Moderator: Moderafo's
Even verklaren? Het onderwerp dat je aansnijdt is veel breder dan men vaak denkt. Het heeft alles te maken met totaal verschillende perspectieven waar men doorheen kijkt.claramonica schreef:Vaak hoor ik rooms-katholieken zeggen dat heiligen vereerd worden en aanbidding alleen voor God bestemd is. Wat is het verschil tussen die twee? Als ik naar de tekst van Maria-antifonen kijk zie ik persoonlijk niet in waarom dat geen aanbidding zou kunnen zijn. Kan iemand dit even verklaren?
Ook een antwoord op deze vraag is complex. In de tijd dat dit verhaal is opgeschreven was het land verdeeld: het noordelijke koninkrijk Israël en het zuidelijke Juda. Toen David koning was, en het rijk nog niet gesplitst, wees hij van beide delen van het land een hoogste priester aan: raadgevers. Salomo nam de wijsheid van David niet over en trok Juda, waar hij zelf vandaan kwam, voor op Israël. Toen de priester van Israël, Abiatar, werd verbannen stelde hij niet een nieuwe uit Israël aan. Toen Salamo overleed en het rijk opgesplitst werd kwam er geen eerlijkheid en verbetering. De Levieten uit Israël voelden zich na verloop van tijd achtergesteld op die van Juda. In die tijden zijn de eerste delen van de Pentateuch geschreven. De priesters van Israël zijn afstammelingen van Mozes; de priesters van Juda afstammelingen van Aäron. Het verhaal over het gouden kalf is van de hand van een of meerdere Israëlitische priesters die Mozes, die als enige niet het gouden aanbidt, als een volksheld wilden afschilderen.Vereerden de israelieten hun gouden kalf of aanbaden ze het?
Volgens mij omdat koning Jerobeam, die een koninkrijk regeerde met een grote populatie Kanaänieten, wilde laten zien dat zijns inziens de hoofdgod van Kanaän, El, die vaak werd afgebeeld als een jonge stier, en de hoofdgod van Israël, Yahweh, dezelfde zijn. Op die manier probeerde hij de eenheid binnen zijn tienstammenrijk te bereiken. Omdat Juda twee gouden cherubs bezat die gecentraliseerd in Jeruzalem waren opgesteld maakte Jerobeam twee beelden van jonge stieren en plaatste die in het Noordelijke Dan en het zuidelijke Bethel.Arco schreef:Kan je ook aangeven waarom nu juist een kalf?
Arco schreef:Kan je ook aangeven waarom nu juist een kalf?
Pcrtje schreef:Volgens mij omdat koning Jerobeam, die een koninkrijk regeerde met een grote populatie Kanaänieten, wilde laten zien dat zijns inziens de hoofdgod van Kanaän, El, die vaak werd afgebeeld als een jonge stier, en de hoofdgod van Israël, Yahweh, dezelfde zijn. Op die manier probeerde hij de eenheid binnen zijn tienstammenrijk te bereiken. Omdat Juda twee gouden cherubs bezat die gecentraliseerd in Jeruzalem waren opgesteld maakte Jerobeam twee beelden van jonge stieren en plaatste die in het Noordelijke Dan en het zuidelijke Bethel.
Onze uitgangspunten zijn verschillend. Ik hanteer een schriftkritisch perspectief en jij gaat uit van het schriftonfeilbaarheidsprincipe. Daarom zijn onze reacties verschillend.Arco schreef:We moeten terug naar Exodus, [lange, interessante reactie]
Pcrtje schreef:Zo is dat ook met Mariaverering en de verering der anderen heiligen. Zij gelden ons als voorbeelden maar verwijzen ons altijd door naar Christus, de gekruisigde God.
BladeStraight schreef:Ik ben in vrij veel Roomse kerken geweest, onder andere in Oost-Europa, en daar gaat de verering van Maria echt wel verder dan dat.
Het is gewoon een volksreligie, mensen kunnen zich identificeren met Maria en daarbij wordt haar positie veel en veel te belangrijk.
Ik vraag me echt af of het in veel katholieke kerken nog wel om God gaat of dat het een cultureel dingetje is, van de mensen die ik gesproken heb uit katholieke landen krijg ik toch echt de indruk dat het laatste het geval is.
Overigens interessant dat het Maria dogma pas in de late 18e eeuw officieel is geworden, dankzij een paus die zelf nogal van de Mariaverering was.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 48 gasten