Welke wet is door Christus afgeschaft?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
open minded
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 jun 2007 09:31

Berichtdoor open minded » 11 jun 2007 19:25

Biblebook, volgens mij begrijp jij mijn punt niet helemaal.

Ik zal kort en krachtig mijn punt nog een keer duidelijk maken.

Vanuit het paradijs zijn wij allen zondige mensen en konden wij het Hemelrijk niet binnengaan. Omdat God ontzettend veel van ons houdt, wil Hij juist wel dat wij dat rijk binnen zullen gaan. Daarom stuurde Hij Zijn eigen Zoon, Die de straf voor ons droeg.
Deze Liefde van God is onvoorwaardelijk. Hij stelt geen eisen om bij Hem te komen, omdat Jezus volledig aan die eis heeft voldaan. Hij vervulde de wet. Door Jezus kunnen wij het Hemelrijk wel binnengaan.
Toen Jezus naar de hemel terugging, beloofde Hij ons een Plaatsvervanger te sturen. Deze Plaatsvervanger, de Heilige Geest, leidt het leven van de gelovigen. Omdat Jezus voor ons stierf, is de wet voor ons vervuld. De Geest leidt ons op de goede weg.

Ik weet zeker dat de Geest ons niet op een weg zal leiden die tegen de wet in gaat, natuurlijk niet, want het zijn Zijn eigen regels. Het is alleen zo dat wij die wet niet meer krampachtig na hoeven leven als een eis, want Jezus heeft al aan die eis voldaan. De Geest zal ons leiden in dat wat goed en betamelijk is.

Dan rijst uiteraard de vraag: maar waarom zijn de gelovigen dan niet zonder zonden? Dit komt omdat wij naast de nieuwe mens ook nog een oude mens bezitten (helaas). Deze oude mens laat zich niet leiden door de Geest en vervalt steeds weer zonde.

Dan nog even over je opmerking dat het tijd is voor serieus Bijbelondericht.
Als je het met elkaar oneens bent, betekent dat niet direct dat de een niet serieus de Bijbel onderzoekt.

Groetjes,

Open Minded
Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. (Galaten 5:1)

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 13 jun 2007 04:21

Beste Open minded,

Ik meen dat ik je standpunt heel goed versta, maar zorg er zelf voor dat je een relatie met Christus ervaart, door de Heilige Geest.

Het is inderdaad zo dat Christus ons liet zien hoe we als mensen van "richting" kunnen veranderen en daarbij kunnen groeien in Zij n gerechtigheid. Christus liet en laat zien dat we in actie moeten komen om ons leven een andere richting te geven. Niet meer op ons zelf gericht en op aardse genoegens, maar richting hemel.

Dat begint in het hart. De Heilige Geest doet zonden kennen en ook leert de Heilige Geest ons hoe we kunnen veranderen. Door de zonden na te leren laten. Efezi‘rs 4:20-24 en Romeinen 12:1,2 geven aan dat we de oude mens moeten leren afleggen en een nieuwe mens aan te trekken.

Paulus geeft ook duidelijk aan dat "bekering" niet een op zichzelf ŽŽnmalige actie is, maar dat ons geloofsleven en er naar handelen een voortdurende wandel is. Indien je bedoelt dat Gods wet een krampachtige zaak is indien we de wet letterlijk proberen invulling te geven, dan ben je wettsich bezig. Dan doe je het op de manier zoals "de kerk" de wet voor gaat schrijven, volgens menselijke wetten en geboden, alsof dat de wet van God is.

Neen, de wet is die welke wordt geleerd naar de gewoonte. De Bijbel wordt door de Heilige Geest, een Levend Schriftwoord en geen dode-letter. Moslims maar ook de RK kerk bijvoorbeeld zijn kerkelijke organisaties die de mens proberen te veranderen door hen "kerkelijke wetten" op te leggen. Door eigen werken zalig worden. Menselijk verondestelde zaken laten voorkomen alsof de mens door andere mensen en beelden-vorming, verlost kunnen worden. Men ontvangt de "sleutel" van het paradijs pas, nadat men zich geheel heeft opgeofferd door eigen werken en door priesters opgelegde maatstaven van dee werken. In de Islam ontvangt men de "sleutel" persoonlijk en binnen de RKK wordt veronderstelt dat de Kerk de sleutels heeft, door Petrus ontvangen van Christus. Volslagen waanzin.

Met de "sleutels" bedoelt Christus een geestelijke openbaring van Zijn bedoelingen aan het persoonlijke hart van mensen. Openbaring 1 is daar heel duidelijk in.
Daar wordt aangeduid dat de gelovigen de trouwe discipelen van Hem over de laatste zaken geinformeerd dienen te worden over hetgeen te gebeuren staat. Dat wil zeggen; Een laatste oproep, een waarschuwing om Geestelijke de wetten van God te begrijpen en te aanvaarden.

Zelfs de sleutel zijn is onbijbels. het is de Geest die bijdraagt om Jezus toe te laten. De eigen persoonlijke wil om Christus toe te laten in het hart, ons persoonlijke leven. "Ik klop aan de deur en wie opendoet, wil maaltijd met Mij hebben. van de ene deur naar de andere Deur, waardoor wij verlost kunnen worden indien wie die Deur binnengaan. Niemand komt to de Vader dan door Mij.

Dat inzicht komt ook veel in Protestantse kerken voor. Braaf doen wat de ouderling zegt, of de dominee en braaf elke week het 4e gebod overtreden en menen dat God hiermee accoord kan gaan. Nadenken en goed luisteren zijn de eerste beginselen waarmee de Heilige Geest een beginnend werk kan maken van onze harts-verandering.

Kunnen we dus de sleutel van het Paradijs verdienen, door eigengerehctigheid? Neen, zeker niet. Dus kunnen we ook niet in een afwachtende houding veronderstellen dat we het Hemelrijk binnen kunnen gaan, zoals Paulus aangeeft.

Waarom dienen we zelf in actie te komen? Omdat we zelf het Koninkrijk willen beerven, of niet. Let wel het gaat hier om de kennis of inzichten die we ons door de Heilige Geest wilolen laten opleggen. Hierbij is het niet van belang hoeveel kennis we bezitten welke de Heilige Geest ons leert, maar dat gene wat we weten of leren kennen dienen we wŽl in praktijk te brengen. Bijbelse kennis die we niet tot Leven rbengen is en blijft op zichzelf dood.

Als we en tempel van de Heilige Geest wilen zijn, dan dienen daarvoor ook te kiezen indien we ons bewust zijn van ponze toestand. Zolang we niets ondernemen, gebeurt er ook niets. Als we op school de lessen laten voor wat we zijn omdat we er zeker van zijn dat de Leraar voor ons de zaak wel zal regelen, dan zullen we ons beoogde doel nooit bereieken. Christus wild at we zijn vrienden zijn en niet zijn slaven of bedienden.

Als we onder de heerschappij van de leugen willen uitkomen dan moeten we wat ondernemen. God de Vader wil niet dat we gedwongen worden het hemelrijk binnen te gaan. De wet maakt ons immers vrij als we die ervaren en in die Gerechtigheid ( juridisch) ook groeien. Als we de wet niet kennen of ervaring er mee opdoen, dan waar is of kan het oordeel dan op gebaseerd zijn. (Matt. 5:17-20 / Prediker 12:13,14 en Joakobus 2:8-12)

De Joden begrepen de Profetie niet (Christus) en probeerden op natuurlijk, menselijke wijze de wet invulling te geven. Als deel van de aardse en menselijke inzichten wilde de Joden van het OT zelf wel de zaken regelen. Zij begrepen het zedelijk doel van zowel de wet als de profetie niet. Daardoor werden de wetten en geboden voor hen een zaak van "krampachtigheid" en ging hun relatie met hun Heer ten gronde.

Jezus Christus maakte Zelf een einden aan de relatie. In 1947-1948 van deze eeuw begingen de Joden wederom een vergissing, geleid door wereldse krachten en politieke belangen, door te menen dat hun Staat Isra‘l een natrurlijke en nationaal evenement was, zichtbaar in de wereld. Maar zowel Jezus als God de Vader hebben nooit de bedoeling gehad opm een nationale Staat op te richten, ten midden van het Grote Babylon. Immers Isra‘l is geen Staat maar een volk.

Jezus leert duidelijk dat Zijn volk door gebrek aan kennis te onder zal gaan. Zijn volk Isra‘l is een volk uit de griek Žn de jood. Uit alle volk, taal, stam en natie.

tot slot een wijze raad!

Navolging


Jezus stelt elk mens in de gelegenheid om zijn oude leven af te leven en het nieuwe aan te nemen. Daarmee verandert ook de omgang met anderen-zowel binnen als buiten de kerkgemeenschap- omdat de MLiefde en goedheid van Christus osn tot voorbeeld dienen.

We worden dus in de gelegenheid gesteld te veranderen. Dat wordt zichtbaar, door de werking van de Heilige Geest (Johannes 16:7-13)
(2 Kor. 3:18 ) (Jesaja 8:20) (Efezi‘rs 4:30)

De heilige Geest wordt bedroefd als we geen acht slaan op Hem, Zijn hulp om te groeien en een ander, niet bevuild en bebloed kleed aan te trekken. De Heilige Geest zal ons dan uiteindelijk moeten verlaten, want Hij gaat als de wind.

tenslotte

Onze strijd is niet gericht tegen mensen, maar tegen de hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers, van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. (Efezi‘rs 6:12)

Lees ook eens: Ef. 6:11 en Lucas 13:24 of Romeinen 13:12-14 en tot slot Efezi‘rs 6:13.

Wie Christus navolgt zal strijd ervaren en ondervinden, trek daarom de -geestelijke- wapenrusting Gods aan om u te verdedigen.

Er staat geschreven.........

Vandaag merkte ik dit bericht op:

Paus beveelt jeugd aanbidding aan

geplaatst: maandag, 11 juni 2007, 12.59 uur

Paus Benedictus XVI beveelt jongeren van harte de praktijk van aanbidding van het Allerheiligste aan. Hij deed dit zondag tijdens zijn angelustoespraak. Het gaat daarbij om het aanbidden van een geconsacreerde hostie waarin Christus werkelijk tegenwoordig is. ÒIk ben blij dat jonge mensen de waarde van de aanbidding beginnen te ontdekken, persoonlijk of groepsgewijs. Ik vraag priesters jongerengroepen aan te moedigen, en hen goed te begeleiden zodat de vorm waarin dat gebeurt gepast zijn, met voldoende tijd voor stilte en om te luisteren naar het Woord van God.

In de vaak lawaaiige en afleidende wereld van vandaag is het belangrijker dan ooit het vermogen tot innerlijke stilte en bezinning te ontdekken. Eucharistische aanbidding staat dat niet alleen toe met betrekking tot het ÔikÕ, maar ook in gemeenschap met het liefdevolle ÔgijÕ, Jezus Christus, ÔGod met onsÕ.Ó

De paus onderstreepte dat Eucharistie en aanbidding onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Hij wees op Sint-Augustinus, die stelde dat Òniemand dit Vlees eet, zonder het eerst aanbeden te hebbenÓ. (KN/AsiaNews)


Hier dus een voorbeeld van een aanbidding die slechts bij de wet van het pausdom halt houdt. Het is niet Christus die hier aanbeden wordt maar de hostie. Het is niet Christus in het vlees en het overwonnen heeft die nagevolgd wordt, maar het "vleselijke" aspect van de mens. Christus en de mens die zoekt naar verlossing blijft in het vlees zoals het hier wordt voorgesteld. Omdat de RKK een menselijke Plaatsbekleder kent, kent zij de Genade Žn verlossing in Christus, door de Heilige Geest namelijk niet. Indien zij dat wŽl zou menen, dan zou zij de geboden en wetten van God niet tot het menselijke niveau hebbe teruggebracht, maar gewoon de wetten en geboden van God hebben onderwezen in het Zedelijke doel dat deze maatstaven hebben en inhouden, aangestuurd door de heilige Geest. (Openbaring 12:17 en 19:10). Bovendien wordt Christus, notabene door Sint-Augustines voorgesteld. Er is geen plaatsvervangende aanbidding in een mens. Maar de RKK leert dat, waar de Priester/Bisschop is; is Christus.

Dat is een totaal verkeerde voorstelling van Christus en de essentie van Zijn voorbeeld, door de Heilige Geest. Net zoals Mohammed binnen de Islam wordt gezien als de opvolger van Christus, wordt de Priester en het pausdom gezien als de plaats van, en plaatsvervangende macht van Christus.

De Heilige Geest staat hier buiten spel. De Gelovige heeft geen relatie met het hemelse, maar met een valse doctrine waarvan het grote Babylon de grenzen zijn.

Wat dienen jongeren dan wŽl te beseffen en onderwezen worden.

Er staat geschreven:

"Want gij zult geen anderen god aanbidden, want de Heer heet ijveraar; een ijverig God is Hij" Exodus 34:14 (Lutherse vertaling)

Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg van mij, satan! want er staat geschreven: "Gij zult God, uwen Heer, aanbidden en Hem alleen dienen". Matth.4:10 (Lutherse vertaling)

"Maar Jezus antwoordde hem: Er staat geschreven: Gij zult den Heer uw God aanbidden en Hem alleen dienen." Lucas 4:8 (Lutherse vertaling)

"Want er is één God, en één middelaar tussen God en de mensen, namelijk de mens Christus Jezus die zichzelven gegeven heeft voor allen tot een losprijs, opdat zulks op zijnen tijd gepredikt zou worden" 1.Tim. 2:5,6 (Lutherse vertaling)

Want Christus is niet binnengegaan in een heiligdom met handen gemaakt, een afbeelding van het ware, maar in de hemel zelf, om thans, ons ten goede, voor het aangezicht Gods te verschijnen; ook niet om Zichzelf dikwijls te offeren, gelijk de hogepriester jaarlijks met ander bloed dan het zijne in het heiligdom gaat,
want dan had Hij dikwijls moeten lijden sinds de grondlegging der wereld; maar thans is Hij eenmaal, bij de voleinding der eeuwen, verschenen om door zijn offer de zonde weg te doen.
En zoals het de mensen beschikt is, eenmaal te sterven en daarna het oordeel, zo zal ook Christus, nadat Hij Zich eenmaal geofferd heeft om veler zonden op Zich te nemen, ten tweeden male zonder zonde aanschouwd worden door hen, die Hem tot hun heil verwachten. Hebr.9:24-28 NGB

Maar Christus, de Hogepriester der toekomende goederen, gekomen zijnde, is door den meerderen en volmaakten tabernakel, niet met handen gemaakt, dat is, niet van dit maaksel,
Noch door het bloed der bokken en kalveren, maar door Zijn eigen bloed, eenmaal ingegaan in het heiligdom, een eeuwige verlossing teweeggebracht hebbende. Hebr.9:11, 12 (Statenvertaling)


Welnu wat is het dat de RKK dan voorhoudt aan het mensdom in de hosti?

Dit: want dan had Hij dikwijls moeten lijden sinds de grondlegging der wereld (En zo dus ook de RK gelovige omdat hij/zij door werken zalig moet worden. Immers de RKK gaat niet voor in de Geestelijke relatie met Christus, maar een Apostolische waarbij de navolging van Kerkelijke leiders centraal staat (Paus/Constatijn)

En zo laat de RKK in haar liturgie Christus steeds op nieuw lijden door Hem te dwingen, naar de aarde af te dalen in de hostie, een vormsel dat wijst op de zonaanbidding, de zonneschijf uit het oude Egypte.

groet

Gebruikersavatar
open minded
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 jun 2007 09:31

Berichtdoor open minded » 16 jun 2007 23:10

Hoi Biblebook,

De relatie met Christus is idd het belangrijkste. Ik denk dat we uiteindelijk wel hetzelfde bedoelen. Maybe hebben we een wat andere benaderingswijze.

Ik las pas ergens dat je de 10 geboden ook kunt omdraaien, dus in het positieve. Ik heb ze helaas niet bij de hand, anders had ik ze hier neergezet. Ik denk dat dit past in onze discussie. Ik geef een voorbeeld:

4. Gebruik de zondag als rustdag. Geniet ervan.
10. Gun een ander zijn bezittingen.

Groetjes
Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. (Galaten 5:1)

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Berichtdoor marin » 17 jun 2007 12:57

open minded schreef:Biblebook, volgens mij begrijp jij mijn punt niet helemaal.

Ik zal kort en krachtig mijn punt nog een keer duidelijk maken.

Vanuit het paradijs zijn wij allen zondige mensen en konden wij het Hemelrijk niet binnengaan. Omdat God ontzettend veel van ons houdt, wil Hij juist wel dat wij dat rijk binnen zullen gaan. Daarom stuurde Hij Zijn eigen Zoon, Die de straf voor ons droeg.
Deze Liefde van God is onvoorwaardelijk. Hij stelt geen eisen om bij Hem te komen, omdat Jezus volledig aan die eis heeft voldaan. Hij vervulde de wet. Door Jezus kunnen wij het Hemelrijk wel binnengaan.
Toen Jezus naar de hemel terugging, beloofde Hij ons een Plaatsvervanger te sturen. Deze Plaatsvervanger, de Heilige Geest, leidt het leven van de gelovigen. Omdat Jezus voor ons stierf, is de wet voor ons vervuld. De Geest leidt ons op de goede weg.

Ik weet zeker dat de Geest ons niet op een weg zal leiden die tegen de wet in gaat, natuurlijk niet, want het zijn Zijn eigen regels. Het is alleen zo dat wij die wet niet meer krampachtig na hoeven leven als een eis, want Jezus heeft al aan die eis voldaan. De Geest zal ons leiden in dat wat goed en betamelijk is.

Dan rijst uiteraard de vraag: maar waarom zijn de gelovigen dan niet zonder zonden? Dit komt omdat wij naast de nieuwe mens ook nog een oude mens bezitten (helaas). Deze oude mens laat zich niet leiden door de Geest en vervalt steeds weer zonde.

Dan nog even over je opmerking dat het tijd is voor serieus Bijbelondericht.
Als je het met elkaar oneens bent, betekent dat niet direct dat de een niet serieus de Bijbel onderzoekt.

Groetjes,

Open Minded






Hoi open minded,
ik denk dat biblebook heel goed begrijpt wat je zegt, maar er is een verschil in geloofsbenadering en uitwerking daarvan, waarin: Wat het werk van God in een mensenleven totstand kan brengen.... overwinning!
Als kind van God, die Verlossing hebben ontvangen door het sterven van onze Heiland (het offer), moeten wij niet in de "voorhof" blijven stilstaan, maar moeten het Heiligdom binnen gaan waar Jezus is die een bijzonder werk in onze harten wil doen, (als men dat wil), dat in relatie met Hem, wil Hij ons sterk maken om zonden, verkeerde gewoontes te kunnen laten.

Jezus heeft door Zijn Offer ons bij de Vader gebracht (verzoening),
maar, om bij God te kunnen blijven hebben wij Het Leven van Jezus nodig (die Hij ons graag wil schenken).

Er is geen verschil tussen de Wet van God, en de Wet die de Here Jezus heeft vervuld.(aanvullen)
Ik heb het niet over de wet van Mozes, die getuigde tegen ons, die moest Mozes ook naast de ark leggen, daar heeft Gal.5 het over.
Col.2:14 zegt duidelijk: Door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen.
De wet van Mozes was een juk, niet de Wet van God, vergis je daar niet in.( en daar is veel misverstand over)

Doordat te doen heeft Jezus de Wet van God aangevuld met Zijn Liefde.
De Wet van God is geen beklemming, maar een bevrijding binnen het kader waarin wij gelukkig kunnen zijn.

groet
marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
open minded
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 jun 2007 09:31

Berichtdoor open minded » 17 jun 2007 13:28

@Marin: Zie mijn vorige antwoord. Als je de Heilige Geest ontvangen hebt is de wet geen juk meer! Hij zal je leiden op de juiste weg.

Bedoel je met de wet van Mozes alles wat in Leviticus, Numeri en Deuteronomium beschreven staat?

Dan zeg ik: Amen!
Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. (Galaten 5:1)

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Berichtdoor marin » 18 jun 2007 08:50

openminded,

"Als je de Heilige Geest ontvangen hebt is de wet geen juk meer".

Ik wil je vragen en duidelijker uit te leggen welke wet je bedoeld die ons een juk oplegde, dus welke wet was dat?

misschien kan er dan wat duidelijkheid komen over dit onderwerp!
welke wet heeft de Here Jezus met Zijn sterven afgeschaft?

En dan, welke Wet heeft de Here Jezus juist groot gemaakt, vervuld, aangevuld?
Gods Wet is er altijd geweest, (het kader van vrijheid voor de mens, om gelukkig te kunnen zijn, om God op natuurlijke wijze te dienen), totdat er opstand (overtreding) in de mens kwam toen ging de Wet spreken.
Begrijp goed wat ik daar mee bedoel!

God heeft op allerlei manieren geprobeerd om de Wet weer in ons hart te leggen....tot Jezus, onze Verlosser en Herschepper van iets dat wij kwijt waren, nu wederom geboren mensen door Hem.
Hij wil ons de natuurlijke staat weer terug brengen als wij mee willen werken, met Zijn Geest.

Zeg niet, och we zijn nu eenmaal mensen en blijven dit of dat, dan doen we de Here Jezus verdriet, en de Helige Geest te kort.

Hij wil niet dat wij zonde doen maar laten uit liefde voor Hem, onze Heiland.

groet
marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 19 jun 2007 16:26

Hallo Openminded,

Je schreef;

Bedoel je met de wet van Mozes alles wat in Leviticus, Numeri en Deuteronomium beschreven staat?


De wet van God, de Levende wet door ervaringen met de Heilige Geest (zoals Christus leert in Zijn leven) ligt in het Heilige der Heilige IN de Ark.

De wet van Mozes ligt dan NAAST de Ark, in het Hemels Jeruzalem.

Mozes'wet heeft dus afgedaan! de wet van God de Vader, zoals ook Jezus die voorhoudt is een Geestelijke wet, waarvan de geboden IN de Ark liggen. Daarbij wordt dan ook aangeduid dat het 4e gebod een bijzonder gebod is. De geboden IN de Ark zijn dus de geboden voor ALLE mensen, in ALLE tijden.

Mozes had GEEN WET. Hij ontving die immers van God persoonlijk als een afschaduwing van het Hemelse. Omdat het Joodse volk, niet wilde aannemen wat God hen GEESTELIJK wilde leren, bleef het bij een poging en schafte Christus de wet van Mozes AF. Hiervoor werd het NT Testament ingeluid, om voor de Griek als de Jood een GEESTELIJKE wet aan hun hart te binden. Christus liet de Heilige Geest sturen, omwille van het feit dat ELK mens vanaf dat moment, ZELF kom kiezen en ervaringen kon opdoen. ZONDER de BEMIDDELING van het Joodse volk.

Nu is na Jezus de Heilige Geest die bemiddeld in ons hart, tussen ons en Christus zelf. ELK mens kan dus een PERSOONLIJKE relatie met CHRISTUS hebben, zonder tussenkomst van MENSELIJKE WETTEN EN GEBODEN, dus ook ZONDER die van Mozes!

Indien het anders zou zijn geweest dan was MOZES onze Middelaar geweest, echter Christus is de OPPER priester en ENIGE middelaar tussen Zijn Vader én God en ONS.

Groet en Gods zegen

Gebruikersavatar
open minded
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 jun 2007 09:31

Berichtdoor open minded » 20 jun 2007 16:00

Tnx!

Toch blijf ik er bij dat ik door Gods genade vrij ben! Jezus heeft de wet vervult en daar ben ik Hem echt dankbaar voor! Daarom kan ik vrij naar de Vader gaan en is er geen oordeel meer voor hen die in Christus Jezus zijn! :)
De Heilige Geest leidt mij op de weg die ik gaan moet en door Hem kan ik de wet houden!

Wat is God groot he! Voor alles waar wij zelf niet uitkomen heeft Hij wel weer een oplossing bedacht!
Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. (Galaten 5:1)

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 21 jun 2007 04:21

Hallo Openminded,

Je schreef:

Toch blijf ik er bij dat ik door Gods genade vrij ben! Jezus heeft de wet vervult en daar ben ik Hem echt dankbaar voor! Daarom kan ik vrij naar de Vader gaan en is er geen oordeel meer voor hen die in Christus Jezus zijn!
De Heilige Geest leidt mij op de weg die ik gaan moet en door Hem kan ik de wet houden!


De Genade (-tijd) maakt je helemaal niet vrij! Wees dankbaar dat de Hemelse Vader genadig is. Weet ook dat er een einde komt aan die Genade (-tijd).

1.Als je sterft
2.Als de wereldse kerk en burgerwetgever (Staat) elkaar hebben gevonden. De kerk is dan van haar Genade gevallen. Er is dan geen genade meer, de maat is vol de tijd ervan voorbij. Het heilige der heilige zal zich -symbolisch- met "rook" vullen.

Immers de mens heeft dan zelf wetten en geboden, geestelijk en burgelijk, gemaakt en meent Gods genade niet meer nodig te hebben.

Indien je nu dan een Geestelijke onderhouder bent van Gods geboden, dan ontkom je aan de keuze en -daarna- de dwang om de menselijke wet, die voorgehouden worden als die van een hemelse God.

Je bent Geestelijk verbonden met een ander Rijk, dat niet van deze aarde is.

Niet de Genade, maar de -Geestelijke- wet maakt je vrij. Daarom kon Satan juist geen vat krijgen op Christus. De wet die Christus onderhield, kon door Satan niet toegepast worden. Het was en is de wet van God Koninkrijk.

Wat is de essentie van Gods wet, zoals de engelen en Christus die "onderhileden". Liepen ze nu de hele dag met de wet in de hand. zoals mensen dat soms doen. Neen!

Voordat de zonde in de hemel ontstond, waren de engelen zich niet van een wet bewust. Waarom niet Openminded, omdat daar niet met een wettische geest wordt gediend.

Engelen zijn daar geen dienstknechten,maar zonen.

De Zoon van God is dus een Geestelijke zoon als mens, als voorbeeld, als de Enige die uit de dood is opgerezen door de Heilige Geest, door Gods wet. Immers in het Hemels Koninkrijk kent men de slaap en de -eeuwige- dood niet.

Geen enkele denominaties welke in deze wereld is, en zonder de Zoon opereert in Geest, kan een voorbeeld van een hemelse God zijn. Alles wat in de plaats van Christus, als Christus of een hemelse God wordt voorgesteld, is heidens en een valse doctrine. Hoe je het ook went of keert.

Veel religies kennen een "moeder en zoon" in hun afspiegeling van hun geloofskwestie, maar toch is dat niet datgene wat we zien in het voorbeeld van Christus en de Vader en -ook- Zijn God.

Adam en Eva waren bekend met Gods wet die in hun hart was geschreven en navolging vereiste. Zij schaamden zich voor de Vader en verborgen zich, omdat de wet voor hen plotseling de navolging ging opeisen, omdat zij de wet overtraden.

De -Geestelijke wet nu- is niet veranderd. Maar God de Hemelse Vader heeft een stelsel van hulpmiddelen gegeven om de mens terug te voeren naar de eisen van de wet, de gehoorzaamheid eraan, opdat hoij of zij de wet weer naar de gewoonte leert onderhouden, voordat de mens wederom het hemels Rijk, de Hemelse Stad kan binnentreden.

Als we nu het aspect van de Sabbat onder ogen komen dan is de Sabbat, de 7e dag, de Zaterdag een, onlosmakelijke, verbondenheid tussen de -Geestelijke Jood- en Christus. Want;

Als we menen dat de wet inclusief het 4e gebod daarvan, is afgeschafd, dan moeten we onze argumentering daarover zeer zorgvuldig overwegen.
Immers als wij Gods decaloog en Zijn gezegende en geheiligde dag daarbinnen van ons afschuiven, dan ondermijnen we daarmee ook het Gezag van de Bibel, het Levende Schriftwoord.

Daarmee sluiten we ons zelf af van de Gave der Profetie en worden des te meer opstandig tegen Christus Žn God de Vader, zonde dat we dat zelf merken. De wet van Satan wordt duis op een gelijke wijze, naar de gewoonte onderhouden. We weten en merken niet dat we Gods wetten overtreden en Satans wetten, gesteund door mensen, onderhouden. De Draak doet zich voor als het Lam. (Openbaring 13)

Willen wij dus concequent zijn, dan dienen wij ons te trainen in het navolgen van alle Bijbelse wetten, opdat het Schriftwoord voor ons naar de gewoonte gaat leven.

Ook als wij menen dat een bepaalde wet niet meer van toepassing is, in onze tijd, dan noch kan de bestudering van zo`n wet in die oorspronkelijke context ons begrip van Gods manier van omgang met de mens, verbreden.

groet
Laatst gewijzigd door biblebook op 21 jun 2007 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 21 jun 2007 08:53

open minded schreef:Tnx!

Toch blijf ik er bij dat ik door Gods genade vrij ben! Jezus heeft de wet vervult en daar ben ik Hem echt dankbaar voor! Daarom kan ik vrij naar de Vader gaan en is er geen oordeel meer voor hen die in Christus Jezus zijn! :)
De Heilige Geest leidt mij op de weg die ik gaan moet en door Hem kan ik de wet houden!

Wat is God groot he! Voor alles waar wij zelf niet uitkomen heeft Hij wel weer een oplossing bedacht!

Ik denk dat je het verkeerd zie en daardoor jezelf bedriegt.
Let wel, ik zeg dit niet uit haat, afkeur of je te vernederen maar uit liefde.
Ik heb zelf ook heel lang geworstel met de vraag hoe het nu met de wet zat.
Jou korte verklaringen over het ‘vrij maken van de wet’ is onjuist.
Toen Paulus in Corinthe was schreef hij een brief aan de Romeinen waarin hij het al vertelde voordat hij naar hen toeging en vooraf een samenvatting schreef over 'de wet'. Bijvoorbeeld in hoofdstuk 3 vers 31 waar hij zegt: ‘Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet’.

Hij zegt dus niet ‘vrij maken van de wet’ maar ‘besvestingen van de wet’.

Namelijk omdat de leer van het Evangelies verklaart dat Christus de wet voor ons heeft volbracht, om ons te rechtvaardigen voor God en dat Hij degenen, die gerechtvaardigd worden, ook door Zijn Geest zo vernieuwt, dat zij naar alle geboden Gods hun leven zoeken te richten (Ro 8:1,2,3). Niet om daardoor voor God gerechtvaardigd te worden, maar om God voor deze Zijn weldaad behoorlijk dankbaarheid te bewijzen, zijn naaste te stichten, en van zijn eigen rechtvaardigmaking voor God meer en meer verzekerd te worden; gelijk Paulus daarna zegt in Ro 6, 7 en 8.

Ik raad je aan Romeinen 6, 7 en 8 intensief te lezen en dan zal je zien dat de wet je niet ‘vrij’ of los maakt maar je hem juist omhelst, lief krijgt.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 21 jun 2007 09:54

Volgens mij wil het vrij zijn van de wet niet zeggen dat we de wet niet meer hoeven te houden, maar dat we niet meer door de wet veroordeelt worden.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 jun 2007 11:45

volgens mij ook
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 22 jun 2007 04:05

Vrij van de wet? Elke week, op de eerste dag der week, zondag? Of elke week juist onder deze wet vallen omdat het 4e gebod elke week overtreden wordt, binnen de meeste denominaties en/of de relatie die men meent met Christus te hebben, maar het niet is.

Jesaja 56:1-4

1 Alzo zegt de HEERE: Bewaart het recht, en doet gerechtigheid; want Mijn heil is nabij om te komen, en Mijn gerechtigheid om geopenbaard te worden.

2 Welgelukzalig is de mens, [die] zulks doet, en des mensen kind, [dat] daaraan vasthoudt; die den sabbat houdt, zodat gij dien niet ontheiligt, en die zijn hand bewaart van enig kwaad te doen.

3 En de vreemde, die zich tot den HEERE gevoegd heeft, spreke niet, zeggende: De HEERE heeft mij gans en al van Zijn volk gescheiden; en de gesnedene zegge niet: Ziet, ik ben een dorre boom.

4 Want alzo zegt de HEERE van de gesnedenen, die Mijn sabbatten houden, en verkiezen hetgeen, waartoe Ik lust heb, en vasthouden aan Mijn verbond;
5 Ik zal hen ook in Mijn huis en binnen Mijn muren een plaats en een naam geven, beter dan der zonen en dan der dochteren; een eeuwigen naam zal Ik een ieder van hen geven, die niet uitgeroeid zal worden.

Een deel van de decaloog, 4e gebod, dat dus voor ALLE mensen geldt en nooit afgeschafd kan worden.

groet

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 22 jun 2007 10:51

Biblebook schreef:
Vrij van de wet? Elke week, op de eerste dag der week, zondag?
Nee zo niet.

Maar zo:
Ro 6:3-4 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.

Dan zijn in principe de zevendagen van de week het zelfde.

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 23 jun 2007 07:46

Hallo Jantjes,

Inderdaad alle dagen van de week leven met God. Maar als we hier spreken over, welke wet afgeschaft is door Christus, dan is het natuurlijk opmerkelijk dat vele -oprechte- Christenen wekelijks zelf de wetten afschaffen door over de Sabbat van de Here heen te lopen. Men onderhoudt immers een andere dag, de 1e dag der, week, de zondag als menende de Rustdag van de decaloog, naar de gewoonte in Christus Žn dus die van het Hemels Koninkrijk te onderhouden? Terwijl het fe reustdag (economische) is van de wereldse instelling. Zonaanbidding ten voeten uit!

Groei in Christus betekent ook de dag, waarover Hij Heer is, te onderhouden. Deze bijzondere wekelijkse Sabbat is immers geheiligd en gezegend. Nˆ onze doop beginnen we met een nieuw leven en een nieuw bestaan. ( Romeinen 6:4) In ons nieuwe leven met Christus, draait het om een nieuw Geestelijk leven en dus ook Geestelijke groei.

We groeien in de genade Žn kennis van onze Heer en heiland (2 Petrus 3:18 ) Het is ook noodzakelijk dat we in kennis Žn genade groeien. We zijn immers begonnen als kleine kinderen en worden door de Heilige Geest opgevoed. (1 Petrus 23 en 1 Petrus 2:1-3)

groet


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten