Komen baby´s en gehandicapten in de hemel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ikkie89
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 dec 2006 16:59
Locatie: op m'n kamer of thuis

Berichtdoor ikkie89 » 28 dec 2006 17:04

weet je wat ik mezelf afvraag wanneer ik dit lees: hoe zit het dan met kleine kinderen (bedoel babies) of mensen met een ernstige verstandelijke beperking die toch een kind van God zijn en sterven? hebben zij dan ook ellende kennis? of heb ik het mis als ik zeg dat zij ''onmiddelijk'' bekeerd worden? heb ik wel eens gehoord maar waar staat dat eigenlijk in de Bijbel????
Wees eerst een individu voordat je een duo wordt

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 dec 2006 17:06

baby's die overlijden komen in de hemel als de ouders een levend geloof in God hebben. Verstandelijk gehandicapten verschilt, aangezien er daar een groot verschil is tussen de 1 of de ander.

(dit is wat de GerGem leert)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

ikkie89
Verkenner
Verkenner
Berichten: 87
Lid geworden op: 04 dec 2006 16:59
Locatie: op m'n kamer of thuis

Berichtdoor ikkie89 » 28 dec 2006 17:15

Gerdien B. schreef:baby's die overlijden komen in de hemel als de ouders een levend geloof in God hebben. Verstandelijk gehandicapten verschilt, aangezien er daar een groot verschil is tussen de 1 of de ander.

(dit is wat de GerGem leert)


oké, maar bij babies is er dan dus geen ellendekennis??
dus niet volgens het Ellende-Verlossing-Dankbaarheid bij hen?
geld bij mensen met een verstandelijke beperking met het niveau van een baby hetzelfde als bij een gezonde baby?? zouden zij kunnen beseffen dat ze een zondig iemand zijn??
Wees eerst een individu voordat je een duo wordt

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 28 dec 2006 17:20

of je in de hemel komt is niet afhankelijk van de ellende verlossing dankbaarheid hoor. Je gaat het wel kennen als je verlost bent :wink:

ik dacht de de DL of de NGB er iets over zei....
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 dec 2006 17:23

ikkie89 schreef:
Gerdien B. schreef:baby's die overlijden komen in de hemel als de ouders een levend geloof in God hebben. Verstandelijk gehandicapten verschilt, aangezien er daar een groot verschil is tussen de 1 of de ander.

(dit is wat de GerGem leert)


oké, maar bij babies is er dan dus geen ellendekennis??
dus niet volgens het Ellende-Verlossing-Dankbaarheid bij hen?
geld bij mensen met een verstandelijke beperking met het niveau van een baby hetzelfde als bij een gezonde baby?? zouden zij kunnen beseffen dat ze een zondig iemand zijn??


persoonlijk durf ik daar niet over te oordelen.
Ik ken genoeg verstandelijk gehandicapten die soms met 1 simpele zin meer uitdroegen dan vele andere christenen met hun woorden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Maaike

Berichtdoor Maaike » 28 dec 2006 17:28

Gerdien B. schreef:baby's die overlijden komen in de hemel als de ouders een levend geloof in God hebben. Verstandelijk gehandicapten verschilt, aangezien er daar een groot verschil is tussen de 1 of de ander.

(dit is wat de GerGem leert)

Dat houdt dus in, dat de ouders, net als bij de Joden, verantwoordelijk zijn voor hun kinderen. Das toch vaag.

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 28 dec 2006 17:32

Volgens mij staat er helemaal niets in de Bijbel over wie precies in de hemel komen. En al helemaal niet over ongeboren / doodgeboren / gehandicapte kinderen.

Dus het lijkt me pure speculatie om daar een antwoord op te geven. Wel lees ik dat God iedereen oordeelt naar hetgeen ze hadden kunnen weten.

Volgens mij kun je er ook niet meer over zeggen dan (en dan met name vers 6 en omringende verzen):

Paulus schreef:(in Romeinen 5):
1 Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;
2 Door Welken wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods.
3 En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt;
4 En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop;
5 En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.
6 Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven.
7 Want nauwelijks zal iemand voor een rechtvaardige sterven; want voor den goede zal mogelijk iemand ook bestaan te sterven.
8 Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.
9 Veel meer dan, zijnde nu gerechtvaardigd door Zijn bloed, zullen wij door Hem behouden worden van den toorn.
10 Want indien wij, vijanden zijnde, met God verzoend zijn door den dood Zijns Zoons, veel meer zullen wij, verzoend zijnde, behouden worden door Zijn leven.
11 En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in God, door onzen Heere Jezus Christus, door Welken wij nu de verzoening gekregen hebben.
12 Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
13 Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.
14 Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen, Die komen zou.
15 Doch niet, gelijk de misdaad, alzo is ook de genadegift, want indien, door de misdaad van één, velen gestorven zijn, zo is veel meer de genade Gods, en de gave door de genade, die daar is van één mens Jezus Christus, overvloedig geweest over velen.
16 En niet, gelijk de schuld was door den één, die gezondigd heeft, alzo is de gift; want de schuld is wel uit één misdaad tot verdoemenis, maar de genadegift is uit vele misdaden tot rechtvaardigmaking.
17 Want indien door de misdaad van één de dood geheerst heeft door dien énen, veel meer zullen degenen, die den overvloed der genade en der gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door dien Enen, namelijk Jezus Christus.
18 Zo dan, gelijk door één misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door één rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.
19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien énen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.
20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest;
21 Opdat, gelijk de zonde geheerst heeft tot den dood, alzo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus onzen Heere.


Ik ken wel een tekst waarin staat dat 'kinderen zijn geheiligd door het geloof van hun ouders', maar dat staat in zo'n andere context, dat ik dat niet zomaar hierop van toepassing durf te verklaren. Op sommige vragen, zoals dit soort vragen, is gewoon geen antwoord.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 dec 2006 17:37

De Dordtse Leerregels zijn daar duidelijk over en alle kerkverbanden die vallen onder de vlag 'Gereformeerd' hebben die als belijdenisgeschrift.

Hier en daar liggen de nadrukken wat anders, maar ze zijn het er over eens dat iemand die geloofd in God dat zijn kinderen in hem begrepen zijn (U en uw geslacht na u), kinderen die vroegtijdig overlijden daar mag je dan van hopen dat ze naar God zijn.

En ik denk dat je dat door kunt trekken naar ernstig verstandelijk gehandicapten waar het woord geen ingang toe heeft. Ten diepste weten we het niet, er past alleen vertrouwen..

1-17. Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. (Gen. 17:7; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 28 dec 2006 17:43

Je mag het hopen, ja. Maar dat is iets anders dan stellig kunnen zeggen dat die kinderen 'dus' naar de hemel gegaan zijn. Daar is namelijk geen schriftuurlijke onderbouwing van te vinden.

Ik zelf geloof ook wel dat kinderen / babies naar de hemel gaan, maar dat is meer wat ik zelf denk, niet iets dat ik ook bijbels kan onderbouwen, zonder dat ik teksten ga overvragen.

Wat ik wel vreemd vind is dat volwassenen een 'bevinding' of een speciale gebeurtenis moeten meemaken om te weten of ze behouden zijn, maar voor kinderen zijn ze opeens een stuk makkelijker.

Aangezien ik al eerder liet zien dat de DL tegen zulke 'speciale gebeurtenissen' etc. zijn, lijkt het me dat je op Gods beloften (de belofte die je krijgt bij je doop) mag vertrouwen, totdat het tegendeel in leer en leven blijkt. ;) Dat geldt dus niet alleen voor (gehandicapte) kinderen, maar voor iedereen. Als je consequent wilt doorredeneren, that is. ;)

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 dec 2006 17:48

Raido schreef:En ik denk dat je dat door kunt trekken naar ernstig verstandelijk gehandicapten waar het woord geen ingang toe heeft. Ten diepste weten we het niet, er past alleen vertrouwen..

Wanner heeft het Woord van God geen ingang tot een verstandelijk gehandicapte? waar ligt de grens?
Je weet niet half wat zij allemaal nog oppikken van wat er verteld en gezegt wordt. Zelfs verstandelijk gehandicapten met een baby nivo, die kunnen meer beseffen dan wat wij ooit zullen weten. Aangezien zij zich uiten als baby zegt dat niet dat de inkomende info als een baby verwerkt wordt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 28 dec 2006 17:48

Maar wat als die ouders van de betreffende baby nu eens verstokte atheisten waren, en die baby misschien later - als jongvolwassene - uit zichzelf tot het christendom zou zijn gekomen? Dat is een vraag die niet te beantwoorden valt, maar komt dat baby'tje dan alsnog in de hel?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 dec 2006 17:51

Dit is een beetje vreemd denken vind ik. God wist dat die baby vroeg zou sterven, dus waarom zal er dan bij God bekend zijn dat die persoon op 20 jarige leeftijd christen zou worden?

Als is er niet, dus laat dat dan ook rusten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 28 dec 2006 17:56

GKN'er schreef:Maar wat als die ouders van de betreffende baby nu eens verstokte atheisten waren, en die baby misschien later - als jongvolwassene - uit zichzelf tot het christendom zou zijn gekomen? Dat is een vraag die niet te beantwoorden valt, maar komt dat baby'tje dan alsnog in de hel?


Nee, zo werkt het dus niet. Je hebt als kind van gelovigen een streepje voor. Dus je ouders mogen hopen dat je naar de hemel gaat, en voor die gedachte is wel wat te zeggen, omdat God een God van groepen mensen, families (het Verbond) is.

Alleen betekent dat niet dat iedereen die niet vanaf z'n geboorte in het verbond zit, dus per definitie 'verworpen' is. Zo iemand kan best een kind krijgen dat sterft, dat wel uitverkoren is, alleen kun je dat met geen mogelijkheid weten. Sowieso kun je niet weten wie er uitverkoren is en wie er verworpen is, dat kan alleen diegene zelf weten en God.

Kortom: de kans voor iemand om uitverkoren te worden die uit christelijke ouders geboren is, is groter omdat hij in het verbond zit. Maar iemand die niet onder het verbond geboren is, kan ook uitverkoren zijn. God is vrij om uit te verkiezen wie Hij wil.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 dec 2006 17:58

GKN'er schreef:Maar wat als die ouders van de betreffende baby nu eens verstokte atheisten waren, en die baby misschien later - als jongvolwassene - uit zichzelf tot het christendom zou zijn gekomen? Dat is een vraag die niet te beantwoorden valt, maar komt dat baby'tje dan alsnog in de hel?


Dat ligt gelukkig allemaal al vast in de uitverkiezing.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 28 dec 2006 17:58

Gerdien B. schreef:
Raido schreef:En ik denk dat je dat door kunt trekken naar ernstig verstandelijk gehandicapten waar het woord geen ingang toe heeft. Ten diepste weten we het niet, er past alleen vertrouwen..

Wanner heeft het Woord van God geen ingang tot een verstandelijk gehandicapte? waar ligt de grens?
Je weet niet half wat zij allemaal nog oppikken van wat er verteld en gezegt wordt. Zelfs verstandelijk gehandicapten met een baby nivo, die kunnen meer beseffen dan wat wij ooit zullen weten. Aangezien zij zich uiten als baby zegt dat niet dat de inkomende info als een baby verwerkt wordt.


het is soms echt niet te volgen. Mijn moeder heeft ooit eens geprobeerd een psalmversje aan mn zusje te leren. Na 2 weken kon ze 2 regels opzeggen. :cry:
Maandag zongen we in de kerk de psalm: Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen. Zij zong het uit volle borst mee. Hoe ze het kent is ons een raadsel, maar ze kon het. En ze straalde. Dat liet voor mij zien dat ze het snapte. En daar gaat het om. De hoofdzaken kent ze. En de meesten die ik ken snappen dat.

Overigens weet ik zeker dat mijn gehandicapte broer/zussen in de hemel komen omdat ik geloof dat ze geheiligd zijn in mijn ouders en ze ingelijft zijn in het genadeverbond.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten