Het kruis hoe zag dat er uit?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hilbrand1988
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 mei 2015 23:01

Het kruis hoe zag dat er uit?

Berichtdoor hilbrand1988 » 19 okt 2018 13:16

Geliefde broers en zussen

Als ik aan een kruis denk dan moet ik denken aan een x het kruis waarmee Jezus gekruisigd is lijkt meer op een 't' . is het kruis wat we op veel plaatjes gezien hebben wel hoe het kruis eruitgezien heeft? Of is het kruis wat je op bijvoorbeeld een verkeersbord ziet niet het kruis zoals men in die tijd een kruis zou tekenen?

Waar ik ook benieuwd naar ben is waarom Jezus die vorm van lijden onderging. wat voor betekenis heeft het kruis. waarom koos Hij niet voor een andere vorm van executie?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het kruis hoe zag dat er uit?

Berichtdoor elbert » 19 okt 2018 13:47

hilbrand1988 schreef:Geliefde broers en zussen

Als ik aan een kruis denk dan moet ik denken aan een x het kruis waarmee Jezus gekruisigd is lijkt meer op een 't' . is het kruis wat we op veel plaatjes gezien hebben wel hoe het kruis eruitgezien heeft? Of is het kruis wat je op bijvoorbeeld een verkeersbord ziet niet het kruis zoals men in die tijd een kruis zou tekenen?
Er zijn afbeeldingen uit de romeinse tijd bekend waaruit blijkt dat het om een t-vorm ging.
Wat mij zelf het meeste hierin aanspreekt is dat deze vorm zowel een horizontale als een vertikale balk heeft.
Daar zie ik iets van het Middelaarsambt van Jezus in: Middelaar tussen God en mens (tussen hemel en aarde, vertikaal), maar ook zich uitstrekkend over de hele aarde (armen wijd uitgestrekt: "komt allen tot Mij die vermoeid en belast bent").
Bij Hem, deze gekruisigde en opgestane Middelaar, moeten we zijn.
Hier komen alle lijnen (zowel de horizontale als de vertikale) bij elkaar.
Dit is het kruispunt van de heilsgeschiedenis.
hilbrand1988 schreef:Waar ik ook benieuwd naar ben is waarom Jezus die vorm van lijden onderging. wat voor betekenis heeft het kruis. waarom koos Hij niet voor een andere vorm van executie?
Daar is de Bijbel duidelijk over:
Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is ieder die aan een hout hangt, (Gal. 3:13)
Zie ook:
dan mag zijn dode lichaam niet aan de paal overnachten, maar moet u hem beslist diezelfde dag nog begraven. Een gehangene is namelijk door God vervloekt. (Deut. 21:23)
Dus Christus onderging voor ons die vorm van lijden, om ons te verzekeren dat Hij de vloek van God voor onze zonden ook daadwerkelijk op zich heeft genomen. Uit deze executiemethode blijkt dat Hij deze vloek ook echt op zich heeft genomen, bovendien hoe erg deze vloek was en hoe groot Zijn liefde voor ons was.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Het kruis hoe zag dat er uit?

Berichtdoor coby6 » 19 okt 2018 18:25

t-vorm. Ik las dat dat al in Genesis 1 de eerste zin zo'n tekentje staat in het origineel. Aleph tav (alpha omega) ook.
Er staat vervloekt is een ieder die aan het hout hangt. Zo is de vloek weggenomen. Die slang op een paal in woestijn was een beeld ervan.
http://www.ancient-hebrew.org/m/alphabe ... s_tav.html

https://www.google.nl/amp/s/takeupourcr ... d-tav/amp/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het kruis hoe zag dat er uit?

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2018 20:31

Ja. Een kruising is ook gewoon een weg met een dwarsweg van 90 graden. Van Dale:

kruis (het; o; meervoud: kruisen, kruizen)
1
voorwerp tot voltrekking van de doodstraf bij de Romeinen, bestaand uit twee verbonden (loodrecht op elkaar staande) balken

Overigens koos Jezus niet voor die straf in de zin dat Hij mocht kiezen hoe Hij zou sterven, het was een veelgebruikte straf bij de Romeinen en Pilatus, op advies van de farizeeen / Joden. Maar het was natuurlijk wel zo bestemd en Jezus wist dat ook. En Hij koos er voor die weg te gaan. En zo koos Hij ook voor die straf.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

welling82

Re: Het kruis hoe zag dat er uit?

Berichtdoor welling82 » 29 nov 2018 22:35

hilbrand1988 schreef:Geliefde broers en zussen

Als ik aan een kruis denk dan moet ik denken aan een x het kruis waarmee Jezus gekruisigd is lijkt meer op een 't' . is het kruis wat we op veel plaatjes gezien hebben wel hoe het kruis eruitgezien heeft? Of is het kruis wat je op bijvoorbeeld een verkeersbord ziet niet het kruis zoals men in die tijd een kruis zou tekenen?

Waar ik ook benieuwd naar ben is waarom Jezus die vorm van lijden onderging. wat voor betekenis heeft het kruis. waarom koos Hij niet voor een andere vorm van executie?


Met het kruis wordt niet alleen een fysieke T-achtige constructie bedoeld, maar vooral het lijdzaam dragen van ongerechtigheid om de wil van de Vader, wat ook verwacht wordt van alle bekeerden.

Zoals wat mij mag voorkomen opgraving uit die tijd doen suggereren betreft het eerder een t dan een x, alleen dat is verder niet zo heel belangrijk.

Wat belangrijker is te verstaan is dat de Heere, de Zoon, de wil van de Vader deed, dus het zou eerder de 'keuze' van de Vader zijn ware het niet dat het de mensen zijn die dit dachten te kunnen doen met hun zogenaamde 'vrijheid met kennis van het goed en het kwaad' (de zondeval is gekomen door het eten van de boom van kennis van het goed en het kwaad).

De keuze van de Vader is dus meer het geven van Zijn Zoon, ter verzoening, waarmee de mensen deze gruwelijke dingen dachten te kunnen kiezen te doen, wat Hij wilde dragen omwille van de Vader, want de Heere is geheel volkomen gehoorzaam, lijdzaam, volgzaam en onberispelijk in het oog van God de Vader.

De mensen hebben voor de (toendertijd) meest gruwelijke en meest bespottelijke straffen gedacht te kunnen kiezen.

Zo is ook te zien dat de Heere geboren werd in de kribbe, en Maria als zwangere vrouw geweigerd werd in normale herberg kamers, terwijl dat toch niet gebruikelijk was toendertijd bij hoogzwangere vrouwen die op het punt van bevallen kregen te staan. Met de zondeval ligt de wereld in het kwaad, die de duivel is die ook wel de leugen genaamd wordt, en wordt de Waarheid door de wereld aangevallen. Kijk maar wat er in Egypte gebeurde toen daar een kindje in een rietenmandje werd gelegt, of hoe een koning heel veel babies liet vermoorden om te voorkomen dat er een kindje in de Waarheid geboren zou worden.

Maar de Heere is verwinnaar in de strijd! Zo heeft Hij ook het kruis overwonnen!

Hij doet het, niemand van de Zijnen kon hem helpen daar, want het is de Heere die de Zijnen helpt en niet andersom, het is God van wie al het goede is dat gegeven is, en er hoort niets van de mens zelf bij. Zie ook het voorbeeld van de apostel met de kraaiende haan.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron