gaven van de Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

gaven van de Geest

Berichtdoor Lalage » 02 nov 2004 19:45

De laatste tijd loop ik tegen het volgende aan en er was ook een vraag aan een dominee hier op refoweb die hierover ging...

De gaven van de Geest zoals genoemd in het NT (o.a. genezing, tongentaal, uitleg van tongentaal) komen in de traditionele kerken niet (meer) voor. Waarom is dat zo gekomen? Wat vinden jullie ervan? Missen we niet iets?

Gebruikersavatar
Socrates
Sergeant
Sergeant
Berichten: 458
Lid geworden op: 06 sep 2004 01:00

Berichtdoor Socrates » 02 nov 2004 19:49

dat zijn maar enkelen gaven die je daar noemt. Er zijn worden wel iets van twintig gaven genoemd in het NT

de gaven die jij noemt komen niet meer zo voor in traditionele kerken maar weer juist meer in andere kerken.
________________________________
Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 nov 2004 19:51

Socrates schreef:dat zijn maar enkelen gaven die je daar noemt. Er zijn worden wel iets van twintig gaven genoemd in het NT

Dat weet ik. Maar ze komen niet allemaal meer voor in de traditionele kerken en over die gaven wil ik het juist hebben, die verdwenen zijn.

Gebruikersavatar
Socrates
Sergeant
Sergeant
Berichten: 458
Lid geworden op: 06 sep 2004 01:00

Berichtdoor Socrates » 02 nov 2004 19:58

Ga eens naar een pinkstergemeente. Daar vallen ze bij bosjes in de Geest ;)

Ik denk dat gaven ook iets te maken hebben met cultuur en interesses. Dus dat mensen met de gave in tongen te spreken die gave niet goed ontwikkelen in traditionele kerken of na verloop van tijd naar een gemeente gaan waar die gave meer ontwikkeld kan worden.
________________________________

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 nov 2004 20:16

Dus jij denkt dat het cultuur is... tja zou kunnen. Volgende vraag: jammer toch, dat je misschien wel gaven hebt die je niet ontwikkelt, omdat je niet weet hoe dat werkt enzo? Ik vind tongentaal maar eng, misschien heb ik wel de gave van tongentaal, maar ik zal hem dan niet snel gaan gebruiken. Of misschien heb ik wel de gave van genezing, maar ik weet niet hoe ik die zou moeten toepassen, omdat ik er niet mee bekend ben.

caesar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mar 2004 23:28

Berichtdoor caesar » 02 nov 2004 20:41

Dat het niet in onze diensten gebeurt, betekent niet dat het in onze kringen niet voorkomt...

Tongentaal (en de uitlegging daarvan) is een verschijnsel dat men lange tijd NIET gekend heeft in de kerken. In de vroege kerk (tot de 4e eeuw n.Chr.) lezen we er heel af en toe iets over. In de bijbel komen we het ook erg weinig tegen. Pas in 1901, in Topeka (Kansas, VS), begonnen mensen ineens weer in tongen te spreken. Vanaf toen ontstonden ook de eerste pinkstergemeentes en ging het als een lopend vuurtje over de hele wereld.

Het gekke is dus dat er ongeveer 15 eeuwen niks mee gedaan is...

Gebedsgenezing gebeurt in onze kerken ook, alleen richten wij er minder de aandacht op. Als een dominee bidt voor een zieke en de zieke wordt weer beter, kan dat toch ook gebedsgenezing zijn?

Gebruikersavatar
Socrates
Sergeant
Sergeant
Berichten: 458
Lid geworden op: 06 sep 2004 01:00

Berichtdoor Socrates » 02 nov 2004 22:00

caesar schreef: Als een dominee bidt voor een zieke en de zieke wordt weer beter, kan dat toch ook gebedsgenezing zijn?


Dat is toch wel iets anders dan het 'echte' gebedsgenezen hoor! Hoe waardevol een gebed voor een zieke op de kansel ook is.
________________________________

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Gebruikersavatar
taco
Verkenner
Verkenner
Berichten: 80
Lid geworden op: 07 jun 2004 22:56
Locatie: Eemn3s
Contacteer:

Berichtdoor taco » 02 nov 2004 22:27

er is een verschil tussen gebedsverhoring en gebedsgenezing...namelijk handenoplegging en genezen.. precies zoals jezus en zijn discipelen deden.

vallen in de Geest vind ik te sensatiebelust. ik ben een nuchtere evangelische boer en blijf graag met mn beide benen op de grond.
ik heb (door meerdere mensen en onafhankelijk van elkaar) de bevestiging van in elk geval 1 gave: onderscheidding van geesten. ik kan het niet uitleggen. in de 2 jaar dat ik nu christen ben heb ik het maar 1 keer tijdens gebed gebruikt. dat was 2 maanden geleden en iets heel speciaals. het was ook niet iets direct wat ik zelf had kunnen doen maar daarom nam de Heilige Geest dat van mij over. het was zo krachtig dat ik moest knielen in het grind. het enige wat ik kon doen toen was God danken daarna en Hem prijzen voor zijn goedheid.

gaven van de Geest zijn heel bijbels zolang ze ter opbouw van de gemeente zijn of ter opbouw van jouw relatie met God (o.a. tongentaal) ikzelf heb nooit tongentaal gesproken btw..

Gebruikersavatar
yezz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 nov 2004 09:55

Berichtdoor yezz » 02 nov 2004 22:30

caesar schreef:
Als een dominee bidt voor een zieke en de zieke wordt weer beter, kan dat toch ook gebedsgenezing zijn?



En als jij het doet? dan ook? Betekend het dat je dan de gave hebt van genezing? Maar het kenmerk van de gaven is, heel duidelijk. God gebruikt jou om niet 1 persoon te genezen dmv gebed. Hoe krachtig het gebed ook is. God gebruikt jou om vele mensen te genezen ter ere van Hem. Niet iedereen heeft dezelfde gaven. Daarbij is er 1 gemeente en niet allemaal losse gemeentetjes van Chritus. In handelingen zie je ook al dat er onderscheidt gemaakt wordt door de Joden en de heidenen. Toch behoren ze tot 1 gemeente.

Wij behoren allen tot het lichaam van Christus.

Ik lees en hoor vaak dat de ene gemeente(reformatisch of evangelisch) zich "beter" voelt dan de andere. Dat hoe de ander hun geloof belijdt "bijna" de juiste manier is. (kort door de bocht gezegd). De Geest geeft de gaven naar Zijn wil ter stichting van Zijn gemeente, zodat wij meer een worden. En voor zijn gemeente staat niet gerefomeerd, hervormd, baptist, pinkster voor. Elke gemeente waar God gedient wordt is de HG aanwezig. Wij kunnen van elkander leren en verlangen.



Ga eens naar een pinkstergemeente. Daar vallen ze bij bosjes in de Geest



In de bijbel staat omschreven welke gave er zijn. Vallen in de geest is naar mijn idee geen gave. Nergens in de bijbel staat omschreven, dat je achter uit valt door de kracht van de Geest. Wel dat ze voor het aangezichts Gods vielen. Nu is het opzich niet zo moeilijk om te vallen in de geest. Ga maar eens recht opstaan met je ogen dicht en probeer je maar te concenteren ergens op. Je ziet dat je gaat wankelen, je evenwicht verliezen. Zeker als je een zetje krijgt...val je in de geest. Een ieder..(niet door de kracht van de geest... maar...)


grtjssss
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 nov 2004 00:15

We moeten God/de bijbel/ en Zijn geest weer tot leven laten komen in de kerk. Daarom zien we nu zo weinig.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Pivo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 607
Lid geworden op: 31 okt 2003 18:08
Locatie: Kapelle

Berichtdoor Pivo » 03 nov 2004 09:12

ik denk dat de behoudende kerken heel huiverig zijn voor de gaven van de geest terwijl dat niet nodig is. het zijn gaven van god die je juist de ruimte moet geven om zo God te dienen. waarschijnlijk vond men het te dicht bij het occulte liggen en zijn ze daarom er ver van gebleven. wel denk ik dat het moeilijk is om in de huidige kerken opeens ruimte te geven voor deze gaven. er moet denk ik een cultuuromslag voor komen.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 nov 2004 09:43

We hebben in de GKV een heleboel gaven van de Geest.
Zo is er net weer een mooie gave van tongetaal gekomen: de Nieuwe Bijbelvertaling!
Misschien goed om je eerst te verdiepen wat die gaven nu eigenlijk echt zijn. Tongetaal is alleen maar de taal spreken die andere mensen ook spreken. Dus b.v. frans, engels, russisch enz.
En aangezien dat door veel mensen bij ons in de kerk gebeurd wordt er ook wel degelijk tongetaal gesproken.
ZO hebben wij ook mensen die kunnen vertalen.
Dus de gave van de Geest komen nog steeds voor, OOK in de traditionele kerken.
Laatst gewijzigd door joepie op 03 nov 2004 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 03 nov 2004 12:07

joepie schreef:Misschien goed om je eerst te verdiepen wat die gaven nu eigenlijk echt zijn. Tongetaal is alleen maar de taal spreken die andere mensen ook spreken. Dus b.v. frans, engels, russisch enz.

Je vergeet er nog 1: de taal van de engelen. :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 nov 2004 12:28

Ik zei ook : enz..... :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2004 12:36

Opvallend is dat "bijzondere" gaven niet zichtbaar zijn, de "gewone" gaven zijn vaak wel aanwezig. (let op, ik zet die termen niet voor niets tussen aanhalingstekens)

Waarom die "bijzondere" gaven niet? Zijn we daar misschien een beetje bang voor? Geloven we niet zo in wat minder natuurlijke werkingen van de Geest? Heeft het soms te maken met het feit dat we in traditionele kerken nogal nuchter zijn (doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg?)

Die nuchterheid zie je in vormen.... emoties laten zien in de kerk komt ook al niet zoveel voor... Doe maar normaal.... zou dat ook een reden zijn dat die gaven niet te zien zijn in onze kerken?

Lijkt me een logischer verklaring dan de smoes: Tja de Geest vindt die dingen in onze kerk niet nodig.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten