Welke wet is door Christus afgeschaft?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 23 jun 2007 09:01

biblebook schreef:Hallo Jantjes,

Inderdaad alle dagen van de week leven met God. Maar als we hier spreken over, welke wet afgeschaft is door Christus, dan is het natuurlijk opmerkelijk dat vele -oprechte- Christenen wekelijks zelf de wetten afschaffen door over de Sabbat van de Here heen te lopen. Men onderhoudt immers een andere dag, de 1e dag der, week, de zondag als menende de Rustdag van de decaloog, naar de gewoonte in Christus Žn dus die van het Hemels Koninkrijk te onderhouden? Terwijl het fe reustdag (economische) is van de wereldse instelling. Zonaanbidding ten voeten uit!

Groei in Christus betekent ook de dag, waarover Hij Heer is, te onderhouden. Deze bijzondere wekelijkse Sabbat is immers geheiligd en gezegend. Nˆ onze doop beginnen we met een nieuw leven en een nieuw bestaan. ( Romeinen 6:4) In ons nieuwe leven met Christus, draait het om een nieuw Geestelijk leven en dus ook Geestelijke groei.

We groeien in de genade Žn kennis van onze Heer en heiland (2 Petrus 3:18 ) Het is ook noodzakelijk dat we in kennis Žn genade groeien. We zijn immers begonnen als kleine kinderen en worden door de Heilige Geest opgevoed. (1 Petrus 23 en 1 Petrus 2:1-3)

groet

Volgens mij maak je een klein foutje.
Ik moet het eigelijk anders zeggen de geschiedenis maakte een verschuifvinkje.
Akkoord zondag is geen zaterdag.
Maar als de christenen één dag van de week op zondag afzonderen zoals Israël dat deed en de naam Sjabbos (Sabbat) aan gaf wat inhoud ‘Hij staakte’ (onthouding van alle arbeid) is het doel van Israël en de christenen de zelfde. Wij kijken nu ook niet meer naar de zon wanneer sabbat/zondag een aanvang/einde neemt maar naar de klok. Ook het orthodox jodendom kijkt niet meer naar de zon maar naar de Sjabbatklok en ook daar zijn al weer veranderingen in van wegen de (moderne) astronomische berekeningen.
Een en ander overwegende heeft het christendom de sjabbos/sabbat niet afgeschaft maar houd deze overeenkomstig de decaloog.

Ik hoor je veel spreken over het onderwerp sabbat c.q. zondag, maar hoe denk jij dan over de Halacha want inhoud ‘lopen of gaan’ (dat is de collectie rabbijnse wetten en regels die gefundeerd is in de Tenach en opgetekend in de Rabbijnse Literatuur vanaf de 4e eeuw voor de gebruikelijke jaartelling tot vandaag).
Ik hoor je nooit spreken over de mitzwot Deze geboden zijn het hart van de Halacha.
Ik wilde eigelijk nog even doorgaan over dergelijke zaken waar ik je nooit over hoor als alleen over zondag-sabbat.
Vandaar dat ik denk dat je een foutje maakt.

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 23 jun 2007 16:13

Hallo Jantjes,

Je schreef o.a.

Maar als de christenen één dag van de week op zondag afzonderen zoals Israël dat deed en de naam Sjabbos (Sabbat) aan gaf wat inhoud ‘Hij staakte’ (onthouding van alle arbeid) is het doel van Israël en de christenen de zelfde


Je veronderstelt dat, als de Christen maar ŽŽn dag van de week, bijvoorbeeld de zondag = de eerste dag van de week, God de eer geeft die Hij verlangt, dan is alles wel okay tussen de Christen en God.

Nu is het zo jantjes, dat God de mens zal aanschouwen naar het hart. Dat wil zeggen, de toestand van zijn doen en handelen.
Zoals we weten zijn er mensen die de wet van nature onderhouden. Zonder dat deze mensen enif besef hebben van een God of Cheistus, doen zij -toch- dat wat God met de wet bedoeld.

Zoals je wel bekend zal zijn komt het Overblijsel, het Geestelijke Isra‘l uit alle volk, taal, stam en natie.

Wat is daarvan het fundament: Dat zij Gods geboden aanvaarden door de -werking- van de Heilige Geest, de late- of spaderegen.

God de Hemelse Vader heeft ons niet persŽ van node om Zijn Koninkrijk op te richten.

Wat nu leert het Levende Schriftwoord aangaande de Sabbat, zonder daarbij te wijzen op de " Christen " of de " Jood ".

Jesaja 56:1-2

Zo zegt de Here; Onderhoudt het recht en doet gerechtigheid, want mijn heil staat gereed om te komen en mijn Gerechtigheid om zich te Openbaren.


Lees nu eens goed wat daar staat!

1. Onderhoudt de wet en doe vanuit die wet, hetgeen van Mij is.
2. Mijn heil staat op het punt om de harten van mensen te raken en hen er toe aan te zetten, datgene wat hen een voorbeeld zal zijn voor de wereld.
3. .....mijn Gerechtigheid zal zichtbaar worden.

vers 2 Welzalig de sterveling die dit doet, en het mensenkind dat daaraan vastoudt; die acht geeft op de Sabbat, zodat hij hem niet ontheiligt, en acht geeft op zijn hand, zodat zij niets kwaads doet.

Gods wetten zijn ontstaan in de hemel en golden voor het gehele Universum. Door de rebellie van ŽŽn (de Lichtdrager) werden de wetten, die naar de gewoonte werden onderhouden, overtreden.

Gods wetten zijn dus eeuwig en niet ondergevig aan verandering noch -tijdelijke- wijzigingen. Jezus ging ons voor in het onderhouden en handhaven van Gods wette, de wetten van het Hemelrijk, dat niet van deze aarde is.

God de Vader openbaart ons dat de Sabbat dus eebn wetsregel is die de mens ( dus niet speciefiek de Christen of de Jood) moeten overtreden. het vmaakt hen immers Welzalig en deze gehoorzaamheid leidt ertoe dat zij groeien in het gerecht of de Gerechtigheid van Christus Žn dienoverŽŽnkomstig de grondwet van Gods Koninkrijk. Immers het overtreden van die grondwet maakte het dat niet alleen Satan, maar ook Adam en Eva uit het paradijs werden verbannen.

We zien ook overduidelijk in vers 2, dat God de Hemelse Vader er op aandringt trouw te zijn de Sabbat niet te overtreden. Immers de Hemelse Vader van Christus Žn ons, wijst er op dat deze dag voor Hem van groot belang is: Hij wil dan samenzijn, door de Heilige Geest, met Zijn trouwe volgelingen.

Verder staat er dat je met je hand niets iets moet doen dat tot het kwaad voert. Hier gaat het feitelijk om de keuze die mensen maken om of kwaad te doen, overdebken en dan uitvoeren met hun handen.

Zo is het ook met het Merkteken van het Grote Babylon. Door ervaringen met de onjuiste zaken die aan ons voorgesteld worden, is de kans zeer groet dat we aan voorhoofd en rechterhand verleidt worden om de geboden van God te zien als menselijke geboden en wetten.

De Sabbat, de 7e dag is een gebodsregel van de decaloog van God. Het bevestigt in het 4e gebod en ois geheiligd Žn gezegend.

Indien wij standvastig worden door het grecht en de gerechtigheid van Christus door de ervaringen met Gods geboden, dan zullen we op den duur, door de Heilige Geest in staat worden om af te zien van het tekenen van een vals paspoort een valse doctrine.

Wat is het onderhouden van de wet of een wet, volgens de Bijbel.

Jezus geeft aan dat, als wij van Hem houden, wij ook bereid zijn om Zijn geboden te ervaren en te onderhouden. Basis daarvoor is dus de liefde.
Dat is echter geen natuurlijk liefde, maar een Geestelijke liefde voor Christus. Mozes zij, toen hij God ontmoette op de berg Horab: God is Geest.

Groeien in Christus betekent in het bijzonder groeien in de Heilige Geest.
Jesaja 8:20 leert ons dat de Heilige Geest onderwijst in harmonie met het Levende Schriftwoord.

Het Levende Schriftwoord schrijft nergens dat de geboden afgeschaft zijn. WŽl dat wie er ŽŽn overtreedt, alle andere 9 geboden ook overtreedt.

Hebree‘n 5:12-14 leert ons dat het noodzakelijk is dat wij groeien in de Gerechtigheid van Christus. Dat het hier om een -groeiende- ervaring dient te gaan blijkt wel uit het feit dat het noodzakelijk is dat we dagelijks moeten studeren en onderzoekn, omdat we niet vanuit een ŽŽnmalige bekering kunnen groeien.

Ook op school moeten, regelmatig de lesstof opnieuw bestuderen en oefeen om, uiteindelijk, in het 4e of 5e jaar te kunnen slagen.

1 Korinthi‘rs 13:8 wijst er op dat de liefde die we voor onze heiland koesteren gepaard moet gaan met gehoorzaamheid an Zijn Gerechtigheid, Zijn voorbeeld en dat van de Hemelse Vader.

Wanty, zo leert 1 Kor. 13:8 ons, hoeveel we ook weten, hoevgeel profetie‘n we ook kunnen uitleggen of bekendmaken; uiteindelijk houdt dit alles op. Het zijn tijdelijke zaken en redden ons, op zich niet van e zonde of deze wereld. Het gaat hier om de Liefde, de gehjoorzaamheid daaruit voortvloeidende. het is precies wat de Genade (-tijd) van God inhoudt. De Genade (-tijd) zal ons niet kunnen redden noch verlossen, het is de -wederzijdse- Liefde die wij met Christus delen, door de Heilige Geest -alleen.

De Liefde die de Bijbel bedoelt is een liefde die spreekt over een levenshouding. (1 Kor. 13) Die liefde zet ons aan tot daden (onderhouden van de geboden, onderhouden van de Bijbelse Žn Hemelse Rustdag.
Zie ook 1 Joh. 3:16. Hierbij wordt ook de essentie van het liefhebben van je vijanden onderschreven.

God de Hemelse Vader wil dat we Zijn wetten die Hij in ons hart wil leggen, door de Heilige Geest, zichtbaar aan de wereld tonen.
Hiermee vervullen we de Profetie Žn de Geest van Christus. Hiermee kunnen we mensen tot discipelen maken van Christus (Matt 28 )

Groeien in Geest: Galaten 3:11 / Galaten 5:16 / 2 Tim. 3:15 / 1 Petrus 3:11 en 1 Joh. 1:9 (Lees het verhaal van Nicodemus eens (Johannes 3:5) een mooi voorbeeld van iemand die wettsich op menselijke fundamenten, inzicht kreeg door de uitleg van Christus over het Geestelijke aspect van het Evangelie en de onnatuurlijke uitleg van Geestelijke leiders, die van Gods wetten een valse, natuurlijke, doctrine hebben gemaakt. (Openbaring 13)

God, onze God en die van Christus wil dat we Geestelijke Joden worden.
Als Christus is wedergekeerd, de 1000 jaren voorbij zijn en de zonde voor goed is uitgeroeid, het Hemels Jeruzalem is nedergedaald, dan zal Christus Zijn Gerechtigheid Žn Zijn opdracht terugegeven aan Zijn Vader, Zijn God en onze God en leven wj als een Geestelijk Isra‘l ( dat geen Staat, maar een volk is) samen met het gehele Universum weer in de oorspronkelijke zondeloze situatie.

groet

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 23 jun 2007 19:42

Laten we in ieder geval één ding voor ogen houden @biblebook als jij door je consciëntie en/of geweten in hart en levenswandel veroordeeld wordt om de sabbat niet op zondag maar op zaterdag te houden dat het een verplichting voor jou persoonlijk levenswandel is.
Ik ben het met je eens dat een nauw leven in relatie met God alleen tot stand gebracht kan worden door het bewaren en bestuderen van Zijn geboden in ieders persoonlijke leven.
Ik begrijp hierin dat jij met het christendom nogal een strijd voert met de verschuiving van de sabbat. Voornamelijk omdat de verschuiving in het katholiek-christendom tot stand gebracht is waar zoveel in de fouten richting verschoven is die wij niet eens allemaal weten en kunnen bespreken. De reformatie heeft al een zeergrote stap in de goede richting terug gezet en naar mijn idee nog niet vergenoeg terug. Niet minder dan 95 stellingen spijkerde Luther op het hoofd van de katholiekenkerk waar hij gewetenswroeging mee had en er niet verder mee kon leven. Je weet welke impact het heeft gehad en nog heeft gezien de wijzigen in de katholieken leer tot op de huidige dag.

Maar ook de christelijke kerken lopen leeg omdat zij niets meer tegen de mensen, het kerk volk, te vermelden hebben omdat zij onzuiver geworden zijn in de leer. De macht van de meerderheid en het getal spreekt voor deze kerken voor hun gelijk terwijl het om één gaat namelijk je eigen ziel als een buit uitdragende uit dit mesech (Ps 120:5) der ellenden. Jij schrijft daar ook veel over waar ik wel in kan komen.

Maar the pointe is, al zouden wij de 613 mitzwot (geboden) tot in de puntjes en stipt naleven wij ons eigen hart nog niet hebben leren kennen, zoals de profeten opriepen Mijn Volk gaat verloren omdat het geen ‘kennis’ heeft. (Jes 1:3 Hos 4:1). Één van de belangrijkste dingen is de kennis en ontdekking van ons persoonlijk hart. Dat wij een hart in ons omdragen dat van de beginsel zo een overspelig, overtreder en tot in de wortel zondig is van al de geboden Gods dat het ons uitdrijft tot Één die dat wel gedaan heeft. Het grote doel van de wet is dat het ons uitdrijft naar Christus hét hoofddoel van de wet.
Dat is ook het hoofddoel van Jesaja die niet ophoud bij de eerste twee verzen van hoofdstuk 56 die jij citeerde maar de wet als spiegel voorhoud.

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 24 jun 2007 08:24

Hallo Jantjes,

Je schreef o.a.

Ik ben het met je eens dat een nauw leven in relatie met God alleen tot stand gebracht kan worden door het bewaren en bestuderen van Zijn geboden in ieders persoonlijke leven.


Inderdaad! En dan gaat het niet om de geboden met een " wettische geest" te onderhouden, maar vanuit het zedelijke doel ervan, door een Geestelijke relatie met Christus door de Heilige Geest te onderhouden.
Immers ook Christus kon staande blijven omdat Hij zich liet leiden door de heilige Geest. De joden maakten de vergissing door Christus`boodschappen niet geestelijk, maar natuurlijk en van een aardse oorsprong te vinden. Vele Christenen vinden nu dat het aardse belangrijker is dan het Hemelse. Toch roept Christus op om eerste datgene te zoeken dat "van boven komt". Zo ook de zondagviering, een heidens en merkteken van een valse christus, een christus dis niet van boven is, maar van "beneden" de aarde.


ÒDoch ik vrees, dat niet enigszins, gelijk de slang Eva door haar arglistigheid bedrogen heeft, alzo uw zinnen bedorven worden, om af te wijken van de eenvoudigheid, die in Christus is. Want indien hij, die komt, EEN ANDERE JEZUS predikte, die wij niet gepredikt hebben, of indien gij EEN ANDERE GEEST ontvingt, die gij niet hebt ontvangen, of EEN ANDER EVANGELIE, dat gij niet hebt aangenomen, zo verdroegt gij hem met rechtÓ (2 Kor. 11:3-4)

En we kunnen weten dat de RK Jezus niet gelijk is aan die van de Hemel. Vandaar -hun/de zondagviering en de hostioe (offer) waarbij Jezus elke keer weer "opgeofferd" wordt voor hun heidense zaak.
Groeien in Geest. We zijn immers nog niet in het Hemels Koninkrijk, waarvoor deze geboden geldig zijn.

In Lucas 11:13 laat Christus zien hoezeer de Hemelse Vader bereid is de Heilige Geest te geven, aan wie er om vragen.

God de Vader noch Christus noch de Heilige Geest dwingen ons het Hemels Koninkrijk binnen. God de Vader heeft laten zien wie Hij is en wat Hij voor ons heeft gedaan. We dienen dagelijks onze keuzes te maken, keuzes van geloof, gehoorzaamheid, overgave en belijdenis, om te kunnen groeien in genade en in de Geest of die ons naar de eeuwige dood zullen voeren.

Het Woord van God blijft eeuwig bestaan, dus ook Zijn wetten.

De mens is als gras en zijn schoonheid als een bloem in het veld: het gras verdort en de bloem valt af, maar het Woord van de Heer blijft eeuwig bestaan. (1 Petrus 1:24,25)

Hoe is het dan met dat ene volk, dat de gave der Profetie schijnt te hebben. (Openbaring 12:17 en 19:10).


Toch zal God een volk op aarde hebben dat de Bijbel en de Bijbel alleen zal hooghouden, als de maatstaf voor alle leerstellingen en de grondslag voor alle hervormingen. De meningen van geleerden, de gevolgtrekkingen van de wetenschap, de geloofsbedlijdenissen of de beslissingen van de kerkvergaderingen, die even talrijk zijn en tegenstrijdig zijn als de kerken die ze verdedigen, de stem der meerderheid. Niets van dit alles mag worden beschouwd bals het bewijs voor of tegen een ander geloofspunt.

Voordat men leerstellingen of geboden aanneemt, moet men het bewijs hebben dat ze duidelijk "zo spreekt de Here" worden gestaafd.

Buiten de gezegende en geheiligde Sabbat van het 4e gebod is er geen ander rustpunt dat de Bijbel ons leert. Wie zoiets meent te vinden in de Heilige Schrift het Levende Woord, ziet zichzelf als middelpunt van de Godheid en meent geboden nen wetten van een Eeuwige waarde te veranderen. Als de mens al tot "damp" is vergaan tot stof der aarde, dannog zullen Gods wetten even gelden als dat zij ver voor de grondlegging der wereld reeds, in de hemel, naar de gewoonte werden onderhouden . Zo zal het Kruis van Christus ook een onderwerp zijn van eeuwige studie en lof zijn, voor de verlosten. Hij, de Christus die hemelse werelden heeft geschapen en waarvoor cherubs en serafs eerbiedig nederknielen, zal geen jotta noch tittel veranderen aan de geboden van Zijn Vaders Rijk zoals Deze ook Zijn God is, evenzo van als ons.

groet

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 28 jun 2007 08:46

@biblebook

Er zijn hier twee posten weggehaald volgens mij.
Ik had gevraagd als jij kinderen zou hebben hoe jij ze dan zou opvoeden.
Met deze vraag had ik de wet in achterhoofd. Ik bedoelde dus naar welke wettelijke maatstaven, dus welke wet wel en welke niet. Goed, ik had het expliciet zo niet gevraag en daarom hebben de moderators het waarschijnlijk ontopic gevonden en verwijderd.
Ik heb jou antwoord ternauwernood gelezen, maar was plotseling verdwenen.

Bij het lezen van het dagblad kwam ik gisteren een pracht stuk tegen over ‘de wet’.
In elk mensenhart geschreven.
Amerikaanse denker Grabill herstelt natuurlijke wet in ere.

http://www.refdag.nl/artikel/1307344/In ... reven.html

Op de vraag wat we precies onder ‘natuurlijke wet’ moeten verstaan, verwijst Grabill naar het geweten.

Ik begreep uit jou (nu verwijderde vorige posting) dat in België voornamelijk RK kerken zijn waarmede je te kampen hebt. Nu in Nederland wordt als het waren een ondergronds gevecht gehouden wat de ware kerk zou zijn. Ook daar gaat Grabill op in. in genoemde link.
Wetten afschaffen? Vrij van de wet? enz. fouten conclusie, het is hoofdzaak.

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 28 jun 2007 11:18

Hallo Jantjes,

Ja, inderdaad de posting die ik geplaatst heb aangaande "hoe met kinderen om te gaan"als het om "de wet"gaat, zijn weggehaald. Door een foutje waren ze "dubbel"gepost en ik denk dat men ze nu beiden, per abuis heeft weggehaald. Maar okay, als ik heel kort ben aangaande de wet en kinderen, dan duidt ik aan dat "de wet vrij maakt" en dat in dat opzicht dus ook, in relatie met kinderen, de mens vrij gelaten moeten worden /= ruimte moet krijgen om bewust voor de wet te kiezen, de groei in ervaringen met de wet, moet leren aanvaarden, dus ook kinderen. Wat wél en niet mag moet dus niet door geweld, maar door Zijn Geest geleerd worden. Leg uit waarom bepaalde zaken wel of niet kunnen, mogen en tot welk resultaat ze positief/negatief kunnen leiden.

Dwang of wettisch gedrag is geen voorbeeldige uiting van Gods geboden.

Je schreef ook nog dit;

De Amerikaanse onderzoeker dr. Stephen J. Grabill herstelt het denken over de natuurlijke wet in ere.


Dat is geen voorbeeld van Gods wet. De natuurlijke wet is een wet die neigt naar het kwade. (Psalm 51:5 en Efeziërs 2:3)
Er is maar één wet die redt en dat is de Geestelijke wet van God. Het herstel is altijd een Geestelijke kwestie. We dienen het te willen, te begrijpen en te ervaren. Psalm 51:10,11 / Galaten 5:22-24 / Kolossenzen 3:10 en Johannes 3:5
Natuurlijke wetten zijn wetten van oorzaak en gevolg. Ik heb pijn, dan moet ik iets gaan doen om de pijn te verzachten of te genezen.

Een natuurlijke wet kan ons schijnbaar onafhankelijk maken, maar toch blijven we afhankelijk van een hogere macht.
God de Vader is dus het uiteindelijke eindpunt van alles. Ook al aanbiden we Satan tot en met, God de Vader heeft uiteindelijk het laatste woord; ons loon!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten