Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 jul 2007 08:34

Als je de pluriformiteit van de CGK bekijkt, is het maar net waar je terecht komt. In Gouda is het gelijk de NH in Berkenwoude, in Zeist gelijk de GG in Zeist.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jul 2007 08:51

SimonT schreef:Wanneer je van te voren toestemming vraagt aan een kerkenraad mag je (mits je beleidend lid bent in je eigen gemeente) in elke kerk deelnemen aan het Heilig Avondmaal, bij mijn weten!
In de GG dus écht niet :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 04 jul 2007 09:28

Optimatus schreef:Als je de pluriformiteit van de CGK bekijkt, is het maar net waar je terecht komt. In Gouda is het gelijk de NH in Berkenwoude, in Zeist gelijk de GG in Zeist.
Klopt ja, de CGK is wat dat betreft nog een behoorlijke brede kerk.

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 04 jul 2007 09:34

Raido schreef:
SimonT schreef:Wanneer je van te voren toestemming vraagt aan een kerkenraad mag je (mits je beleidend lid bent in je eigen gemeente) in elke kerk deelnemen aan het Heilig Avondmaal, bij mijn weten!
In de GG dus écht niet :)


Acht de GG dan het beleiden van een andere gemeente niet Bijbels? betekent dat dan ook dat je opnieuw belijdenis moet doen als je naar de gg overgaat?
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jul 2007 09:52

Acht de GG dan het beleiden van een andere gemeente niet Bijbels? betekent dat dan ook dat je opnieuw belijdenis moet doen als je naar de gg overgaat?
Het lid worden van een ander kerkverband houdt automatisch in dat je eens bent met de leer in die kerk. Bij een belijdenis zeg je ook dat de 'leer van dit kerkverband de volkomen (ware) leer der zaligheid is', nu kunnen we veel steggelen over wat nu waar is en niet.

Neem even een CGK'er en vraag hem of hij volkomen eens is met de leer in de GG, dat kan hij (imho) niet zijn aangezien hij het dan oneens zou zijn met de CGK-leer (let wel, ik ben van mening dat het er niet toe doet in hoeveel verbonden je geloofd), echter een kerkverband (de GG in dit geval) verwacht dit wel van je.

Ik heb het dus over interkerkelijke avondmaalsganguitwisseling en niet tussen Gergems onder elkaar ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 04 jul 2007 10:32

*fronst zijn wenkbrauwen over dit gg standpunt, maar doet er verder het zwijgen toe*
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2007 10:42

tante-tortel schreef:Ik denk dat je het nog steeds kunt toepassen.
Gewoon zoals het er staat.
Als er meerdere kerkgenootschappen aangeduid zouden kunnen worden als zijnde ware kerk, dan hebben die de opdracht om één te worden.
En dan niet jaren en jaren lang met elkaar praten en kijken of het nu allemaal wel klopt. En dan hier een beetje water bij de wijn en daar een beetje.
Maar gewoon: als er twee ware kerken zijn aan te duiden dan horen die samen te gaan. Zodat zij allen één zijn.


Ik stel dan ook niet dat we de NGB niet meer kunnen gebruiken. Dat stel ik ook niet over artikel 27-29. Ik stel alleen dat de situatie ten opzichte van toen wel is veranderd en dat we daar rekening mee moeten houden bij het gebruik van deze artikelen. Zo kan je bijvoorbeeld niet stellen dat er 1 ware kerk is in de vorm van een kerkgenootschap, waar je dat over toen, de 16e eeuw, allicht wel kan stellen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 jul 2007 11:17

SimonT schreef:Wanneer je van te voren toestemming vraagt aan een kerkenraad mag je (mits je beleidend lid bent in je eigen gemeente) in elke kerk deelnemen aan het Heilig Avondmaal, bij mijn weten!


Helaas klopt dat niet. het zou mooi wezen als het zo was.
Ik weet van vrouw die belijdend lid was in de Hervormde Kerk, daar ook aan het avondmaal ging en zij mocht in de GerGem niet aan het avondmaal toen ze daar op bezoek was. Ze zijn daar enorm strikt in. Je mag alleen in de gemeente waar je lid ben aan het avondmaal.

*zag later pas dat dit al verder besproken was maar kan niet meer verwijderen*
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 04 jul 2007 11:26

Nouja een vriend van mij is GVK en die was bij ons op bezoek (HHK) en het was avondmaal, dus een weekje vantevoren contact opgenomen met de scriba, om het te vragen, die heeft contact opgenomen met de gemeente waar hij kerkt, om te verifieren of hij belijdend lid was, en toen dat zo bleek te zijn, mocht ie gewoon aangaan, dus de HHK is niet zo strikt wat dat betreft!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 jul 2007 11:32

ik denk dat dat onderling bij de gergem ook wel zo kan, maar het is niet gebruikelijk om het zo maar te zeggen ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jul 2007 12:10

SimonT schreef:Nouja een vriend van mij is GVK en die was bij ons op bezoek (HHK) en het was avondmaal, dus een weekje vantevoren contact opgenomen met de scriba, om het te vragen, die heeft contact opgenomen met de gemeente waar hij kerkt, om te verifieren of hij belijdend lid was, en toen dat zo bleek te zijn, mocht ie gewoon aangaan, dus de HHK is niet zo strikt wat dat betreft!
Dat is mogelijk inderdaad, waarschijnlijk heeft het ook wat te maken met visie op het verbond en avondmaal.. missschien.

Het avondmaal is voor verbondskinderen, in de GG ben je dat pas 'echt' als je wedergeboren bent en enige kennis van Christus mag hebben (enzovoorts :|), ik kan mij voorstellen dat de GG dus wat strikter is in hun toelatingsbeleid.. Want men zal maar een onwedergeborene aan laten gaan ...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2007 08:21

... dan maar beter preventief ruimen. Als er 100 schapen zijn en eentje dreigt verkeerd aan te gaan laat je de andere 99 ook niet toe :) Gaat die ene ook niet verkeerd aan. Hoe liefdevol, hoe tactvol :)

Ik vraag me af of het begrip zelfbeproevening wel helemaal duidelijk is dan :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 jul 2007 08:47

Wat versta jij onder zelfbeproeving? Ergens vermoed ik dat de GG ook daar wat anders tegen aankijkt ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2007 09:23

Raido schreef:Wat versta jij onder zelfbeproeving? Ergens vermoed ik dat de GG ook daar wat anders tegen aankijkt ;)


Volgens mij is de zelfbeproeving ingesteld omdat de kerk nooit het hele leven van iemand kan controleren. Iemand kan zich voordoen als gelovige maar in het dagelijks leven dingen doen die niet met zijn christen-zijn stroken.

Daarom is er de zelfbeproeving, juist om dat "preventief ruimen" te voorkomen. Zodat oprechte gelovigen die aan het avondmaal thuishoren omdat ze daar geroepen worden door Christus, niet de dupe worden van dat gedrag van sommigen.

Daarom schiet het ook niet op om je avondmaalstafel alleen voor mensen van een bepaald kerkverband toe te laten, alsof je bij hen wel het hart kan toetsen en zicht op hun leven hebt en bij anderen niet. Daarnaast is het avondmaal niet zo bedoeld, het is voor Gods kinderen en niet voor een kerverband :)

Ik zie de Bijbelse lijn zo:

Als iemand in zonde leeft en daarin volhardt en de kerkenraad weet dat, moeten ze zo iemand weigeren. Doen ze dat niet, dan valt hen wat te verwijten. Hebben ze hier geen goed beeld van, dan ligt de verantwoordelijkheid bij de persoon zelf. Hoeven ze niet preventief mensen te weigeren, het avondmaalsformulier legt immers de verantwoodelijkheid dan volledig bij die mensen neer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 jul 2007 10:50

Zelfbeproeving gaat volgens mij bij ons vooral over 'of er niets van jou bij is' door de zelfbeproeving komt de bevinding enzovoort. 'Ben ik een kind van God' *beproeft* ja..

Zoiets
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten

cron