Geloof je in beschermengelen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Geloof je in beschermengelen?

Berichtdoor marin » 09 jan 2007 23:39

Elke volgeling van Christus krijgt een beschermengel toegewezen. Deze hemelse bewakers beschermen de rechtvaardigen tegen de Boze. Dit heeft Satan zelf erkend toen hij zei: „Is het om niet, dat Job God vreest? Hebt Gij zelf niet hem en zijn huis en al wat hij bezit aan alle kanten beschut?" (Job 1:9,10). De psalmdichter vertelt ons hoe God zijn volk beschermt: „De Engel des HEREN legert Zich rondom wie Hem vrezen, en redt hen" (Psalm 34:8). Jezus zei over de mensen die in Hem geloven: „Ziet toe, dat gij niet één dezer kleinen veracht. Want Ik zeg u, dat hun engelen in de hemelen voortdurend het aange­zicht zien van mijn Vader, die in de hemelen is" (Matteüs 18:10). De engelen die zijn aangesteld om Gods kinderen te dienen, hebben altijd toegang tot Gods tegenwoordigheid.

Wat denken jullie hiervan?

vr.groet
marin

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 10 jan 2007 08:55

Ik had nog nooit zo nagedacht over engelen in de zin van beschermengelen. Maar toen ik een aantal boeken van Randy Alcorn las realiseerde ik me dat het inderdaad wel eens zo kan zijn dat iedereen zijn 'eigen engel' heeft. Ik vind het in elk geval een heel mooi en fijn idee!

Gebruikersavatar
BertV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:27
Locatie: noord westen

Berichtdoor BertV » 10 jan 2007 11:33

Ik geloof zelf ook in beschermengelen en heb dat mee mogen maken. Je ziet ze niet maar ze zijn er wel.

http://home.hetnet.nl/~tjderuiter/dir2/engel1.htm

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Gebruikersavatar
TKF
Moderator
Berichten: 1662
Lid geworden op: 14 okt 2003 19:34
Locatie: Malden

Re: Geloof je in beschermengelen?

Berichtdoor TKF » 10 jan 2007 19:42

marin schreef:Elke volgeling van Christus krijgt een beschermengel toegewezen. Deze hemelse bewakers beschermen de rechtvaardigen tegen de Boze. Dit heeft Satan zelf erkend toen hij zei: „Is het om niet, dat Job God vreest? Hebt Gij zelf niet hem en zijn huis en al wat hij bezit aan alle kanten beschut?" (Job 1:9,10). De psalmdichter vertelt ons hoe God zijn volk beschermt: „De Engel des HEREN legert Zich rondom wie Hem vrezen, en redt hen" (Psalm 34:8). Jezus zei over de mensen die in Hem geloven: „Ziet toe, dat gij niet één dezer kleinen veracht. Want Ik zeg u, dat hun engelen in de hemelen voortdurend het aange­zicht zien van mijn Vader, die in de hemelen is" (Matteüs 18:10). De engelen die zijn aangesteld om Gods kinderen te dienen, hebben altijd toegang tot Gods tegenwoordigheid.

Wat denken jullie hiervan?

vr.groet
marin


Er zijn engelen. Alleen nu minder tegenwoordig dan dat in de Bijbelse tijd het geval was. Ik denk ook dat ze mensen beschermen, maar of iedere Christen een eigen beschermengel heeft?
God is zelf alomtegenwoordig. Ik denk dat hij veel mensen 'persoonlijk' beschermt. Maar Zijn engelen zullen ongetwijfeld ook bij mensen zijn, hun taak is nog niet volbracht. Zo interpreteer ik het citaat uit Psalmen ook. God is rondom de zijnen. Maar dit hoeft denk ik niet per se met engelen.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2007 21:19

rosalie83 schreef:Ik had nog nooit zo nagedacht over engelen in de zin van beschermengelen. Maar toen ik een aantal boeken van Randy Alcorn las realiseerde ik me dat het inderdaad wel eens zo kan zijn dat iedereen zijn 'eigen engel' heeft. Ik vind het in elk geval een heel mooi en fijn idee!
Randy Alcorn vind ik zo'n *geen woord voor* samen met Peretti lectuur wat een christen niet zou moeten willen lezen..

*murmeld: Jezus op een grasmaaier, enorme knokpartijen tussen engelen en demonen; yeah right* Dat is gewoon fantasy met een Jezusjasje, en om daar nou je visie op te baseren. Ik kan ook wel een paar leuke verhaaltje schrijven, die geloof je vast ook niet zomaar.

Ik weet niet of ik in beschermengelen geloof, ik geloof opzich dat de bescherming van God zelf, meeeer dan genoeg is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 10 jan 2007 21:26

Randy Alcorn schrijft hemeltergend slecht en wbt. inhoudelijk. Helemaal mt Raido eens.

engelen bestaan, dat lijkt me evident als je de Bijbel van kaft tot kaft serieus neemt. En ik denk dat ze je ook beschermen. zelf heb ik meerdere malen gedacht"waarom heb ik die en die situatie overleefd?". dat waren de engelen vermoed ik, maar bewijzen kan ik het niet.
het is ook niet zo interessant. het gaat om de Hemelse Vader die hen zond.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

tinos
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 mar 2004 12:00

Berichtdoor tinos » 10 jan 2007 21:26

*Onderschrijft post van Raido volledig.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jan 2007 22:58

dat waren de engelen vermoed ik, maar bewijzen kan ik het niet.
het is ook niet zo interessant. het gaat om de Hemelse Vader die hen zond.
Nou kijk, ik geloof dan eerder dat het gewoon Gods Hand was eigenlijk. Ik vind beschermengeltjes ook een heel aanlokkelijk idee hoor, beetje fantasyachtig hoor.

Als er beschermengeltjes zijn, wat spirituele wezen zijn hoe kunnen ze dan strijden tegen fysieke dingen. Als ik autorijdt en een auto over het hoofd zie, en nog nét op tijd remt ben ik het toch echt die remt. Ik ben God daar dankbaar voor, maar nee... ik geloof niet dat een of andere engel mij voet op het gaspedaal heeft gedrukt.

En ik weet niet of ik geloof in enorme spirituele knokpartijen tussen demonen en engelen, demonen die mij verleiden en engelen die ze dan met hun staart tussen hun bokkepoten zouden wegjagen. Ik weet niet, vind het beetje volksgeloof, oude heidense mythologie met een christelijk sausje erover.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 10 jan 2007 23:28

Raido omschrijft het heel goed.

Als er al een engel gestuurd word voor iemand, word hij door de Vader gestuurd.
Daar kan je dan de hand van de Vader inzien.

Het lijkt mij nogal linke soep, om over beschermengeltjes te gaan praten en aller-
hande. Wat als iemand (Even Raido's lijn doortrekkend) een keer niet op tijd op de
rem trapt, en je beland in de sloot, heeft dan de beschermengel gefaald?

Het enige wat wij zeker mogen weten is dat niemand voor zijn tijd sterft. Dat ligt
namelijk in Zijn hand besloten.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 jan 2007 07:02

Ik ben het eens met Raido's mening over die boeken van Randy Alcorn, wil ze zelf ook niet lezen.
Maar ik geloof zeker wel in engelen. Ik heb ooit een verhaal gehoord over een meisje dat aangevallen/aangerand werd door een paar jongens. Ze bad tot God om hulp en ineens gingen die jongens weer weg. De volgende dag waren er op die plek duizenden voetstappen te zien. Ik weet niet meer hoe het precies was hoor, maar dat van die voetstappen ben ik nooit vergeten. Dit is wel waargebeurd, want ik hoorde het zeg maar "uit de tweede hand".

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 11 jan 2007 08:38

Zo heeft smijtegeldt (k weet niet of ik zijn naam goed schrijf) twee "bescherm"engelen naast zich gehad, toen hij werd op gewacht door een aantal mannen die hem te grazen wilden nemen.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 11 jan 2007 08:42

Lieve mensen, ik ben niet als kind al tot geloof gekomen, en ik leer dus nog steeds dingen. Dingen die voor jullie misschien heel vanzelfsprekend zijn, weet ik soms nog niet. Zo was dat ook met engelen. Ik geloofde in God en Jezus en de Heilige Geest, maar ik had nog nooit echt nagedacht over engelen. Tot ik dus een paar boeken van Randy Alcorn kreeg van iemand en las. Daardoor ging ik nadenken over engelen, ook in de vorm van beschermengelen. Dat wil niet zeggen dat ik mijn complete visie baseer op de verhalen van Alcorn.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jan 2007 11:39

Evelien schreef:Zo heeft smijtegeldt (k weet niet of ik zijn naam goed schrijf) twee "bescherm"engelen naast zich gehad, toen hij werd op gewacht door een aantal mannen die hem te grazen wilden nemen.
Ja en dat bevindelijke sprookje wordt van allerlei verschillende predikanten verteld.

Waaronder Smijtegelt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 11 jan 2007 12:52

Raido schreef:
Evelien schreef:Zo heeft smijtegeldt (k weet niet of ik zijn naam goed schrijf) twee "bescherm"engelen naast zich gehad, toen hij werd op gewacht door een aantal mannen die hem te grazen wilden nemen.
Ja en dat bevindelijke sprookje wordt van allerlei verschillende predikanten verteld.

Waaronder Smijtegelt.


sprookje?

Gebruikersavatar
BertV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:27
Locatie: noord westen

Berichtdoor BertV » 11 jan 2007 13:16

Op het spoor gebeuren veel 'ongevallen' en heb uit ervaring mee mogen maken wat het is om te ervaren dat er een beschermengel aanwezig moet zijn geweest. Ik ben ruim twintig jaar machinist op de trein geweest en had geen rem terbeschikking om even snel te kunnen stoppen.
Bij echte bijna ongevallen waren wel meerdere beschermengelen aanwezig volgens mijn ervaring.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten