Wow, je neemt er echt de tijd voor he peter l!
Super, kan niets anders zeggen dan dat ik het er helemaal mee eens ben.
Moderator: Moderafo's
Peter L schreef:Het is een kronkel, gewoonweg ontstaan, doordat de Reformatie slechts een eerste stap was en men dat niet heeft ingezien. Er zijn nog meer stappen nodig, om datgene waar Rome de kerk van beroofd heeft, te herstellen.
Peter L schreef:Marnix schreef:Het ligt er inderdaad aan wat je onder het begrip "apostel" verstaat.
...
Die mensen zijn er nu nog steeds. We noemen ze geen apostelen meer.... maar ze hebben dezelfde taken. Ze brengen het evangelie aan mensen die niet geloven. Het zijn evangelisten en zendelingen noemen we ze nu.
"Apostel" komt van het Griekse "Apostolos" en het betekent: "gezondene". Als je kijkt naar wat ze deden in het N.T., dan waren het de fundamentenleggers van de kerk, gezonden om kerken te stichten en van een goed fundament te voorzien, maar ook daarna te begeleiden (dat deed Paulus o.m. door zijn brieven en door bij zijn reizen eerder gestichte kerken te bezoeken). Dat zie je idd vandaag nog bij bepaalde zendelingen (dat woord is trouwens gewoon een Nederlandse vertaling van "apostel") en ook in sommige pinkstergemeenten, waar één apostel meerdere gemeenten sticht. In de reformatorische kerken is er door de (overigens buitenbijbelse) synodale structuur geen ruimte voor.
Peter L schreef:Maja de Bij schreef:En zo noemen we de profeten tegenwoordig dominee, bedoel je?
Ik ken niet veel dominees die profeteren...
Maja de Bij schreef:Peter L schreef:Het is een kronkel, gewoonweg ontstaan, doordat de Reformatie slechts een eerste stap was en men dat niet heeft ingezien. Er zijn nog meer stappen nodig, om datgene waar Rome de kerk van beroofd heeft, te herstellen.
En ik meende altijd dat de Reformatie juist vanwege het beoogde herstel bewust niet verder is gegaan. Die mogelijkheid was er wel, veel doperse christenen uit die tijd dachten net als jij schrijft. Het is dus geen kronkel -dat klinkt me te negatief- hooguit een andere mening.
elbert schreef:Ik vraag me af welk beeld je van de reformatorische synodale structuur hebt.
...
Die afgevaardigden samen beslissen in principe alleen die dingen die niet door de individuele gemeenten zelf beslist kunnen worden (volgens de Dordtse kerkorde uit de 17e eeuw).
...
Helaas zijn er op dit gebied de nodige ontsporingen geweest, waardoor de synode in de loop van de geschiedenis regelmatig teveel macht naar zich toe heeft getrokken, maar het principe bestaat nog steeds.
...
Dit principe is overigens geheel Bijbels: het bekende apostelconvent uit Hand. 15 kun je als de eerste synode opvatten, met dien verstande dat de apostelen over het algemeen persoonlijk door Christus aangewezen zijn. Sindsdien is het een zaak van de Heilige Geest geworden
...
Wat betreft kerkstichting: dit kan in zendingssituaties nog steeds door 1 persoon gebeuren (de evangelist/zendeling), maar in een land als Nederland komt het eerder voor dat door een groep mensen aansluiting gezocht wordt bij een kerkverband en vindt dan aansluiting als gemeente bij een kerkverband plaats.
elbert schreef:Peter L schreef:Maja de Bij schreef:En zo noemen we de profeten tegenwoordig dominee, bedoel je?
Ik ken niet veel dominees die profeteren...
Hmm, ik wel. Maar dat zal wel komen omdat ik waarschijnlijk een andere definitie van profetie heb. In elk geval is het niet synoniem met toekomstvoorspellen. Het is mijns inziens eerder het Woord van God toegespitst op deze tijd verkondigen. In die zin behoort elke predikant een profeet te zijn.
elbert schreef:Maja de Bij schreef:Peter L schreef:Het is een kronkel, gewoonweg ontstaan, doordat de Reformatie slechts een eerste stap was en men dat niet heeft ingezien. Er zijn nog meer stappen nodig, om datgene waar Rome de kerk van beroofd heeft, te herstellen.
En ik meende altijd dat de Reformatie juist vanwege het beoogde herstel bewust niet verder is gegaan. Die mogelijkheid was er wel, veel doperse christenen uit die tijd dachten net als jij schrijft. Het is dus geen kronkel -dat klinkt me te negatief- hooguit een andere mening.
Inderdaad, de radicale reformatie van de wederdopers uit de 16e eeuw heeft meer kwaad dan goed gedaan. Jan van Leiden was een van de voormannen van deze stroming en dat is op een mislukking uitgelopen (wat overigens op een betreurenswaardig bloedbad uitliep).
marina87 schreef:Inderdaad, een profeet spreekt namens God, hij is de zegsman van God, hij ziet de dingen van God en maakt die op Zijn bevel aan de mensen bekend,
Een profeet van God kan niet maar zeggen wat hij zelf wil, bijv. als ‘wishful thinking’; ook kan hij geen mensen naar de ogen/oren spreken. Hij staat onder Gods gezeg en spreekt alleen wat hem wordt opgedragen, Ezech. 13:2-3.
hans_is_eigenwijs schreef:Afwassen en de plee schoonmaken is ook een gave!
Waarom altijd begeren naar het grote, de Here trad op aarde als een dienstknecht, anders had Hij net zo goed van adel kunnen zijn om op het gepeupel neer te zien, en ze met liefde een hak gezet dan zich aan hun te conformeren.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten