Yoga en de Bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor krid » 10 sep 2018 10:01

naamloos schreef:De Bijbel leert ook dat kennis verwaand maakt: De kennis maakt opgeblazen, maar de ​liefde​ bouwt op.
tIs naar net wat van toepassing is op een bepaalde situatie.
En een gelovige gaat echt niet verloren van een beetje yogagymnastiek, dat mist alle Bijbekse grond.


Ik spreek niet over redding. Ik spreek over het aardse leven, en daarnaast de belemmering tot redding van niet-gelovigen. Een gelovige gaat zeker niet verloren wanneer deze een prostituee bezoekt. Yoga is geestelijk overspel, dus hetzelfde als een prostituee bezoeken. Een gelovige gaat ook niet verloren wanneer deze harddrugs aan zijn of haar kinderen geeft, of wanneer deze zijn of haar kinderen misbruikt. Het gaat inderdaad niet om de daden. De Bijbel is natuurlijk wel duidelijk genoeg! Doe je voordeel ermee!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor coby6 » 10 sep 2018 11:42

krid schreef:Ik spreek niet over redding. Ik spreek over het aardse leven, en daarnaast de belemmering tot redding van niet-gelovigen. Een gelovige gaat zeker niet verloren wanneer deze een prostituee bezoekt. Yoga is geestelijk overspel, dus hetzelfde als een prostituee bezoeken. Een gelovige gaat ook niet verloren wanneer deze harddrugs aan zijn of haar kinderen geeft, of wanneer deze zijn of haar kinderen misbruikt. Het gaat inderdaad niet om de daden. De Bijbel is natuurlijk wel duidelijk genoeg! Doe je voordeel ermee!

Dat geloof je toch niet echt, dat als iemand daar niet mee kapt, hij wel naar de hemel gaat?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor coby6 » 10 sep 2018 11:56

Ah kijk hij zegt hetzelfde:

There may be some physical benefits to bowing to Mecca five times a day. I’m sure you could get a nice lower back workout. But, of all the ways to exercise your back, why would you choose to prostrate yourself to Allah? Indeed, I wonder how the Christian yoga apologists would respond to a workout routine based around Muslim prayer?”
Read more at https://www.themonastery.org/blog/2018/ ... 9HiSk3t.99

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor krid » 10 sep 2018 12:24

coby6 schreef:Dat geloof je toch niet echt, dat als iemand daar niet mee kapt, hij wel naar de hemel gaat?


Voor de duidelijkheid: yoga is het werkgebied van satan. Geen enkele christen zou yoga moeten doen. Echter, ik geloof wel dat rechtvaardigheid een geschenk is. Als iemand (per ongeluk?) aan yoga doet, gaat die persoon dus niet per definitie verloren. Gelukkig niet. Als dat wel zo zou zijn, dan koppelen we onze redding toch weer aan daden.

Ik keur yoga in alle gevallen af, of beter geformuleerd: God gruwelt van yoga. Yoga is geestelijk overspel, inlaten met demonen en demonische machten. Iemand die aan yoga doet is of geen christen of verkeerd geinformeerd.

Een christen moet inderdaad (willen!!) kappen met yoga (en andere occulte zaken, zoals zen, reiki, zijnsorientatie, mindfulness, transcendente meditatie, enz. enz.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Yoshi » 10 sep 2018 12:32

Mantra's ontbreken in je lijstje met stoute dingen. O wacht, daar maak jezelf veelvuldig gebruik van....

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor naamloos » 10 sep 2018 12:39

krid schreef:Ik spreek niet over redding. Ik spreek over het aardse leven, en daarnaast de belemmering tot redding van niet-gelovigen. Een gelovige gaat zeker niet verloren wanneer deze een prostituee bezoekt. Yoga is geestelijk overspel, dus hetzelfde als een prostituee bezoeken. Een gelovige gaat ook niet verloren wanneer deze harddrugs aan zijn of haar kinderen geeft, of wanneer deze zijn of haar kinderen misbruikt. Het gaat inderdaad niet om de daden. De Bijbel is natuurlijk wel duidelijk genoeg! Doe je voordeel ermee!
Je spreekt over gebrek aan kennis die de ondergang kan betekenen: Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis.
Nu spreek je specifiek over het aardse leven, Dus bedoel je dan te zeggen dat 'yogaplegers' te gronde gaan vanwege gebrek aan kennis van de yoga-achtergrond? Hoe zie je dat concreet voor je dan? Leven ze korter ofzo?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor coby6 » 10 sep 2018 12:42

krid schreef:Voor de duidelijkheid: yoga is het werkgebied van satan. Geen enkele christen zou yoga moeten doen. Echter, ik geloof wel dat rechtvaardigheid een geschenk is. Als iemand (per ongeluk?) aan yoga doet, gaat die persoon dus niet per definitie verloren. Gelukkig niet. Als dat wel zo zou zijn, dan koppelen we onze redding toch weer aan daden.

Ik keur yoga in alle gevallen af, of beter geformuleerd: God gruwelt van yoga. Yoga is geestelijk overspel, inlaten met demonen en demonische machten. Iemand die aan yoga doet is of geen christen of verkeerd geinformeerd.

Een christen moet inderdaad (willen!!) kappen met yoga (en andere occulte zaken, zoals zen, reiki, zijnsorientatie, mindfulness, transcendente meditatie, enz. enz.

Ja daar ben ik het mee eens. Ik bedoelde waar je het mee vergeleek, hoerenbezoek en kinderen misbruiken. Als iemand zich daar niet van bekeert, gaat ie niet naar de hemel. Ze slaan te ver door in dat alleen door genade, niet door werken. Paulus waarschuwt dat je je niet moet laten misleiden en dan komt ie met een hele rij, o.a. een hoereerder zal het Koninkrijk niet beerven.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor coby6 » 10 sep 2018 14:30

naamloos schreef:Je spreekt over gebrek aan kennis die de ondergang kan betekenen: Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis.
Nu spreek je specifiek over het aardse leven, Dus bedoel je dan te zeggen dat 'yogaplegers' te gronde gaan vanwege gebrek aan kennis van de yoga-achtergrond? Hoe zie je dat concreet voor je dan? Leven ze korter ofzo?

Stel de hele kerk doet aan yoga. Dan komt er nooit opwekking en anderen kunnen verloren gaan door onze och het valt wel mee zonden. De Heerlijkheid van God zoals in Handelingen gaat nooit komen als we een sigaretje paffen, ach ja, komt van een indianenreligie maar ik word er lekker rustig van. Dat is net zoiets als yoga, ach ja, komt uit het hindoeisme, maar het is goed tegen stress.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2018 10:09

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Over traditionele yoga wel, maar dat is verwesterd naar iets wat helemaal niets met religie te maken heeft maak. Meer het zoeken van rust, stilte en ontspanning, even alle externe en interne prikkels loslaten. Die zaken zijn volgens mij helemaal niet zo verkeerd in een tijd waarin mensen geneigd zijn om constant druk te zijn, dingen te doen, naar schermen te kijken en stilte vaak ver te zoeken is en soms zelfs eng wordt. Als je dat vanuit een onjuiste religie gaat doen moet je dat niet doen, maar westerse yoga heeft doorgaans weinig of niets met klassieke yoga te maken. maar je kan ook op een goede manier de stilte zoeken, externe prikkels even uitschakelen en je richten op wat er in jezelf leeft. En je kan je meditatie ook gebruiken om de stilte te zoeken en in de stilte God. Er zit daar wel een belangrijke les in, zeker voor ons westerlingen... en ik denk dat we die les er ook best uit mogen halen. De verkeerde zaken daarin, daar moet je je inderdaad niet mee inlaten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor mona » 11 sep 2018 11:16

Marnix schreef:Over traditionele yoga wel, maar dat is verwesterd naar iets wat helemaal niets met religie te maken heeft maak.
Marnix schreef:westerse yoga heeft doorgaans weinig of niets met klassieke yoga te maken


De basis van Yoga blijft altijd het zelfde, anders was het geen yoga. Modern of traditioneel.
https://www.happywithyoga.com/yoga/soor ... te-noemen/
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Yoshi

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Yoshi » 11 sep 2018 11:25

En die basis is moeilijke rek en strek oefeningen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2018 11:59

mona schreef:De basis van Yoga blijft altijd het zelfde, anders was het geen yoga. Modern of traditioneel.
https://www.happywithyoga.com/yoga/soor ... te-noemen/


Ik zeg ook niet dat we moeten gaan yoga'en maar we kunnen er wel de goede dingen uit halen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor henkie » 12 sep 2018 10:59

krid schreef:Even goed lezen, henkie. Ik had het over toverij.
Dat zeg ik: tovenarij.

Wat is yoga? Ik pak een definitie. Je mag een andere pakken, als je dat wilt.

Voor veel mensen staat het voor gewone ademhalings, ontspannings- en rekoefeningen, niet voor een occulte filosofie. Net zoals de woensdag voor veel mensen voor de dag middenin de week staat en niet voor de germaanse god Wodan.

Met jouw denkwijze zou je ook niet van het offervlees mogen eten waar Paulus het in 1 Korinthe 8 over heeft. Die broeders worden overigens zwak in het geloof genoemd. Maar als je in de spiegel kijkt zie je het tegenovergestelde, begreep ik.

Voordeel van het zien van niet bestaande zaken is wel dat genezing en bevrijding 100% effectief zijn. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2018 19:44

Tja het is een regelmatig terugkerende denkwijze. Dan is al snel van alles fout. Zo wordt met dezelfde denkwijze bepaalde muziekstijlen al snel afgekeurd op basis van herkomst. En kerst natuurlijk want dat bevat elementen uit de germaanse godenverering. En zo nog tal van andere zaken. Angst op basis van herkomst die al lang vergeten is, zeker hier. Ik heb zelf niets met yoga maar hoor af en toe wel eens verhalen en idd, dat zijn rek- en strekoefeningen, ademhalingsoefeningen, oefeningen om je hoofd rustig te krijgen en ff leeg te maken. Het heeft niets met andere goden te maken en die kunnen dan ook niet die leegte gebruiken om opeens binnen te komen. Net als dat germaanse goden niet zomaar je hoofd in kunnen komen als je kerst viert en daarbij wat lampjes in je kamer hebt staan. Of je de dagen van de week bij de germaanse namen noemt. Of je muziek met een beat luistert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Hidden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2017 16:17

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Hidden » 12 sep 2018 20:58

Volgens sommigen is de volgende site waarschijnlijk te ongenuanceerd natuurlijk; want dat proef ik wel uit eerdere reacties

http://www.rejoicenow.nl/rejoicenow.nlyoga/

Maar kan uit dezelfde bron iets goeds en iets slechts voortkomen? Met de nadruk op de bron van 5000 jaar geleden.

Voor mij als christen is het ongelooflijk en onbegrijpelijk dat een christen zich met yoga inlaat.
Voor mij is het al lastig genoeg om stil te zijn voor God. (Psalm 62:2)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten