SGP’ers kunnen best samenwerken met Katholieken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hans61
Verkenner
Verkenner
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jun 2008 15:38

SGP’ers kunnen best samenwerken met Katholieken

Berichtdoor Hans61 » 12 okt 2012 15:30

AMSTERDAM (RKnieuws.net) - Eeuwenlang hebben ze elkaar verketterd. Nu lijkt er plots iets moois te bloeien tussen orthodoxe protestanten en rooms-katholieken.
Volgens SGP-beleidsmedewerker Diederik van Dijk kunnen rooms-katholieken en SGP’ers best samenwerken. ’Over een aantal belangrijke thema’s denken orthodoxe protestanten immers hetzelfde als orthodoxe katholieken. Ze hebben allen het gezin en seksuele moraal hoog in het vaandel, zijn tegen abortus en willen voorkomen dat God verdwijnt uit de samenleving’.
’We hoeven niet krampachtig te verdoezelen dat Rome soms verrassend reformatorische uitlatingen doet’, schrijft Van Dijk in Trouw. ’Weliswaar houdt de rooms-katholieke kerk vast aan verschillende dwaalbegrippen, maar er zijn meerdere gelukkige inconsequenties in de toepassing ervan. Een echte protestant is dankbaar voor alles wat nog in de roomse kerk, tegenover het ongeloof, aan de liefde voor het evangelie uiting geeft.’

De partij moet volgens hem onderzoeken of er zoiets zou kunnen bestaan als een reformatorisch-katholieke denktank. ’Rome vormt op dit moment voor ons niet de grootste bedreiging. Je voert een irrelevante strijd als je nu nog keihard tekeer blijft gaan tegen Rome. Spreken over samenwerking met roomsen mag verder niet gefrustreerd worden door de vraag of roomsen lid van de SGP kunnen worden. De SGP is een voluit gereformeerde partij, dus dit is niet aan de orde.’

Ook de Christen Unie (CU) wil wel samenwerken met katholieken maar schrapt de verwijzing naar gereformeerde theologie niet uit haar beginselverklaring.
De twee geloofsbelijdenissen en de gereformeerde regels zijn opgesteld tijdens de historische Synode van Dordrecht in de zeventiende eeuw. Eén van de twee geloofsbelijdenissen - de Heidelbergse Catechismus - hekelt de rooms-katholieke mis. De katholieke omgang met de eucharistie maakt de mis tot ’een een vervloekte afgoderij’ en een ’verloochening’ van het lijden van Jezus Christus. De ’anti-paapse’ retoriek wordt niet geschrapt.

Bron:Rorate

Faramir

Re: SGP’ers kunnen best samenwerken met Katholieken

Berichtdoor Faramir » 12 okt 2012 15:34

Kortom ze willen wel de katholieke stemmen hebben tijdens verkiezingen en wellicht ook wel zo nu en dan de inbreng maar zijn niet bereid daar binnen hun statuten ook het een en ander voor aan te passen omdat dat mogelijk de traditionele achterban tegen het hoofd stoot.

Keuzes zullen toch gemaakt moeten worden je kan immers niet van twee walletjes eten. Zolang de 3 formulieren van enigheid in de statuten staan zal ik als katholiek nooit op een CU of SGP stemmen ondanks mooie woorden en overeenkomsten.

Hans61
Verkenner
Verkenner
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jun 2008 15:38

Re: SGP’ers kunnen best samenwerken met Katholieken

Berichtdoor Hans61 » 12 okt 2012 15:39

Faramir schreef:
Zolang de 3 formulieren van enigheid in de statuten staan zal ik als katholiek nooit op een CU of SGP stemmen ondanks mooie woorden en overeenkomsten.


Ondanks sympathie die ik voel voor de SGP,is dat precies de reden
waarom ik niet erop stem,maar het is denk ik ook niet logisch te verwachten
vanuit Gereformeerd perspectief dat die wijziging zal plaatsvinden in de statuten.

Ik heb een Katholiek horen zeggen op Radio Maria die er wel op stemde
dat in de praktijk nog nauwelijks zo gedacht wordt over de Eucharistie.
En dat er verschil is tussen wat er in de statuten staat en hoe er over in de
praktijk gedacht wordt.(hoewel ik daar op diverse fora niets van merk)

Plus dat diegene het argument hanteerde Christelijk te willen stemmen,
maar persoonlijk heeft het mij niet over de streep getrokken.

Helaas is er geen Katholieke partij.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: SGP’ers kunnen best samenwerken met Katholieken

Berichtdoor Lichtzwaard » 12 okt 2012 21:29

Elke politieke partij moet met zeer grote argwaan bekeken worden.Zeer zeker door de Christen die Burger is van het Eeuwig Koninkrijk.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Re: SGP’ers kunnen best samenwerken met Katholieken

Berichtdoor Rijnmond » 17 okt 2012 15:27

Ik ga binnenkort naar Brabant verhuizen, zal ik vragen hoe de katholieken daar er over denken? :wink:

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: SGP’ers kunnen best samenwerken met Katholieken

Berichtdoor johannes1 » 18 okt 2012 12:16

Rijnmond schreef:Ik ga binnenkort naar Brabant verhuizen, zal ik vragen hoe de katholieken daar er over denken? :wink:

Het mooie brabant 8)

overigens nog de vraag waar je gaat wonen in Brabant. Het noorden is toch wat meer protestanter.

Ik denk dat er best streng katholieke parochies zijn die best SGP willen stemmen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Faramir

Re: SGP’ers kunnen best samenwerken met Katholieken

Berichtdoor Faramir » 18 okt 2012 12:17

Ik denk het juist niet gezien datgeen wat hier eerder besproken is.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Re: SGP’ers kunnen best samenwerken met Katholieken

Berichtdoor Rijnmond » 19 okt 2012 07:40

Voorlopig in Kaatsheuvel, dat is voornamelijk katholiek. Gelukkig is Sprang-Capelle om de hoek ;)

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: SGP’ers kunnen best samenwerken met Katholieken

Berichtdoor Wilsophie » 27 okt 2012 08:10

De Bijbel heeft het over een aantal ''personen" in de eindtijd, nu is die eindtijd al begonnen bij de opstanding van de Here Jezus, maar alles spitst zich steeds meer toe naar de vorming van een 10 statenbond rondom Israël en een newage gedachte die w.s. ook vorm krijgt in een soort van "eenheidskerk" want men moet zich wel "sterk" gaan maken om straks de "handen ineen te slaan" vanwege de opkomende machten van de duisternis.
Er zal dus een politieke "wereldleider" opstaan, maar ook een geestelijke leider, ze worden het beest uit de zee genoemd en het beest uit het land.
Het is dan ook helemaal niet vreemd dat men op allerlei mogelijkheden naast een verenigd Europa ook een verenigde kerk zal vormen.
Voor gelovigen van nu is dat een signaal dat de komst van de Here Jezus nabij is, voor de wereld lijkt er een schijnvrede te komen die uiteindelijk zal uitmonden in een vreselijke dag van Jacob zoals er nog nooit geweest is.

Gebruikersavatar
TKF
Moderator
Berichten: 1662
Lid geworden op: 14 okt 2003 19:34
Locatie: Malden

Re: SGP’ers kunnen best samenwerken met Katholieken

Berichtdoor TKF » 02 nov 2012 21:35

Graag de discussie beperken tot de samenwerking tussen SGP/CU en Katholieke medelanders.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: SGP’ers kunnen best samenwerken met Katholieken

Berichtdoor Wilsophie » 03 nov 2012 10:21

Met mijn post wilde ik zeggen dat samenwerking in politieke zin natuurlijk goed samen kan gaan.
Het is immers allemaal religie en welke richting danook religieuzen zullen de handen ineen gaan slaan in de toekomst.
Het is ook precies wat de Bijbel voorspelt danwel profeteert over de eindtijd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten