Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 jul 2007 15:31

Raido schreef:Het avondmaal is voor verbondskinderen, in de GG ben je dat pas 'echt' als je wedergeboren bent en enige kennis van Christus mag hebben (enzovoorts :|),


Waarom deze smiley :| ? Ik ben het in deze meer met de gergem eens dat met de cgk (mijn kerkverband).

Dat je pas verbondskind word na de wedergeboorte en nadat je gelovig bent geworden in Jezus, waardoor je dus dan pas deel krijgt aan het Nieuwe Verbond.

ik kan mij voorstellen dat de GG dus wat strikter is in hun toelatingsbeleid.. Want men zal maar een onwedergeborene aan laten gaan ...


Ze kunnen zich eerder afvragen of ze geen wedergeboren mensen afhouden...

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 jul 2007 15:40

Marnix schreef:Er was een kerk in Jeruzalem en er waren christenen in Samaria en een paar andere plaatsen. Het evangelie was echter nog neit ver de wereld in gegaan. Er was geen kerk in Ethiopie, of Morenland zoals het genoemd werd. Daar ging de kamerling nu weer naar toe. Hij kon zich dus niet bij een gemeente aansluiten, tenzij hij zou emigreren naar Israel en we lezen dat hij dat niet doet.


Waarschijnlijk was er wel een Joodse gemeenschap waarvan de beste man lid was.

In zijn plaats / land waren die er niet. Hij kon inderdaad zich inschrijven in Jeruzalem en dan een belijdenisattestatie aanvragen...


Jaja... Het werkte toen exact hetzelfde als nu in onze tijd.. :roll:

Maar daarmee was er in zijn land geen kerk, had hij dus geen eigen gemeente (iedere zondag op en neer van Ethiopie naar Jeruzalem doe je ook niet snel he)


Nee dat hoefde alleen met de bedevaartfeesten.

en de Bijbel geeft aan dat hij zijn reis vervolgde dus zich niet bij een gemeente heeft aangesloten... en dat dus ook geen zin had.


Er staat sowieso verder niets meer in de Bijbel over de Moorman het ging nl. om Jesaja 53.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 06 jul 2007 22:21

Yael schreef:
Raido schreef:Het avondmaal is voor verbondskinderen, in de GG ben je dat pas 'echt' als je wedergeboren bent en enige kennis van Christus mag hebben (enzovoorts :|),


Waarom deze smiley :| ? Ik ben het in deze meer met de gergem eens dat met de cgk (mijn kerkverband).

Dat je pas verbondskind word na de wedergeboorte en nadat je gelovig bent geworden in Jezus, waardoor je dus dan pas deel krijgt aan het Nieuwe Verbond.

ik kan mij voorstellen dat de GG dus wat strikter is in hun toelatingsbeleid.. Want men zal maar een onwedergeborene aan laten gaan ...

Dat krijg je als je theologische kunstgrepen gaat uithalen zoals dadelijke rechtvaardiging en rechtvaardiging in de vierschaar der concientie enzo. En de mensen veel te veel blijven hameren op het feit dat met zich wel eens zou kunnen bedriegen... Goed om erop te wijzen, maar niet angst erin hameren....
Ze kunnen zich eerder afvragen of ze geen wedergeboren mensen afhouden...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 13 jul 2007 23:07

*gum *gum :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Harm-J op 13 jul 2007 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 jul 2007 23:08

in dat andere topic gaat het hier ook al over, dus check die ook even :wink:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2007 08:53

Ik ben het in deze meer met de gergem eens dat met de cgk (mijn kerkverband).
Ik dus niet. Hoe kan ik een verbond verbreken wat nooit met mij is opgericht? Daarbij gelden de beloften niet die bij de doop gegeven zijn, omdat deze slechts gelden voor de uitverkoren. Dat zijn twee concequenties die ik eng vind in de GG daarom dus het :| (En vooral het stukje over meerdere en mindere kennis und so weiter).

Dat je pas verbondskind word na de wedergeboorte en nadat je gelovig bent geworden in Jezus, waardoor je dus dan pas deel krijgt aan het Nieuwe Verbond.
Zij het met andere bewoordingen zegt jou kerk dit ook gewoon. Alleen zijn er meer verbonden dus zijn er ook verschillende verbondskinderen. De Joden waren verbondskinderen ongeacht of ze Baäl aanbaden, ze waren in Abraham kind van het verbond. Daarnaast moet je ingeplant worden in Christus om de verlossing deelachtig te zijn, een verbondskind in Christus. Dit ontkent de GG dus rustig, je bent door de doop geen kind van het verbond, de beloften gelden niet automatisch voor je en het mag ook niet zomaar aangeboden worden aan de mensen in de kerk.

De CGK zegt net als de GG dat je door wedergeboorte deelachtig wordt aan het Nieuwe Verbond (verbond der verlossing in de CGK, (Wezen van het) Genadeverbond in de GG).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten