Bijbel en gemeentes

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Predew » 16 sep 2018 21:55

We hebben 1 Bijbel. :D
Hoe is het mogelijk dat we zoveel verschillende stromingen hebben met ieder hun eigen visie (wat gebasseerd zou zijn op de Bijbel)? :-k


Met een hartelijke groet,

Pres
2 Korinthe 12:9

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor hans0166 » 17 sep 2018 06:45

het antwoord is in je vraag:

ieder hun eigen visie (wat gebasseerd zou zijn op de Bijbel)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Teus » 17 sep 2018 06:51

Predew schreef:We hebben 1 Bijbel. :D
Hoe is het mogelijk dat we zoveel verschillende stromingen hebben met ieder hun eigen visie (wat gebasseerd zou zijn op de Bijbel)? :-k


Met een hartelijke groet,

Pres

Omdat het niet uit 1 Geest is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Yoshi

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Yoshi » 17 sep 2018 07:01

Predew schreef:We hebben 1 Bijbel. :D
Hoe is het mogelijk dat we zoveel verschillende stromingen hebben met ieder hun eigen visie (wat gebasseerd zou zijn op de Bijbel)? :-k

Ik neem aan dat je bedoeld binnen het reformatorische christendom. Andere denominaties hebben namelijk bijbels die iets meer boeken hebben.

Het verschil heeft deels te maken met het ontstaan van de gemeente, met streek waarin de gemeente staat, met de geloofsgemeenschap die er kerkt, met tradities en met interpretatie van bijbelteksten en belijdenisgeschriften te maken. Geen enkele geloofsgemeenschap is statisch, ze ontwikkelen zich allemaal. Sommigen snel, anderen langzaam. Sommigen linksom, anderen rechtsom.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2018 07:52

Yoshi schreef:Ik neem aan dat je bedoeld binnen het reformatorische christendom. Andere denominaties hebben namelijk bijbels die iets meer boeken hebben.


Hoe bedoel je dat? In gereformeerde kerken, baptisten, evangelische kerken etc hebben ze bij mijn weten dezelfde Bijbelboeken? Als er al apocriefe boeken in een Bijbel staan wordt daar volgens mij nooit uit gelezen.

Verder ben ik het niet helemaal met Teus eens. Ik denk dat er doorgaans wel 1 Geest is maar dat mensen verschillende aspecten van de Geest benadrukken. En dat is niet alleen met de Geest zo, ook wat de leer en hoe je die in de praktijk brengt betreft leggen mensen verschillende accenten die je allemaal in de Bijbel terugvindt. Dat verklaart volgens mij het grootste deel van de onderlinge verschillen. De vraag is of dat erg is. Natuurlijk is het goed om te streven naar een zo compleet mogelijke uitleg van de Bijbel. Maar dan nog zal je altijd verschillen houden, dat zie je tussen verschillende kerken, verbanden, landen. De kerk bestaat uit allemaal unieke mensen en we hoeven uiteindelijk niet een of andere eenheidsworst te worden. De eenheid moet hem niet zitten in vormen, uitwerking van de leer, zelfs niet in de leer zelf. De eenheid moet er zijn in Christus. De Geest spreekt alle talen. We mogen ons ook wel eens wat meer verwonderen over de diversiteit van Gods Kerk en Hem daar ook in zien in plaats van direct te doen alsof die diversiteit erg is. Ik geloof dat als we daar mee beginnen, dat we ook meer eenheid mogen gaan ervaren, zonder dat het ten koste gaat van die diversiteit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor hans0166 » 17 sep 2018 08:16

Yoshi schreef:Ik neem aan dat je bedoeld binnen het reformatorische christendom. Andere denominaties hebben namelijk bijbels die iets meer boeken hebben.

[-X Yoshi toch... wij zijn toch geen denominatie :)

binnen kerken van andere geloofsgemeenschappen vind je het net zo goed, Anglicaans, RKK, OKK en nog een paar... die zijn ook per parochie/bisdom van hele andere signaturen.

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Predew » 17 sep 2018 08:57

Marnix schreef:Hoe bedoel je dat? In gereformeerde kerken, baptisten, evangelische kerken etc hebben ze bij mijn weten dezelfde Bijbelboeken? Als er al apocriefe boeken in een Bijbel staan wordt daar volgens mij nooit uit gelezen.

Verder ben ik het niet helemaal met Teus eens. Ik denk dat er doorgaans wel 1 Geest is maar dat mensen verschillende aspecten van de Geest benadrukken. En dat is niet alleen met de Geest zo, ook wat de leer en hoe je die in de praktijk brengt betreft leggen mensen verschillende accenten die je allemaal in de Bijbel terugvindt. Dat verklaart volgens mij het grootste deel van de onderlinge verschillen. De vraag is of dat erg is. Natuurlijk is het goed om te streven naar een zo compleet mogelijke uitleg van de Bijbel. Maar dan nog zal je altijd verschillen houden, dat zie je tussen verschillende kerken, verbanden, landen. De kerk bestaat uit allemaal unieke mensen en we hoeven uiteindelijk niet een of andere eenheidsworst te worden. De eenheid moet hem niet zitten in vormen, uitwerking van de leer, zelfs niet in de leer zelf. De eenheid moet er zijn in Christus. De Geest spreekt alle talen. We mogen ons ook wel eens wat meer verwonderen over de diversiteit van Gods Kerk en Hem daar ook in zien in plaats van direct te doen alsof die diversiteit erg is. Ik geloof dat als we daar mee beginnen, dat we ook meer eenheid mogen gaan ervaren, zonder dat het ten koste gaat van die diversiteit.



Ik denk dat ik het hier ook mee eens ben!!!

Alleen vind ik het zo jammer dat bepaalde groeperingen/ Christenen zo stellig kunnen aanhouden in hoe hun de Bijbel zien DE manier is hoe dat de Bijbel gelezen en toegepast moet worden.
Mensen die zo stellig zijn, daar ben ik een beetje huiverig voor. Ze zien zelf niet in hoe dat ze overkomen. Ze staan nergens voor open, want hun manier is DE manier. Liefde van Christus is (naar mijn inziens) ver te zoeken. Sterker nog, ze gebruiken Zijn Woord om hun gelijk te halen, niet wetende dat ze op zo een manier meer schade brengen dan opbouw. :( .

Ergens kan ik geloven dat duistere machten hier ook zijn aandeel in kan hebben, maar ik weet gewoon dat in de naam van de Heere Jezus Christus, God de Vader er velen malen boven staat!

Wanneer ons hart bij de Heere Jezus Christus ligt, dan kunnen we ons toch met liefde onze visies overbrengen ter opbouw/ geestelijke groei en als dat niet strookt met de Bijbel dan mogen we elkaar toch (op een liefdevolle manier, als broeders en zusters zijnde) erop wijzen ter opbouw en eer van Hem?
Wanneer men denkt de Waarheid te weten dan doet men dat toch om een ander te helpen (tot eer van Hem), men doet dat toch niet om een ander te wijzen op hun fouten?

Bedankt voor jullie reacties :)


Met een hartelijke groet,

Pres
2 Korinthe 12:9

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2018 09:05

Helemaal mee eens. Dat was ook mijn kanttekening. De diversiteit is mooi als we elkaar in die diversiteit zien en vinden als leden van Christus’ lichaam. Doen we dat niet, dan is het een duivelse dwaling, hij ziet niets liever dan verdeeldheid in Christus’ kerk. En hoe vaak stralen we geen verdeeldheid uit...

in nothing is the power of the dark lord more clearly displayed, than in the devision between those who still oppise him - J.R.R. Tolkien (the Lord of the Rings)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Yoshi » 17 sep 2018 09:15

Marnix schreef:Hoe bedoel je dat? In gereformeerde kerken, baptisten, evangelische kerken etc hebben ze bij mijn weten dezelfde Bijbelboeken? Als er al apocriefe boeken in een Bijbel staan wordt daar volgens mij nooit uit gelezen.

Als in; bij het grootste deel van het christendom bestaat de bijbel uit meer dan 66 boeken. In hoeverre kan je dan nog zeggen (zoals in de openingspost) dat we 1 bijbel hebben. De meeste christenen hebben ook deuterocanonieke boeken waarbij er tussen denominaties onderling ook nog verschil zit welke wel en welke niet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_van_de_Bijbel

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2018 09:46

Yoshi schreef:Als in; bij het grootste deel van het christendom bestaat de bijbel uit meer dan 66 boeken. In hoeverre kan je dan nog zeggen (zoals in de openingspost) dat we 1 bijbel hebben. De meeste christenen hebben ook deuterocanonieke boeken waarbij er tussen denominaties onderling ook nog verschil zit welke wel en welke niet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_van_de_Bijbel


Ik ben in mijn leven in heel wat verschillende kerken geweest, gereformeerd, evangelisch, baptist etc. Ik heb nog nooit iemand uit die andere Bijbelboeken horen lezen / citeren. Het verklaart in ieder geval niet de verdeeldheid in Nederland. Wel snap ik dat dit een verschil is met bijvoorbeeld oosters-orthodoxe kerken. Hoewel ik me dan weer afvraag of dit inhoudelijk voor grote verschillen zorgt want die boeken leren doorgaans volgens mij niet iets anders dan de rest van de Bijbel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor GDK » 17 sep 2018 09:48

Marnix schreef: Doen we dat niet, dan is het een duivelse dwaling, hij ziet niets liever dan verdeeldheid in Christus’ kerk. En hoe vaak stralen we geen verdeeldheid uit...


De verdeeldheid wordt niet alleen uitgestraald, we zijn verdeeld. Er is 1 Geest, 1 sacrament en 1 kerk (lichaam) volgens Paulus in Efeze. Maar wij hebben er met elkaar een puinhoop van gemaakt, voor wat betreft het lichaam zeker ook de gereformeerde en evangelische christenen. Dat moeten we gewoon eerlijk toegeven. En verdeeldheid is zonde en zonde is nooit mooi. En verdeeldheid is wat anders dan diversiteit.
Vooruit met de geit!

Yoshi

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Yoshi » 17 sep 2018 09:56

Marnix schreef:Ik ben in mijn leven in heel wat verschillende kerken geweest, gereformeerd, evangelisch, baptist etc. Ik heb nog nooit iemand uit die andere Bijbelboeken horen lezen / citeren. Het verklaart in ieder geval niet de verdeeldheid in Nederland. Wel snap ik dat dit een verschil is met bijvoorbeeld oosters-orthodoxe kerken.

Dan ben je waarschijnlijk zelden in een katholieke, oosters-orthodoxe, koptische enz kerk geweest. Voor protestants Nederland zal het de verdeeldheid niet verklaren idd.
Hoewel ik me dan weer afvraag of dit inhoudelijk voor grote verschillen zorgt want die boeken leren doorgaans volgens mij niet iets anders dan de rest van de Bijbel.

Daar zijn mensen uit de reformatie het zeer zeker niet mee eens. Anders hadden ze de deuterocanonieke boeken er niet uit gehaald. Het strookte niet met hun theologie.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Geytenbeekje » 17 sep 2018 10:35

Marnix schreef:Ik ben in mijn leven in heel wat verschillende kerken geweest, gereformeerd, evangelisch, baptist etc. Ik heb nog nooit iemand uit die andere Bijbelboeken horen lezen / citeren. Het verklaart in ieder geval niet de verdeeldheid in Nederland. Wel snap ik dat dit een verschil is met bijvoorbeeld oosters-orthodoxe kerken. Hoewel ik me dan weer afvraag of dit inhoudelijk voor grote verschillen zorgt want die boeken leren doorgaans volgens mij niet iets anders dan de rest van de Bijbel.


Protestanten hebben de boeken eruit gehaald omdat het naar alle waarschijnlijkheid niet geïnspireerd waren door de Heilige Geest.
Je kan er wel lering uit halen en het heeft ook mooie inhoud.
Ik houd het liefst bij de SV, waarom al die veranderingen ?

Yoshi

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Yoshi » 17 sep 2018 10:45

Geytenbeekje schreef:Protestanten hebben de boeken eruit gehaald omdat het naar alle waarschijnlijkheid niet geïnspireerd waren door de Heilige Geest.
Je kan er wel lering uit halen en het heeft ook mooie inhoud.
Ik houd het liefst bij de SV, waarom al die veranderingen ?

De officiële reden is dat er voor de boeken enkel Griekse vertalingen waren. Dat is vrij recentelijk onjuist gebleken. De waarschijnlijke reden is dat bijvoorbeeld 2 makkabeeën duidelijk de mogelijkheid van een vagevuur laat zien. Dat paste niet in de theologie van de reformatie. Vandaar ook dat de eerste bijbeluitgaven van de reformatie in eerste instantie wel de deuterocanonieke boeken hadden maar met een zwaar manipulerend/sturend voorwoord/kanttekeningen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijbel en gemeentes

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2018 10:55

Geytenbeekje schreef:Protestanten hebben de boeken eruit gehaald omdat het naar alle waarschijnlijkheid niet geïnspireerd waren door de Heilige Geest.
Je kan er wel lering uit halen en het heeft ook mooie inhoud.
Ik houd het liefst bij de SV, waarom al die veranderingen ?


Omdat taal ook verandert en je anders een soort jargon krijgt dat alleen voor doorgewinterde kerkgangers te verstaan is... maar niet door kinderen, jongeren, gasten uit andere kerken en gasten van "buitenaf". Dat de Bijbel in de taal van nu te lezen / horen is is een van de kernwaarden van de reformatie / het protestantisme.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten