AMSTERDAM (RKnieuws.net) - Eeuwenlang hebben ze elkaar verketterd. Nu lijkt er plots iets moois te bloeien tussen orthodoxe protestanten en rooms-katholieken.
Volgens SGP-beleidsmedewerker Diederik van Dijk kunnen rooms-katholieken en SGP’ers best samenwerken. ’Over een aantal belangrijke thema’s denken orthodoxe protestanten immers hetzelfde als orthodoxe katholieken. Ze hebben allen het gezin en seksuele moraal hoog in het vaandel, zijn tegen abortus en willen voorkomen dat God verdwijnt uit de samenleving’.
’We hoeven niet krampachtig te verdoezelen dat Rome soms verrassend reformatorische uitlatingen doet’, schrijft Van Dijk in Trouw. ’Weliswaar houdt de rooms-katholieke kerk vast aan verschillende dwaalbegrippen, maar er zijn meerdere gelukkige inconsequenties in de toepassing ervan. Een echte protestant is dankbaar voor alles wat nog in de roomse kerk, tegenover het ongeloof, aan de liefde voor het evangelie uiting geeft.’
De partij moet volgens hem onderzoeken of er zoiets zou kunnen bestaan als een reformatorisch-katholieke denktank. ’Rome vormt op dit moment voor ons niet de grootste bedreiging. Je voert een irrelevante strijd als je nu nog keihard tekeer blijft gaan tegen Rome. Spreken over samenwerking met roomsen mag verder niet gefrustreerd worden door de vraag of roomsen lid van de SGP kunnen worden. De SGP is een voluit gereformeerde partij, dus dit is niet aan de orde.’
Ook de Christen Unie (CU) wil wel samenwerken met katholieken maar schrapt de verwijzing naar gereformeerde theologie niet uit haar beginselverklaring.
De twee geloofsbelijdenissen en de gereformeerde regels zijn opgesteld tijdens de historische Synode van Dordrecht in de zeventiende eeuw. Eén van de twee geloofsbelijdenissen - de Heidelbergse Catechismus - hekelt de rooms-katholieke mis. De katholieke omgang met de eucharistie maakt de mis tot ’een een vervloekte afgoderij’ en een ’verloochening’ van het lijden van Jezus Christus. De ’anti-paapse’ retoriek wordt niet geschrapt.
Bron:Rorate