Wanneer is de bijbel letterlijk en wanneer niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 22 jan 2007 22:53

reform schreef:Er staat in genesis 1 dat de aarde niet in 6 dagen geschapen is, maar dat de aarde na de periode van woestheid en ledigheid van genesis 1:2 in 6 dagen werd 'hersteld'.

Wat er letterlijk staat, dat is één, wat de schrijver bedoelt is iets anders. Als ik letterlijk opschrijf: 'It's raining cats and dogs' dan staat er dat het honden en katten regent. Dat bedoel ik echter niet.

Hoe kom je er trouwens bij dat Augustinus de schepping niet letterlijk neemt. Ik heb nooit begrepen dat Augustinus de schepping figuurlijk interpreteerden. Dan had Calvijn dat ook wel gedaan, want hij was in vele opzichten een groot volgeling van Augustinus.

Ik kom daarbij omdat Augustinus dat zegt in 'De Stad van God'. En hij was niet bepaald de enige die die visie had. Zie eerdere links.

o.a.:
The Alexandrian church father Origen (ca. A.D. 185 - ca. 254), an accomplished practitioner and defender of the allegorical method of interpretation,4 is credited with being the first to understand the creation "days" in an allegorical and non-literal manner.5
Augustine (A.D. 354 - 430), the most famous of the Latin Fathers, followed Origen in arguing that the creation "days" are to be understood allegorically, rather than literally.6 Augustine is understood to teach that God created the world in a single flash of a moment.

bron: http://www.grisda.org/origins/21005.htm

Usually, even a non-Christian knows something about the earth, the heavens, and the other elements of this world, about the motion and orbit of the stars and even their size and relative positions, about the predictable eclipses of the sun and moon, the cycles of the years and seasons, about the kinds of animals, shrubs, stones, and so forth, and this knowledge he holds to as being certain from reason and experience. Now, it is a disgraceful and dangerous thing for an infidel to hear a Christian, presumably giving the meaning of Holy Scripture, talking nonsense on these topics; and we should take all means to prevent such an embarrassing situation, in which people show up vast ignorance in a Christian and laugh it to scorn. The shame is not so much that an ignorant individual is derided, but that people outside the household of the faith think our sacred writers held such opinions, and, to the great loss of those for whose salvation we toil, the writers of our Scripture are criticized and rejected as unlearned men.... Reckless and incompetent expounders of Holy Scripture bring untold trouble and sorrow on their wiser brethren when they are caught in one of their mischievous false opinions and are taken to task by these who are not bound by the authority of our sacred books. For then, to defend their utterly foolish and obviously untrue statements, they will try to call upon Holy Scripture for proof and even recite from memory many passages which they think support their position, although they understand neither what they say nor the things about which they make assertion.

http://www.asa3.org/ASA/topics/Bible-Sc ... Young.html

Waarom zou je genesis 1:1 tot en met 2:3 niet letterlijk kunnen nemen? Ik zie daar geen problemen mee.

Dat heb ik al een paar keer gezegd hè? Ik neem dat niet letterlijk omdat de uitlegtraditie dat ook niet doet. Daar is men vrij recent mee begonnen, en dan volg ik liever een continue lijn dan een discontinue. Ik kan net zo goed vragen waarom jij het wel letterlijk neemt, terwijl men dat minstens 4500-5000 jaar na het totstandkomen van het scheppingsverhaal niet gedaan heeft. De literalistische interpretatie die jij aanhangt is vrij jong, komt uit de 19e eeuw als overtrokken reactie op wetenschappelijke inzichten. Het creationisme is daar een direct gevolg van.

Je zegt dat Genesis het eerste boek van de Thora is en daarom niet als een gescheidenisboek moet worden beschouwd. Ik snap dit niet. In het boek Genesis staat vele malen 'het geschiedde'. Verder het feit dat Genesis het eerste deel van de wet is, dus een juridische betekenis heeft, brengt niet met zich mee dat het niet ook geschiedenis is.

Ik beweer dus dat er verschil zit tussen 'geschiedenis' en 'geschiedschrijving'.

Je moet de bijbel in principe letterlijk interpreteren. Alleen als niet kan (zoals de rivieren die in hun handen klappen), moet je figuurlijk interpreteren.

ik moet helemaal niks. Ik moet niets letterlijk interpreteren en ik moet niets allegorisch interpreteren. Het enige wat moet is proberen na te gaan wat de auteur van een tekst wil zeggen met zijn tekst. Wat jij 'letterlijke interpretatie' noemt is niet de interpretatie die de kerkvaders volgenden. Het lijkt me nuttiger om naar de uitlegtraditie te kijken, en bijvoorbeeld boek 11 van 'De Stad van God' (waar ik al eerder naar linkte) te lezen om te zien wat Augustinus schrijft. Die geeft een beeld dat een stuk genuanceerder is dan het hyperletterlijke bijbellezen dat we sinds de 19e eeuw in bepaalde kringen tegenkomen. Mensen denken dat ze dichter naar de bedoeling van de Bijbel toe bewegen door die interpretatie aan te hangen, terwijl ze zich in werkelijkheid juist van de Bijbel afbewegen, gezien de uitlegtraditie.

Het feit dat er primair letterlijk moet worden geinterpreteerd, betekent niet dat er geen secundaire figuurlijke interpretatie kan zijn. Het huwelijk tussen Adam en Eva (gen 2:23) is een beeld van de vereniging van Christus en de gemeente (zie Efe 5:32). Het huwelijk heeft dus een feitelijke en een figuurlijke betekenis.

Mijn vraag opnieuw: waarom moet je opeens dingen hyperletterlijk gaan interpreteren als de uitlegtraditie van een tekst dat niet doet? Omdat jij het beter meent te weten? We hebben het over de Bijbel, toch? Niet over de Koran...

Gebruikersavatar
reform
Moderator
Berichten: 1316
Lid geworden op: 27 jul 2003 17:58
Locatie: Col de Sarenne (alt. 1999 mt)

Berichtdoor reform » 22 jan 2007 23:46

Roodkapje schreef:Wat er letterlijk staat, dat is één, wat de schrijver bedoelt is iets anders. Als ik letterlijk opschrijf: 'It's raining cats and dogs' dan staat er dat het honden en katten regent. Dat bedoel ik echter niet.

Duhh.......is genesis dan doorspekt van dergelijke zinnen?

Ik kom daarbij omdat Augustinus dat zegt in 'De Stad van God'. En hij was niet bepaald de enige die die visie had. Zie eerdere links.
Okey. Ik was even in de war met Origenes. Je hebt gelijk.

Dat heb ik al een paar keer gezegd hè? Ik neem dat niet letterlijk omdat de uitlegtraditie dat ook niet doet. Daar is men vrij recent mee begonnen, en dan volg ik liever een continue lijn dan een discontinue. Ik kan net zo goed vragen waarom jij het wel letterlijk neemt, terwijl men dat minstens 4500-5000 jaar na het totstandkomen van het scheppingsverhaal niet gedaan heeft. De literalistische interpretatie die jij aanhangt is vrij jong, komt uit de 19e eeuw als overtrokken reactie op wetenschappelijke inzichten. Het creationisme is daar een direct gevolg van.
Het zou leuk zijn als je een keertje de achtergronden vertelt, waarom je die uitlegtraditie volgt. Dat Augustinus het zegt....betekent natuurlijk niet dat het meteen de waarheid is. Waarom ik een letterlijke interpretatie hanteer is om de volgende reden:
1. Als je niet uitgaat van een letterlijke interpretatie, kan je de rest van de Thora ook niet letterlijk nemen. Immers alle boeken volgen op Genesis. Hoe kan ik in Israël en daarmee Jezus Christus geloven.....als je het verbond van Abraham, Jacob (Pniël) niet letterlijk neemt. Daar begint het tenslotte allemaal.

Kan jij mij uitleggen waarom het een probleem is als ik een letterlijke interpretatie volgt? Als er geen problemen zijn (je hebt nog geen enkel probleem opgenoemd), dan zie ik niet in waarom ik het niet letterlijk mag nemen.
Je hebt de vraag: waarom een poëtisch gedeelte automatisch een figuurlijke interpretie betekent? nog niet beantwoord. Als je zo zeker van je zaak bent...dan kan je dat vast ook wel uitleggen. Ik neem de opmerking dat een letterlijke interpratie voortkomt uit de verlichting, maar voor lief. Je hebt zeker nog nooit van Calvijn, Calmet, Petavius en de Rabbijnen gehoord...

Die geeft een beeld dat een stuk genuanceerder is dan het hyperletterlijke bijbellezen dat we sinds de 19e eeuw in bepaalde kringen tegenkomen.

Wat is ongenuanceerd en 'niet continu' als je een letterlijke interpretatie volgt?
Laatst gewijzigd door reform op 24 jan 2007 10:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 22 jan 2007 23:57

Riska schreef:Ja, het is allemaal geschreven, maar wat Roodkapje terecht aangeeft is dat het pas later opgeschreven is. Tijdens de ballingschap. Tot die tijd gingen alle verhalen mondeling van generatie op generatie. Het een sluit het ander dus bepaald niet uit


Gedurende de oudheid, had iedere natie haar eigen priesterkaste (( binnen Israel was dat de stam der levieten )) de gewone volksmassa, kende toen altijd : een gesproken traditie danwel overlevering — echter de priesterkaste, van waar uit men ook bestuursfuncties {!!!} vervulde, deze beschikte (dus logischerwijs) altijd over : een GESCHREVEN traditie danwel overlevering — kortom : de gesproken en de geschreven traditie, functioneerden gewoon naast elkaar — dat gold min of meer voor iedere natie, dus ook voor : Israel ....

Welnu ... uit ondermeer Deuteronomium en Jozua, blijkt zonneklaar, zowel : dat toen inderdaad reeds beide tradities naast elkaar bestonden, als het nuchtere feit dat Mozes : de eerste #5 boeken van onze bijbel, LETTERLIJK heeft opgeschreven !!!
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 jan 2007 19:21

Christelijke fundamentalisten bepleiten dat de Bijbel gezien moet worden als het letterlijke woord van God en niet alleen als waar in haar religieuze en morele leringen, maar ook in haar wetenschappelijke en historische claims. De Bijbel moet volgens hen het liefst gelezen worden met de eenvoudigste interpretatie (waar mogelijk letterlijk). Zo schiep God de aarde letterlijk in 6 dagen en schiep God Eva uit een rib van Adam. Het paradijs heeft echt bestaan zoals het beschreven staat en Noach heeft echt bestaan, bouwde zijn ark en overleefde de Grote Vloed, enzovoort. Andere fundamentalisten houden weer vol dat de benadering letterlijk waar bedoeld de betere is. De Bijbel moet dan geïnterpreteerd worden zoals de oorspronkelijke lezers haar geïnterpreteerd zouden hebben, d.w.z. letterlijk waar de context dat aangeeft en in de verhalen van het evangelie en andere kronieken, maar figuurlijk waar de context laat zien dat het figuurlijk bedoeld is zoals in Openbaringen.
Afijn, lees hier verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Christenfundamentalisme

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 24 jan 2007 22:33

Jantjes schreef:Christelijke fundamentalisten bepleiten dat de Bijbel gezien moet worden als het letterlijke woord van God en niet alleen als waar in haar religieuze en morele leringen, maar ook in haar wetenschappelijke en historische claims. De Bijbel moet volgens hen het liefst gelezen worden met de eenvoudigste interpretatie (waar mogelijk letterlijk). Zo schiep God de aarde letterlijk in 6 dagen en schiep God Eva uit een rib van Adam. Het paradijs heeft echt bestaan zoals het beschreven staat en Noach heeft echt bestaan, bouwde zijn ark en overleefde de Grote Vloed, enzovoort


We waren er toen zelf niet bij, dus is het wel zo verstandig om er dan met zekerheid van uit te gaan, dat deze informatie : op 'n zeer betrouwbare wijze tot ons gekomen is — kortom ... laat mij maar FUNDAMENTALIST wezen !!!


Jantjes schreef:Andere fundamentalisten houden weer vol dat de benadering letterlijk waar bedoeld de betere is. De Bijbel moet dan geïnterpreteerd worden zoals de oorspronkelijke lezers haar geïnterpreteerd zouden hebben, d.w.z. letterlijk waar de context dat aangeeft en in de verhalen van het evangelie en andere kronieken, maar figuurlijk waar de context laat zien dat het figuurlijk bedoeld is zoals in Openbaringen


Openbaring ... figuurlijk ?? — wat maak je nu ...!!!
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 25 jan 2007 14:20

Hero schreef:
kortom ... laat mij maar FUNDAMENTALIST wezen !!!
Mijn ook, ook over de dingen die dus niet kunnen en in de Bijbel staan zoals dat Jona in de (wal)vis zat. Wetenschappelijk is bewezen dat zoiets onmogelijk is omdat het keelgat van de vis te klein zou zijn geloof ik het toch omdat ik in wonderen geloof die gebeuren. Als je niet in wonderen gelooft die plaats vinden kun je de Bijbel beter dicht slaan er staan er velen in.
Als de Bijbel persoonlijk voor jou en mij Gods Woord wordt ga je de geschiedenissen die er in beschreven staan anders zien, dan wordt de Bijbel een Openbaring voor je.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 26 jan 2007 15:18

Jantjes schreef:Als de Bijbel persoonlijk voor jou en mij Gods Woord wordt ga je de geschiedenissen die er in beschreven staan anders zien, dan wordt de Bijbel een Openbaring voor je.

Helemaal mee eens. :D
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten