Wat is de ware gemeente van God? Vanuit Gods Woord.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Wolkje » 29 jan 2007 14:55

Harm-J schreef:
Wolkje schreef:Een kerk hier op aarde zou je kunnen toetsen aan 3 dingen, de leer, de bediening van de sacramenten en de beoefening van de tucht.


Eens. Let wel, dit is zoals jou en mijn leer dit leren, toch sluit ik anders gelovigen niet uit van
het eeuwig leven. Dit oordeel laat ik aan mijn Schepper over.!


Dat is inderdaad aan Hem en Hem alleen. gelukkig wel! :wink:

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 29 jan 2007 18:19

Wolkje schreef,

Maar met tucht bedoel ik persoonlijk vooral het elkaar aan spreken op zonden.


Fouten erkennen en belijden is ŽŽn zaak. Ze -eerst- aan Christus voorleggen een andere!

Dit lijkt me gŽŽn oplossing "in Christus" maar eigengerechtigheid. Wij zijn niet in staat om zonden na te laten door elkaar er op aan te spreken. Alleen God kan in ons werkelijke hart kijken. Er zijn ook nog "zonden" die we niet aan elkaar durven op te biechten. Dat is het zelfde als de RK gelovige "te biecht" gaat. Christus is niet te vinden in een mens of een persoon, maar alleen door de Heilige Geest te begrijpen en te vinden.
Christus is in de hemel, dus onze relatie kan alleen Geestelijk zijn.

Er is dus ook geen aardse kerk die "plaatsvervanger" is of kan zijn van Christus`Gezagscentrum. Daar, in de hemel, worden de boeken van ons bijgehouden welke accorderen met ons doen en laten. Die aspecten worden afgemeten aan de "groei" in Christus die we ervaren door met hem in Geestelijk opzicht "gemeenschap" te hebben. Het resultaat is dat we getuigenissen van Christus worden.

Het is de wet van God die ons zonden doet kennen en na laten. Want de wet is ook basis van het oordeel. Christus leven toont aan wat gehoorzaamheid aan de wet betekent. Alleen Christus kan zonden vergeven en ons leven op het juiste spoor houden.

De ware kerk is de kerk waar de geboden basis zijn van van het OT en NT.

Wie Mij lief heeft, zegt Christus onderhoud de geboden Mijns Vaders.

Gehoorzaamheid aan de Wet (Geestelijk dus) is de basis waar vanuit we een waarlijk Christelijk karakter kunnen ontwikkelen.

Zonde is een daad of houding danwel een innerlijke gemoedstoestand van opstand tegen God. het overtreden van het 4e gebod, de Sabbat is al opstand tegen God. Immers het is deel van de geboden en wie ŽŽn gebod overtreed, doet dat met allen. Dus we hebben elkaar nogal wat te zeggen.

De Bijbelse omschrijving van "zonde" is dan ook het doel missen. Elke week het doel missen, omdat we elke week het Sabbatsgebod overtreden. Bewust of onbewust, maar Gods wet veranderd niet.

Zonde is ook " ingebreken blijven, fouten maken". Chattah in het Hebreeuwsin het Grieks hamartia

Als we het op Gods wet betrekken, dan onttrekken we ons aan Zijn wet en dus de mogelijkheid om onze zonden te (her-) kennen.
Anomia = wetteloosheid en asebeia = Goddeloosheid in het Grieks.
Als kwaad : ra in het Hebreeuws en kakos in het Grieks.

Boosheid of ongerechtigheid Hebreeuws awen en in het Grieks adikia
Als schuld: awen in het Hebreeuws en adikia in het Grieks


Nogal moeilijk om aan te wijzen wŽlke vorm van zonde we hebben begaan. Ons geweten is de basis en het emotionele organisme, dat aangeeft waar we fouten maken. Niet altijd want als we zo ver van God zijn afgedwaald dat we onze fouten niet meer zien en erkennen, dan zijn we als de Collessenzen; diep gezonken.


De wet is de enige basis om zonden te herkennen en aan die zelfde wet, leren na te laten. Romeinen 3:20 en 7:7

Als wij onze zonden beseffen dan wenden wij ons tot onze Heiland Romeinen 7:24-25

Wij worden dan ook gered door onze Heiland, niet door onze werken (Efezi‘rs 2:8-10)

Als wij gehoorzaam luisteren naar Gods stem "in Christus" schrijft Hij de wet in onze harten dat leidt tot blijde gehoorzaamheid. Gehoorzaamheid ontwikkelt een Christelijk karakter in de Geestelijke waarde van de aanbidding en bevordert ons welzijn ( Psalm 19:7-14.)

Onze groei in Christus`Gerechtigheid en de daaruit voortvloeiende gehoorzaamheid is een Getuigenis aan de wereld (2 Kor. 3:2-3)

Kerkelijke sacramenten zijn geen basis om zonden leren na te laten door ze aan mensen, die zelf zondig zijn, op te biechten en menen dan zonder zonden menen te zijn.

groet
Laatst gewijzigd door biblebook op 29 jan 2007 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jan 2007 18:38

Jij bent wel erg aan Rome verknocht hè.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Wolkje
Mineur
Mineur
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 okt 2006 20:32
Locatie: Drenthe

Berichtdoor Wolkje » 29 jan 2007 18:54

biblebook schreef:Wolkje schreef,

Maar met tucht bedoel ik persoonlijk vooral het elkaar aan spreken op zonden.


Dit lijkt me gŽŽn oplossing "in Christus" maar eigengerechtigheid. Wij zijn niet in staat om zonden na te laten door elkaar er op aan te spreken. Alleen God kan in ons werkelijke hart kijken. Er zijn ook nog "zonden" die we niet aan elkaar durven op te biechten. Dat is het zelfde als de RK gelovige "te biecht" gaat. Christus is niet te vinden een een mens of een persoon, maar alleen door de Heilige Geest te begrijpen.


Ik zeg ook niet dat je dan je zonden nalaat, maar we zijn wel aan elkaar gegeven om elkaar tot een hand en een voet te zijn.
Dit kan in praktische zin ivm gaven en talenten maar ook in geestelijk zin door op elkaar te letten en betrokken bij elkaar te zijn.
En dan kun je met elkaar in gesprek gaan over zonden en elkaar helpen, tot steun zijn. En ik geloof trouwens dat je in elkaar best Christus kan zien.
We willen immers proberen het leven te leven dat Hij ons heeft voorgeleefd.

Laatst preekte een van onze dominees over de kerk als ark.
ik vond dat een heel mooi beeld.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 jan 2007 21:49

Biblebook Schreef:
De Bijbelse omschrijving van "zonde" is dan ook het doel missen. Elke week het doel missen, omdat we elke week het Sabbatsgebod overtreden. Bewust of onbewust, maar Gods wet veranderd niet.
Jij schrijf mooie dingen biblebook maar de quote hierboven begrijp ik niet van jou.
Zou jij dat nog eens duidelijk willen uitleggen.
Het gaat over de Sabbat en laten we daarom ook naar het topic gaan waar het over de Sabbat gaat namelijk hier http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... &start=420 anders worden door één van de moderators er afgeknikkerd omdat het offtopic is.

Ik heb daar (topic Sabbath en zondag) de vraag opnieuw aan jou gesteld.

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 30 jan 2007 12:55

Hallo wolkje,

Je schreef o.a:

....op elkaar te letten en betrokken bij elkaar te zijn.
En dan kun je met elkaar in gesprek gaan over zonden en elkaar helpen, tot steun zijn. En ik geloof trouwens dat je in elkaar best Christus kan zien.
We willen immers proberen het leven te leven dat Hij ons heeft voorgeleefd.


Wat hier, wellicht op grond van de preek , die je hoorde wordt beweerd, kunnen we toetsen aan de Bijbel.

1. Onze handelingen moeten een bewijs zijn voor God te leven, niet voor deze wereld. Romeinen 12:1_2 en 2 Korinthi‘rs 7:1

Jezus wijst er op dat wij als mensen niet in staat zijn om zonden aan elkaar uit te leggen of op eigen kracht weg te doen.

Jezus wijst op Hem als we verlossing van zonden zoeken of willen. Zonder Christus raken we nooit zonder zonden.

Christus is onze Heiland Žn Rechter. Romeinen 6:33 en Johannes 3:16 en 5:22

Onze zonden kunnen ze alleen -leren- loslaten door gebed en de zonden, uigebreid voor te leggen aan Christus. We bespreken als het ware met Christus onze zonden en vragen Hem vergeving en vernieuwing van ons hart.

Waarom?

Christus werd verzocht maar zondigde niet (Hebree‘n 4:15 en 1 Johannes 3:5)

Christus is het volmaakte voorbeeld van Gods karakter (Johannes 14:9)

Alleen Christus is Hogepriester en is in de hemel (Hebree‘n 8: 1-2 en 7: 25 alsook 9:24)

Kortom;

Omdat Christus op alle gebied net zo is verzocht als wij, begrijpt Hij onze noden en kan Hij ons ook helpen. Zijn leven van volmaakte gehoorzaamheid is een voorbeeld en bemoediging voor mij om zo te leven als Hij leefde en wij kunnen uitzien om hem te ontmoeten als Hij komt.

Alleen Gods wet kan aan een elk van ons zonden openbaren en alleen de Heilige Geest kan ons hart ook veranderen. Praten met mensen over de zonden is geen weg die tot het heil leidt. Volgens mij heeft die predikant nog nooit gehoord van de Zedelijke aspecten van Gods wet en het zedelijke doel van Profetie.

Het is beter om eens per maand een gebedstond te houden waar voor elkaar en de medemensen en de wereld wordt gebeden, waarin we eerst vergeving vragen voor de zaken die onszelf van God weghouden.

De voorbereiding op het het Heilig Avondmaal is de gelegenheid om alle twist met je medemens, op orde te maken en verzoening "in" Christus te bewerkstelligen. Bidt elke avond voor vergeving van je zonden en doe ze dan niet meer, zoals Christus leert. Elke dag, bidden met God en Bijbelstudie doen en die ervaring uit te dragen, dat is de weg tot verlossing.

Dit leert Christus aangaande de zonde:

1 Johannes 1

8.Indien wij zeggen , dat wij zonder zonden zijn, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet.

9.Indien wij onze zonden -tegenover Christus- belijden , Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.


10.Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.

Wat is nu dan zonde Wolkje!

Johannes 2:4

Die daar zegt ; Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar en in dien is de waarheid niet.

Als wij nu door gehoorzaam te zijn aan de Geboden, waarin leren wij dan lopen!

1 Johannes 7

Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigd ons van alle zonden.

Alleen de "wijn" van de doctrine = onderwijzing van Christus, kan ons verlossen van elke zonde. Wel, Wolkje, als je dan elke zondag die predikant er over hoort spreken dat we de zonden met elkaar kunnen bespreken, daar dat tot inzicht en verlossing kan leiden, dan heb ik hier een voorbeeld gegeven op hoe wij, alleen "in" Christus, verlost kunnen worden. Vraag hem maar waarom er dan elke 1e dag der week "gezondigd wordt tegen de Heilige Geest" omdat vele -ook oprechte- Christenen steeds weer het 4e gebod van de decaloog overtreden.

In de RK kunnen mensen hun zonden opbiechten en zelfs "afkopen" door een aflaat. Dat is nu precies hetzelfde als jij me aan mij voorhoudt. Er is geen enkel mens in de wereld, ook de Paus niet, die mensen zalig kan verklaren, zonden kan vergeven en wegnemen.

Een een aantal goede vragen voor een predikant die meent dat we zonden "weg kunnen praten".

Voor de goede orde "waarheid" staat voor Christus!

Uit eigen kracht kunnen wij onmogelijk de aandrang van onze gevallen natuur verloochen, laat staan het karakter ervan tot een spreekpunt -te- maken om menen, daardoor de zonde weg te doen of af te leren.
Jezus ging maar ŽŽn weg; weerstand bieden aan de verleidingen, door de wet van Zijn Vader toe te passen.

" Zoek eerst het Koninkrijk Gods en zijn Gerechtigeheid en dit alles zal u geschonken worden". Matheus 6:33


Indien wij, geestelijk, deel zijn van dat Koninkrijk, is het ons beduidend inzichtelijker, wat zonden zijn en waarom ze weg te doen. Immers als wij aan de macht van Zijn Schriftwoord, ndoor de Heilige Geest gehoor geven, dan is de zonde voor ons een vijand en wijken wij voor de zonde vanuit de relatie mlet het Hemels Koninkrijk. De wil om zonden te doen worden immers door de wet en het Geestelijk aspect van Christus`leven voor ons een vanzelfsprekendheid. Dus, bespreek je begande zonden met Christus de Grote Heelmeester. Hij heeft zonde gekend en niet vervuld. Satan kon hem verzoeken wat hij wilde, maar door Gods Geest in de wet, had Satan geen vat op Christus en zal de Duivel, de Draak oo wijken van ons als wij, steeds weer, bidden om kracht vanuit de Hemel.

De hele essentie van zonden leren nalaten heeft te maken met de voorbereiding op de zware tijden die ons nog te wachten staan, als de wereld zich verenigd en de Christenen, die Jezus in hun hart dragen, zullen weigeren deel te hebben aan die verdorvenwereld, die nieuwe Werreldstaat die het Grote Babylon heet

. Want als wij vasthouden aan Christus en diens wet, dan zullen we in boze tijden niet beschaamd staan en, in dagen van hongersnood zullen wij verzadigd worden"

De les van de Heer is dat wij zelf onze begeerten en menselijke hartstochten moeten leren beheersen en wegdoen in het licht van Christus en ze daarom moeten voorleggen en bespreken met onze Velosser en Heiland.

groet

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 31 jan 2007 04:52

Optimatus schreef:

Want wat is waarheid?


De Waarheid is Christus zelf. Ik ben de weg, de Waarheid en het leven niemand komt tot de Vader dan door Mij alleen.

De Heilige Geest, als Plaatsvervanger van Christus, is de Waarheid ten volle uit.

Groet

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Wat is de ware gemeente van God? Vanuit Gods Woord.

Berichtdoor Boekenlezer » 25 apr 2007 11:37

marin schreef:Veel verschillende kerken en gemeenten, ontstaan door kerkscheuringen en verwijderingen van elkaar door verschillende opvattingen en uitleggingen.

"De waarheid is zo moeilijk, omdat het zo eenvoudig is".

Is de ware (kerk) of gemeente vanuit Gods Woord duidelijk aan te wijzen?

Zijn het, "de overigen van haar nageslacht", die de geboden van God en het getuigenis van Jezus hebben. Open.12:17.

marin

De (ware) kerk, ik vind het een interessant en tegelijkertijd een moeilijk onderwerp. Om die reden heb ik mij wel eens verdiept in het dogma van de kerk, maar ik heb niet echt het gevoel dat mij nou direct zoveel duidelijker is geworden, behalve dan dat ik de leer van de kerk zoals dat in de dogmatieken te vinden is makkelijker uit mijn hoofd kan verwoorden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Wat is de ware gemeente van God? Vanuit Gods Woord.

Berichtdoor marin » 25 apr 2007 13:30

Boekenlezer schreef:
marin schreef:Veel verschillende kerken en gemeenten, ontstaan door kerkscheuringen en verwijderingen van elkaar door verschillende opvattingen en uitleggingen.

"De waarheid is zo moeilijk, omdat het zo eenvoudig is".

Is de ware (kerk) of gemeente vanuit Gods Woord duidelijk aan te wijzen?

Zijn het, "de overigen van haar nageslacht", die de geboden van God en het getuigenis van Jezus hebben. Open.12:17.

marin

De (ware) kerk, ik vind het een interessant en tegelijkertijd een moeilijk onderwerp. Om die reden heb ik mij wel eens verdiept in het dogma van de kerk, maar ik heb niet echt het gevoel dat mij nou direct zoveel duidelijker is geworden, behalve dan dat ik de leer van de kerk zoals dat in de dogmatieken te vinden is makkelijker uit mijn hoofd kan verwoorden.




Boekenlezer, dat is waar wat je schrijft, vaak ook wordt dogmatisch geloven boven boven de leer van de Bijbel en de leer van Jezus gesteld, vandaar zoveel verschillende kerken en gemeenten.

Graag zou je bij een kerk of gemeente willen behoren die vanuit Gods Woord aan te wijzen is.

Is er een gemeente of (kerk) die profetisch aan te duiden is?

Openbaring 12:14 wijst wel een groep aan, zijn zij aan te wijzen?

"Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus".

Wat zou de toets zijn, om bij dat volk te kunnen en willen behoren?

groet
marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 25 apr 2007 14:19

Dat is ook wel een aardige om te noemen: Openbaring 18:4.
Daar staat: En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt.
Die tekst werd altijd gebruikt om mensen op te roepen om zich af te scheiden van de valse kerk. Dat speelde zo rond de tijd van de Reformatie. De Rooms-Katholieke Kerk was dan Babylon.
Tussen de Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) heeft dit ook gespeeld. De vrijgemaakte hoogleraar B. Holwerda haalde die tekst in dat kader aan, en legde die zo uit dat Babylon, de grote hoer, samenviel met de valse kerk. Daarom diende men uit de Gereformeerde Kerken te gaan, om zich bij de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) te voegen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 26 apr 2007 04:09

Boekenlezer schreef o.a;

om zich bij de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) te voegen.

Je verwijst naar Openbaring 18:4 accord, maar het "uittrekken" is een Geestelijke kwestie, geen praktische inzake een "andere kerk" als aardse organisatie, gebaseerd op menselijke geboden en wetten, zoals ook de Gereformeerde kerk "vrijgemaakt" zou zijn. De Gereformeerde kerk onder de subtitel "vrijgemaakt" is nergens van vrijgemaakt en valt evengoed onder het Grote Babylon.

De "Hoer" of de Beesten van Openbaring 13 is een kerkelijke organisatie die haar geboden en wetten van mensen toepast en de Goddelijke wetten daartoe heeft veranderd.

Openbaring 14:6-10 leren ons de werkelijke basis om "uit te gaan", namelijk de 3 engelenboodschap. Uit gaan is dus een Geestelijke kwestie, ŽŽn van keuzes maken die bevorderen dat ons Geestelijke leven, waar de kerken zo`n prachtige basis voor vinden om mensen op Christus te wijzen, gericht is op de wetten en geboden van Onze Heer en Heiland die zelf het voorbeeld is, in Geest en Daad, van de geboden van God, Zijn God en Vader alsook onze God en Vader.

Voor zover is mij maar ŽŽn "kerk" bekend die de heiligdomsleer aangaande Openbaringen 14:6-10 hebben verkondigd en dat is de kerk der Zevende Dags Adventisten. Advies; als je over Sattelliet TV beschikt stem eens af op 3 Angel Broadcast Network Hotbird 12702/1704
Daar vindt je de essentie terug tot de oproepen van Openbaringe 14 en 18.

Let wel je bekering, een ander kleed aantrekken begint overigens in je "hart" en niet in een Kerk (-gebouw) Weet wat Christus heeft gezegd tegen de Joden toen zij, terug uit Egypte een Tempel bouwden en prat gingen op de uitstraling er van en hun eigen werken daarbij.

Jezus wees op de Tempel die Hij was, een Geestelijke Jood en in die zin een waarlijke vertegenwoordiger van Gods Koninkrijk. En dat is waar het bij ons ook om moet gaan. Kerken als aardse instituten die de geboden van mensen onderhouden en de wetten tot het aardse beperken, sterven uit, letterlijk Žn figuurlijk omdat zij verenigd zijn onder de Beesten in een ongeestelijke wetgeving in hun stad het Grote Babylon.

Let er ook eens op dat "christenen" steeds vaker, openlijk in het openbaar, door pers en media in het valgemeen als diŽ "christenen" worden aangemerkt welke onder het gezag van Rome vallen. De wereld verenigt zich langzaam maar zeker onder Rome. Zeer recentelijk nog enkele voorbeelden daarvan gezien op VTM in verband met "Pasen" dat als een heidens feest wordt voorgehouden en niets met Christus te maken heeft -feitelijk. VTM verbond het Paasfeest met Rome als "christelijk" feest, op diverse wijzen en vanuit verschillende zichtspunten.

Zelfs in de Adventkerk werden, enkele weken gelden, de 4 paarden van Openbaring 6 op een zeer onjuiste wijze verkondigt en uitgelegd alls zou het "profetie" van Gods Geest zijn.

Slechts 3 gemeenteleden (van ongeveer 50 aanwezigen), waaronder ik, maakte openbaar dat de uitleg van de "lekenprediker" onjuist moest zijn omdat zij, in relatie tot het Levende Schriftwoord, niet geloofwaardig kon zijn. De beste man moest toegeven dat zijn visie een interepetatie op eigen gezag was welke niet gebaseerd was op de heiligdomsleer zoals Christus leert. Wie niet verbonden met de Heilige Geest in Christus verkondigd en dagelijks Bijbelstudie doet, loopt het risico vergissingen te maken welke niet meer herkend worden als fouten met grote gevolgen.

Christus` Geestekijke kerk, de Geestelijke Joden, het Geestelijke Isra‘l nu blijven voor eeuwig uit alle taal, stam, natie en volk bestaan. Hun Rijk is immers niet van deze aarde. Zij zijn een Rest op de gemeente van het witte paard (Openbaring 6) en een Overblijfsel in haar geheel uit alle volk; de Reine Bruid van Christus, als de Heiland op de laatste dag van het bestaan van deze aarde, de slapenden zal oproepen om uit te gaan van hun graven en zich te verenigen met de levenden verlosten, voordat zij naar Hem opstijgen en Hem tegemoet gaan in de hemel!

groet


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 81 gasten

cron