Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 jun 2007 11:38

Er is wel een ware kerk, maar niet hier op aarde
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2007 14:00

Het probleem is gewoon dat "kerk" direct in verband wordt gebracht met kerkverband, geheel ten onrechte. Kerk komt van Kuria en betekent: Wat van de Here is.

Nu heb je Nederlands Gereformeerden die van de Here zijn, Vrijgemaakten, GerGemmers, Baptisten, Evo's en ga zo maar door. En samen vormen die gewoon de Kerk. Ook als is er nog zoveel verdeeldheid, samen zijn we van Hem en dus de ware Kerk. Zo zegt de NGB het ook: Gods vergadering van zijn kinderen van alle tijden, plaatsen... en daar mag wat mij betreft ook gerust "kerkverbanden" aan worden toegevoegd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 jun 2007 16:34

Ik wil even zeuren hoor...

Ons woord 'kerk, kirche of church' komt van het voorchristelijke-germaans (oud-gergmaanse) woord kirika wat 'van de Heer' betekend (Heer was overigens dan wel Donar bijvoorbeeld) dit woord was in zwang bij de germanen en heeft het ekklesia vervangen..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ekkl%C3%A8sia
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Johannes17
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 mei 2007 20:29

Berichtdoor Johannes17 » 30 jun 2007 20:12

The Engineer schreef:Zoals ik reeds beschreven heb is het verschil in de verschillende geloofsrichtingen het gevolg van de verschillende opvattingen danwel aannames van verschillende bijbelteksten. Dat is gwoon een feit. Iemand van kerk a vat een tekst anders op dan iemand uit kerk b. En zie daar is het verschil in christelijk geloof.

En omdat er zoveel verschillende opvattingen zijn is het onmogelijk om te zeggen dat er een ware kerk is. Er wordt immers door geen enkele 100% zekerheid geboden op basis van bewijzen. En de bijbel is geen bewijs.
Voor alle duidelijkheid daarom heet het ook geloof.

Oftewel: iedereen produceert zijn eigen geloof maar uit een aantal bijbelteksten (een geloof dat hem/haar het beste aanstaat). Iedereen zet bijbelteksten maar naar zijn hand. Dat kun je dan een feit noemen, maar dat is een fout. De Bijbel zegt niet voor niets:
Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging (2 Petrus 1:20)
Als iedereen zou denken als jou mogen alle vermaningen wel uit de Bijbel geschrapt worden, (bv. Titus 3:10) iedereen gelooft toch op zijn eigen manier...

Als je via jouw manier van denken even doorgaat, kan je ook zeggen, er is geen ware godsdienst, want de 1 beschouwt dit als waarheid en de ander dat. Dan redeneer ik op jouw manier door: 'En omdat er zoveel verschillende opvattingen zijn is het onmogelijk om te zeggen dat er een ware God is. Dus er is geen ware God.' Hierop zal jij waarschijnlijk antwoorden: er zijn verschillende opvattingen, maar er is wel 1 ware God. ...En daarom zeg ik ook dat er een ware kerk is.

Johannes17
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 mei 2007 20:29

Berichtdoor Johannes17 » 30 jun 2007 20:19

Gerdien B. schreef:Er is wel een ware kerk, maar niet hier op aarde
Ik vraag me af wat jij verstaat onder de term 'ware kerk'. Die term komt namelijk uit de NGB, en als je daar leest wat erover gezegd wordt, gaat dat niet over de triompherende kerk (de kerk in de hemel), maar heb je zelfs de oproep je bij de ware kerk te voegen. (NGB 28.) ...Het zal wel erg moeilijk worden als die dan niet op aarde is ](*,)

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 jul 2007 14:54

Ik bedoel met: dat er geen ware kerk op aarde is, dat er geen ware kerkverband is op aarde. In elke kerkverband zijn er goede en minder goede dingen te ontdekken. De ware kerk is er wel maar niet in 1 kerkverband te vangen.

Was er van uit gegaan dat je zelf wel zou begrijpen dat ik kerkverband bedoelde ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2007 16:01

Johannes17 schreef:
Gerdien B. schreef:Er is wel een ware kerk, maar niet hier op aarde
Ik vraag me af wat jij verstaat onder de term 'ware kerk'. Die term komt namelijk uit de NGB, en als je daar leest wat erover gezegd wordt, gaat dat niet over de triompherende kerk (de kerk in de hemel), maar heb je zelfs de oproep je bij de ware kerk te voegen. (NGB 28.) ...Het zal wel erg moeilijk worden als die dan niet op aarde is ](*,)


De ware kerk heeft niet een bepaald naambordje op zijn deur met daarop een kerkverband. De ware kerk zijn de echte christenen... van alle tijden en plaatsen... daarbij moet iedereen zich voegen. Niet bij een bepaald kerkverband ofzo. Want hoe kon dan bijvoorbeeld de kamerling uit Morenland anders gered worden, hij kon zich immers nooit bij een fysieke kerk voegen want die had je daar niet. Maar ik neem aan dat het begrip "de Onzichtbare Kerk" je wel wat zegt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 01 jul 2007 21:06

Marnix schreef:
Johannes17 schreef:
Gerdien B. schreef:Er is wel een ware kerk, maar niet hier op aarde
Ik vraag me af wat jij verstaat onder de term 'ware kerk'. Die term komt namelijk uit de NGB, en als je daar leest wat erover gezegd wordt, gaat dat niet over de triompherende kerk (de kerk in de hemel), maar heb je zelfs de oproep je bij de ware kerk te voegen. (NGB 28.) ...Het zal wel erg moeilijk worden als die dan niet op aarde is ](*,)


De ware kerk heeft niet een bepaald naambordje op zijn deur met daarop een kerkverband. De ware kerk zijn de echte christenen... van alle tijden en plaatsen... daarbij moet iedereen zich voegen. Niet bij een bepaald kerkverband ofzo. Want hoe kon dan bijvoorbeeld de kamerling uit Morenland anders gered worden, hij kon zich immers nooit bij een fysieke kerk voegen want die had je daar niet. Maar ik neem aan dat het begrip "de Onzichtbare Kerk" je wel wat zegt.


Hoe kan Christus nu hoofd zijn van een onzichtbare kerk? Dat is een kuyperiaanse gedachte.
Dat is toch echt niet zoals het in de NGB staat.
Er is een zichtbare kerk waar ieder schuldig is zich bij te voegen.
Dat er weleens tijden zijn dat de kerk in de verstrooing is en dat het dan moeilijk is om te doen. Maar de kamerling uit Morenland kon zich gewoon voegen bij de ware kerk, die was er wel degelijk.
Maar een onzichtbare kerk is een fabeltje. Daar kun je nooit lid van worden, die is immers onzichtbaar?

Ik geef hier een linkje met een mooi artikel die erover gaat:
http://www.eeninwaarheid.nl/indexzoek.p ... nzichtbare

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 jul 2007 21:12

En wat is volgens jou de ware kerk?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 01 jul 2007 21:31

Dat kun je zelf beantwoorden door te kijken naar de kenmerken die genoemd worden in artikel 29.

De kenmerken waaraan men de ware kerk kan kennen, zijn deze: dat de kerk de zuivere prediking van het evangelie onderhoudt;dat zij de zuivere bediening van de sacramenten onderhoudt, zoals Christus die heeft ingesteld; dat de kerkelijke tucht geoefend wordt om de zonden te bestraffen. Kortom, dat men zich richt naar het zuivere Woord van God, alles wat daarmee in strijd is verwerpt en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd. Hieraan kan men met zekerheid de ware kerk kennen en niemand heeft het recht zich van haar af te scheiden.

André

Berichtdoor André » 01 jul 2007 22:11

tante-tortel schreef:Ik geef hier een linkje met een mooi artikel die erover gaat:
http://www.eeninwaarheid.nl/indexzoek.p ... nzichtbare
Een in waarheid schreef:Wij zijn dankbaar dat wij lid zijn van de Gereformeerde Kerken (vrijg.) omdat in die kerken ons liefde tot die belijdenis altijd is bijgebracht.
Verwonderlijk dat Een in waarheid zomaar uit een ware kerk is gestapt overigens.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 jul 2007 23:11

tante-tortel schreef:Dat kun je zelf beantwoorden door te kijken naar de kenmerken die genoemd worden in artikel 29.

De kenmerken waaraan men de ware kerk kan kennen, zijn deze: dat de kerk de zuivere prediking van het evangelie onderhoudt;dat zij de zuivere bediening van de sacramenten onderhoudt, zoals Christus die heeft ingesteld; dat de kerkelijke tucht geoefend wordt om de zonden te bestraffen. Kortom, dat men zich richt naar het zuivere Woord van God, alles wat daarmee in strijd is verwerpt en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd. Hieraan kan men met zekerheid de ware kerk kennen en niemand heeft het recht zich van haar af te scheiden.


Er zijn heel veel kerkgenootschappen die hier aan voldoen.
Verder, als je de Nederlandse Geloofsbelijdenis nou niet onderschrijft, wat dan?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

André

Berichtdoor André » 02 jul 2007 00:26

Optimatus schreef:Verder, als je de Nederlandse Geloofsbelijdenis nou niet onderschrijft, wat dan?
Dan heb je wellicht een ander referentie kader vwb de kenmerken van een ware Kerk?
Bijvoorbeeld de Bijbel?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 jul 2007 06:31

André schreef:
tante-tortel schreef:Ik geef hier een linkje met een mooi artikel die erover gaat:
http://www.eeninwaarheid.nl/indexzoek.p ... nzichtbare
Een in waarheid schreef:Wij zijn dankbaar dat wij lid zijn van de Gereformeerde Kerken (vrijg.) omdat in die kerken ons liefde tot die belijdenis altijd is bijgebracht.
Verwonderlijk dat Een in waarheid zomaar uit een ware kerk is gestapt overigens.


Hoe kom je er bij dat ze uit de GKV zijn gestapt??

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 02 jul 2007 06:33

Optimatus schreef:
tante-tortel schreef:Dat kun je zelf beantwoorden door te kijken naar de kenmerken die genoemd worden in artikel 29.

De kenmerken waaraan men de ware kerk kan kennen, zijn deze: dat de kerk de zuivere prediking van het evangelie onderhoudt;dat zij de zuivere bediening van de sacramenten onderhoudt, zoals Christus die heeft ingesteld; dat de kerkelijke tucht geoefend wordt om de zonden te bestraffen. Kortom, dat men zich richt naar het zuivere Woord van God, alles wat daarmee in strijd is verwerpt en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd. Hieraan kan men met zekerheid de ware kerk kennen en niemand heeft het recht zich van haar af te scheiden.


Er zijn heel veel kerkgenootschappen die hier aan voldoen.
Verder, als je de Nederlandse Geloofsbelijdenis nou niet onderschrijft, wat dan?


Als dat zo zou zijn dan hebben die de opdracht om één te worden. Eén ware kerk zijn er niet twee, of drie enz.
Als je de NGB niet onderschrijft?
Dan onderschrijf je niet wat er in de Bijbel staat.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten