Komen baby´s en gehandicapten in de hemel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 02 jan 2007 13:16

Roodkapje schreef:Het gaat me niet zozeer om de vraag of kleine kinderen bij het verbond horen, maar om de redenatie.

De teksten die jij aanhaalt gaan over een belofte die God geeft. God belooft Kanaän. Als Abraham doodgaat heeft hij Kanaän zelf niet gekregen. Mozes krijgt ook de belofte, maar hij zal Kanaän zelf nooit binnentrekken.

Het draait steeds om de belofte die mensen krijgen, een voorschot op het eeuwige. Maar het krijgen van een belofte is niet hetzelfde als het eeuwige krijgen. Zie ook Mozes: die is opgegroeid met de belofte van het beloofde land. Hij heeft het nooit binnen mogen gaan.

Zo krijgen wij de belofte van het hemelse koninkrijk. Dat ooit wij dat Gods Koninkrijk mogen binnengaan. Maar ik vraag me dus af op grond waarvan mensen baseren dat het krijgen van een belofte hetzelfde is als het krijgen van de daadwerkelijke toegang. De belofte gold voor heel Israël, als nageslacht van Abraham. Maar daartegenover stond ook een eis (een verbond heeft twee delen enzo), en die eis is geloof.

Het lijkt nu zo te zijn dat het verbond uit twee delen bestaat, een belofte en een eis, en dat je door geboren te zijn in een gezin als 'zaad' van gelovigen deel hebt aan de belofte, maar als je gehandicapt bent, of vroeg sterft, geldt die eis niet, die geldt alleen voor mensen die blijven leven of een uitgebreidere ratio hebben.

Kan best zijn dat het zo is hoor, maar waar in de Bijbel vind ik dat?


Oke... misschien goed om ook eens in de Bijbel te kijken waarom Mozes niet binnen mocht gaan, waarom mensen niet altijd het beloofde kregen.... En misschien ook goed om eens verder te kijken... Hebreeen 11 bijvoorbeeld, waarin het verbond wel wat meer dimensie krijgt dan slecht die van het beloofde land:

13 Zij allen zijn in geloof gestorven; wat hun beloofd was zagen ze geen werkelijkheid worden, ze hebben slechts een glimp ervan begroet, en ze zeiden van zichzelf dat zij op aarde leefden als vreemdelingen en gasten. 14 Door zo te spreken lieten ze blijken op doorreis te zijn naar een vaderland. 15 En daarmee bedoelden ze niet het vaderland waaruit ze weggetrokken waren, anders waren ze daarheen wel teruggekeerd. 16 Nee, ze keken reikhalzend uit naar een beter vaderland: het hemelse. Daarom schaamt God zich er niet voor hun God genoemd te worden en heeft hij voor hen een stad gereedgemaakt.


Dat gaat over Abel, Henoch, Noach, Abraham, Sara etc.

32 Wat valt hier nog aan toe te voegen? De tijd ontbreekt me om te vertellen over Gideon en Barak, Simson en Jefta, David en Samuël, en over de profeten, 33 die door hun geloof koninkrijken overwonnen, gerechtigheid lieten gelden, en kregen wat hun beloofd was; die leeuwen de muil toeklemden, 34 aan vuur de laaiende kracht ontnamen en ontkwamen aan de houw van het zwaard; die hun zwakheid krachtig overwonnen, in de oorlog machtige helden werden en vijandelijke legers op de vlucht joegen. 35 Vrouwen kregen hun doden terug doordat die uit de dood opstonden. Anderen werden gemarteld tot de dood erop volgde en wilden van geen vrijlating weten, omdat ze uitzagen naar een betere opstanding. 36 Weer anderen kregen te maken met bespotting en geseling, zelfs met arrestatie en gevangenschap. 37 Ze werden gestenigd of doormidden gezaagd, of stierven door een moordend zwaard. Ze zwierven rond in schapenvachten of geitenvellen, berooid, vernederd en mishandeld. 38 Ze doolden door verlaten oorden en berggebieden en verscholen zich in grotten en holen onder de grond. Ze waren voor de wereld te goed. 39 Al deze mensen, die van oudsher om hun geloof geprezen worden, hebben de belofte niet in vervulling zien gaan 40 omdat God voor ons iets beters had voorzien, en hij hen niet zonder ons de volmaaktheid wilde laten bereiken.

We worden door het geloof gerechtvaardigd... omdat gelovigen in dat verbond zijn opgenomen... maar ook de kinderen van gelovigen zijn geheiligd. Ook voor hen is de belofte. (Hand 2:17) en God doet wat Hij belooft.

Beter kan ik het niet uitleggen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 02 jan 2007 13:29

Dan zijn we weer terug bij af hè: het verbond is voor gelovigen, schrijf je. Zijn kleine kinderen (zuigelingen) ook 'gelovigen'?

En betekent 'geheiligd zijn' in dit verband ook 'behouden zijn'?

Jouw redenatie loopt nu zo: gelovigen horen middels hun geloof bij het verbond. En omdat hun kinderen geheiligd zijn horen die kinderen ook bij het verbond.

Maar dat laatste zit ik me dus af te vragen: de tekst over het geheiligd zijn van kinderen staat in een tekst over gemengde huwelijken waarvan één van beiden tot geloof komt. (1 Korinthiërs) En het 'voor hun is de belofte, en voor de kinderen' slaat op de belofte van de Heilige Geest bij de toespraak van Petrus in Handelingen 2. Het is dus niet de belofte van het verbond, maar de uitleg van Petrus op Pinksteren waarin hij vertelt dat de belofte van de Heilige Geest is uitgekomen. Petrus verwijst daar terug naar de belofte die God doet in Joël 2.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 02 jan 2007 14:14

De belofte die God doet in Joël 2 heeft niet alleen betrekking op de uitstorting van de bijzondere gaven van de Heilige Geest, maar ook op het doel waartoe die bijzondere gaven gegeven worden, nl. de "gewone" (nou ja, gewone... :)) gave van de Geest:

Joël 2:28 En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochteren zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien;
29 Ja, ook over de dienstknechten, en over de dienstmaagden, zal Ik in die dagen Mijn Geest uitgieten.
30 En Ik zal wondertekenen geven in den hemel en op de aarde: bloed, en vuur, en rookpilaren.
31 De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat die grote en vreselijke dag des HEEREN komt.
32 En het zal geschieden, al wie den Naam des HEEREN zal aanroepen, zal behouden worden; want op den berg Sions en te Jeruzalem zal ontkoming zijn, gelijk als de HEERE gezegd heeft; en dat, bij de overgeblevenen, die de HEERE zal roepen.


Dit is de spits van de belofte uit Joël 2.
We moeten de belofte uit Hand. 2 hier niet te nauw opvatten, alsof het enkel om de bijzondere gaven (aan de apostelen) gaat, maar vooral ook over de gave van de vergeving van zonden en van de Heilige Geest. Die belofte wordt verkondigd aan eenieder die het hoort, met bevel van geloof en bekering. Het bijzondere van Pinksteren is, dat hier openbaar wordt verkondigd waarin het behoud van de aanroepers van God gelegen is, nl. in de verzoening door voldoening door Gods Zoon, Jezus Christus. Het geloof in Hem en het aanroepen van God in Zijn Naam, betekent behoud en ontkoming van de toorn.
En deze belofte is de belofte van het nieuwe verbond, zie ook bijv. Jeremia 31, waar gesproken wordt over de inwoning van de Heilige Geest, Die geschreven wordt in de harten van de gelovigen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 02 jan 2007 14:30

Roodkapje schreef:Dan zijn we weer terug bij af hè: het verbond is voor gelovigen, schrijf je. Zijn kleine kinderen (zuigelingen) ook 'gelovigen'?


Ondergraaf je met deze vragen niet de kinderdoop?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 02 jan 2007 14:34

Overigens lees ik in de DL:

1-17. Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. (Gen. 17:7; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14)
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 02 jan 2007 14:37

Klaas schreef:
Roodkapje schreef:Dan zijn we weer terug bij af hè: het verbond is voor gelovigen, schrijf je. Zijn kleine kinderen (zuigelingen) ook 'gelovigen'?


Ondergraaf je met deze vragen niet de kinderdoop?


Nee hoor. Ik ondergraaf de argumentatie van Marnix. 8)
Er zijn wel argumenten voor, maar niet die van Marnix. Inlijving in het Verbond geschiedt niet uitsluitend op het feit of je een 'gelovige' bent. En Marnix lijkt dat hier wel te suggereren.

Klaas schreef:Overigens lees ik in de DL:

1-17. Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. (Gen. 17:7; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14)

Ja, maar dat onderschrijf ik gewoon hoor. Het is niet zo dat de DL 'bedacht' hebben dat kinderen van gelovigen zalig zijn als ze sterven. Het gaat mij om de onderbouwing ervan. In de Bijbel komt het idee 'verbond' op meerdere manieren naar voren. Ze hebben wel met elkaar te maken, maar je moet ze niet door elkaar gaan gooien. Zie ook de post van elbert. ;)

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 02 jan 2007 15:27

Roodkapje schreef:Inlijving in het Verbond geschiedt niet uitsluitend op het feit of je een 'gelovige' bent. En Marnix lijkt dat hier wel te suggereren.


Is er dan inlijving mogelijk zonder geloof?
Zijn er nog andere uitzonderingen behalve kinderen van gelovige ouders?
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 02 jan 2007 15:35

Klaas schreef:
Roodkapje schreef:Inlijving in het Verbond geschiedt niet uitsluitend op het feit of je een 'gelovige' bent. En Marnix lijkt dat hier wel te suggereren.


Is er dan inlijving mogelijk zonder geloof?
Zijn er nog andere uitzonderingen behalve kinderen van gelovige ouders?

Ik zou zeggen, lees de post van elbert nog eens nauwkeurig door, vooral de door hem geciteerde tekst.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 02 jan 2007 15:45

Rosekapje schreef:Dan zijn we weer terug bij af hè: het verbond is voor gelovigen, schrijf je. Zijn kleine kinderen (zuigelingen) ook 'gelovigen'?


Zoals ze zonder het te weten veroordeeld zijn in Adam, zo zijn ze ook zonder het te weten in Christus vrijgesproken en tot Gods kinderen aangenomen. Het verbond sluit God met mensen... en niet wederzijds... mensen kunnen hooguit het verbond verspelen door God de rug toe te keren. Dat is bij zuigelingen niet aan de orde, ze zijn dus in het verbond... en het verbond heeft de beloften van eeuwig leven in zich.

En betekent 'geheiligd zijn' in dit verband ook 'behouden zijn'?


Volgens mij heb ik daar al eerder antwoord op gegeven. Geheiligd = Apartgezet door God. Ze zijn in het verbond en krijgen dus de beloften, ook die van het bij het oordeel vrij van schuld voor God mogen staan dankzij Christus. Als kinderen opgroeien en eigen verantwoordelijkheid krijgen komt ook de eis in het spel... en die kunnen ze aan hun laars lappen waarmee ze zich buiten het verbond zetten. Geheiligden kunnen dus uiteindelijk niet behouden worden, maar als zo'n kind vroegtijdig komt te overlijden kan dat kind zich niet buiten het verbond plaatsen.

Jouw redenatie loopt nu zo: gelovigen horen middels hun geloof bij het verbond. En omdat hun kinderen geheiligd zijn horen die kinderen ook bij het verbond.


Nee. Kinderen horen bij het verbond, daarom zijn ze geheiligd. Het verbond is er al voordat er geloof is, dat zie je bij het oude verbond waar de besnijdenis aan zuigelingen werd toegediend....

Maar dat laatste zit ik me dus af te vragen: de tekst over het geheiligd zijn van kinderen staat in een tekst over gemengde huwelijken waarvan één van beiden tot geloof komt. (1 Korinthiërs) En het 'voor hun is de belofte, en voor de kinderen' slaat op de belofte van de Heilige Geest bij de toespraak van Petrus in Handelingen 2. Het is dus niet de belofte van het verbond, maar de uitleg van Petrus op Pinksteren waarin hij vertelt dat de belofte van de Heilige Geest is uitgekomen. Petrus verwijst daar terug naar de belofte die God doet in Joël 2.


Als kinderen van 1 gelovige ouder al om die ouder geheiligd zijn, moet je nagaan hoe het dan is bij kinderen van 2 gelovige ouders ;) Wat versta jij dan onder "geheiligd". Oh en ehm... verwijst Joel 2 niet ook naar de komst van het nieuwe verbond, welke met de komst van de Geest begint? Vanaf dan is immers het evangelie ook niet meer alleen voor de Joden?

Ik ben overigens erg geinteresseerd in jou argumentatie, want jij onderschrijft ook het behoud van de kinderen van gelovigen, maar op basis waarvan doe jij dat dan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 02 jan 2007 16:28

Op basis van wat Paulus schrijft in 1 Kor 7 en Romeinen 4 en 5

Kinderen zijn niet geheiligd omdat het iets 'erfelijks' is, maar ze worden 'apart gezet' omdat ze opgroeien in een gezin met gelovige ouders. De kans is groot dat ze vanaf het allerprilste begin met het Evangelie worden opgevoed. In 1 Kor 7 worden niet alleen kinderen 'geheiligd' maar ook de ongelovige partner: ook hij komt in aanraking met het geloof door samen te leven met een christelijke partner.

In de tijd van de Bijbel bestond het gezin niet alleen uit de ouders + kinderen. Je had sowieso 'extended families' (dat wil zeggen meerdere generaties woonden samen, er waren nog geen bejaardenhuizen enzo) en vaak hadden de mensen ook bedienden/slaven die bij de familie woonden. Dit alles noemt men in de bijbel 'het huis'.

Iets soortgelijks schetst Paulus in Romeinen 4: je bent niet in het verbond door biologische afstamming, alsof het net zoiets is als blauwe ogen erven van je vader. Je krijgt dus niet het geloof omdat je ouders geloven, of je zit niet in het verbond omdat je ouders erin zitten, het is geen vanzelfsprekendheid of een 'geboorterecht' dat beperkt is.
Verder zegt Paulus in Romeinen dat iedereen geoordeeld wordt naar de mate van openbaring die hij/zij gekregen heeft. Je kunt je voorstellen dat dit anders ligt bij iemand die met het Evangelie is opgegroeid en niet gelooft dan bij iemand die opgroeit zonder ooit van Jezus gehoord te hebben en ook niet gelooft.

Dus kinderen zijn geheiligd omdat ze in gelovige gezinnen opgroeien, ook niet-gelovige partners worden op die manier geheiligd (alsof het geloof een soort 'virus' is: als je ermee omgaat word je ermee 'besmet') en als kinderen voortijdig sterven worden ze geoordeeld naar wat ze hadden kunnen weten. Bij kinderen (en ook bij verstandelijk gehandicapten) is dat niet zoveel, dus zal het oordeel heel licht zo niet afwezig zijn. Als ik die redenatie volg denk ik dat alle kleine kinderen behouden worden, ook zij die geen gelovige ouders hebben, omdat deze kinderen ook geoordeeld worden naar wat ze hadden kunnen weten (en dat is volgens mij even veel -of even weinig- als de kinderen van gelovige ouders). Maar dat laatste is puur een product van het doortrekken van een redenatie, niet iets dat ik met bijbelteksten kan onderbouwen, behalve dan de redenatie van Romeinen 1-5, maar daar heeft Paulus het expliciet tegen gemeenteleden uit Rome, gelovigen dus, vandaar de extra slag om de arm. Maar het zou me niet verbazen als het zoiets zou zijn.

En ik denk dat niet alleen biologische kinderen geheiligd worden, maar iedereen die opgroeit in de nabijheid (reikwijdte) van het geloof (ook werknemers -toen: slaven-, bedienden etc.).

Ik geloof niet dat geloof 'erfelijk overdraagbaar' is, maar wel 'sociaal/cultureel overdraagbaar', en dat Paulus daarnaar refereert door gebruik te maken van metaforen en voorbeelden uit de maatschappij van toen.

In mijn geval: mijn ouders zijn niet gelovig, mijn hele directe familie is niet gelovig. Ik ben gereformeerd, (niet hervormd, katholiek, baptist, hindoe oid) hoe kan ik geheiligd zijn zonder dat ik in de reikwijdte van het geloof ben opgegroeid?

Het antwoord is dat God niet naar 'het gezin' in de enge zin van het woord kijkt. Dat deed Hij al niet in Genesis, dat doet Hij nu ook niet. Nu blijkt dat mijn overgrootmoeder die in Emden woonde een enorm gelovige vrouw was en veel verdriet had dat niemand van haar kinderen geloofde. Ze schijnt veel gebeden te hebben voor haar kinderen en kleinkinderen. Ze was overigens gereformeerd (er zit daar een kleine enclave gereformeerden, die daar in de tijd van de Reformatie is heengevlucht).
Dus ik denk dat het niet helemaal per ongeluk is dat ik op een wat wonderlijke manier gereformeerd geworden ben. God hoort naar gebeden van gelovigen en werkt door tot in 'het duizendste geslacht'.

Mijn communistische ouders hebben me niet helemaal buiten de reikwijdte van het geloof kunnen houden (ik keek gewoon naar de EO, hoewel dat niet mocht). Dus zoals het in Handelingen 2 en ook in Joël 2 staat: de arm van het Evangelie reikt verder dan het gezin, het is in de eerste plaats voor de Joden (het was toen nog niet open voor heidenen) én voor hun kinderen, daarnaast nog voor hen die verre zijn (heidenen), maar dit wordt pas later waarheid (Handelingen 17 dacht ik, zie ook Jesaja 28: wanneer de tongen door niet-Joden gesproken worden is dat een teken voor de Joden dat het verbond ook voor niet-Joden geopend wordt. Als dit gebeurd is, verstommen de tongen (1 Kor 14). Maar je ziet inderdaad wel dat het gezin (ouders + kinderen) hoeksteen is, maar het blijft daar niet tot beperkt. Als gezin heb je dus een missie, het geloof is niet iets dat je binnenskamers praktiseert. Vandaar dat het zendingsbevel, het zoutende zout en het lichtende licht vanzelfsprekend uit dit vertrekpunt voortvloeien.

Over Joël 2: ik zie daar geen verwijzingen naar verbonden, er is maar één Verbond dat in de Bijbel steeds vernieuwd wordt. Het 'nieuwe' verbond is geen ander verbond dan het al bestaande verbond. Het is een vernieuwd verbond, dat ipv besnijdenis als teken het Avondmaal heeft. (Ingesteld door Jezus). Dus nee, geen andere verbonden, ik zie het iig niet staan.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 02 jan 2007 16:53

Helder verhaal, waarin ik me grotendeels kan vinden.
Wat ik me wel afvraag is hoe je hierin het begrip 'verbond' plaatst.
Hebben diegenen die geheiligd zijn deel aan het verbond? Of zie je het verbond nog wijder b.v. als een ieder die de belofte toekomt?
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 02 jan 2007 17:16

Klaas schreef:Helder verhaal, waarin ik me grotendeels kan vinden.
Wat ik me wel afvraag is hoe je hierin het begrip 'verbond' plaatst.
Hebben diegenen die geheiligd zijn deel aan het verbond? Of zie je het verbond nog wijder b.v. als een ieder die de belofte toekomt?


Iedereen die 'in het huis' van het geloof zit, heeft deel aan het verbond, tenminste als ik Genesis 7:1, Gen 45:11, Lev 10:6, Num 18:31, Deut. 15:20, Jozua 24:15, 1 Sam 2:30 etc. etc. etc. goed begrijp. Elke keer als je dat soort teksten leest gaat het om grotere groepen mensen dan alleen het 'gezin'. Het gaat dus om iedereen die de belofte toekomt, te beginnen met Abraham en zijn nageslacht en hun 'huis' (dwz. ook slaven, bedienden etc.).

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 02 jan 2007 17:24

Roodkapje schreef:Iedereen die 'in het huis' van het geloof zit, heeft deel aan het verbond, tenminste als ik Genesis 7:1, Gen 45:11, Lev 10:6, Num 18:31, Deut. 15:20, Jozua 24:15, 1 Sam 2:30 etc. etc. etc. goed begrijp. Elke keer als je dat soort teksten leest gaat het om grotere groepen mensen dan alleen het 'gezin'. Het gaat dus om iedereen die de belofte toekomt, te beginnen met Abraham en zijn nageslacht en hun 'huis' (dwz. ook slaven, bedienden etc.).


Ok, maar hoe zie je je eigen positie daarin? Je geeft, als ik je goed begrijp, aan dat je op een bepaalde manier geheiligd was en deel uitmaakte van een groter 'huis'? Had je deel aan het verbond? Had je gedoopt mogen worden?
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 02 jan 2007 17:29

Klaas schreef:
Roodkapje schreef:Iedereen die 'in het huis' van het geloof zit, heeft deel aan het verbond, tenminste als ik Genesis 7:1, Gen 45:11, Lev 10:6, Num 18:31, Deut. 15:20, Jozua 24:15, 1 Sam 2:30 etc. etc. etc. goed begrijp. Elke keer als je dat soort teksten leest gaat het om grotere groepen mensen dan alleen het 'gezin'. Het gaat dus om iedereen die de belofte toekomt, te beginnen met Abraham en zijn nageslacht en hun 'huis' (dwz. ook slaven, bedienden etc.).


Ok, maar hoe zie je je eigen positie daarin? Je geeft, als ik je goed begrijp, aan dat je op een bepaalde manier geheiligd was en deel uitmaakte van een groter 'huis'? Had je deel aan het verbond? Had je gedoopt mogen worden?

Tuurlijk had (en heb) ik deel aan het verbond, ik was toen ook al uitverkoren, dat weet ik omdat ik nu geloof en de vruchten van verkiezing (DL I-12) bij mezelf bemerk. Mijn ouders hebben me niet laten dopen, omdat ze anti-religieus zijn. Bij de kinderdoop doen de ouders een doopbelofte, namelijk de kinderen met het Evangelie opvoeden. Zo'n belofte konden en wilden mijn ouders niet doen. Maar dat geeft niet, toen ik 21 was ben ik alsnog in de gereformeerde kerk gedoopt om te laten zien dat ik toch bij het verbond hoor.

Maar ik had al vanaf heel jong grote belangstelling voor het geloof en voor de Bijbel hoewel er door mijn ouders een actief ontmoedigingsbeleid (tot en met lijfstraffen) gevoerd werd. Het hielp allemaal niets. Voor mij een bewijs dat het geloof niet uit mezelf kwam, maar dat het Gods Geest was die mij dreef (en nog steeds drijft). En ik denk dat het geloof (en gebed) van mijn overgrootmoeder daar alles mee te maken heeft. God is getrouw, hij luistert naar het gebed van zijn kinderen.

Ik ben niet uit mezelf gaan geloven, ik ben gaan geloven tegen de verdrukking in. Niet iets van mezelf, maar iets dat God in mij bewerkt heeft.

Moraal van het verhaal: als je (klein)kinderen het geloof verliezen, betekent dat niet per se dat je hele nageslacht verloren gaat. Net zoals de verhalen in 1 en 2 Koningen wel laten zien.

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 02 jan 2007 18:22

spacy schreef:zeggen jullie dan dat alle kinderen tot een bepaalde leeftijd automatisch behouden zijn?


Ja ... de apostel Paulus, denkt van wel >

1-Corinth_7:14 "... Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig ..."

Dus zelfs indien maar #een der ouders gelooft, zijn de kinderen in het geloof van die ene ouder : geheiligd ...!!!

Gedurende de antieke tijd, rekende men kinderen : tot de leeftijd van #12 jaar ....
Laatst gewijzigd door Hero op 02 jan 2007 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten