Boaz schreef:Nogmaals: hèt teken dat men onder het Nieuwe Verbond valt, is de Maaltijd des Heren. Daarom blijf ik er op hameren dat het krom is dat refokerken zeggen dat hun kinderen zijn opgenomen in 'het' verbond (zonder nadere toelichting welk verbond men bedoelt) maar hun het teken van het nieuwe verbond (de maaltijd des heren) wèl onthouden.
Zouden we Romeinen 11 hier ook niet bij kunnen gebruiken, bv vanaf vers 17:
"En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden,
Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.
Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeent worden.
Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees.
Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet spare.
Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God; de strengheid wel over degenen, die gevallen zijn, maar de goedertierenheid over u, indien gij in de goedertierenheid blijft; anderszins zult ook gij afgehouwen worden."
Het beeld van een olijfboom wordt gebruikt, een stamboom. Takken zijn afgebroken, vanwege hun ongeloof. Maar takken die blijven, die blijven vanwege hun geloof. In dit beeld moeten ook kinderen te verwerken zijn. Gelovige heidenen worden als wilde takken ingeent, en zullen ook weer nieuwe takken voortbrengen. Pas door ongeloof, zullen nieuwe takken in de heilige olijfboom af kunnen breken. Zo kunnen we volgens mij ook naar kinderen van "ingeente" (voor)ouders kijken. Zolang zij nog niet aan ongeloof begonnen zijn, geldt hun de belofte, maar als ze niet in Gods goedertierenheid blijven, zullen ze weer afgehouwen worden. Komen ze wel tot het belijden van hun geloof en het bewust aannemen van Gods Genade, dan zullen ze in de boom blijven. God is niet selectief met heidenen, alsof alleen geestelijk ontwikkelde mensen gered kunnen worden. Zou God geen kinderen in zijn verbond opnemen? Of gehandicapten? Of mensen met dementie? Met deze tekst kun je het mensen niet kwalijk nemen dat ze kinderen of gehandicapten dopen vanwege het ingeent zijn van de ouders.