Yoga en de Bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor rotterdam » 09 sep 2018 11:34

krid schreef:Ben jij wedergeboren, henkie? Zo maar even een vraag tussendoor.


Wat een onbeschofte dodelijke manier van discussiëren ](*,)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor rotterdam » 09 sep 2018 11:36

Veendam schreef:Kan je deze opmerking va jou wat toelichten ?
Ik begrijp namelijk denk ik niet wat je bedoeling is van deze woorden in deze context


Satire lijkt mij.

Yoshi

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Yoshi » 09 sep 2018 12:12

rotterdam schreef:Wat een onbeschofte dodelijke manier van discussiëren ](*,)

Lees voor de grap eens dit topic; viewtopic.php?f=31&t=30969

Yoshi

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Yoshi » 09 sep 2018 12:14

Veendam schreef:Kan je deze opmerking va jou wat toelichten ?
Ik begrijp namelijk denk ik niet wat je bedoeling is van deze woorden in deze context

De TS geeft met zijn dubieuze denkbeelden aan een kleingelovige te zijn in mijn ogen. Zo'n een die achter elke boom en struik een demon ziet en daarom veilig op zijn zolderkamer blijft om het internet te vervuilen met nonsens en zo christenen in een bekrompen daglicht te stellen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Veendam » 09 sep 2018 14:13

Yoshi schreef:De TS geeft met zijn dubieuze denkbeelden aan een kleingelovige te zijn in mijn ogen. Zo'n een die achter elke boom en struik een demon ziet en daarom veilig op zijn zolderkamer blijft om het internet te vervuilen met nonsens en zo christenen in een bekrompen daglicht te stellen.


Dus in jouw ogen zie je hem als kleingelovige.
Ik heb nergens gezien of gelezen of vernomen dat hij achter elke boom een demon ziet.
Dat is dus een conclusie die jij trekt die in ieder geval niet op feiten gebaseerd is.
Ook concludeer je dat hij op een zolderkamer blijft zitten, wat al helemaal niet waar is.
En als ik alles zo lees wat ik nu net geschreven heb dan denk ik: En wie is er dan bekrompen ?
Eigenlijk zeg je gewoon dat jij het niet met hem eens bent en doet niet aan een degelijke onderbouwing, maar aan allemaal aannames en suggestieve zaken over hoe de topic starter dan wel in elkaar zal zitten, omdat jij dat vind ook nog.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor coby6 » 09 sep 2018 15:58

henkie schreef:Ja, zie hierboven. En, niets.
Ga je nog uitleggen waarom het tovenarij is?

Het komt uit het hindoeisme, maar ze doen dan alleen de oefeningen die hindoes doen om in contact met weetikwat te komen, maar omdat je die religie dan niet aanhangt kun je dat deel wel doen, zeggen ze dan.
Tsja nou ja, ik hou me er verre van.
Dan kun je ook rituelen van de Islam gaan doen om te ontspannen maar zonder de Islam aan te hangen.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor krid » 09 sep 2018 18:28

Bij yoga leert men de gedachten leeg te maken. Zo maakt de mens ruimte voor demonen. De Bijbel leert ons niet onze gedachten leeg te maken. De Bijbel leert ons dat we ons denken moeten vernieuwen. We zijn een nieuwe, in ware rechtvaardigheid, geschapen mens. Geen enkel mens is uit zichzelf rechtvaardig. De wedergeboren mens is waarlijk rechtvaardig:

... en dat u vernieuwd wordt in de geest van uw denken, en u bekleedt met de nieuwe mens, die overeenkomstig het beeld van God geschapen is, in ware rechtvaardigheid en heiligheid.

Vernieuwing van het denken is iets heel anders dan gedachten leeg maken. Hier is yoga in strijd met de Bijbel.

Yoga kan niet gescheiden worden in een lichamelijke (fysieke) dimensie en een geestelijke dimensie. Wil iemand oefeningen doen, ga dan hardlopen, zwemmen of een fatsoenlijke sport beoefenen. Yoga is geen sport, yoga is een duivels ritueel. Waarom? Omdat de lichamelijke "oefeningen" het doel hebben verbinding te maken met het "goddelijke". Het "goddelijke" in yoga bestaat niet uit de Bijbelse Drie-ene God, het "goddelijke" bestaat uit de duistere, dus de demonische, dus de duivelse wereld. De handelingen daarbij horend zijn dus duivelse rituelen. Je zou overigens ook niet moeten willen dat een ander in jouw omgeving dergelijke rituelen uitvoert. God walgt hiervan!

Duld niet dat iemand zijn dochter of zoon door het vuur laat gaan. Laat ook geen waarzeggers, wichelaars, voorspellers, tovenaars en bezweerders toe, noch personen die de geesten van doden kunnen oproepen en raadplegen. De Heer, je God, heeft een diepe afschuw van allen die zich met zulke praktijken bezighouden.

Hetzelfde geldt trouwens niet voor yoga alleen, maar ook voor reiki, wicca, mindfulness, zijnsorientatie, halloween, enz. enz. Het lijkt allemaal fraai en onschuldig. In werkelijkheid wordt satan aanbeden, met alle gevolgen van dien. Paulus waarschuwt:

En geen wonder, want de satan zelf doet zich voor als een engel van het licht. Het is dus niets bijzonders als ook zijn dienaars zich voordoen als dienaars van gerechtigheid. Hun einde zal zijn overeenkomstig hun werken.

Alle vormen van yoga zijn gebaseerd op occultisme, ook het zgn. "onschuldig-lijkende" hatha yoga, dat vaak alszijnde uitsluitend lichamelijk betiteld wordt. Het is een teken en gevolg van geestelijke armoede en verwarring. Het is een duidelijk gebrek aan een relatie met de Levende Bijbelse God! Christenen horen Christus te volgen, en geen andere goden, ook niet als deze "onschuldig" lijken. Daarom sluit het Christendom yoga uit. Ook ademhalingsoefeningen gebaseerd op yoga zijn niet alleen gevaarlijk, ze zijn ook onnodig. Er zijn meer dan genoeg normale alternatieven. Overigens heeft Jezus ons van alle kwalen bevrijd, nog een reden om geen yoga nodig te hebben!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Pcrtje » 09 sep 2018 18:58

krid schreef:Bij yoga leert men de gedachten leeg te maken. Zo maakt de mens ruimte voor demonen. De Bijbel leert ons niet onze gedachten leeg te maken. De Bijbel leert ons dat we ons denken moeten vernieuwen. We zijn een nieuwe, in ware rechtvaardigheid, geschapen mens. Geen enkel mens is uit zichzelf rechtvaardig. De wedergeboren mens is waarlijk rechtvaardig:

Alle vormen van yoga zijn gebaseerd op occultisme, ook het zgn. "onschuldig-lijkende" hatha yoga, dat vaak alszijnde uitsluitend lichamelijk betiteld wordt. Het is een teken en gevolg van geestelijke armoede en verwarring. Het is een duidelijk gebrek aan een relatie met de Levende Bijbelse God! Christenen horen Christus te volgen, en geen andere goden, ook niet als deze "onschuldig" lijken. Daarom sluit het Christendom yoga uit.
Krid, je bent nog niet ingegaan op hetgeen ik schreef:

Weetje, Krid, wat ook een zeer vulgaire, profane en blasfemische oorsprong heeft? De dagen van de week. Spreek ze eens uit: woensdag (Wodans dag), donderdag (Donars dag), vrijdag (Freija's dag) en zaterdag (Saturnus' dag). Heb je het zelf nog niet door? Elke dag neem je de namen anderer goden in de mond! Elke dag spreek je uit dat de dagen hun toebehoren! Zondaar! Wat staat er in de Bijbel? Vereert naast mij geen andere goden!
"Een libelle zweeft over het water..."

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor naamloos » 09 sep 2018 19:21

Pcrtje schreef:Krid, je bent nog niet ingegaan op hetgeen ik schreef:
Er zijn nog een aantal wachtenden voor u (andere topics meegerekend)
Voorlopig zie ik alleen maar zn eigen mantra's op verschillende onderwerpen toegepast.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yoshi

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Yoshi » 09 sep 2018 19:47

Veendam schreef:Dus in jouw ogen zie je hem als kleingelovige.

Dat is idd wat ik schrijf.
Ik heb nergens gezien of gelezen of vernomen dat hij achter elke boom een demon ziet.
Dat is dus een conclusie die jij trekt die in ieder geval niet op feiten gebaseerd is.
Ook concludeer je dat hij op een zolderkamer blijft zitten, wat al helemaal niet waar is.

Ooit gehoord van beeldspraak?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldspraak
En als ik alles zo lees wat ik nu net geschreven heb dan denk ik: En wie is er dan bekrompen ?

Het staat je geheel vrij om wat dan ook te denken.
Eigenlijk zeg je gewoon dat jij het niet met hem eens bent

Gelukkig, dat heb je dus wel begrepen.
en doet niet aan een degelijke onderbouwing, maar aan allemaal aannames en suggestieve zaken over hoe de topic starter dan wel in elkaar zal zitten, omdat jij dat vind ook nog.

Het heeft weinig zin om met waanzin in gesprek te gaan (blijkt eigenlijk uit alle lopende topics waar deze figuur actief is en waar een verscheidenheid aan users tracht tot gesprek met hem te komen). Ik ga ook niet onderbouwen waarom de plaatselijke Napoleon uit het gekkenhuis niet echt Napoleon is.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Veendam » 10 sep 2018 09:20

Yoshi schreef:Dat is idd wat ik schrijf.

Ooit gehoord van beeldspraak?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldspraak

Het staat je geheel vrij om wat dan ook te denken.

Gelukkig, dat heb je dus wel begrepen.

Het heeft weinig zin om met waanzin in gesprek te gaan (blijkt eigenlijk uit alle lopende topics waar deze figuur actief is en waar een verscheidenheid aan users tracht tot gesprek met hem te komen). Ik ga ook niet onderbouwen waarom de plaatselijke Napoleon uit het gekkenhuis niet echt Napoleon is.


Jij noemt die gebruiker op dit forum dus eigenlijk: Waanzin, deze figuur en de plaatselijke Napoleon uit het gekkenhuis.
Zou het kunnen dat je niet iedereen behandeld als gelijke, maar dat je gelijk tegen een persoon bent als die het niet eens is met wat jouw mening is ?

Yoshi

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Yoshi » 10 sep 2018 09:27

Veendam schreef:Jij noemt die gebruiker op dit forum dus eigenlijk: Waanzin, deze figuur en de plaatselijke Napoleon uit het gekkenhuis.

Yep.
Zou het kunnen dat je niet iedereen behandeld als gelijke, maar dat je gelijk tegen een persoon bent als die het niet eens is met wat jouw mening is ?

Ik verschil met bijna iedereen hier van mening. Voor veruit de meeste meningen en zienswijzen kan ik respect opbrengen ondanks alle verschillen, en ik kom hier zo nu en dan zelfs tot verassende nieuwe inzichten. Voor extremisme en extremisten heb ik echter geen respect. Maar dat was je al wel duidelijk neem ik aan.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor krid » 10 sep 2018 09:33

Veendam schreef:Jij noemt die gebruiker op dit forum dus eigenlijk: Waanzin, deze figuur en de plaatselijke Napoleon uit het gekkenhuis.
Zou het kunnen dat je niet iedereen behandeld als gelijke, maar dat je gelijk tegen een persoon bent als die het niet eens is met wat jouw mening is ?


Je moet je niet zo druk maken. Het evangelie van Genade, de Genade van Christus, zet alles letterlijk en figuurlijk op z'n kop. Ik verkondig Bijbelse waarheid, niks meer, niks minder. Het draait niet om mij, het draait om Jezus.

Wat in de ogen van de wereld dwaas is, heeft God uitgekozen om de wijzen te beschamen; wat in de ogen van de wereld zwak is, heeft God uitgekozen om de sterken te beschamen; wat in de ogen van de wereld onbeduidend is en wordt veracht, wat niets is, heeft God uitgekozen om wat wél iets is teniet te doen.

Derek Prince verwoordde het mooi: Wees bereid dwaas te lijken!

Ooit predikte Derek Prince in Oost-Afrika, waar hij een conferentie van zeven dagen hield. Aan het eind van iedere dienst zei hij: "Als iemand wil dat ik met hem of haar bid voor genezing, sta op en ik zal met u bidden." Er was een blinde vrouw, die door een jongen naar de dienst was meegenomen; zes dagen lang stond ze elke dag op na zijn uitnodiging. Prince bad, maar er gebeurde niets. Hij begon zich beschaamd te voelen voor haar. Op de zevende dag was ze er ook. Derek Prince zei opnieuw: "Als je wilt dat ik bid voor je genezing, sta op!" En weer stond ze op. Derek Prince sloot zijn ogen en bad, maar hij kon het niet helpen dat hij zich afvroeg: "Wat gaat er met deze arme vrouw gebeuren?" Toen hij zijn ogen opendeed, liep de vrouw zonder de jongen over het podium, om te laten zien dat haar ogen waren genezen!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor krid » 10 sep 2018 09:38

Terug naar yoga. Er zijn helaas extremisten die verkondigen dat yoga onschuldig is, dat een gelovige aan yoga kan deelnemen. In feite brengen ze mensen in het domein van satan, vaak zelfs zonder het te weten. De Bijbel leert ons dat kennis belangrijk is. Het gebrek daaraan kan de ondergang betekenen. De Bijbel spreekt natuurlijk over Bijbelse Waarheden, niet over de wereld en het extreme gedachtengoed dat daarbij hoort.

Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis.

Stichting Promise over yoga. Dat er bevrijding mogelijk is door Jezus Christus, lees je eveneens op de website van de stichting.
https://stichting-promise.nl/lichaamswerk-occultisme-en-genezing/yoga.htm

Curry Blake over yoga. Hij noemt het uiterst gevaarlijk. Ik deel zijn mening:
https://www.youtube.com/watch?v=b1YHr5OIW-o

Ik citeer Derek Prince:

Er is geen andere weg tot de Vader dan door de gekruisigde Jezus Christus. Alleen door Hem kunnen wij bij God komen en alleen door één Geest kan een mens tot Gods troon naderen. De Heilige Geest werkt alleen via Jezus Christus. Als je via een andere ingang dan Jezus bij God probeert te komen, of door een andere Geest, dan krijg je geen toegang, maar betreed je het domein van satan. In plaats van het domein van het licht binnen te treden, bevind je jezelf dan in het domein van de duisternis.
Onthoud dat satan zichzelf voordoet als een engel van licht, en dat zijn dienaars zich voordoen als dienaren van de gerechtigheid (zie 2 Korinthe 11:14,15). Ze gebruiken vaak mooie, zoete en liefdevolle woorden en lange kleurrijke zinnen, vaak zelfs bijbelteksten, om je in hun domein te lokken. Ze doen dit in vermomming, zodat ze lijken op engelen van licht. Maar als je niet via de gekruisigde Christus komt, en niet door de Heilige Geest van God, dan kom je mogelijk terecht in het occulte bovennatuurlijke gebied. Uit ervaring kan ik je zeggen dat het daar niet prettig is. Voordat ik Jezus leerde kennen, praktiseerde ik yoga. Op bepaalde momenten kwam ik zo in geestelijke sferen terecht, maar zelfs toen al beangstigde me dat enorm. Ik besloot toen dat dit eens was, maar nooit weer.
Enkele jaren later werd ik geconfronteerd met het evangelie en de kracht van de Heilige Geest. De grote barrière bleek toen die yoga te zijn waaraan ik had deelgenomen. Ik kon niet door die mentale blokkade heen breken. God moest een wonder van bevrijding doen. Ik wist niets van demonen, maar ik wilde zo graag bij Jezus komen. Ik kon Hem echter niet bereiken, totdat die yogademon zijn macht over mijn denken verloor. Je kunt erover theoretiseren, maar ik weet hoe het is. Betrokkenheid bij yoga is een van wel duizend verschillende manieren om misleid te worden door het domein van satan en erdoor gebonden te raken. Maar de Zoon zet je vrij, om door Hem en door de Geest de bovennatuurlijke realiteit, waar God is, binnen te komen.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor naamloos » 10 sep 2018 09:55

krid schreef:De Bijbel leert ons dat kennis belangrijk is. Het gebrek daaraan kan de ondergang betekenen. De Bijbel spreekt natuurlijk over Bijbelse Waarheden, niet over de wereld en het extreme gedachtengoed dat daarbij hoort.

Mijn volk gaat te gronde door het gebrek aan kennis.
De Bijbel leert ook dat kennis verwaand maakt: De kennis maakt opgeblazen, maar de ​liefde​ bouwt op.
tIs naar net wat van toepassing is op een bepaalde situatie.
En een gelovige gaat echt niet verloren van een beetje yogagymnastiek, dat mist alle Bijbekse grond.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten