar alleen een Ware Kerk.
En in denk dat het in Nederland, met zijn gefragmenteerde kerkverdeling, wel zo'n wijze uitspraak is :D




Btw. Als er toch een ware kerk bestaat, wil ik het ook wel weten, dan is mijn keuze vanuit de thuisgemeente naar een kerk toe ineens een stuk makkelijker :wink:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 17 jan 2007 09:14

Marin schreef:
Is de ware (kerk) of gemeente vanuit Gods Woord duidelijk aan te wijzen?
Vanuit Godswoord is hij duidelijk aan te wijzen, maar hier op aarden niet.
Godswoord is inderdaad eenvoudig want: Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

Heeft Christus zelf niet gezegd: Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.

Marin schreef:
Zijn het, "de overigen van haar nageslacht", die de geboden van God en het getuigenis van Jezus hebben. Open.12:17.
Dat is juist want: Aangaande dit huis (kerk gemeente), dat gij bouwt, zo gij wandelt in Mijn inzettingen, en doet Mijn rechten, en onderhoudt al Mijn geboden, wandelende in dezelve; zo zal Ik Mijn woord met u bevestigen, dat Ik tot uw vader David gesproken heb; En Ik zal in het midden der kinderen Israels wonen; en Ik zal Mijn volk Israel niet verlaten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2007 09:36

De kerk is de gemeenschap der heiligen.... allen die Christus als hoofd hebben zijn leden van zijn lichaam. Vroeger had je 1 kerk.... later heb je allerlei scheruingen en stromingen gekregen, en dat mensen een stroming of afsplitsing als ware kerk wil gaan bestempelen klopt niet, dat kan niet (meer). Je kan hooguit kijken waar de leer het beste is, en waar men er ook naar leeft.... maar ja, wie gaat dat beoordelen he :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2007 14:51

Dat heeft nooit gekunt, een kerk als instituut is nooit de ware kerk geweest. Aangezien er ook onkruid tussen het koren zit (of koren tussen het onkruid) ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 17 jan 2007 17:22

Er word tegenwoordig vaak schamper over de belijdenis dat je als gemeente ware kerk bent gedaan. Dat is terecht als je je met die belijdenis boven anderen wil verheffen en zeggen: Moet je kijken hoe goed wij zijn. Toch is het onbestaanbaar dat we deze belijdenis zouden loslaten. Als jij niet meer van de gemeente waar jij deel van uitmaakt kunt en wilt zeggen dat die gemeente ware kerk van Christus is, is er iets goed verkeerd. Dan moet je ook kunnen aanwijzen dat dat niet zo is en de ware kerk van Christus ergens anders gaan zoeken. Dan moet duidelijk zijn dat het Woord van Christus niet meer in die gemeente verkondigd wordt en dat mensen tot doop en Avondmaal toegelaten worden die niet met Christus leven. Als je dat niet kunt aanwijzen, zegt Christus tegen jou: Dit is Mijn gemeente en Ik wil dat jij daar in de gemeenschap van de heiligen leeft. Met al de zwakheid die jij daar ook denkt te zien. Dan geldt heel duidelijk wat wij in art 28 NGB belijden: “Daarom handelen allen die zich van haar (de ware kerk in zijn concrete vergadering) die zich van haar afzonderen of zich niet bij haar voegen, in strijd met Gods bevel.”

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 20 jan 2007 12:27

Afbeelding

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 27 jan 2007 07:38

Opmerkelijk is dat Christus ons oproept om "uit Babylon" ta komen en, dus, in de "ware kerk" plaats te nemen. Het gaat hier om een Geestelijke kerk wier fundament in Christus en dus Diens Gerechtigheid te vinden is. Het is het Geestelijke Israël. Het is ook de Heilige Geest die het fundament van elk lid van die Geestelijke kerk is.

Geloof begint in het hart, dat wil zeggen in ons denken en doen. We hebben het geloof ook niet van onszelf maar ontvangen het "om niet".

In Christus worden we immers een nieuwe Schepping (Romeinen 12:4,5 en 1 Kor. 12:12-14). Wel, dan moet die kerk dus een ander fundament en karakter, dan wel Indentiteit hebben dan de kerk war we nu in zitten, blijkbaar. Nu ligt het er maar aan in hoeverre wij een Getuigenis van Christus in de wereld willen worden en zijn en of wij dan blijkbaar tot " die Rest" welke haar orsprong vindt in de eerste gemeente van het NT, in de symboliek van het "witte paard" van Openbaring 6.

Deze Rest is niét het algehele Overblijfsel dat uiteindelijk bij de 1e Opstanding zich zal verzamelen met de levenden Overblijfsel. Dat is de éénwording van Gods volk over alle eeuwen.

Neen ik spreek nu over de "ware gemeente" in de relatie tot een fundament dat nu voor ons is gelegd, vanuit de Profetische bewijzen, vanuit het Levende Schriftwoord én datgene wat de Heilige Geest bekend maakt aan ons hart en niet in de Bijbel staat. Immers, als de Bijbel Gods Levende Schriftwoord is, dan is het de Heilige Geest die dat Schriftwoord voor ons tot Leven brengt, dat wil zeggen het Hemels Koninkrijk aan ons toont. Leven is voor Christus een relatie hebben met Zijn wet en het Getuigenis war wij aan de wereld laten zien.

Eén van de aspecten van de "ware kerk" is dat zij de wet= de geboden onderhoud en daar trouw aan blijft; het is immers een altoos durend verbond. (Openbaring 12:17 en 14:12)
En dat het hier om een Joods Geestelijk boek gaat, mag duidelijk zijn uit het feit dat Christus de auteur van dit boek is, door Johannes geschreven. In Matheus 21:43 leert Christus immers dat Hij het letterlijke Israël van hen weg zal nemen. Christus zegt daar:

"Het Koninkrijk Gods zal van u worden weggenomen en hat zal gegeven worden aan een volk -het Geestelijk Israël- dat de vruchten daarvan opbrengt"
In Daniël en Openbaringen gaat het dus om een Geestelijk Israël een Geestelijk volk uit alle taal, stam, natie en volk: voor de Jood én de Griek.

Gods voorziening is altijd gericht op het redden van mensen en het Openbaar maken van zijn zuivere bedoelingen. Zijn wetten en geboden die basis zijn voor verlossing en het Eeuwige Koninkrijk, kunnen natuurlijk nooit aan verandering of "afschafffing" onderheving zijn. God de Vader, Christus maar ook de Heilige Geest zouden ons dan misleiden.

Gebaseerd op de bedoeling van Mattheus 28 het zendingsbevel, alsook gebaseerd op Openbaringen waarin Christus de bedoelingen bekend maakt die Hij aan Zijn trouwe dienstknechten (alle "Adventisten"=alle mensen in de relatie mét en de verwachting van Christus dus) moeten
hun éénheid vinden in een schoolkerk. Een beweging die een basis is om God te leren kennen vanuit de boodschap van Openbaring 14:6-10. Immers dààr roept Jezus de Christenen en de zoekende mens -naar Hem- op om terug te keren naar de oorspronkelijke fundamenten die tot de verlossing leiden.

De 3 engelen kondigen het oordeel aan

1. De eerste engel:

Hij vliegt in het midden van de Hemel

Alle gelovigen zouden die boodschap dus moeten verstaan, want deze engel vliegt "in het midden", dat wil zeggen er is niets voor hen verborgen, aangaande het Evangelie waarvan deze engel zegt dat het eeuwig is; niet onderhevig aan veranderingen en dus ook niet naar de wet. Want het Evangelie ìs de wet.

De oproep gaat naar alle die op aarde wonen; alle natie, geslacht taal en volk.

De nadruk in die boodschap ligt op de essentie van de aanbidding van God op grond van dat ene ware Evanglie en niet op de Bijbel én de traditie van mensen, zoals vele mensen menen.(vers 7) Bovendien kunnen we die benadrukking vinden in de manier waarop die stem klinkt; Groot- of Luide stem. Zo dient ook de boodschap door de leden van die Rest te klinken. Want God heeft een Rest in de wereld die déze boodschappen verkondigt.

2. De tweede engel

De tweede engel kondigt aan dat het Grote Babylon, het Rijk waar menselijke traditie plaats heeft gemaakt voor Gods Schriftwoord in Geestelijk opzicht, reeds gevallen is. Zij is reeds een woonplaats van duivelen, die zal verdwijnen en eerst nog van Gods Genade zal vallen (Openbaring 13 en Openbaring 17).

Kortom:
Gods gunst is verzekerd aan een volk, dat zijn wet in het hart heeft -laten- schrijven.

De "ware kerk" is dus geen aardse geloofsgemeenschap die de wet van God niet eerbiedigt en menselijke wetten en geboden er op na houdt.
Ik ben verheugd dat God dat zegt en aan ons voorhoudt.

Met andere woorden:

De -waarlijk- Christelijke kerk neemt de Joodse in zich op "in Christus" , erft daardoor haar rechten, en neemt met een breder en veel zedelijkere betekenis haar zegswijze over. Het Israël van God de Vader , de Gemeente van Christus, neemt de plaats in van het Nationale Israël. Met de afschaffing van de wet van Mozes, zoals Christus deed, schafte Hij dus ook het nationale Israël voor altoos af.

Immers zoals Christus in het Levende Schriftwoord aangeeft, is Zijn gemeente, Zijn kerk cq Zijn beweging in de wereld een Geestelijke Israël geworden. Degenen die in de WIJN gaard (Zijn leven scheppende doctrine) vertoeven zullen de vrucht des Geestes voortbrengen. (Gal. 5:22-23 / Math. 21:33-43 / Johan. 15:1-11)

Voilà, welke bewijzen van een Geestelijk Israël moeten we hier, notabene door Christus zélf reeds, nog verder aantonen vanuit de Heilige Schrift. Het nationale Israël -ook van vandaag- is van geen nut, anders dan dat zij door de Draak misbruikt wordt om de Levende Christus naar "beneden" te halen alsof Hij in het aardse Jeruzalem nog een taak heeft te vervullen in het, door mensenhanden, gemaakte heiligdom en het te betreden. De verwachte "derde tempel" zal er in het licht van een "waar Evangelie" niet verschijnen, wél is het mogelijk dat politiek-religieuze krachten er voor zullen zorden dat er, door wereldse verhoudingen tussen de religies en politieke belangen een Tempel nog komt, daar waar de 3 werelgreligies (Jodendom-"christendom" en Islam") elkaar ontmoeten. Dat is reeds recent eerder gebeurd, waar mpen met elkaar "maaltijd" hield. Mar dat is tegenstrijdig aan de Bijbelse uitleg, omdat zowel de islam (Kalief) en de "christelijke kerk" /Rome (pausdom) in zekere mate, anti-joodse gevoelens hebben. Immers de "zondag" is mede ontstaan om de joodse gemeenschap dwars te zitten, zoals we uit de Bijbelse- maar ook historische geschiedenis kunnen weten. Ik vertel dus niets nieuws en ongehoord.

In de RK mis wordt elke viering Christus naar beneden gehaald omdat men meent dat in de hostie en de wijn Christus lichaam én bloed zich
daarin openbaart en, dientengevolge, ook in de Priester. De Priester is daardoor "Christus" geworden; Daar waar de Bisschop is, is Christus. Aangetoond is dat Christus als Heer én Heiland nog moet terug komen naar aarde met het loon voor elk van ons en dat Christus dat niet op aarde ivoltrekt maar in het Heilige der Heiloigen waar Hij nu vertoeft.

Een Geestelijk Israël is en hoort verbonden te zijn met een Hemels Gezag én Koning niet met -welk dan ook- menselijke plaatsvervanger of bekleder dan ook. In dat opzicht kan het nationale Israël dus geen rol meer van betekenis spelen in relatie tot Gods laatste oproep (Openbaring 14) en het Dienstwerk van Christus dat zich in de Hemel afspeelt, vòòr Zijn 1e komst en alleen in Geestelijk opzicht begrepen kan worden.Joh. 14:26 en 15:26-27)

En is het dus onoverkomelijk dat alleen Geestelijke Joden het Geestelijk Israël dat zich onder ons bevindt en waarvan we de karaktertrekken hebben opgesomd, in staat zijn Openbaringen te begrijpen in het juiste licht van Christus laatste oproepen en zijn zij dus ook de weg, om kennis te vergaren, en in dat opzicht de "ware kerk", dat wil zeggen allen in het licht van God de Vader en de Zoon. Zonder hen én de werking van de Heilige Geest zijn ook zij "niets".

Niet alle profetische informatie is deel van de Bijbel, maar wordt levend door het Geestelijke aspect van onze relatie met Christus.(zie o.a. Lucas 2:3 /1 Kron. 29:29) Daardoor Zijn volk alles bekend maakt dat zij moeten weten om aan de plagen van het Grote Babylon te ontkomen.
Of zij het aannemen is zaak van de individu, die vrij is om te kiezen.

We kunnen én God én Christus in de wereld dus zelf niet vinden, alleen door de Heilige Geest zijn wij in staat om van die Rest deel uit te gaan maken.
Het is de Heilige Geest die de mensen daatoe aanzet, waarbij Hij gebruik maakt van mensen die in de"ware Geestelijk beweging/kerk" van God in de wereld zijn. (vers 8 ) Hoererij staat in dat vers voor het onderhouden en verkondigen van een Evangelie dat geen relatie heeft met een Hemelse, maar een aardse "God" die zich voordoet als Christus. (We vinden dat terug in de 3 onreine geesten die het tegenovergestelde zijn van de 3 reine Geesten (De Vader, de Zoon en de Heilige Geest)
(Joh. 3:3-8 / 2 Kor. 3:18 / Jesaja 8:20 /Hand. 1:8 / Efeze. 4:11-12 en
1 Kor. 12:4-11.

De "ware" kerk ontvangt dus alle benodigde zaken die haar tot een Bruid voor Christus maakt.

3 De derde engel

Deze engel zegt dus klip en klaar dat, als mensen niet naar de boodschappen willen horen. Als de leden van de "ware kerk" in Geestelijke relatie mét Christus verzuimt te verkondigen wat zij beloofd hebben te doen (= aannemen van Christus en gedoopt zijn; Math 28 )
dat zij dan feitelijk het Beest aanbidden én zijn beeld, dat zij dan niet Gods teken van Indentiteit (Zegel) ontvangen maar het Merkteken het Indentitets merk dat het Beest hen dan aanbiedt en zij op die manier tot het Gote Babylon en haar doctrine behoren.
Door gebrek aan -bewust- verzuimde kennis, zullen zij de valse doctrine aannemen, de Wijn van de Hoer, de onderwijzing van de valse kerk in de wereld als voor juist aannemen en zich tegen de Rest én Christus verzetten.

Ook als de kerk een organisatie ondersteunt of deel is van een organisatie die het Merkteken van het Beest boven het Zegel van God aanvaard, is die kerk of beweging geestelijk gezien van Gods genade gevallen. Dat momen komt wanneer de kerken een verbintenis zoeken in zichzelf en Gods geboden en wetten niet meer als maatstaf, voor een geloofsbeweging aanvaard en hen uitstoot. (vers 10 het gevolg als gelovigen en of kerken vasthouden aan menselijke tradities én de Bijbel daarbij hanteren; zie ook Openbaring 13)

Waar voldoet dan nu de "ware Geestelijk kerk" in de wereld dan aan:

1. Haar getuigenis en Bijbelse uitleg is gebaseerd op het Levende Schriftwoord.
2. Zij is "in" de "waarheid van Christus". De Waarheid = Christus zelf.
3. Zij vorm de Rest van de 1e gemeente in de symboliek van het witte paard (Openbaring 6) herstel van de eerste gemeente naar Gods normen.
4. Zij onderhoudt ern verkondigd de geboden van God.
5. Zij hebben op grond van die geboden ook het Getuigenis van Christus.
6. Zij brengen de 3 engelenboodschap wereldwijdt.
7. Zij brengen het goede nieuws van Christus.
8. Zij verkondigen en tonen aan dat het uur van het oordeel is gekomen, nà de duistere middeleeuwen en het einde van de profetsiche lijnen van Daniël én Openbaringen. (Bijbelse boeken die in onze tijdspanne de voornaamste rol spelen)
9. Onderhouden de Sabbat van het 4e gebod.
10. Zij gaan uit het grote Babylon (Geestelijk dus)
11. Ontkomen aan het Mekteken dat de wereld de mensheid zal opleggen (Openbaring 13 en 14) omdat zij de valse doctrine onderkennen.
12. Zijn Geestelijk voorbereid op de spoedige wederkomst van Christus en staan vast in hun schoenen.

Waar zegt God nu dat Hij een "Levende Gemeente" in de wereld heeft die tot de Levende God behoort.

1 Timoteus 3: 14 en 15

14. Deze dingen schrijf ik u, hopende zeer haast tot u te komen.
15. Maar zo ik vertoef, opdat gij moogt weten, hoe men in het huis Gods moet verkeren, hetwelk is de Gemeente des levenden Gods, een pilaar en vastigheid der waarheid.

Opmerkelijik is, in vers 15 dat God spreekt de Gemeente van de levenden, zij die het Koninkrijk der Hemelen hebben aanvaard, haar wet hebben geaccepteerd als maatstaf van de Getuigenis van en "in" Christus, op persoonlijke en niet traditioneel theatrale basis.

Leven staat, algemeen, symbool voor het Hemels Koninkrijk dat begint met een besneden -dus veranderd- hart in elk individu persoonlijk.

Jezus stelt tegen over de Levenden, de term -dode levenden- die menen dat God niet bestaat of de Wijn van het Grote Babylon, boven de Wijn -bloed- van Christus verkiezen, veelal door misleiding. Daarom zijn Gods laatste boodschappen van Openbaringen zo dringend en worden met "Luide stem" verkondigd . Zij houden vast aan tradiotenele en menselijke maatstaven of worden door politieke motieven gedwongen "Dé kerk" van hun land" , of wereld te volgen, anders volgen er wettelijke sancties, verlies van werk, ontkenning of uitsluiting van de geloofsgemeenschap, of het ontnemen van burgerrechten.
In verschillende -ook Europese- landen gebeurt dat reeds op grond van eeuwenoude relaties met de Wijn van Babylon.

Groet

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2007 07:58

Jantjes schreef:Er word tegenwoordig vaak schamper over de belijdenis dat je als gemeente ware kerk bent gedaan. Dat is terecht als je je met die belijdenis boven anderen wil verheffen en zeggen: Moet je kijken hoe goed wij zijn. Toch is het onbestaanbaar dat we deze belijdenis zouden loslaten. Als jij niet meer van de gemeente waar jij deel van uitmaakt kunt en wilt zeggen dat die gemeente ware kerk van Christus is, is er iets goed verkeerd. Dan moet je ook kunnen aanwijzen dat dat niet zo is en de ware kerk van Christus ergens anders gaan zoeken. Dan moet duidelijk zijn dat het Woord van Christus niet meer in die gemeente verkondigd wordt en dat mensen tot doop en Avondmaal toegelaten worden die niet met Christus leven. Als je dat niet kunt aanwijzen, zegt Christus tegen jou: Dit is Mijn gemeente en Ik wil dat jij daar in de gemeenschap van de heiligen leeft. Met al de zwakheid die jij daar ook denkt te zien. Dan geldt heel duidelijk wat wij in art 28 NGB belijden: “Daarom handelen allen die zich van haar (de ware kerk in zijn concrete vergadering) die zich van haar afzonderen of zich niet bij haar voegen, in strijd met Gods bevel.”


Ware kerken is tot daar aan toe... maar het idee van enige ware kerk (wat de NGB ook lijkt te leren) is absurd :) En het probleem is dat je al snel verkeerde gradaties gaat aanbrengen. Want wat is dan wel een ware kerk, wat niet, en op basis waarvan? En wat houdt het plakken van die stickertjes in voor je houding en visie tov mensen uit een kerk die van jou niet het predikaat ware kerk krijgt?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 29 jan 2007 11:31

"Ik geloof een heilige, algemene christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen".

Zo absurd is het idee van enige ware kerk nou toch ook weer niet?
Het is alleen de vraag wat je ermee bedoelt.
Blijkbaar is het iets wat je moet geloven en dat is nog weer wat anders dan zo'n kerk zien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2007 13:24

Hehe, bij mijn weten gaat het hier niet om specifieke kerkverbanden, gezien de oorsprong van de Apostolische geloofsbelijdenis is dat ook heel logisch :) Gezien deze tijd en onze kerkgeschiedenis is het minder begrijpelijk als je niet teruggaat naar het begin, naar de Bijbel en de tijd van de eerste gemeenten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 29 jan 2007 14:21

elbert schreef:"Ik geloof een heilige, algemene christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen".

Zo absurd is het idee van enige ware kerk nou toch ook weer niet?
Het is alleen de vraag wat je ermee bedoelt.
Blijkbaar is het iets wat je moet geloven en dat is nog weer wat anders dan zo'n kerk zien.


Het inderdaad wat iemand er mee bedoelt.

Een kerk is meestal niet meer dan een gebouw met stenen muren, waar mensen (als het goed
is) samenkomen in de "naam van Christus", die ook nog eens het hoofd der kerk is.!

Christus is niet in een kerk of een ware kerk te vinden. Daarom sluit ik ook niet uit dat bv een
katoliek of een anders gelovige niet naar de hemel zou kunnen gaan. Net zo als ik overtuigt
ben van de Gkv leer, zo overtuigt kan een anders gelovige zijn van zijn leer. Wie ben ik dan
als mens dat ik mag oordelen over een ander zijn leer.! Het oordeel zelf laat ik wel over aan
mijn Schepper. Wat ik wel kan doen is met een anders gelovige in gesprek gaan.

Wat ik wel bv als een valse kerk zou aan kunnen duiden is een kerk waar Jezus niet als hoofd
van de kerk gezien zou worden.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Wolkje » 29 jan 2007 14:39

Een kerk hier op aarde zou je kunnen toetsen aan 3 dingen, de leer, de bediening van de sacramenten en de beoefening van de tucht. (ik vermoed dat veel mensen over dat laatste heen gaan vallen :wink: )
Maar met tucht bedoel ik persoonlijk vooral het elkaar aan spreken op zonden.

Ik denk ook niet dat wij hier op aarde een kerk kunnen vinden zoals God het bedoeld heeft. Een kerk hier bestaat nou enmaal uit zondige mensen.
Daarom is het ook zo belangrijk dat je zelf over de dingen die binnen een kergenootschap gebeuren blijft nadenken en nietklakkeloos achter een kerkenraad of dominee aanhobbelt

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 29 jan 2007 14:46

Wolkje schreef:Een kerk hier op aarde zou je kunnen toetsen aan 3 dingen, de leer, de bediening van de sacramenten en de beoefening van de tucht.


Eens. Let wel, dit is zoals jou en mijn leer dit leren, toch sluit ik anders gelovigen niet uit van
het eeuwig leven. Dit oordeel laat ik aan mijn Schepper over.!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 80 gasten