Geestelijke gaven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor ereunao » 29 sep 2018 14:54

Veendam:
Graag wil ik hier op reageren:
Je zegt dat de Gemeente geroepen is om Christus te volgen: GEHEEL MEE EENS.
te volgen in het dragen van het kruis : Niet mee eens in de zin dat wij gekruisigd moeten worden, maar wel dat we niet vrij zijn van het lijden en verdrukking om Zijns Naams Wil.
We zijn inderdaad niet geroepen om de weldoeners uit te hangen, maar Jezus had ook niet als doel om de weldoener uit te hangen, maar Hij deed het wel. Het weldoende waarmee Jezus rondging was niet het doel, maar een middel om te laten zien wie Hij was.
Inderdaad waren de wonderen en tekenen in de OT periode er op gericht om Israël te drijven naar God toe en in de tijd van Jezus om Israël te drijven richting de Messias. Aan de andere kant zijn wonderen en tekenen er nu nog steeds op gericht om ongelovigen te drijven naar Jezus.
De goedheid van God door wonderen te doen in het NU zijn er ook op gericht om de ongelovigen liefdevol tot Zich te trekken, en Zijn daden van liefde maken dat de ongelovige tot berouw komt naar Hem. Feitelijk is het doel van de wonderen en tekenen dus nog steeds het zelfde.
Nu is de Gemeente ook een taak gegeven en dat is om Israël jaloers te maken en jij zult met mij moeten erkennen dat de kerk hierin schromelijk tekort schiet. Ik sluit het dus ook niet uit dat in het NU ook al de Joden als volk jaloers worden als ze die wonderen en tekenen in het NU aanschouwen of er van horen. Nu ben ik van mening dat de term Triomferende Kerk heel vaak verkeerd wordt omschreven. Dit is een theologische term waarbij de Bijbelse onderbouwing voor veel uitleggers volledig ontbreekt. Wij zijn niet geroepen om te lijden........ maar wij lopen er niet voor weg...... wij zoeken het lijden niet...... maar als we door God te gehoorzamen lijden te verduren krijgen dan roemen wij IN CHRISTUS.
Zo was het ook met de discipelen en Paulus, die hadden ook lijden te doorstaan, maar ze zochten het niet omdat lijden niet hun doel was, maar het verkondigen van het Evangelie in zijn volheid.


Ik had het niet over weldoeners, maar over wonderdoeners, dat is heel wat anders. En het middel om anderen te winnen voor het evangelie is niet het doen van wonderen, maar een heilige levenswandel (1 Petr.2:12, 3:16). En wij behoeven het lijden idd.niet te zoeken, maar het is wel verbonden aan het volgen van Christus.( Matt.10:25; Joh.16:2-5) met br.gr: erunao

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Veendam » 29 sep 2018 15:12

ereunao schreef:Veendam:


Ik had het niet over weldoeners, maar over wonderdoeners, dat is heel wat anders. En het middel om anderen te winnen voor het evangelie is niet het doen van wonderen, maar een heilige levenswandel (1 Petr.2:12, 3:16). En wat dat tot jaloersheid verwekken van Israël betreft, Paulus spreekt in dit verband van enigen, een bekering van het volk is in het NU niet te verwachten voor de Gemeente uit de heidenen is ingegaan en dat is bij de wederkomst.( Zach.12:10-13:1) En wij behoeven het lijden idd.niet te zoeken, maar het is wel verbonden aan het volgen van Christus.( Matt.10:25; Joh.16:2-5) met br.gr: erunao


Wat denk jij waaruit " het weldoen " bestond dat Jezus deed ?
Ik denk het uitwerpen van demonen en het genezen van de zieken.
Dan is het weldoen van Jezus dus het zelfde als wonderen doende.

Natuurlijk moet onze levenswandel heilig zijn, maar dat is niet wat de ongelovige trekt in alle gevallen denk ik.
Ik denk dat omdat er juist staat dat de wonderen en tekenen er zijn voor de ongelovigen dat dit toch hen zal trekken tot Jezus.
Het vreemde is dat er staat voor de ongelovigen, en niet voor de ongelovige Joden.
Als dat er gestaan had dan had je inderdaad een punt.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 29 sep 2018 15:19

Veendam schreef:Wat denk jij waaruit " het weldoen " bestond dat Jezus deed ?
Ik denk het uitwerpen van demonen en het genezen van de zieken.
Dan is het weldoen van Jezus dus het zelfde als wonderen doende.

Natuurlijk moet onze levenswandel heilig zijn, maar dat is niet wat de ongelovige trekt in alle gevallen denk ik.
Ik denk dat omdat er juist staat dat de wonderen en tekenen er zijn voor de ongelovigen dat dit toch hen zal trekken tot Jezus.
Het vreemde is dat er staat voor de ongelovigen, en niet voor de ongelovige Joden.
Als dat er gestaan had dan had je inderdaad een punt.


Opvallend is ook dat de verkondiging van het Woord daadwerkelijk bevestigd wordt door wonderen en tekenen, denk eens aan de vele moslims die wonderen meemaken, de vele genezingen!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

ereunao

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor ereunao » 29 sep 2018 19:57

Veendam:
Wat denk jij waaruit " het weldoen " bestond dat Jezus deed ?
Ik denk het uitwerpen van demonen en het genezen van de zieken.
Dan is het weldoen van Jezus dus het zelfde als wonderen doende.


Ik zeg ook niet dat die wonderen geen weldaad waren, maar die behoorden nog steeds tot de proclomatie van het messiaanse koninkrijk. ‘Bekeert u want het koninkrijk de hemelen is nabij gekomen,. Iedere Jood wist welk koninkrijk daarmee bedoeld werd.

Natuurlijk moet onze levenswandel heilig zijn, maar dat is niet wat de ongelovige trekt in alle gevallen denk ik.
Ik denk dat omdat er juist staat dat de wonderen en tekenen er zijn voor de ongelovigen dat dit toch hen zal trekken tot Jezus.
Het vreemde is dat er staat voor de ongelovigen, en niet voor de ongelovige Joden.
Als dat er gestaan had dan had je inderdaad een punt.


Alsof iedere ongelovige niet hetzelfde nodig heeft als een ongelovige Jood!

Krid:

Opvallend is ook dat de verkondiging van het Woord daadwerkelijk bevestigd wordt door wonderen en tekenen, denk eens aan de vele moslims die wonderen meemaken, de vele genezingen!


Ik heb ook al eerder gezegd dat de Heere dat in bepaalde situaties ook nu nog nodig kan keuren onder mensen die nog onbekend met het Woord zijn, daar is Hij vrij in. Maar dat is wat anders dan het in onze situatie als een verplicht nummer te stellen en te beweren dat iedere gelovige die volmacht heeft of behoort te hebben. En ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom de kranten dan niet bol staan met de wonderen die jij doet?
h.gr: ereunao

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 29 sep 2018 21:11

ereunao schreef:En ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag waarom de kranten dan niet bol staan met de wonderen die jij doet?
h.gr: ereunao


Deze vraag is niet aan mij gericht. Besef je trouwens wel dat kranten sowieso niet of nauwelijks aandacht hebben voor geestelijke zaken? Denk aan de velen die hun hart geven, denk aan de vele moslims die zich bekeerd hebben, denk aan de vele genezingen en wonderen. Of iets wel of niet het nieuws haalt zegt mij niks, Het interesseert me wel, het is ook te betreuren dat er te weinig aandacht aan geschonken wordt. Het zegt veel over de wereld. Een ontmoeting met God, een visioen of droom van Christus, een wonder of een genezing heeft weinig nieuwswaarde.

Ik geloof wel dat als de kerk de verantwoordelijkheid neemt, zieken gaat genezen, demonen gaat uitdrijven, dat er dan zeker aandacht voor zal zijn! Overigens ben ik het volkomen met Veendam eens: mensen zullen zich wel degelijk bekeren wanneer er wonderen gebeuren. Denk ook eens aan organisaties als Open Doors: ze verkondigen het evangelie onder moslims. Het "toeval" wil dat er veel wonderen gebeuren onder deze mensen.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Yoshi » 29 sep 2018 21:16

krid schreef:Ik geloof wel dat als de kerk de verantwoordelijkheid neemt, zieken gaat genezen, demonen gaat uitdrijven, dat er dan zeker aandacht voor zal zijn!

En toch weiger je elk inhoudelijk antwoord daarover wat jij in je persoonlijke geloofsleven daarmee doet.
viewtopic.php?f=2&t=30973
Wat zijn je mooie woorden dan nog waard?

ereunao

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor ereunao » 30 sep 2018 19:36

Kird:
Deze vraag is niet aan mij gericht. Besef je trouwens wel dat kranten sowieso niet of nauwelijks aandacht hebben voor geestelijke zaken? Denk aan de velen die hun hart geven, denk aan de vele moslims die zich bekeerd hebben, denk aan de vele genezingen en wonderen. Of iets wel of niet het nieuws haalt zegt mij niks, Het interesseert me wel, het is ook te betreuren dat er te weinig aandacht aan geschonken wordt. Het zegt veel over de wereld. Een ontmoeting met God, een visioen of droom van Christus, een wonder of een genezing heeft weinig nieuwswaarde.

Ik geloof wel dat als de kerk de verantwoordelijkheid neemt, zieken gaat genezen, demonen gaat uitdrijven, dat er dan zeker aandacht voor zal zijn! Overigens ben ik het volkomen met Veendam eens: mensen zullen zich wel degelijk bekeren wanneer er wonderen gebeuren. Denk ook eens aan organisaties als Open Doors: ze verkondigen het evangelie onder moslims. Het "toeval" wil dat er veel wonderen gebeuren onder deze mensen.


Die vraag was wel aan jou gericht n.a.v . wat je schreef: ‘Wanneer u God dient, en ik weet dat u dat wil en op uw manier doet, dan kunt u zieken de handen opleggen, en ze ZULLEN genezen. Is dat niet een geweldige Wanneer genadegift van de Levende God?!’

En bij genezingswonderen gaat het primair niet over de geestelijke , maar over de fysieke, duidelijk zichtbare zijde van de zaak. En dat trekt altijd de aandacht van de pers. Moet je maar eens zien in de tijd van Jezus en de apostelen Mark.1:28,Hand.3:9-11. Als jij dus werkelijk die volmacht had en gebruikte om een terminale kankerpatiënten te genezen zou dat zonder twijfel tot ver over de grens de aandacht van de pers trekken. Wonderen hebben nog nooit een mens tot bekering gebracht.(Joh.12:37.)En als de Heere die volmacht om wonderen te doen geeft in een zendingssituatie in moslim- of budistische landen dan zijn het de geloofsbrieven van de evangelist. En ook dan doen die wonderen het niet, maar het Woord dat hij predikt. Maar dat geldt dus niet automatisch voor de gekerstende, post-chr.landen die het evangelie gehad en verworpen hebben en waar de medische wetenschap bovendien op een veel hoger peil staat.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Dorpeling » 01 okt 2018 09:14

krid schreef:U draait het om, beste Dorpeling! U misleidt mensen door te veronderstellen dat handen opleggen van "toen" was, waarbij "toen" de periode tot ca. 100 na Chr. betekent. In het OT werden handen opgelegd, in de tijd van Jezus en nu we de Heilige Geest ontvangen hebben, alszijnde God in ons, is er nog net zoveel sprake van. Het is een enorme dwaling te veronderstellen dat Gods Gaven zomaar verdwenen zijn. Gods Gaven zijn voor iedereen beschikbaar. Wees zo wijs, beste Dorpeling, misleid mensen niet door ze wijs te maken dat God van ons geen actie vraagt in de zin van handen opleggen, het evangelie te verkondigen, demonen uit te drijven. Inderdaad, het is zeker Gods opdracht demonen uit te drijven, het evangelie te verkondigen, zieken te genezen, weduwen en wezen te bezoeken, armen te helpen. Allemaal het logische gevolg van Gods Liefde! God vraagt het aan iedere wedergeboren Christen. De oogst is enorm, het aantal arbeiders is klein.


krid schreef:
Wanneer u God dient, en ik weet dat u dat wil en op uw manier doet, dan kunt u zieken de handen opleggen, en ze ZULLEN genezen. Is dat niet een geweldige genadegift van de Levende God?!


Ik heb ook al om bewijzen gevraagd, maar dan komt er alleen een hele lap met teksten uit de bijbel die ik wel ken, nergens komt de naam 'krid' naar voren. Ik blijf van mening dat het demonen uitdrijven en zieken genezen alleen in de tijd van de apostelen een opdracht was om het geloof te werken en kracht bij te zetten, en dat doorgeven is aan anderen die hen daar om vroegen.
Toen vastten en baden zij, en hun ede handen opgelegd hebbende, lieten zij hen gaan (Hand. 13)
En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen en profeteerden (Hand. 19)


Nu is onze opdracht om de armen te helpen en dergelijke praktische zaken, inderdaad, dat ontken ik ook niet en heb daar zelfs nog nooit een woord over gezegd. Maar doden opwekken, handen opleggen en mensen genezen is nergens onze oproep! Misleiden of niet, ik blijf daarbij. Ik heb de Statenvertaling met kanttekekeningen op mijn hand.

1 Korinthe 13: 8 De liefde 30vergaat 31nimmermeer; maar hetzij 32profetieën, zij 33zullen tenietgedaan worden; hetzij 34talen, zij 35zullen ophouden; hetzij 36kennis, zij zal tenietgedaan worden.

33 Namelijk zo in dit leven, als die gave zal ophouden, gelijk na de tijden der apostelen geschied is; als in het toekomende, in hetwelk de voorzegging van toekomende dingen niet nodig zal zijn.


(Paulus, 'lerende dat de liefde de voornaamste gave is waarnaar de Christenen moeten staan, hetwelk hij bewijst door vergelijking van andere grote gaven, als daar zijn verscheidene talen, profetie, wetenschap, wonderen te doen, den armen mildelijk bij te staan, en kloekmoediglijk om Christus’ Naam ook den dood te lijden; en toont dat al zulke gaven zonder de liefde niets zijn. 4 En prijst de liefde vanwege haar treffelijke eigenschappen en werkingen. 8 Alsook omdat zij altijd zal duren en blijven, daar de andere gaven zullen ophouden. 9 Dewijl zij in dit leven onvolmaakt zijn.')



Uw oproep aan mij om zieken de handen op te leggen zou ik sowieso niet op in kunnen gaan, zolang ik daar niet zelf toe geroepen zou zijn. Zonder de hulp van de Geest zou dat echt niet lukken.
1 koritnhe 12:11 Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil.


Daarnaas wil ik nogmaals herhalen dat ik het veel belangrijker vind om met iemand te bidden om werkelijke genezing, maar dan van de ziel. Want dat is veel belangrijker dan het leven, wat toch voorbij gaat. Dat kan ik hem niet geven, maar wel op wijzen.
Daar voel ik me meer toe geroepen dan aan te komen met handen opleggen alsof hij daardoor genezen kon naar het lichaam.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Veendam » 01 okt 2018 10:01

De verklaring staat gewoon 4 verzen verder staat in 1 Korinthe 13 vers 12.
Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht.
Nergens anders slaat de schrijver van de kanttekeningen zo duidelijk mis als hier denk ik.

Jezus Zelf is de GEVER van de gaven, en als Jezus terug gekomen is dan hebben we de gaven niet meer nodig, omdat de GEVER er is.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor hans0166 » 01 okt 2018 10:07

Dorpeling schreef:
Daarnaas wil ik nogmaals herhalen dat ik het veel belangrijker vind om met iemand te bidden om werkelijke genezing, maar dan van de ziel. Want dat is veel belangrijker dan het leven, wat toch voorbij gaat. Dat kan ik hem niet geven, maar wel op wijzen.
Daar voel ik me meer toe geroepen dan aan te komen met handen opleggen alsof hij daardoor genezen kon naar het lichaam.


soms vraag ik me wel eens af of mensen de Bijbel wel echt lezen... ..lees de genezingswonderen van de Heer maar na.. Hij geneest het lichaam eerst, en dán inclusief, ook de ziel.

De Bijbel leert ons een zeer praktische God en Hij gebruikt vrijwel altijd heel aardse dingen om verkondigen, te laten zien, uit te leggen of Zijn zegen tot uiting te brengen:

olie om te zalven... hoofd, voeten, eten te bereiden, te genezen
water om te wassen, drinken, dopen, als zegen voor het land
wijn om het hart te sterken, feest te vieren, om Zijn Bloed te zijn
brood om dagelijks te eten, brood ook om Zijn Lichaam te zijn.
Handen opleggen, elkaar zegenen, het geloof werkelijk handen en voeten geven.

en nog veel meer, maar vooral : niet alleen maar "zég het" ... maar "dóe het".

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 01 okt 2018 10:36

Dorpeling schreef:Ik heb ook al om bewijzen gevraagd


Moeten we iemand langs sturen?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Dorpeling » 01 okt 2018 11:57

krid schreef:Moeten we iemand langs sturen?


Nee, bedankt. Ik ga wel naar de dokter om een kuurtje. En dan vraag ik God om dat te willen zegenen. Ook goed?

hans0166 schreef:
soms vraag ik me wel eens af of mensen de Bijbel wel echt lezen... ..lees de genezingswonderen van de Heer maar na.. Hij geneest het lichaam eerst, en dán inclusief, ook de ziel.




Juist. Maar kunt u dat, nu, lichaam en ziel genezen? Is dat niet aan God voorbehouden?
Overigens heb ik het niet over handen opleggen als zegening, maar als middel ter genezing.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 01 okt 2018 12:01

Dorpeling schreef:Nee, bedankt. Ik ga wel naar de dokter om een kuurtje. En dan vraag ik God om dat te willen zegenen. Ook goed?


Vraag dan niet meer om bewijzen, Dorpeling! Mijn Dokter geneest ALTIJD. Verder deze discussie maar staken. Ik vertrouw op God, niet op artsen. Dat betekent niet dat artsen soms geen goede oplossingen hebben. Helaas ken ik mensen die van artsen alleen maar negatieve verhalen te horen krijgen. Er zijn zelfs artsen die helemaal niet iemand kunnen genezen. Daar heb ik geen bewijzen voor nodig. Ik kijk naar de feiten:

1. God geneest altijd.
2. Artsen schieten vaak tekort.
3. Je wilt geen bewijs. Je bent kleingelovig!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Dorpeling » 01 okt 2018 12:04

Veendam schreef:De verklaring staat gewoon 4 verzen verder staat in 1 Korinthe 13 vers 12.
Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht.

Nergens anders slaat de schrijver van de kanttekeningen zo duidelijk mis als hier denk ik.


Dus u wilt zeggen dat u het hier niet mee eens bent, omdat u nu al alles van God en Goddelijke zaken, als volmaakt, zoals Paulus hiervan zegt dat dat hier niet kán, omdat we onvolmaakt zijn, en slechts 'ten dele' kennen?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 01 okt 2018 12:05

Dorpeling schreef:Overigens heb ik het niet over handen opleggen als zegening, maar als middel ter genezing.


Jezus zegt: "Leg op zieken de handen, en ze zullen genezen". Ik denk dat Jezus daarmee bedoelt dat zieken zullen genezen als we de handen op zullen leggen. Bent u zo kleingelovig de wijze woorden van Jezus te negeren? Denkt u dat Jezus iets anders bedoelt? Zou Hij iets anders bedoelen? Welk deel begrijpt u niet? Handen opleggen? Genezen? Of zal Jezus bedoelen dat het misschien gebeurt? Of zal Hij bedoelen dat het gebeurt tussen 200 v. Chr. tot 110 n. Chr? U maakt iets heel moois, iets heel simpels, belachelijk, beste Dorpeling! Het is zeer ernstig.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten