Yoga en de Bijbel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Yoga en de Bijbel

Berichtdoor krid » 08 sep 2018 10:50

Volgens sommigen is het geen enkel probleem om aan yoga te doen. De Bijbel is duidelijk over toverij, waar yoga zeker onder valt. Toch worden in sommige kerken activiteiten georganiseerd waar yoga-oefeningen in voorkomen. In enkele kerken wordt zelfs yoga gegeven.

Zijn er hier christenen die aan yoga doen? En, wat zegt de Bijbel erover?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Yoshi » 08 sep 2018 12:51

krid schreef:Volgens sommigen is het geen enkel probleem om aan yoga te doen. De Bijbel is duidelijk over toverij, waar yoga zeker onder valt.

Wat een dijenkletser, yoga als tovenarij. Hoe haal je het in je hoofd?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor rotterdam » 08 sep 2018 13:23

krid schreef:Volgens sommigen is het geen enkel probleem om aan yoga te doen. De Bijbel is duidelijk over toverij, waar yoga zeker onder valt. Toch worden in sommige kerken activiteiten georganiseerd waar yoga-oefeningen in voorkomen. In enkele kerken wordt zelfs yoga gegeven.

Zijn er hier christenen die aan yoga doen? En, wat zegt de Bijbel erover?


In ons land is Yoga een soort veredelde gymnastiek.
Wat is het volgende onderwerp ?
Groentesoep en de Bijbel ?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor coby6 » 08 sep 2018 15:00

krid schreef:Volgens sommigen is het geen enkel probleem om aan yoga te doen. De Bijbel is duidelijk over toverij, waar yoga zeker onder valt. Toch worden in sommige kerken activiteiten georganiseerd waar yoga-oefeningen in voorkomen. In enkele kerken wordt zelfs yoga gegeven.

Zijn er hier christenen die aan yoga doen? En, wat zegt de Bijbel erover?

Ik moest ooit van m'n werk naar een assertiviteitscursus. Dat mens deed aan yoga. Dan moest ik ook ontspanningsoefeningen doen. Ze kwam ook met d'r handen aan me. Toedeledokie. Ik ga niet meer naar die zooi baas. Arme man moest de volle mep betalen aan dat mens omdat het was afgesproken. Toen was er geen cent meer over en regelde ik zelf maar een christelijke assertiviteitscursus. Die kostte 50 piek of zo want christelijk is altijd vrijwel gratis en zij ving 1500 piek denk ik, als het niet meer was.
Overigens hielp het allemaal geen snars, maar ja, ik had weer aan m'n verplichting voldaan.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor coby6 » 08 sep 2018 15:03


Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Pcrtje » 08 sep 2018 15:04

krid schreef:Volgens sommigen is het geen enkel probleem om aan yoga te doen. De Bijbel is duidelijk over toverij, waar yoga zeker onder valt.
Hoezo valt yoga daaronder? Als ik mijn vriendin haar ochtendgymnastiek zie doen, zie ik geen tovenarij hoor. Geen toverspreuken, geen toverstafje en geen gekke manifestaties en magie.

krid schreef: Toch worden in sommige kerken activiteiten georganiseerd waar yoga-oefeningen in voorkomen. In enkele kerken wordt zelfs yoga gegeven.
Voor veel mensen is het een ontspannende oefening. Ik doe zelf liever iets anders ter ontspanning, maar als zij dat zo lekker willen doen is er niets op tegen toch?

krid schreef:En, wat zegt de Bijbel erover?
Niets natuurlijk. Yoga was in dat gebied onbekend.
"Een libelle zweeft over het water..."

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor krid » 08 sep 2018 18:57

Pcrtje schreef:Hoezo valt yoga daaronder? Als ik mijn vriendin haar ochtendgymnastiek zie doen, zie ik geen tovenarij hoor. Geen toverspreuken, geen toverstafje en geen gekke manifestaties en magie.


Dan heb je een ander idee van "toverij". Het is (helaas) waar dat in kerken, in allerlei organisaties, yoga heel gewoon wordt geacht. Er zijn zelfs kerken die een cursus yoga aanbieden. Jij ziet dat als een goede, of in ieder geval geen verkeerde zaak?

Een linktip: https://bijbelenonderwijs.nl/occult-en-licht/yoga-2/

Kinderyoga, christelijke yoga, heilige yoga. Een kleine opsomming die weergeeft hoe de heidense, hindoeïstische yoga zijn plaats verovert. Is “en neemt geen deel aan de onvruchtbare werken der duisternis” (Ef 5: 11) onbekend geworden? Hoe fundamenteel laat prof. Reinhard Franzke de achtergronden van de yoga zien.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor MoesTuin » 08 sep 2018 19:02

krid schreef:Dan heb je een ander idee van "toverij". Het is (helaas) waar dat in kerken, in allerlei organisaties, yoga heel gewoon wordt geacht. Er zijn zelfs kerken die een cursus yoga aanbieden. Jij ziet dat als een goede, of in ieder geval geen verkeerde zaak?

Een linktip: https://bijbelenonderwijs.nl/occult-en-licht/yoga-2/


Heb hier nog nooit van gehoord yoga in de kerk.
Heb je een voorbeeld hiervan van kerk en yoga?
Niet dat ik dat wil gaan doen....ben daar veel te nuchter voor.....
En mijn rust vind ik de Heer
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor henkie » 08 sep 2018 19:28

krid schreef:Zijn er hier christenen die aan yoga doen? En, wat zegt de Bijbel erover?

Ja, zie hierboven. En, niets.
Ga je nog uitleggen waarom het tovenarij is?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Veendam » 08 sep 2018 19:33

MoesTuin schreef:Heb hier nog nooit van gehoord yoga in de kerk.
Heb je een voorbeeld hiervan van kerk en yoga?
Niet dat ik dat wil gaan doen....ben daar veel te nuchter voor.....
En mijn rust vind ik de Heer


Vooral in Amerika worden er Yoga lessen gehouden in de ochtenduren, dan verhuren ze daar de kerkzaal voor of ze organiseren het zelf voor de kerkleden.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Veendam » 08 sep 2018 19:37

henkie schreef:Ja, zie hierboven. En, niets.
Ga je nog uitleggen waarom het tovenarij is?



krid schreef:
Dan heb je een ander idee van "toverij". Het is (helaas) waar dat in kerken, in allerlei organisaties, yoga heel gewoon wordt geacht. Er zijn zelfs kerken die een cursus yoga aanbieden. Jij ziet dat als een goede, of in ieder geval geen verkeerde zaak?

Een linktip: https://bijbelenonderwijs.nl/occult-en-licht/yoga-2/

Duidelijke uitleg op deze site.
Ik zou zeggen lees het eens rustig door Henkie

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor krid » 08 sep 2018 21:04

henkie schreef:Ja, zie hierboven. En, niets.
Ga je nog uitleggen waarom het tovenarij is?


Even goed lezen, henkie. Ik had het over toverij. Ben jij wedergeboren, henkie? Zo maar even een vraag tussendoor. Nu naar de Bijbel:

hem, wiens komst overeenkomstig de werking van de satan is, met allerlei kracht, tekenen en wonderen van de leugen, en met allerlei misleiding van de ongerechtigheid in hen die verloren gaan, omdat zij de liefde voor de waarheid niet aangenomen hebben om zalig te worden. En daarom zal God hun een krachtige dwaling zenden, zodat zij de leugen geloven...

Wat is yoga? Ik pak een definitie. Je mag een andere pakken, als je dat wilt.

Yoga is een van de zes orthodoxe of astika filosofische scholen van het hindoeïsme. Yoga leert de geest, het gevoel en het lichaam te beheersen, om daarmee de vereniging met God te bereiken. (wikipedia)


Yoga spreekt dus over geest, gevoel (ziel!) en lichaam en een beheersing. Ze doen het vanuit een andere bron. Als de bron niet uit God is, dan is de bron uit de duivel. Duidelijk? Je weet wat hindoeïsme inhoudt? Hindoes aanbidden o.a. Brahma en Vishnu. Het zijn demonen, geen goden. Demonen zijn personen zonder lichaam. Iedere yoga-houding nodigt een demon uit. Of iemand dit bewust doet of niet, maakt niet uit. Een zwak voorbeeld: stel iemand hangt nazi-vlaggen op, dan zullen aanhangers van deze vreselijke ideologie zich aangetrokken voelen tot deze persoon. Zo werkt het ook in de geestelijke wereld. Door het beoefenen van yoga, nodigt iemand demonen/demonische machten uit, met alle gevolgen van dien.

Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God.

De Bijbel spreekt dus over toverij. In Johannes 1 zegt Jezus (tot Zijn Vader): "Uw woord is de waarheid". Dat wat niet in harmonie is met de Bijbel, is een dwaling. Het begrip toverij in de Bijbel duidt op occulte zaken, die altijd uit zijn op controle vanuit een duivelse bron. Yoga leert een bepaalde beheersing (controle) om daarmee de vereniging met goden (demonen!) te bereiken, of de deelnemer zich hier nu van bewust is of niet. Ofwel, verre van houden!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Yoshi » 08 sep 2018 22:07

Gij kleingelovige....

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Veendam » 09 sep 2018 08:17

Yoshi schreef:Gij kleingelovige....


Kan je deze opmerking va jou wat toelichten ?
Ik begrijp namelijk denk ik niet wat je bedoeling is van deze woorden in deze context

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Yoga en de Bijbel

Berichtdoor Pcrtje » 09 sep 2018 09:54

krid schreef:Dan heb je een ander idee van "toverij". Het is (helaas) waar dat in kerken, in allerlei organisaties, yoga heel gewoon wordt geacht. Er zijn zelfs kerken die een cursus yoga aanbieden. Jij ziet dat als een goede, of in ieder geval geen verkeerde zaak?

Een linktip: https://bijbelenonderwijs.nl/occult-en-licht/yoga-2/
Grappig artikeltje. Onnodige bangmakerij, joh. Ik heb hier nog geen demonen gezien.

Weetje, Krid, wat ook een zeer vulgaire, profane en blasfemische oorsprong heeft? De dagen van de week. Spreek ze eens uit: woensdag (Wodans dag), donderdag (Donars dag), vrijdag (Freija's dag) en zaterdag (Saturnus' dag). Heb je het zelf nog niet door? Elke dag neem je de namen anderer goden in de mond! Elke dag spreek je uit dat de dagen hun toebehoren! Zondaar! Wat staat er in de Bijbel? Vereert naast mij geen andere goden!

Het is (helaas) waar dat in kerken, in allerlei organisaties, deze namen voor de dagen van de week heel gewoon worden geacht. Er zijn zelfs kerken waarin deze namen tijdens de dienst worden uitgesproken. Jij ziet dat als een goede, of in ieder geval geen verkeerde zaak?
"Een libelle zweeft over het water..."


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten