Heidelbergse Catechismus als reisgids

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Als je instemt met de voorwaarden krijg je direct toegang.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht
(Off topic en niet-serieuze postings worden verwijderd)

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

mona
Majoor
Majoor

Re: Heidelbergse Catechismus als reisgids

Berichtdoor mona » 09 mei 2017 10:39

Chaya schreef:Als je belijdend lid bent van de kerken die leerdiensten beleggen, lijkt mij dat niet zo moeilijk.

Het is een leerboek, wat valt onder de belijdenisgeschriften/drie formulieren van eenheid.
Ik zie daar wel een onderscheid in, maar gezamenlijk is het een fundament van de gereformeerde leer.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Chaya » 09 mei 2017 12:18

Teus schreef:Wat ik nu niet begrijp, God heeft de Bijbel bedoelt voor alle mensen maar de formulieren van enigheid zijn de belijdenisgeschriften voor alle gereformeerde kerken en zelfs alleen in Nederland.

We gaan de rotonde weer op.
Jij hebt ooit ook in een gemeente gezeten waar leerdiensten waren, ben je er daarom uit gegaan?
Teus schreef:De heidelberger catechismus is ook voor de reformatorische gezinden, en de Dortse leerregels evenzo. Gaan we ons zo niet afzonderen van anderen terwijl er ook dingen zijn die grandioos mis gaan, de vervangingstheologie bv.?

Dus?
Ik zal nu eens niet een rechtse bevindelijk dominee citeren, maar lees eens wat Ouweneel er bijvoorbeeld over zegt.
En je leest de Bijbel als mens van de 21ste eeuw, opgegroeid in een Westers land. Dat alles speelt een doorslaggevende rol als je de Bijbel probeert te begrijpen. Als je jezelf een soort zuiverheid aanpraat, alsof je geen vooroordelen hebt, doe je eigenlijk iets heel gevaarlijks. Want dan heb je een leesbril op je neus staan die je je niet bewust bent.

De catechismus heeft ongelooflijke invloed uitgeoefend op het protestantse volksdeel, dus op gereformeerden, maar ook op wie zich vandaag evangelisch noemt. Het is verreweg het meest invloedrijke godsdienstige leerboek dat wij hebben, ik zou geen ander geloofsdocument kunnen bedenken dat hier in de buurt komt. Ook de Nederlandse Geloofsbelijdenis heeft grote invloed uitgeoefend, maar voor de Dordtse Leerregels ligt dat anders. Dat belijdenisgeschrift is van latere datum, en het betreft een intern protestants meningsverschil. Dit geldt nauwelijks voor de catechismus, die vooral samenbindend wil zijn. In de zestiende eeuw wilden de protestanten terugkeren tot de Schrift, die door toedoen van Rome niet meer in de handen van het volk was. Luther vertaalde de Bijbel in de landstaal, zodat iedereen hem kon lezen. Maar let op, de reformatoren zélf zijn niet bij nul begonnen. Ze waren zich er goed van bewust dat dit nogal hoogmoedig zou zijn. Luther en Calvijn zijn beiden buitengewoon gevormd door Augustinus en de vroege kerkvaders: Irenaeus, Tertullianus, Athanasius en anderen. De vraag voor hen was, hoe heeft die alleroudste generatie christenen over de Bijbel gedacht? Die waren er per slot van rekening het dichtste bij, zij leefden relatief kort na het ontstaan van het christendom. Om hen kun je niet heen! Die verwerking van de Vroege Kerk heeft ook de catechismus gestempeld. De catechismus staat dus niet voor een willekeurige mening van een paar eigenzinnige jonge protestanten. In de catechismus hebben we contact met de eeuwenoude traditie van het christendom, tot op de eerste eeuwen.”
HET BELANG VAN DE CATECHISMUS

Iets dat honderden jaren zijn nut heeft bewezen en velen tot lering is geweest, proberen sommigen in de 21e eeuw te schrappen.
mona schreef:Het is een leerboek, wat valt onder de belijdenisgeschriften/drie formulieren van eenheid.
Ik zie daar wel een onderscheid in, maar gezamenlijk is het een fundament van de gereformeerde leer.

Precies! Daar zijn we het geheel over eens.

Het is absoluut niet juist om het maar geschriften te noemen en niet op waarde te schatten. De Bijbel wordt altijd EERST gelezen en pas daarna de betreffende artikelen. Nooit andersom!!
Er staat niets in de Formulieren dat ook niet in de Bijbel staat.
Geloof is getrooste vertwijfeling ~ Maarten Luther

Johan100
Majoor
Majoor

Berichtdoor Johan100 » 14 mei 2017 11:54

Hier nog een stukje over de H.C. in het licht van Gods heilige recht.
In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Joh.1:1.

Chaya
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Chaya » 15 mei 2017 13:55

De H.C. is ook zeer geschikt voor kinderen, blijkt uit DIT ARTIKEL

Enkele citaten hieruit:
De predikant was gewend aan ongelovige en verbaasde vragen. „Waarom leert u hun de catechismus uit het hoofd?
Ze hebben het eenvoudige Evangelie nodig!
Wanneer komt u daar aan toe?” Ik weet nog steeds wat hij zei: „Deze kinderen weten niets over God, Jezus of zonde. Ze hebben die woorden zelfs nooit gehoord, behalve als vloek. We bouwen hier aan basiskennis van woorden, ideeën en concepten. Die hebben ze nodig om te begrijpen waar we het over hebben als we hun vertellen over zonde en over de Zaligmaker Die daarvoor kwam.”

Een moeder uit onze kerk schreef: „Wij gebruiken de catechismus in ons gezin op verschillende manieren. De ene werkt beter dan de andere, maar we geloven dat het erg belangrijk is. We hebben weleens een catechismus gebruikt als we de kinderen naar bed brachten. Verschillende keren hebben we als gezin catechismussen uit het hoofd geleerd en dat verzandde ook weer. Op de zondagsschool van de kerk onderwees ik hem aan 10- en 11-jarigen.

Ons gezin leert daardoor Gods waarheden in begrijpelijke vragen en antwoorden samen te vatten. Daardoor kunnen onze kinderen, als ze het leven en de wereld om hen heen ervaren, begrijpen hoe God werkte in het verleden, hoe Hij in hun levens werken zal en hoe Hij in de toekomst gaat werken. Als de moeilijke vragen van het leven onze weg kruisen, is de catechismus vaak de gids waardoor we in staat zijn onze kinderen de Bijbelse weg te wijzen.”

De sleutel is de overtuiging dat je je kind voorziet van het cognitieve fundament waarop de rest van zijn of haar geestelijke leven zal worden gebouwd. Of, om een ander beeld te gebruiken, je legt de aanmaakblokjes en de stukken hout in de open haard, zodat het vuur stabiel en krachtig brandt als de vonk van de Heilige Geest het hart van je kind in vlam zet.

ereunao schreef:en daarom verwacht ik het ook niet van die ‘knappe koppen’, maar van mensen die geleerd hebben de Schrift onbevooroordeeld en niet door de kerkelijke bril te lezen.

Niemand leest onbevooroordeeld. We hebben allemaal te maken met invloeden uit onze jeugd, onze opvoeding, onze kerkelijke achtergrond, de tijd waarin we leven.
Geloof is getrooste vertwijfeling ~ Maarten Luther

ereunao
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ereunao » 18 mei 2017 18:15

Niemand leest onbevooroordeeld. We hebben allemaal te maken met invloeden uit onze jeugd, onze opvoeding, onze kerkelijke achtergrond, de tijd waarin we leven.

Idd..Maar juist daarom moeten wij hier bereid zijn naar elkaar te luisteren en de tegenargumenten te overwegen i.p.v. koppig vast te houden aan eeuwenoude vooroordelen die de status van een axioma hebben gekregen gr: ereunao

ereunao
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ereunao » 18 mei 2017 22:07

learsi, je zult ook wel gezien hebben dat onze discussie n.a.v. Matt.21;43 gewist is. waarschijnlijk door de mod als off-topic beoordeeld. En ik kan hem geen ongelijk geven; ik zou dit hier ook nooit aan de orde gesteld hebben. Maar daarop door jou bevraagd zijnde meende ik het antw. daarop niet schuldig te mogen blijven. gr:ereunan

Terug naar “[Religie] - Dogmatiek/Kerkleer”