gaven van de Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 07 jun 2005 20:05

gurl schreef:
Boekenlezer schreef:Ik begrijp ook wel dat het in de Bijbel staat, maar ik denk dat je rustig kunt zeggen dat de charismatische beweging er verkeerd mee omgaat.Anders spraken wel veel meer gelovigen die talen.


Dat jij het niet spreekt betekent nog niet dat het alleen in de charismatische beweging voor komt...ik ken genoeg 'refo's' die in tongen spreken en/of andere gaven v.d. HG hebben.

Wat voor refo's? Je zet het zelf al tussen aanhalingstekens.
Van die refo's die in pinksterkringen rondhangen en allerlei ideeën overgenomen hebben? Dan bevinden ze zich ook in charismatische kring.

Dan zou het toch echt niet nodig zijn om er zo bewust naar te streven, zoals ze in de charismatische beweging doen. De gaven van de Geest en de werkingen van allerlei krachten verkrijg je immers uit het geloof, en niet uit werken, zoals de Bijbel zegt.


Nu draai je het om...niemand zegt geloof ik dat je de gaven v/d Geest krijgt door werken, ook niet in de charismatische hoek. In tongen spreken is een gave van de Geest en die krijg je dus pas door geloof en je te laten dopen met de HG dan pas heb je de gaven van de Geest. Niemand zegt dat je in tongen moet spreken om de gaven van de Geest te ontvangen, dit kan nl niet.
Maar ik ben het wel met je eens dat er soms teveel waarde aan wordt gehecht in de charismatische kerken, er wordt soms teveel gepushed.

Ik denk dat het niet slechts een kwestie is van een beetje bijschaven, maar dat het hele fundament wat onder dat denken ligt, niet klopt.

En dat pushen is totaal niet nodig voor iets wat door het geloof alleen ontvangen wordt. Dat was precies wat ik bedoelde te zeggen.
Dat pushen, is namelijk een middel om mensen tot bepaalde daden aan te zetten. Dan zouden zij bepaalde dingen moeten doen om de Geest te ontvangen. Dat versta ik onder werken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 07 jun 2005 20:11

Maja de Bij schreef:
Boekenlezer schreef:Maar ja, als jij liever bezeten raakt, dan een gezonde waarschuwing serieus neemt, dan is dat jouw keuze.


Waarom ben je zo fel over dit onderwerp ?

Omdat ik wel eens een beetje gek wordt van mensen die naar mijn idee maar blijven doordrammen, terwijl ik niet de indruk heb dat ze serieus nemen waar ik mee aankom.
Misschien dat ik in dit geval een wat hogere gevoeligheid vertoon om geprikkeld te raken. Dat zou kunnen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 jun 2005 20:40

Boekenlezer schreef:
Sabra schreef:
Boekenlezer schreef:Een dominee die ik hoorde, zei wel eens iets over 'meer van de Geest', dat gedoe van meer aandacht voor de Heilige Geest en zijn gaven. Hij zei daarvan: 'Dan komt er meer van de geest, ja. Maar niet van de Heilige Geest!'
Dat zie ik dus als het grote gevaar als je je gaat inlaten met die dingen. Zolang ik het niet 100% vertrouw, laat ik me er niet mee in. Ik heb ook helemaal niet het gevoel dat ik iets mis.


Dat heeft die dominee een apart zicht op geestesgaven. Het is namelijk een een onderwerp waar Paulus het erg vaak over heeft. Het is dus gevaarlijk om zomaar de Heilige Geest buiten de geestesgaven te houden. Het staat immers gewoon in de bijbel.

Daarnaast is het altijd zo dat de gave van tongen heel erg wordt besproken terwijl Paulus ook duidelijk aangeeft dat er veel belangrijkere gaven zijn.

Ja ja, als we maar lekker kunnen doorlallen...
En daarvoor moet een goede waarschuwing dan maar opzij.
Ik begrijp ook wel dat het in de Bijbel staat, maar ik denk dat je rustig kunt zeggen dat de charismatische beweging er verkeerd mee omgaat. Anders spraken wel veel meer gelovigen die talen. Dan zou het toch echt niet nodig zijn om er zo bewust naar te streven, zoals ze in de charismatische beweging doen. De gaven van de Geest en de werkingen van allerlei krachten verkrijg je immers uit het geloof, en niet uit werken, zoals de Bijbel zegt.

Maar ja, als jij liever bezeten raakt, dan een gezonde waarschuwing serieus neemt, dan is dat jouw keuze.

Ha, ferme taal. Daar hou ik van.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 jun 2005 20:43

Boekenlezer schreef:
Maja de Bij schreef:
Boekenlezer schreef:Maar ja, als jij liever bezeten raakt, dan een gezonde waarschuwing serieus neemt, dan is dat jouw keuze.


Waarom ben je zo fel over dit onderwerp ?

Omdat ik wel eens een beetje gek wordt van mensen die naar mijn idee maar blijven doordrammen, terwijl ik niet de indruk heb dat ze serieus nemen waar ik mee aankom.
Misschien dat ik in dit geval een wat hogere gevoeligheid vertoon om geprikkeld te raken. Dat zou kunnen.

Nee hoor. Je doet het fantastisch. Volgens mij kom je in dit onderwerp helemaal tot je recht. :mrgreen:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 07 jun 2005 21:00

Boekenlezer schreef:Ja ja, als we maar lekker kunnen doorlallen...
En daarvoor moet een goede waarschuwing dan maar opzij.
Ik begrijp ook wel dat het in de Bijbel staat, maar ik denk dat je rustig kunt zeggen dat de charismatische beweging er verkeerd mee omgaat.


Dat zou geen reden moeten zijn om er dan maar geen aandacht aan te schenken of niets doen met de gaven van de Geest.

Anders spraken wel veel meer gelovigen die talen. Dan zou het toch echt niet nodig zijn om er zo bewust naar te streven, zoals ze in de charismatische beweging doen. De gaven van de Geest en de werkingen van allerlei krachten verkrijg je immers uit het geloof, en niet uit werken, zoals de Bijbel zegt.


Gaven van de Geest, het woord zegt het al, is een gift. Bovendien ken ik weinig mensen die zeggen dat je dit krijgt uit werken. Daarnaast zegt Paulus dat je om bepaalde gaven mag bidden en er naar mag streven.

Het aparte vind ik altijd dat als het over gaven van de Geest gaat, vooral tongentaal wordt aangehaald. In de bijbel staan veel meer gaven genoemd. Paulus noemt het niet voor niets de minste van alle gaven, omdat het enkel ter stichting van de persoon zelf is, en niet van de gemeente.

Maar ja, als jij liever bezeten raakt, dan een gezonde waarschuwing serieus neemt, dan is dat jouw keuze.


Ik vind dit typisch een opmerking van iemand die zich verre wil houden van wat de bijbel zegt. Omdat er binnen de reformatorische kring weinig aandacht voor is, wil niet zeggen dat het dan gelijk fout is. De reformatorische kring is ook maar heel beperkt.

Gebruikersavatar
Mapleleaf
Sergeant
Sergeant
Berichten: 280
Lid geworden op: 08 apr 2004 19:29
Locatie: Perkouw

Berichtdoor Mapleleaf » 07 jun 2005 21:21

Sabra schreef:De reformatorische kring is ook maar heel beperkt.


Vandaar dat de 'Redelijke Godsdienst', 'Kersten's Dogmatiek', en vele andere boekjes zo dun zijn! Als er iets is wat zeer breed is, is het wel de reformatorische kring.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 07 jun 2005 21:28

Mapleleaf schreef:Vandaar dat de 'Redelijke Godsdienst', 'Kersten's Dogmatiek', en vele andere boekjes zo dun zijn! Als er iets is wat zeer breed is, is het wel de reformatorische kring.


Misschien zijn het dikke boeken, maar vrij beperkt qua onderwerpen. Als de reformatorische kring qua onderwerpen zo breed zou zijn:

Waarom is er dan geen aandacht voor de gaven van de Geest, toch een zeer belangrijk gedeelte van het Nieuwe Testament?

Waarom wordt er zoveel aandacht geschonken aan de wet, wij zijn immers niet langer slaaf van de wet, maar leven onder Gods genade.?

Waarom spelen niet op de bijbel gefundeerde tradities dan zo'n belangrijke rol?

Waarom is de reformatorische kring gestopt met denken na de oudvaders en de puriteinen? Alles is een herhaling van wat deze mensen gezegd hebben?

Maar dit is niet het topic om daar antwoord op te geven, dit topic gaat over gaven van de Geest.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 07 jun 2005 22:06

Sabra schreef:
Boekenlezer schreef:Ja ja, als we maar lekker kunnen doorlallen...
En daarvoor moet een goede waarschuwing dan maar opzij.
Ik begrijp ook wel dat het in de Bijbel staat, maar ik denk dat je rustig kunt zeggen dat de charismatische beweging er verkeerd mee omgaat.


Dat zou geen reden moeten zijn om er dan maar geen aandacht aan te schenken of niets doen met de gaven van de Geest.

Klopt. Er is dan ook in reformatorische kring aandacht zat aan gegeven. Complete boeken en studies zijn er over geschreven, waarin dominees/theologen hun gereformeerde visie uiteenzetten. En tja, die visie is nou eenmaal anders dan de charismatische visie. Maar dat ze er geen aandacht aan geven, nee, dat kun je niet zeggen.

Anders spraken wel veel meer gelovigen die talen. Dan zou het toch echt niet nodig zijn om er zo bewust naar te streven, zoals ze in de charismatische beweging doen. De gaven van de Geest en de werkingen van allerlei krachten verkrijg je immers uit het geloof, en niet uit werken, zoals de Bijbel zegt.


Gaven van de Geest, het woord zegt het al, is een gift. Bovendien ken ik weinig mensen die zeggen dat je dit krijgt uit werken. Daarnaast zegt Paulus dat je om bepaalde gaven mag bidden en er naar mag streven.

Het aparte vind ik altijd dat als het over gaven van de Geest gaat, vooral tongentaal wordt aangehaald. In de bijbel staan veel meer gaven genoemd. Paulus noemt het niet voor niets de minste van alle gaven, omdat het enkel ter stichting van de persoon zelf is, en niet van de gemeente.

Niet iedere gift krijg je zonder er werk voor te verrichten. Je salaris bijvoorbeeld. Dus dat vind ik geen goed argument van jou.

Helaas ben ik vanavond te weinig aan lezen toe gekomen. Onder het eten heb ik het geprobeerd, maar dat valt ook niet mee, want dan moet je je boek - wat uit zichzelf niet open blijft liggen - steeds weer neerleggen omdat je je handen nodig hebt voor je bestek. En na het eten zat ik weer andere dingen te doen. Grmpf!!
Maar ik las nog wel dat Paulus het apostolaat als eerste gave noemde. En om apostel genoemd te mogen worden moest je dus Jezus Christus hebben meegemaakt op aarde. Al die gaven waren dus onlosmakelijk verbonden aan het apostelschap. Niet in de zin dat je apostel moest zijn om die gaven te kunnen hebben, want de gemeenteleden hadden ze ook. Maar dat het er alleen kon zijn bij de apostolische bediening. Met het verdwijnen van het apostolaat verdwenen ook die andere bijzondere gaven.

Maar ja, als jij liever bezeten raakt, dan een gezonde waarschuwing serieus neemt, dan is dat jouw keuze.


Ik vind dit typisch een opmerking van iemand die zich verre wil houden van wat de bijbel zegt. Omdat er binnen de reformatorische kring weinig aandacht voor is, wil niet zeggen dat het dan gelijk fout is. De reformatorische kring is ook maar heel beperkt.

Nee, ik ben juist heel nieuwsgierig naar wat de Bijbel zegt. Je suggereert dat iemand die de Bijbel serieus neemt, wel een aanhanger zal zijn van het charismatische gedachtengoed. Maar dat is onzin. Die gereformeerde theologen die de geestelijke gaven hebben bestudeerd hebben de bijbelteksten die ermee te maken hebben heel wat grondiger bestudeerd dan jij en ik bij elkaar.
Bovendien heb ik echt wel verder om me heen gekeken dan de reformatorische kring. Zo heb ik een aantal jaren geleden eens een oosters-orthodoxe viering van binnen uit meegemaakt. Dat was heel leerzaam. Ook in het charismatische gedachtengoed heb ik me best wel eens verdiept, al weet ik daar lang niet alles van. Maar je neemt het me toch niet kwalijk als ik een keuze gemaakt heb in mijn standpunten?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 07 jun 2005 23:05

Maar ik las nog wel dat Paulus het apostolaat als eerste gave noemde. En om apostel genoemd te mogen worden moest je dus Jezus Christus hebben meegemaakt op aarde.


En wat houdt dat meegemaakt hebben dan in? Paulus zelf heeft geen omgang met Christus gehad toen Hij nog op aarde rondliep. Daarnaast worden ook mannen als Titus en Timotheus aangeduidt als apostel. Of zij Jezus ooit ontmoet hebben is volgens mij al helemaal niet bekend.

Maar dat het er alleen kon zijn bij de apostolische bediening. Met het verdwijnen van het apostolaat verdwenen ook die andere bijzondere gaven.


Boek en vers?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 jun 2005 00:00

Mapleleaf schreef:
Sabra schreef:De reformatorische kring is ook maar heel beperkt.


Vandaar dat de 'Redelijke Godsdienst', 'Kersten's Dogmatiek', en vele andere boekjes zo dun zijn! Als er iets is wat zeer breed is, is het wel de reformatorische kring.

Ik zou toch voor Kersten nog de dogmatiek van Bavinck willen noemen. En wat te denken van de Biliotheca Reformatoria Neerlandica, 10 delen ong. 7300 pag. En natuurlijk nog duizenden andere boeken van oudvaders uit de tijd van de reformatie. Maar men hecht meer waarde aan wat men zelf ondervindt en dat noemt men dan de geest.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 jun 2005 00:07

Klaas schreef:
Maar ik las nog wel dat Paulus het apostolaat als eerste gave noemde. En om apostel genoemd te mogen worden moest je dus Jezus Christus hebben meegemaakt op aarde.


En wat houdt dat meegemaakt hebben dan in? Paulus zelf heeft geen omgang met Christus gehad toen Hij nog op aarde rondliep. Daarnaast worden ook mannen als Titus en Timotheus aangeduidt als apostel. Of zij Jezus ooit ontmoet hebben is volgens mij al helemaal niet bekend.
Nee dat is niet bekend. Maar dat wil toch niet zeggen dat het niet zo is?
Zeker wat Paulus betreft, die zichzelf een ontijdig geborene noemt sluit ik het in elk geval niet uit dat hij Jezus gekend heeft.
Klaas schreef:
Maar dat het er alleen kon zijn bij de apostolische bediening. Met het verdwijnen van het apostolaat verdwenen ook die andere bijzondere gaven.


Boek en vers?

Hoe bedoel je boek en vers? O, omdat het niet in de Bijbel staat? Maar niet alles staat in de Bijbel hoor. De uitvinding van de computer staat ook niet in de Bijbel en toch is ie er. Je kunt dus alleen bewijzen wat wél in de Bijbel staat, maar van wat er niet staat kun je niet zeggen dat het dan ook niet waar is. Ja, dat is ook zo'n beetje jou redeneertrant vaak hè?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2005 00:24

Beetje jammer Jas ;) Dan kan je wel vanalles wel gaan roepen en zeggen: Tja, dat het niet in de bijbel staat wil niet zeggen dat het niet zo is. :) Dat schiet natuurlijk niet echt op :)

Volgens mij zijn bepaalde gaven van de Geest niet zo nadrukkelijk aanwezig in de traditionele kerk... in hoeverre dat te maken heeft met het feit dat we vrij nuchter zijn en dingen als tongentaal misschien wat eng vinden laat ik even in het midden... maar buiten traditionele kerken in enkele west-europese landen om wordt nergens dit standpunt uit de bijbel gehaald en geleerd. Hoe kan het toch dat wij dit dan wel uit de bijbel zouden halen, terwijl miljoenen christenen in ontzettend veel kerken over de hele wereld het op dit punt niet met ons eens zijn.

Als ik dat in mijn achterhoofd hou vraag ik me sterk af of we niet proberen goed te praten waarom bepaalde gaven van de Geest niet bij ons in de kerk nodig zijn... en hebben we verzonnen (want nee, in de bijbel staat het inderdaad niet Jas) dat dit voor ons niet meer nodig is... om ons eigen geweten maar gerust te kunnen stellen....

Hadden we dat maar niet gedaan... want beweren dat wij dat niet meer nodig hebben maakt het ook onnodig om naar die gaven te streven... zoals Paulus wel gebiedt.

Nogmaals, wel erg opvallend dat deze opvatting alleen maar aanwezig is een aantal kerken, in een bepaald gebied en met een bepaalde achtergrond... maar dat het nergens anders zo wordt opgevat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 jun 2005 00:35

Marnix schreef:Beetje jammer Jas ;) Dan kan je wel vanalles wel gaan roepen en zeggen: Tja, dat het niet in de bijbel staat wil niet zeggen dat het niet zo is. :) Dat schiet natuurlijk niet echt op :)

Je doet zelf niet anders.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2005 00:40

Is het bespelen van het kerkorgel in de dienst en het plezier daarin hebben ook een gave van de H. Geest?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
jas
Generaal
Generaal
Berichten: 5439
Lid geworden op: 12 jun 2004 23:16
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 jun 2005 07:55

Optimatus schreef:Is het bespelen van het kerkorgel in de dienst en het plezier daarin hebben ook een gave van de H. Geest?

Muzikaliteit is een creatieve gave van de Geest. Ook ongelovigen kunnen deze gave hebben. Het spelen in de dienst van God is het nuttig gebruik van deze gave, dus het is niet de gave zelf.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten