In mijn bijdrage is geknipt door de moderator.
Met spijt bemerk ik dat deze actie mijn weggeknipte punt alleen maar bevestigt: dominees staan aan de absolute top van een geestelijke hiërarchie. Ze zijn onaantastbaar, ook al hebben zij de omvang en de reikwijdte van Gods verbond en Koninkrijk effectief weten terug te brengen tot een miniem percentage gezaligden van een op zichzelf al kleine splintergroep in het gereformeerde protestantisme.
Mijn kritiek richtte zich op de waarschijnlijkheid van verborgen materiële belangen van predikanten die hun machtspositie theologisch rechtvaardigen. Een hele logische gedachtegang lijkt me.
Ja, ja, ze zijn allemaal de grootste der zondaars. Maar let eens op de vruchten. Dat is de beste merksteen voor de prediking.
Maar als de inhoud van de prediking al is dat de vrucht op de prediking per definitie beperkt blijft tot een enkeleng hier en een enkeling daar, ja, ... dan houdt alles op.
Dan wordt het Evangelie een boodschap van grote vergeefsheid.
Daar tegenover zet ik graag de vele, vele miljoenen christenen van andere denominaties in Nederland en wereldwijd. Alleen hun aanwezigheid, hun geloofsgemeenschappen, hun geloof, hun credo en hun ervaringen moeten toch al voldoende tegenbewijs zijn tegen dit absurde anti-Evangelie?
En ik mag geen eigenaardig eigenbelang vermoeden achter de stichters en instandhouders van deze groeperingen die zich beschouwen als de enig mogelijke gemeente die het predikaat "ene heilige algemene christelijke kerk" mag dragen?
Ik blijf me afvragen wie er belang heeft bij de gedachte dat alleen de ouderling en de dominee na hun overlijden "juichen voor de troon", terwijl op de begrafenissen van zo'n beetje alle andere lidmaten er nooit zekerheid is. Ik weiger om deze schokkende praktijk met een eerbiedig knikje naar de (vaak dominante) dominees te aanvaarden.
Of de moderator dat nu leuk vindt of niet.
gravo