Klaas schreef:Ik zou best een voorzet willen doen en ik denk dat ik daarbij ook grotendeels binnen de gereformeerde lijntjes kan kleuren dus als er interesse is......
Ik had bij Roodkapje ook bekend gemaakt dat mijn interesse voor een
bespreking van de DL groot is. De mening van Roodkapje die ik hier in
onderstaande qoute's van Roodkapje nog even neer zet, deel ik wel met
haar.
Maar hier is het de bedoeling dat we de DL in hun context bespreken, dus dat we onderzoeken wat de DL zeggen en we ons afvragen hoe we de tekst moeten interpreteren gegeven de historische context.
Het doel van dit topic is nadrukkelijk NIET het betwijfelen van de Dordtse Leerregels. Ik ga ervan uit dat de Dordtse Leerregels een correcte weergave zijn van wat de Bijbel leert, en dat de punten van Arminius dat niet zijn. Daarom post ik dit ook op dit forum, in dit topic, waarbij ik ervanuit ga dat de gereformeerde/reformatorische leer correct is en niet ter discussie gesteld wordt.
Waar ik met name in geïnteresseerd ben, zijn de achtergronden van Dordt. Hoe kwam Dordt tot stand, in welke tijd, met welke argumenten, en vooral: met wat voor bril moet ik Dordt lezen? Het is voor mij als 21e eeuwse Nederlander, levend in een individualistische maatschappij heel makkelijk om ze te lezen als een absolute standaard. Maar tegelijkertijd weet ik ook dat de mensen in de zeventiende eeuw in een andere maatschappij leefden, een andere manier van denken hadden en daarom niet noodzakelijkerwijze tot dezelfde conclusies hoeven te komen als ik doe, wanneer ik hun geschriften lees.
De discussie wijkt mij persoonlijk ook te veel af van de doelstelling waar-
mee Roodkapje dit topic is gestart. Dus mijn interesse is wat lauw op dit
moment.
Ik weet niet of Roodkapje nog door wil gaan met de topic op de gronden
waarmee zij dit topic is gestart? Als dat het geval is zal mijn interesse mis-
schien weer wat opvlammen.
Voor nu wacht ik even af wat Roodkapje hierover zegt.