Geloof je in beschermengelen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 11 jan 2007 13:18

Wat als iemand dodelijk verongelukt, was de beschermengel dan bezig met zijn lunchpauze?

Sorry, nu doen de teksten het mij voorkomen alsof iedereen zijn eigenbeschermengel
zou hebben. Het enigste waar ik van overtuigd ben, is dat God een engel kan sturen
om iemand te begeleiden of te beschermen.

Dat iedereen een beschermengel zou hebben, nee dat gaat mij 3 straten te ver.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 11 jan 2007 13:35

ok, maar dat is toch het zelfde als met wonderen? Genezing?

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 11 jan 2007 13:49

Evelien schreef:ok, maar dat is toch het zelfde als met wonderen? Genezing?


Ik begrijp jouw vraag even niet i.c.m beschermengelen?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 11 jan 2007 14:11

Harm-J schreef:
Evelien schreef:ok, maar dat is toch het zelfde als met wonderen? Genezing?


Ik begrijp jouw vraag even niet i.c.m beschermengelen?

Dat de één wel geneest door handoplegging bijvoorbeeld en de ander niet.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 11 jan 2007 14:18

Hierin kan ik alleen voor mij zelf spreken. God geeft een mens iets waarvan Hij
weet dat het goed voor hem is. Soms kan dit genezing zijn. Ik zie daar geen
verband in met beschermengelen.

Handoplegging geloof ik ook niet in. Als iemand al genezen zou worden door hand
oplegging is het omdat God het wil. Niet omdat de handopleggende persoon wil
dat een zieke beter wordt.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
BertV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:27
Locatie: noord westen

Berichtdoor BertV » 11 jan 2007 14:21

Oké, maar wat zegt Jezus over Beschermengelen? Lees Mattheus 18 vers 10 eens.

10 Waak ervoor ook maar een van deze geringen te verachten. Want ik zeg jullie: hun engelen in de hemel aanschouwen onophoudelijk het gelaat van mijn hemelse Vader.

Hun Engelen, dus iedereen heeft een engel. Maar sta je die wel toe om je te laten helpen? Daar ben je vrij in en bij sommige 'ongevallen' wil je dus geen hulp hebben. Sluit niet uit dat je beschermengel een 'veto'recht heeft. Ook dat heb ik dus mee mogen maken.
Kan niet in detail treden maar geloof me.

Als je s avonds in bed ligt, dan gaat je engel verslag uitbrengen van je doen en laten. Maak eens een 'praatje' met deze, voel dat je niet alleen bent en dat God met je mee leeft.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 11 jan 2007 14:30

Als ik s'avond in bed lig, heb ik een gesprek met God door middel van mijn gebed.
Daar hoeft bij mij geen engel tussen te staan voor de verbinding.

Daarbij is het voor mij genoeg om te weten, dat het God zelf is die over mij waakt.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
BertV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:27
Locatie: noord westen

Berichtdoor BertV » 11 jan 2007 14:47

Jawel, maar............Psalm 91, Want Hij zal aangaande u ZIJN engelen gebieden, dat zij u behoeden enz.
Het is niet God zelf maar door God en dat voel ik heel sterk aan. Hoe meer je daar aan denkt hoe beter ga dat onderscheid zien. In de bijbel lezen we vaak dat God een engel zond.
Nog een geval van je eigen engel. Petrus uit de gevangenis in Hand.12:15 waarna hij aan de deur staat te kloppen en men zei dat het zijn engel moet zijn.

Geloof en verbaas je niet alleen in om wat er allemaal om je heen is.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 11 jan 2007 14:51

Harm-J schreef:Handoplegging geloof ik ook niet in. Als iemand al genezen zou worden door hand
oplegging is het omdat God het wil. Niet omdat de handopleggende persoon wil
dat een zieke beter wordt.

Natuurlijk wordt iemand niet beter omdat de handopleggende persoon dat wil. Het is altijd God die geneest! Maar God kan een persoon wel bepaalde gaven en krachten geven waardoor genezing komt! En dat kan door handoplegging. Voorbeelden genoeg in de bijbel zou ik zo zeggen.

freek

Berichtdoor freek » 11 jan 2007 15:21

Engelen die een beschermende funtie bieden bestaan wel degelijk. Maar misschien is het meer de 'taak' van engelen in het algemeen. Ik geloof niet dat iedereen een persoonlijke engel heeft, die je een naampje kunt geven of iets dergelijks. Dan krijg je van de 'Wonderen bestaan'-achtige toestanden en daar moeten we maar niet aan beginnen. Ik denk dat Psalm 91 ook niet doelt op een persoonlijke beschermengel, maar op het engelenleger in het algemeen.
Het voorbeeld van de profeet Elisa is ook wel duidelijk, wat dat betreft. Hij zag om zich heen een groot engelenleger, en niet één beschermengeltje.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 11 jan 2007 15:26

freek schreef:Dan krijg je van de 'Wonderen bestaan'-achtige toestanden en daar moeten we maar niet aan beginnen.

Ik durf niet te zeggen dat iedereen zijn/haar eigen engel heeft, ik weet het niet. Maar 'wonderen bestaan-achtige toestanden' ??? Wonderen bestaan ja!!

Gebruikersavatar
Corine
Sergeant
Sergeant
Berichten: 474
Lid geworden op: 18 mar 2004 18:12

Berichtdoor Corine » 11 jan 2007 15:31

Harm-J schreef:Als ik s'avond in bed lig, heb ik een gesprek met God door middel van mijn gebed.
Daar hoeft bij mij geen engel tussen te staan voor de verbinding.

Daarbij is het voor mij genoeg om te weten, dat het God zelf is die over mij waakt.


Eensch.

freek

Berichtdoor freek » 11 jan 2007 16:12

rosalie83 schreef:
freek schreef:Dan krijg je van de 'Wonderen bestaan'-achtige toestanden en daar moeten we maar niet aan beginnen.

Ik durf niet te zeggen dat iedereen zijn/haar eigen engel heeft, ik weet het niet. Maar 'wonderen bestaan-achtige toestanden' ??? Wonderen bestaan ja!!


Ik bedoel het KRO-programma 'Wonderen bestaan'. Als je dat een paar keer gezien hebt weet je wat ik bedoel. Allerlei belachelijke verhalen over o.a. beschermengeltjes e.d.

Wonderen bestaan zeker ja!

Gebruikersavatar
BertV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:27
Locatie: noord westen

Berichtdoor BertV » 11 jan 2007 18:32

[quote="freek"]Engelen die een beschermende funtie bieden bestaan wel degelijk. Maar misschien is het meer de 'taak' van engelen in het algemeen. Ik geloof niet dat iedereen een persoonlijke engel heeft, die je een naampje kunt geven of iets dergelijks.

In de rk kerk kom je het geloof tegen dat elk mens een hem begeleidende engel heeft, die je hele leven volgt en leidt. Ik ben protestant maar wil dat toch ook geloven.


Dan krijg je van de 'Wonderen bestaan'-achtige toestanden en daar moeten we maar niet aan beginnen. Ik denk dat Psalm 91 ook niet doelt op een persoonlijke beschermengel, maar op het engelenleger in het algemeen.

Jij denkt dat als ieder een eigen engel zou hebben er geen engelen leger zou kunnen bestaan. Eens zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht en is de spiegel weg en mogen we de geheimen zelf aanschouwen.


Wonderen bestaan echt, maar om in een tv programma vertellen uit een persoonlijke belevenis kan het voor een ander wel eens lacherig overkomen.
Onze predikant heb ik eens een belevenis verteld welke ik vroeger heb meegemaakt en anderen het hier met de dood moesten bekopen. Hij heeft het in zijn preek aangehaald zonder namen te noemen.
Dus noem maar op! Wonderen en engelen, het is en blijft vol wonderen om ons heen.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jan 2007 11:14

Evelien schreef:
Raido schreef:
Evelien schreef:Zo heeft smijtegeldt (k weet niet of ik zijn naam goed schrijf) twee "bescherm"engelen naast zich gehad, toen hij werd op gewacht door een aantal mannen die hem te grazen wilden nemen.
Ja en dat bevindelijke sprookje wordt van allerlei verschillende predikanten verteld.

Waaronder Smijtegelt.


sprookje?
sprook·je (het ~, ~s)
1 oorspronkelijk mondeling overgeleverde vertelling waarin bovennatuurlijke wezens en verschijnselen voorkomen.

Daarnaast natuurlijk sprookje omdat ik er geen snars van geloof.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten