Roodkapje schreef:Ik had al gezegd dat ik het topic binnen gereformeerd (gomaristisch) perspectief wilde houden en ik had al eerder gezegd de DL niet in twijfel te willen trekken. Dus met al die info had je dat best kunnen weten. Die vlieger gaat dus wel op. Een gereformeerde zou het precies zo gelezen hebben als ik het bedoeld heb, en aangezien dit hele topic binnen de piketpaaltjes van de gereformeerde leer wil blijven hoef ik dingen waarvan ik weet dat ze gemeengoed zijn binnen gereformeerde kring niet nog eens uit te kauwen.
Je gaat volledig voorbij aan mijn punt. Je geeft aan dat de DL telkens ingaat op de standpunten van de remonstranten en daarbij a.h.w. de zaken omdraait. Vervolgens geef je een samenvatting van de bedoeling van de DL (art 1-6) en zijn daarin de verschilpunten of 'omdraaiingen' niet terug te vinden! Dat heeft niks te maken met binnen de gereformeerde perken blijven maar dat is simpelweg een slechte samenvatting. Een dergelijke samenvatting maakt dat ik me afvraag of je het probleem dat de DL verwoorden wel begrepen hebt.
Die citaten van arminanen staan ook wel in de Acta, hoor.
Dit specifieke citaat ook?
Ik zeg niks anders dan wat Arminius zegt hoor, ik gebruik misschien andere bewoordingen. Je kunt als arminiaan wel woordspelletjes gaan spelen, maar het onderliggende systeem wordt er niet anders van: de mens is in staat om nog iets goeds te doen of in staat om Gods genade af te slaan. En dan raak je de discussie van vrije wil, of je dat nou leuk vindt of niet. En die discussie is al eeuwen eerder door Pelagius vs. Augustinus gevoerd en daarin kwamen ook precies deze onderwerpen ter sprake.
Daarmee is het niet een karikatuur van Arminius, misschien hadden de Gomaristen duidelijker voor ogen wat de gevolgen van het doortrekken van de redenering was: semi-pelagianisme.
Je hoort mij niet zeggen dat deze zaken niets met elkaar te maken hebben. Wat ik aangeef is dat je ze niet aan elkaar gelijk moet stellen. Als jij het arminianisme schetst in termen als 'verdienste' en 'initiatief bij de mens' dan kan ik dat niet rijmen met het citaat van Arminius en kan ik niet anders dan concluderen dat je je eigen vooroordelen laat spreken.
Het valt me op dat de visie van de DL liefst zo zorgvuldig mogelijk omschreven moet worden, maar dat je t.a.v. de remonstranten vaak ongenuanceerd de binnenbocht neemt. Als je van plan bent om van de ene kant van het probleem een karikatuur te maken en voor de andere kant uiterste zorgvuldigheid wilt betrachten vraag ik me af wat je beweegredenen zijn. Van een open gedachtenwisseling waarvan wij beiden (en de meelezers) wellicht iets kunnen leren is dan echter geen sprake.