Komen baby´s en gehandicapten in de hemel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jan 2007 07:16

Roodkapje: ben jij er dan ook voor om belijdenis te kunnen doen als je 11 jaar bent?
Ik ben zelf vanaf die leeftijd aan het avondmaal gegaan en heb dat altijd erg gewaardeerd. Ik was toen ook al christen, dus het was terecht. Mijn zusje deed vanaf hetzelfde moment mee, zij was toen zes jaar en zegt achteraf gezien wel dat ze het niet zo goed begreep. Maar dan is de vraag of dat zo erg is, ze geloofde namelijk wel.

Emee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2006 19:40

Berichtdoor Emee » 04 jan 2007 09:14

Marnix schreef:


Lalage, Adam en Eva wisten het onderscheid tussen goed en kwaad niet. Logisch als er geen kwaad is. Dan is het ook lastig om te weten wat goed is omdat alles goed is, en dus de norm... .

Met andere woorden: Adam en Eva waren onnozel ?

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 04 jan 2007 09:34

Roodkapje schreef:Je kunt het Pascha niet op één lijn stellen met het Avondmaal.


Ik kan de keren dat ik in voorbereiding op het HA een preek gehoord heb over het Pascha al lang niet meer op 2 handen tellen. Blijkbaar zijn er zat predikanten die wel een lijn zien. Geen wonder, want ook het Avondmaalsformulier legt deze link:

Zoals het bloed van 't Paschalam, gestreken aan de bovendorpel en de beide deurposten, de toorn en het oordeel des HEREN aan het huis van de gehoorzame bondeling deed voorbijgaan (Exodus 1 2), zo redt het bloed van Jezus Christus allen, die hun geloof en vertrouwen alleen stellen op de volkomen offerande, die eenmaal aan het kruis geschied is.


Dat zal best, maar het sacrament dat daarbij hoort is niet het Avondmaal, maar de doop. Zie het doopformulier. Het Avondmaal is geen grafmaaltijd waarin we het lijden en sterven van de Heer herdenken. Dat is maar een deel van het verhaal. We zijn niet treurig aan het Avondmaal: het is een feestmaal.


De doop is ook feestelijk: ook de opstanding maakt deel uit van de doop.
Begraven met Christus in het watergraf EN opstaan met Hem uit dat graf.
Trouwens, ook het Pascha was een feestmaal.

Het Avondmaal is een maaltijd waarin we iets vieren: de overwinning van Jezus en we kijken reikhalzend vooruit naar de wederkomst. En daarom kun je niet zeggen dat we hetzelfde of iets soortgelijks 'gedenken' als de Joden bij het Pascha. Dat is echt appels met peren vergelijken.


De opstellers van het Avondmaalformulier maken deze vergelijking ook. Ga jij ze vertellen dat ze appels met peren vergelijken?

Het argument op basis waarvan we kinderen niet deel laten nemen aan het Avondmaal staat in 1 Kor 10. Als je het lichaam niet onderscheidt, eet en drink je jezelf een oordeel.


Die tekst over het 'jezelf een oordeel eten' is één van de meest uit zijn verband gerukte teksten ooit. Ik geloof om meerdere redenen niet dat je deze tekst kunt gebruiken om kinderen van het Avondmaal te weren.

Allereerst vul je het 'niet onderscheiden van het lichaam' op een andere manier in dan Paulus. Paulus wijst een aantal misstanden aan die in Korintje spelen rond de viering van het Avondmaal. Hij zegt dan tegen volwassen mensen dat ze, als ze zo het HA denken te kunnen vieren, ze het lichaam van Christus niet onderscheiden. Paulus heeft het dus niet over een gebrek aan verstandelijke vermogens als hij het over het 'onderscheiden van het lichaam van Christus' heeft maar over misbruik van het HA. Als je dat wilt doortrekken naar het gebrek aan verstandelijke vermogens ligt de bewijslast bij jou.

Ten tweede ga je volledig voorbij aan het feit dat de beide symbolen heenwijzen naar het deelhebben aan Christus.

Ten derde past een dergelijke benadering helemaal niet bij de manier waarop kinderen bij de doop beschouwd worden. Ten aanzien van de doop kun je ook allerhande teksten aanhalen waarvan je kunt zeggen: daar kan bij een kind toch geen sprake van zijn. Precies om die reden staat in het Doopformulier ook de zinsnede 'Hoewel onze kleine kinderen dit alles niet begrijpen, mogen we hen toch niet van de doop uitsluiten. Want zonder dat zij het weten, hebben zij ook deel aan de verdoemenis in Adam en zo worden zij ook zonder het te weten in Christus tot genade aangenomen.' Het is niet meer dan inconsequent als dat niet van toepassing zou zijn op het HA.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2007 09:40

Emee schreef:
Marnix schreef:


Lalage, Adam en Eva wisten het onderscheid tussen goed en kwaad niet. Logisch als er geen kwaad is. Dan is het ook lastig om te weten wat goed is omdat alles goed is, en dus de norm... .

Met andere woorden: Adam en Eva waren onnozel ?


Wat is dat nou voor een rare conclusie. Stel, je groeit op in een wereld waar alles wit is. Dan weet je dus niet wat zwart is want het bestaat niet in je wereld en je kent het dus ook niet. Ben je daarom onnozel? Nee, want het s toch niet onnozel om iets niet te kennen wat er nogniet is? Adam en Eva kenden het kwaad niet. Want het was er niet, alles was goed. Ze wisten alleen dat ze niet van die boom moesten eten. Waar alleen goed is en geen kwaad, is ook geen onderscheid tussen goed en kwaad. En dat heeft helemaal niets met dom zijn te maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 04 jan 2007 10:55

Misschien is het goed om op te merken dat de betekenis van "onnozel" in het oud-nederlands "vrij van schuld" is. Zie ook bijv. Hebr. 7:26 (SV) waar dit van Christus gezegd wordt.
Zo bezien waren Adam en Eva voor de zondeval ook onnozel. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2007 11:37

haha sorry, ik lees het toch maar in de hedendaags betekenis en aangezien Eefje ook in 2007 leeft ga ik er van uit dat die het ook zo bedoelde :D Dat Adam en Eva voor de zondeval vrij van schuld waren lijkt me wel duidelijk :D

Maar toch leuk om te lezen, ik wist niet dat het deze betekenis had vroeger. Overigens komt het denk ik beter tot zijn recht als je het woord "onschuldig" gebruikt, omdat dat ook wel een dergelijke tweede betekenis heeft.... :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Emee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2006 19:40

Berichtdoor Emee » 04 jan 2007 13:29

Marnix schreef:
Emee schreef:
Marnix schreef:


Lalage, Adam en Eva wisten het onderscheid tussen goed en kwaad niet. Logisch als er geen kwaad is. Dan is het ook lastig om te weten wat goed is omdat alles goed is, en dus de norm... .

Met andere woorden: Adam en Eva waren onnozel ?


Wat is dat nou voor een rare conclusie. Stel, je groeit op in een wereld waar alles wit is. Dan weet je dus niet wat zwart is want het bestaat niet in je wereld en je kent het dus ook niet. Ben je daarom onnozel? Nee, want het s toch niet onnozel om iets niet te kennen wat er nogniet is? Adam en Eva kenden het kwaad niet. Want het was er niet, alles was goed. Ze wisten alleen dat ze niet van die boom moesten eten. Waar alleen goed is en geen kwaad, is ook geen onderscheid tussen goed en kwaad. En dat heeft helemaal niets met dom zijn te maken.

Als het is zoals jij het stelt dan hadden Adam en Eva in hun onschuld gezondigd, niet wetende wat ze deden.

Adam en Eva zijn als volwassenen geschapen, ze konden als volwassenen denken en communiceren want: ze spraken met God.
Adam had onderscheidingsvermogen, hij gaf dieren een naam, hij miste een partner voor hemzelf, hij voelde zich eenzaam.
Adam en Eva wisten dat God gehoorzamen 'goed' is en van de boom eten 'kwaad' is, ze hoefden niet van de boom te eten om te weten
wat 'goed' en 'kwaad' is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 jan 2007 13:57

Als het is zoals jij het stelt dan hadden Adam en Eva in hun onschuld gezondigd, niet wetende wat ze deden.

Adam en Eva zijn als volwassenen geschapen, ze konden als volwassenen denken en communiceren want: ze spraken met God.
Adam had onderscheidingsvermogen, hij gaf dieren een naam, hij miste een partner voor hemzelf, hij voelde zich eenzaam.
Adam en Eva wisten dat God gehoorzamen 'goed' is en van de boom eten 'kwaad' is, ze hoefden niet van de boom te eten om te weten
wat 'goed' en 'kwaad' is.


Ze wisten niet wat de gevolgen waren, wel dat God het had verboden en aangegeven dat ze zouden sterven als ze van die boom zouden eten. Ze wisten dat het niet mocht. Dat klopt. Alleen daarom hadden ze nog geen kennis (verstandelijk begrip) van wat kwaad was... hoe wisten ze wat sterven was, het bestond immers niet. Ze wisten dat het anders was dan het goede wat ze alleen kenden.

Ik ben het dan dus met je eens, maar je moet wel onderscheid maken tussen "weten" en "kennen". Dat is namelijk een groot verschil. Daarom gebruikte ik het woord kennen, Adam en Eva kenden geen goed en kwaad. Om weer even het wit/zwart-voorbeeld erbij te pakken, als alles wat er is wit is, ken je de kleur zwart niet. Als iemand zegt: Er bestaat ook zwart en dat ziet er anders uit, dan weet je dat zwart er anders uitziet, maar daarmee ken je de kleur zwart nog niet. Dat bedoel ik ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 04 jan 2007 19:11

Klaas schreef:Ten derde past een dergelijke benadering helemaal niet bij de manier waarop kinderen bij de doop beschouwd worden. Ten aanzien van de doop kun je ook allerhande teksten aanhalen waarvan je kunt zeggen: daar kan bij een kind toch geen sprake van zijn. Precies om die reden staat in het Doopformulier ook de zinsnede 'Hoewel onze kleine kinderen dit alles niet begrijpen, mogen we hen toch niet van de doop uitsluiten. Want zonder dat zij het weten, hebben zij ook deel aan de verdoemenis in Adam en zo worden zij ook zonder het te weten in Christus tot genade aangenomen.' Het is niet meer dan inconsequent als dat niet van toepassing zou zijn op het HA.


Mee eens. Het is alleen de vraag hoe erg we deze inconseqentie moeten vinden. Want doop en avondmaal verzegelen het Woord dat verkondigd is. En ze zijn niet heilsnoodzakelijk. Ik kan met betrekking tot de kinderdoop best onder woorden brengen wat kinderen hebben aan hun doop, het formulier wijst daarin wel de weg. Voor het aangaan aan het avondmaal is dat denk ik wat lastiger.
Ik heb er in ieder geval -om weer eens on-topic te geraken- geen principiele moeite mee om kinderen niet aan het avondmaal te laten, maar ze wel in het Vaderhuis te weten als ze jong sterven.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Emee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2006 19:40

Berichtdoor Emee » 04 jan 2007 20:27

Marnix schreef:
Als het is zoals jij het stelt dan hadden Adam en Eva in hun onschuld gezondigd, niet wetende wat ze deden.

Adam en Eva zijn als volwassenen geschapen, ze konden als volwassenen denken en communiceren want: ze spraken met God.
Adam had onderscheidingsvermogen, hij gaf dieren een naam, hij miste een partner voor hemzelf, hij voelde zich eenzaam.
Adam en Eva wisten dat God gehoorzamen 'goed' is en van de boom eten 'kwaad' is, ze hoefden niet van de boom te eten om te weten
wat 'goed' en 'kwaad' is.


Ze wisten niet wat de gevolgen waren, wel dat God het had verboden en aangegeven dat ze zouden sterven als ze van die boom zouden eten. Ze wisten dat het niet mocht. Dat klopt. Alleen daarom hadden ze nog geen kennis (verstandelijk begrip) van wat kwaad was... hoe wisten ze wat sterven was, het bestond immers niet. Ze wisten dat het anders was dan het goede wat ze alleen kenden.

Het is goed te bedenken dat de hemel en aarde 'goed' zijn geschapen, niet perfect en ook niet volmaakt, maar zo geschapen dat het aan Gods doel beantwoorde.
Voor de zondeval was de dood al aanwezig in het paradijs, want waar was de boom des levens anders voor. Voor de zondeval was de mens sterfelijk maar hoefde niet te sterven, vanwege de boom des levens.

Dat de mens al vóór de zondeval van zichzelf sterfelijk was, staat ook in 1 Korinthiërs 15:45-49. Daar brengt Paulus de vergankelijkheid van de mens niet met de zondeval in verband, maar met de schepping van de eerste mens, zoals beschreven in Gen. 2:7.
Onsterfelijk zullen wij pas zijn, als wij ,,het beeld van de stoffelijke'' (Adam, zoals hij geschapen is) verruild hebben voor ,,het beeld van de hemelse'' (de verheerlijkte Christus).

Kennis van 'goed en kwaad' hebben volwassenen, kinderen hebben deze kennis niet, zie Deuteronomium 1:39 of de ouden in 2Samuel 19:36 ook zij missen de kennis.

Marnix wat jij schetst over het leven van Adam en Eva lijkt mij eerder een rose wolk :wink:

Ik ben het dan dus met je eens, maar je moet wel onderscheid maken tussen "weten" en "kennen". Dat is namelijk een groot verschil. Daarom gebruikte ik het woord kennen, Adam en Eva kenden geen goed en kwaad. Om weer even het wit/zwart-voorbeeld erbij te pakken, als alles wat er is wit is, ken je de kleur zwart niet. Als iemand zegt: Er bestaat ook zwart en dat ziet er anders uit, dan weet je dat zwart er anders uitziet, maar daarmee ken je de kleur zwart nog niet. Dat bedoel ik ;)

Als het Paradijs alleen 'wit' was, dus totale afwezigheid van het 'kwaad' wat zwart is, dan had daar de boom van kennis van goed en kwaad niet gestaan, want deze boom kun je typeren als zwart of zo je wilt half zwart, door de naam 'kwaad' alleen al is het zwart aanwezig.

De dood was in het paradijs al aanwezig, zo ook de geschapen slang de 'listigste van alle dieren' de dieren zijn geschapen naar hun 'aard' en zijn niet afhankelijk van Gods goedheid, zoals de mens wel is.
Kennis van goed en kwaad, is niet dodelijk, je kunt er het goede mee doen dus strijden tegen het kwaad of de dood, maar die strijd zal de mens verliezen, vroeg of laat.
Kennis van goed en kwaad, van de boom, die heeft de mens de ogen geopend, en zij zagen zichzelf in een bedreigde positie " zij bemerkten dat ze naakt, dus kwetsbaar, waren" en zij verborgen zich voor de Heer.

De mens heeft zich vertilt door te eten van de boom die niet voor hun bestemd was, de gevolgen van hun daad hebben ze niet helemaal kunnen overzien, maar dat geld ook voor de mens van anno 2007, ook wij kunnen onze daden niet altijd overzien.

Gebruikersavatar
Loezje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2002 20:22
Locatie: Ergens op de Veluwe

Berichtdoor Loezje » 05 jan 2007 00:03

Emee schreef:Het is goed te bedenken dat de hemel en aarde 'goed' zijn geschapen, niet perfect en ook niet volmaakt, maar zo geschapen dat het aan Gods doel beantwoorde.
Voor de zondeval was de dood al aanwezig in het paradijs, want waar was de boom des levens anders voor. Voor de zondeval was de mens sterfelijk maar hoefde niet te sterven, vanwege de boom des levens.

Dat de mens al vóór de zondeval van zichzelf sterfelijk was, staat ook in 1 Korinthiërs 15:45-49. Daar brengt Paulus de vergankelijkheid van de mens niet met de zondeval in verband, maar met de schepping van de eerste mens, zoals beschreven in Gen. 2:7.
Onsterfelijk zullen wij pas zijn, als wij ,,het beeld van de stoffelijke'' (Adam, zoals hij geschapen is) verruild hebben voor ,,het beeld van de hemelse'' (de verheerlijkte Christus).

Kennis van 'goed en kwaad' hebben volwassenen, kinderen hebben deze kennis niet, zie Deuteronomium 1:39 of de ouden in 2Samuel 19:36 ook zij missen de kennis.

Marnix wat jij schetst over het leven van Adam en Eva lijkt mij eerder een rose wolk :wink:

Ik ben het dan dus met je eens, maar je moet wel onderscheid maken tussen "weten" en "kennen". Dat is namelijk een groot verschil. Daarom gebruikte ik het woord kennen, Adam en Eva kenden geen goed en kwaad. Om weer even het wit/zwart-voorbeeld erbij te pakken, als alles wat er is wit is, ken je de kleur zwart niet. Als iemand zegt: Er bestaat ook zwart en dat ziet er anders uit, dan weet je dat zwart er anders uitziet, maar daarmee ken je de kleur zwart nog niet. Dat bedoel ik ;)

Als het Paradijs alleen 'wit' was, dus totale afwezigheid van het 'kwaad' wat zwart is, dan had daar de boom van kennis van goed en kwaad niet gestaan, want deze boom kun je typeren als zwart of zo je wilt half zwart, door de naam 'kwaad' alleen al is het zwart aanwezig.

De dood was in het paradijs al aanwezig, zo ook de geschapen slang de 'listigste van alle dieren' de dieren zijn geschapen naar hun 'aard' en zijn niet afhankelijk van Gods goedheid, zoals de mens wel is.
Kennis van goed en kwaad, is niet dodelijk, je kunt er het goede mee doen dus strijden tegen het kwaad of de dood, maar die strijd zal de mens verliezen, vroeg of laat.
Kennis van goed en kwaad, van de boom, die heeft de mens de ogen geopend, en zij zagen zichzelf in een bedreigde positie " zij bemerkten dat ze naakt, dus kwetsbaar, waren" en zij verborgen zich voor de Heer.

De mens heeft zich vertilt door te eten van de boom die niet voor hun bestemd was, de gevolgen van hun daad hebben ze niet helemaal kunnen overzien, maar dat geld ook voor de mens van anno 2007, ook wij kunnen onze daden niet altijd overzien.

Waar baseer je het op dat de dood al in het paradijs was voor de zondeval? Staat nergens in de Bijbel; alleen dat de mens de dood zou sterven 'ten dage' als hij van de boom zou eten. Dus niet nu, niet morgen, maar alleen als hij zou eten. Ook 1 Kor. 15 zegt niet dat de mens al voor de zondeval sterfelijk was. Als je 't hele hoofdstuk en de bijbehorende kanttekeningen leest kun je nergens uit opmaken dat de dood er was voor de zondeval. Zou ook vreemd zijn; dan zou er, als er geen zondeval was geweest, toch rouw en gemis zijn geweest als iemand stierf? Lijkt me bizar...

De boom der kennis des goeds en des kwaads had m.i. ook niets kwaads in zich. De boom op zich was goed. Het was alleen de duivel die die boom gebruikte voor duistere praktijken, zoals de duivel nu nog bepaalde op zichzelf onschuldige zaken gebruikt om de mens tot zonde te verleiden. Toen de engelen vielen kwam kwam er pas een mogelijkheid van dood in de wereld; voordien was alles goed. Maar voordat die dood werkelijkheid werd moest de mens eerst óók nog vallen.

Adam heeft de gevolgen van zijn daad kunnen overzien; God had het hem verteld. We vergeten dat hij volmaakt was voor de zondeval; anders dan wij nu. Daarom is zijn daad ook geen 'ongelukje' of 'hij-kon-het-niet-overzien' want waarom zou God een mens op de proef stellen als die mens maar een kleine kans heeft de proef tot een goed einde brengen? Zou beetje gemeen zijn van God om de mens voor iets te straffen waar hij niets aan kon doen. En God is niet gemeen.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 jan 2007 07:25

Loezje schreef:Adam heeft de gevolgen van zijn daad kunnen overzien; God had het hem verteld. We vergeten dat hij volmaakt was voor de zondeval; anders dan wij nu. Daarom is zijn daad ook geen 'ongelukje' of 'hij-kon-het-niet-overzien' want waarom zou God een mens op de proef stellen als die mens maar een kleine kans heeft de proef tot een goed einde brengen? Zou beetje gemeen zijn van God om de mens voor iets te straffen waar hij niets aan kon doen. En God is niet gemeen.

Daarom neig ik er toch naar te denken dat ook dit volgens Gods plan is gegaan, want Hij doet wat Hij wil en Hij overziet alles en Hij is inderdaad niet gemeen.

Emee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2006 19:40

Berichtdoor Emee » 05 jan 2007 17:23

Loezje schreef:
Waar baseer je het op dat de dood al in het paradijs was voor de zondeval? Staat nergens in de Bijbel; alleen dat de mens de dood zou sterven 'ten dage' als hij van de boom zou eten. Dus niet nu, niet morgen, maar alleen als hij zou eten. Ook 1 Kor. 15 zegt niet dat de mens al voor de zondeval sterfelijk was. Als je 't hele hoofdstuk en de bijbehorende kanttekeningen leest kun je nergens uit opmaken dat de dood er was voor de zondeval. Zou ook vreemd zijn; dan zou er, als er geen zondeval was geweest, toch rouw en gemis zijn geweest als iemand stierf? Lijkt me bizar...

Als er geen 'dood' was in het paradijs, dan was de boom des levens niet nodig geweest, waarom
zul je eten van de boom des levens als je al onsterfelijk bent ?
God blies de mens de levens adem in, zodat hij een levend wezen werd, maar daardoor is de mens
niet onsterfelijk of volmaakt geworden.

In Job 38 in vers 17 daar staat tussen alle scheppingsdaden van God, de dood.
Dat de dood een gewone zaak is in het paradijs staat al te lezen in Genesis 1:21,22,24,25
Het eten van planten is ook doden, wat dacht je van het zaaddragend gewas ???
En de seksuele daad van mens en dier, bij elke paring gaan miljoenen zaaddiertjes dood, en
de onbevruchte eicellen sterven af.
Als Adam en Eva nooit een dood dier hadden gezien dan had de dreiging van God over de
dood sterven de mensen niets gezegd, en hadden ze hun schouders op kunnen halen met onbegrip.
De boom der kennis des goeds en des kwaads had m.i. ook niets kwaads in zich. De boom op zich was goed. Het was alleen de duivel die die boom gebruikte voor duistere praktijken, zoals de duivel nu nog bepaalde op zichzelf onschuldige zaken gebruikt om de mens tot zonde te verleiden. Toen de engelen vielen kwam kwam er pas een mogelijkheid van dood in de wereld; voordien was alles goed. Maar voordat die dood werkelijkheid werd moest de mens eerst óók nog vallen.

De mens mocht bijna alles, hij mocht eten in overvloed van alles wat vrucht heeft van elke boom
behalve die ene boom, waarvan jij zegt dat de boom op zich goed was, terwijl God daar de
betekenis van 'goed en kwaad' aangeeft.
Adam heeft de gevolgen van zijn daad kunnen overzien; God had het hem verteld. We vergeten dat hij volmaakt was voor de zondeval; anders dan wij nu. Daarom is zijn daad ook geen 'ongelukje' of 'hij-kon-het-niet-overzien' want waarom zou God een mens op de proef stellen als die mens maar een kleine kans heeft de proef tot een goed einde brengen? Zou beetje gemeen zijn van God om de mens voor iets te straffen waar hij niets aan kon doen. En God is niet gemeen.

In Genesis 2 gaat het ook helemaal niet om een soort proefgebod,
of waarmee God de mens zou ’testen’.
Dat is voor onze God veel te minderwaardig, en het strijdt rechtstreeks met Jakobus, die niet voor niets zegt dat God niemand in verzoeking brengt. Jakobus 1 vers 13.

Riska

Berichtdoor Riska » 05 jan 2007 17:30

Na elke scheppingsdaad zei God dat het goed was. Ik kan dat dus niet rijmen met wat je zegt - de schepping, en dus ook de mens die naar Zijn beeld geschapen is, was goed...

Emee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2006 19:40

Berichtdoor Emee » 05 jan 2007 20:04

Lalage schreef:
Loezje schreef:Adam heeft de gevolgen van zijn daad kunnen overzien; God had het hem verteld. We vergeten dat hij volmaakt was voor de zondeval; anders dan wij nu. Daarom is zijn daad ook geen 'ongelukje' of 'hij-kon-het-niet-overzien' want waarom zou God een mens op de proef stellen als die mens maar een kleine kans heeft de proef tot een goed einde brengen? Zou beetje gemeen zijn van God om de mens voor iets te straffen waar hij niets aan kon doen. En God is niet gemeen.

Daarom neig ik er toch naar te denken dat ook dit volgens Gods plan is gegaan, want Hij doet wat Hij wil en Hij overziet alles en Hij is inderdaad niet gemeen.

Je bedoelt dat de zondeval Gods plan was ?? of begrijp ik je verkeerd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten