Geestelijke gaven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor ereunao » 28 sep 2018 15:41

Veendam:
[quote]1.Dit is een kwestie van het theologisch verwoorden. Jij begint bij de verkiezing maar ik niet. Ik begin bij het karakter van God en daarin staat onomstotelijk vast dat God houdt van ieder mens omdat God ieder mens gemaakt heeft. Op basis daarvan alleen al wil God niet dat er ook maar 1 mens verloren gaat. Blijft in de kern dat we het volledig eens zijn dat God ieder mens roept en dat het welgemeend is omdat God van ieder mens (als Zijn schepselen) houdt.

@1. Ik begin niet bij de verkiezing, ik wijs er alleen op dat het algemene aanbod van genade niet uit Gods verkiezende maar uit Zijn liefde voor Zijn gevallen schepselen voortkomt. Want als het Gods absolute wil was dan zouden alle mensen ook daadwerkelijk zalig worden. Want wie heeft Zijn wil wederstaan? (Rom.9:19) Laten wij intussen maar blij zijn dat er een verkiezing is, anders zou er geen mens zalig worden!

2.Ik begrijp dat je dit niet zo ziet, althans nu op dit moment niet. Aan de andere kant zal je ook niet ontkennen dat er op de 1 of andere manier toch kracht zit in de woorden die wij spreken, omdat Gods Woord dit ook zegt. Wellicht is het iets om dit zelf te onderzoeken en te kijken wat God over het spreken zegt en wat de kracht is van woorden en de macht van de tong.

@2.Ik twijfel absoluut niet aan de macht van het woord, maar het is ook waar dat alleen de Geest des geloofs er kracht aan verlenen kan .zie b.v. bij Lydia in Hand 16

3. Als ik je reactie zo lees dan komt het over dat jij onder het Koninkrijk alleen Israël verstaat en niet de Gemeente.
De gelovigen van NU zijn ook deelgenoot aan het Koninkrijk, hoewel het op een andere manier is dan voor het volk Israël.
Het zijn inderdaad werkingen van kracht van het Koninkrijk, maar het Koninkrijk van God wordt steeds meer zichtbaar op elke plaats waar de duisternis teruggedrongen wordt. Daarom zeg ik dat die werkingen ook voor het nu zijn.

@3.De Gemeente behoort idd. ook tot het universele koninkrijk Gods, maar is er de verborgen gestalte van, daarom passen die opzienbarende wonderen veel beter bij de manifeste gestalte van het messiaanse rijk dan bij de Gemeente.

4. Dat is zeker waar, maar dat de duivel nep dingen doet wil niet zeggen dat je de goede dingen van God dan ook maar weg moet gooien. nu is het wel zo dat die nepdingen wel zichtbaar effect hebben, dus onder nep versta ik dat het niet het goede van God is en niet dat het niks uit werkt. Bij die nep dingen is er altijd een "nota achteraf" dus er moet betaald worden met andere dingen, andere ziekte of andere zaken die de ontvanger er bij krijgt gepresenteerd.

@4.Mooi, hier wij zijn het dus in ieder geval wel over eens dat hier geestelijk onderscheidingvermogen nodig is


5. Hier ga ik alleen in op 1 deel van wat je zegt, bewust, omdat je deze dingen apart moet zien. In de Bijbel staat dat wij het om niets hebben ontvangen dus ook om niets moeten weggeven. Daarom zeg ik dat als er ergens geld voor betaald moet worden dit altijd voor mij een reden is om er niet op in te gaan. Als er ergens een genezingsdienst is dan zeg ik dat ze dan geen collecte moeten houden, of andere manieren van geld verzamelen gebruikt moeten worden. Dan maakt het mij geen verschil of dat voor of na of tijdens de dienst is, ik zeg gewoon NEE niet doen.

@Ook mee eens!

6. Nu lopen we tegen een cruciaal punt aan wat gekomen is door de traditionalisering van zaken binnen de kerkelijke muren. Het doen van je dingetje zonder geloof. Wanneer iets gemaakt wordt tot een sacrement dan ziet de kerk dat als een karretje die gewoon aan het rijden is omdat het karretje rijdt. Je krijgt dus de sticker van sacrement opgeplakt. Als ik de Bijbel lees dan zie ik in de brief van Jakobus niet staan dat de zike gezond zal worden omdat ziekenzalving een sacrement is. Er staat dat de zieke gezond zal worden door het GELOVIG GEBED. Veel sacrementele bezigheden in de kerken zijn echter een los artikel geworden ZONDER GELOOF.
Zonder GELOOF komt het karretje namelijk nooit in beweging.
Nu zou je bij ziekenzalving de vraag kunnen stellen van wie mag dat doen maar dan scheiden bij veel mensen de wegen bij het woord OUDSTEN.
Zijn oudsten de ouderlingen die door de plaatselijke gemeente zijn bevestigd of zijn oudsten gewoon de ouderen in het geloof, de geestelijk volwassen geworden gelovigen ? Bij het spreken over "ambtelijke volmachten" dan denk je daarbij aan het eerste, dat ze bevestigd moeten zijn als ambtsdragers. Persoonlijk denk ik dat het niet de eerste is, maar de tweede. Het is gewoon de werking van de Heilige Geest die door de handen van de gelovige toe stroomd naar de zieke en het gelovig gebed van een rechtvaardige waaraan kracht wordt verleend.
Nu denk ik dat het met het dopen van kinderen ook die fout gemaakt wordt, omdat het niet het doopwater is dat een mens zal behouden, maar de doop op grond van iemand zijn persoonlijke belijdenis of de zogenaamde zuigelingendoop of kinderdoop past niet binnen deze topic. Daar zijn denk ik genoeg andere topics over.

@6. Met oudsten (presbyters) worde hier beslist primair ouderlingen bedoeld, maar dat sluit natuurlijk het z.g.n.ambt aller gelovigen niet uit . Ik heb zelf nooit in het ambt gestaan, maar heb wel in de bediening in onze gemeente die ik van de Heere ontvangen op heb op mijn gebed wonderen zien gebeuren. Maar heb daarbij nooit mijn toevlucht tot bijgelovigheden genomen door met een flesje olie op stap te gaan! Maar ik ben het met je eens dat sacramenten zonder geloof niet meer dan een lege huls zijn H.gr: ereunao (de @ geven mijn reacties aan)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Veendam » 28 sep 2018 15:59

learsi schreef:De vraag die we na het lezen van het scheppingsverhaal van de mens zouden kunnen stellen is: WAAROM heeft de Schepper de mens geschapen?
Het lijkt namelijk haast onontkoombaar om er van uit te gaan, dat de Schepper hier een DOEL mee heeft gehad.
De vraag naar het "waarom" is dus eigenlijk een vraag naar "met welk doel".
Het lijkt mij, dat in de Schrift (OT en NT) op deze vraag een, of het antwoord te vinden is.
In het scheppingsverhaal wordt er ook een tipje van de sluier opgelicht.
In Genesis 1:31 staat: "En God zag dat al wat Hij gemaakt had en ziet het was zeer goed".
Het gaat mij dan even om het woordje "goed".
In het hebreeuws staat er het woordje "TOV".
In de Bijbel betekent het zoveel als "het bevalt mij", het is "goed wat vorm betreft", "de eis,waaraan iets moet voldoen om het ideaal te verwezenlijken". Ook nu nog betekent het dat in het hedendaagse hebreeuws: "met de beste verwachting voor het welsagen van wat beoogd wordt.
Als de Heere dus zegt dat Hij Zijn schepping "zeer tov" vindt, dan wil dat dus zeggen, "dat de schepping volkomen goed is, met het oog op het doel, waartoe de Heere alles geschapen heeft".Zo zie je, dat reeds in Genesis 1 de Heere spreekt over het doel van de schepping.
Het vervolg van de Schrift na Genesis1 maakt meer en meer duidelijk, welk doel de Heere met Zijn schepping voor ogen had.
Bij de schepping was dit het beoogde doel: de openbaring van de Verlosser van de mensheid, het zaad van de vrouw, Israels Messias, Jezus Christus. De mens is geschapen, opdat Jezus Christus (en in Hem Zijn Vader) alle eer krijgt.

En als de mens tot eer van Vader en Zoon geschapen is, dan is de schepping van de mens daar ondergeschikt aan.

Verder begrijp ik niet echt, wat je bedoelt met het stukje "dat de relatie tussen God en de mens door toedoen van de mens recht gezet kon worden door Goddelijk ingrijpen
Zou je dat eens nader toe kunnen lichten?
Bij voorbaat dank.
hg
Learsi


Naar mijn overtuiging heeft God de mens niet geschapen om de mist in te gaan, dus om de zonde te doen.
Daarom zei ik ook dat het niet het raadsbesluit van God is geweest om de mens doelbewust te laten zondigen.
Nu even goed opletten wat ik zeg zonder gelijk te reageren:


Het openbaren van de Verlosser voor de mensheid, het zaad van de vrouw, Israëls Messias IS NIET GODS RAADSBESLUIT vanaf de grondlegging der wereld.


Het voornemen van God is dat de mens in perfecte harmonieuze relatie leeft met Hem als Schepper en schepsel samen, dat ze samen wandelen elke dag, en dat de mens in alles wat hij doet en laat aan God de eer geeft, Hem lief heeft, in volledige afhankelijkheid van Hem blijft en elke beslissing uit vrije wil van de mens genomen wordt en volkomen overeenkomt met Gods wil.

Het openbaren van de Verlosser voor de mensheid, het zaad van de vrouw, Israëls Messias ISHET MIDDEL VAN GOD OM NA DE ZONDEVAL TOCH ALLES TOT ZIJN BESTEMMING TE LATEN KOMEN EN ZO HET UITEINDELIJKE DOEL TE BEREIKEN.





learsi schreef:Verder begrijp ik niet echt, wat je bedoelt met het stukje "dat de relatie tussen God en de mens door toedoen van de mens recht gezet kon worden door Goddelijk ingrijpen
Zou je dat eens nader toe kunnen lichten?

Ik zei:
Wel geloof ik dat God Zijn masterplan al zo compleet klaar had gemaakt dat er bij het verbreken van de relatie tussen de mens en God door toedoen van de mens rechtgezet kon worden door Goddelijk ingrijpen.
Hiermee gaf ik aan dat het verbreken van de relatie de schuld is van de mens.
Het herstel van de relatie komt door Goddelijk ingrijpen, namelijk dat Jezus voor de mens stierf.
Hierdoor is de weg geopend naar de Vader.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Veendam » 28 sep 2018 17:01

ereunao schreef:Veendam:


1. Het is inderdaad WEL Gods wil dat Hij wil dat iedereen effectief behouden wordt, maar niet door het opleggen van liefde of wetten, maar door de mens ZELF uit liefde Hem te laten aannemen. Door die keuzemogelijkheid respecteerd God de wil van de mens. Daarom zal het ook niet gebeuren dat iemand altijd bij God zal zijn terwijl die niks van God wil weten. Wanneer die mens er voor kiest om nooit in de nabijheid van God te willen zijn dan is dat wat die mens krijgt, namelijk in het eeuwig verderf. Nu vind ik persoonlijk de hele leer van de uitverkiezing de plank mis slaan omdat ze het dan hebben over MENSEN die dan uitverkoren zijn en niet over de kern van de zaak, namelijk WAARTOE ze uitverkoren zijn.

2. Alles wat jij spreekt en is in overeenstemming met het Woord van God daaraan is autoriteit verleend omdat je het Woord spreekt.
Ja de Heilige Geest bekrachtigd het Woord, maar de Heilige Geest is altijd bij je omdat Hij in je woont dus is dat in ons geval hetzelfde.
Bij Lydia ga ik er van uit dat ze Jodin was of Jodengenoot omdat ze God vereerde. Toch moest haar hart worden geopend voor het geloof in Jezus.

3. Hier geef jij je mening, maar daar heb je geen Bijbelse onderbouwing bij gezet. Dat je verstandelijk of gevoelsmatig tot die conclusie komt is te begrijpen, maar daarom nog niet de waarheid. Persoonlijk denk ik met mijn logica dat wanneer het Messiaanse Rijk op aarde aangebroken is er helemaal geen ziekte meer zal zijn of in ieder geval dat het in rap tempo weg zal zijn, omdat Jezus dan daadwerkelijk HEERST op de aarde, zoals nu in de Hemel.

4. Ja hoor. Eens !
5. Beiden eens ! (gaat mooi zo)

6. Het is mooi dat je in de uitoefening van je autoriteit ook wonderen hebt gezien. Ga daar vooral mee door.
Jacobus 2 : 19 en 20 in je oren knopen en nooit meer vergeten is altijd goed. Dat is zeker het ambt van alle gelovigen.
Het is trouwens wel waar dat buiten de muren van de kerken de mensen makkelijker genezen dan binnen de kerkmuren maar dat mag je gewoon zien als stille hint.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 28 sep 2018 17:02

Dorpeling schreef:Zozo! Wat een beschuldigingen.

En uw hele relaas voor niets. De Bijbel en de wonderen daarin ken ik wel, die geloof ik ook en bewonder ik om de God die daarboven staat.
Maar ik heb het over het heden! U leeft toch ook nu, u pleit voor nu handen opleggen.
Waarom? Heeft het meerwaarde boven gebed? Vraagt God dat nú van u te doen, en waarom? En waarom juist van u?


U draait het om, beste Dorpeling! U misleidt mensen door te veronderstellen dat handen opleggen van "toen" was, waarbij "toen" de periode tot ca. 100 na Chr. betekent. In het OT werden handen opgelegd, in de tijd van Jezus en nu we de Heilige Geest ontvangen hebben, alszijnde God in ons, is er nog net zoveel sprake van. Het is een enorme dwaling te veronderstellen dat Gods Gaven zomaar verdwenen zijn. Gods Gaven zijn voor iedereen beschikbaar. Wees zo wijs, beste Dorpeling, misleid mensen niet door ze wijs te maken dat God van ons geen actie vraagt in de zin van handen opleggen, het evangelie te verkondigen, demonen uit te drijven. Inderdaad, het is zeker Gods opdracht demonen uit te drijven, het evangelie te verkondigen, zieken te genezen, weduwen en wezen te bezoeken, armen te helpen. Allemaal het logische gevolg van Gods Liefde! God vraagt het aan iedere wedergeboren Christen. De oogst is enorm, het aantal arbeiders is klein.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Veendam » 28 sep 2018 17:04

ereunao schreef:1.Dit is een kwestie van het theologisch verwoorden. Jij begint bij de verkiezing maar ik niet. Ik begin bij het karakter van God en daarin staat onomstotelijk vast dat God houdt van ieder mens omdat God ieder mens gemaakt heeft. Op basis daarvan alleen al wil God niet dat er ook maar 1 mens verloren gaat. Blijft in de kern dat we het volledig eens zijn dat God ieder mens roept en dat het welgemeend is omdat God van ieder mens (als Zijn schepselen) houdt.

@1. Ik begin niet bij de verkiezing, ik wijs er alleen op dat het algemene aanbod van genade niet uit Gods verkiezende maar uit Zijn liefde voor Zijn gevallen schepselen voortkomt. Want als het Gods absolute wil was dan zouden alle mensen ook daadwerkelijk zalig worden. Want wie heeft Zijn wil wederstaan? (Rom.9:19) Laten wij intussen maar blij zijn dat er een verkiezing is, anders zou er geen mens zalig worden!

2.Ik begrijp dat je dit niet zo ziet, althans nu op dit moment niet. Aan de andere kant zal je ook niet ontkennen dat er op de 1 of andere manier toch kracht zit in de woorden die wij spreken, omdat Gods Woord dit ook zegt. Wellicht is het iets om dit zelf te onderzoeken en te kijken wat God over het spreken zegt en wat de kracht is van woorden en de macht van de tong.

@2.Ik twijfel absoluut niet aan de macht van het woord, maar het is ook waar dat alleen de Geest des geloofs er kracht aan verlenen kan .zie b.v. bij Lydia in Hand 16

3. Als ik je reactie zo lees dan komt het over dat jij onder het Koninkrijk alleen Israël verstaat en niet de Gemeente.
De gelovigen van NU zijn ook deelgenoot aan het Koninkrijk, hoewel het op een andere manier is dan voor het volk Israël.
Het zijn inderdaad werkingen van kracht van het Koninkrijk, maar het Koninkrijk van God wordt steeds meer zichtbaar op elke plaats waar de duisternis teruggedrongen wordt. Daarom zeg ik dat die werkingen ook voor het nu zijn.

@3.De Gemeente behoort idd. ook tot het universele koninkrijk Gods, maar is er de verborgen gestalte van, daarom passen die opzienbarende wonderen veel beter bij de manifeste gestalte van het messiaanse rijk dan bij de Gemeente.

4. Dat is zeker waar, maar dat de duivel nep dingen doet wil niet zeggen dat je de goede dingen van God dan ook maar weg moet gooien. nu is het wel zo dat die nepdingen wel zichtbaar effect hebben, dus onder nep versta ik dat het niet het goede van God is en niet dat het niks uit werkt. Bij die nep dingen is er altijd een "nota achteraf" dus er moet betaald worden met andere dingen, andere ziekte of andere zaken die de ontvanger er bij krijgt gepresenteerd.

@4.Mooi, hier wij zijn het dus in ieder geval wel over eens dat hier geestelijk onderscheidingvermogen nodig is


5. Hier ga ik alleen in op 1 deel van wat je zegt, bewust, omdat je deze dingen apart moet zien. In de Bijbel staat dat wij het om niets hebben ontvangen dus ook om niets moeten weggeven. Daarom zeg ik dat als er ergens geld voor betaald moet worden dit altijd voor mij een reden is om er niet op in te gaan. Als er ergens een genezingsdienst is dan zeg ik dat ze dan geen collecte moeten houden, of andere manieren van geld verzamelen gebruikt moeten worden. Dan maakt het mij geen verschil of dat voor of na of tijdens de dienst is, ik zeg gewoon NEE niet doen.

@Ook mee eens!

6. Nu lopen we tegen een cruciaal punt aan wat gekomen is door de traditionalisering van zaken binnen de kerkelijke muren. Het doen van je dingetje zonder geloof. Wanneer iets gemaakt wordt tot een sacrement dan ziet de kerk dat als een karretje die gewoon aan het rijden is omdat het karretje rijdt. Je krijgt dus de sticker van sacrement opgeplakt. Als ik de Bijbel lees dan zie ik in de brief van Jakobus niet staan dat de zike gezond zal worden omdat ziekenzalving een sacrement is. Er staat dat de zieke gezond zal worden door het GELOVIG GEBED. Veel sacrementele bezigheden in de kerken zijn echter een los artikel geworden ZONDER GELOOF.
Zonder GELOOF komt het karretje namelijk nooit in beweging.
Nu zou je bij ziekenzalving de vraag kunnen stellen van wie mag dat doen maar dan scheiden bij veel mensen de wegen bij het woord OUDSTEN.
Zijn oudsten de ouderlingen die door de plaatselijke gemeente zijn bevestigd of zijn oudsten gewoon de ouderen in het geloof, de geestelijk volwassen geworden gelovigen ? Bij het spreken over "ambtelijke volmachten" dan denk je daarbij aan het eerste, dat ze bevestigd moeten zijn als ambtsdragers. Persoonlijk denk ik dat het niet de eerste is, maar de tweede. Het is gewoon de werking van de Heilige Geest die door de handen van de gelovige toe stroomd naar de zieke en het gelovig gebed van een rechtvaardige waaraan kracht wordt verleend.
Nu denk ik dat het met het dopen van kinderen ook die fout gemaakt wordt, omdat het niet het doopwater is dat een mens zal behouden, maar de doop op grond van iemand zijn persoonlijke belijdenis of de zogenaamde zuigelingendoop of kinderdoop past niet binnen deze topic. Daar zijn denk ik genoeg andere topics over.

@6. Met oudsten (presbyters) worde hier beslist primair ouderlingen bedoeld, maar dat sluit natuurlijk het z.g.n.ambt aller gelovigen niet uit . Ik heb zelf nooit in het ambt gestaan, maar heb wel in de bediening in onze gemeente die ik van de Heere ontvangen op heb op mijn gebed wonderen zien gebeuren. Maar heb daarbij nooit mijn toevlucht tot bijgelovigheden genomen door met een flesje olie op stap te gaan! Maar ik ben het met je eens dat sacramenten zonder geloof niet meer dan een lege huls zijn H.gr: ereunao (de @ geven mijn reacties aan)


1. Het is inderdaad WEL Gods wil dat Hij wil dat iedereen effectief behouden wordt, maar niet door het opleggen van liefde of wetten, maar door de mens ZELF uit liefde Hem te laten aannemen. Door die keuzemogelijkheid respecteerd God de wil van de mens. Daarom zal het ook niet gebeuren dat iemand altijd bij God zal zijn terwijl die niks van God wil weten. Wanneer die mens er voor kiest om nooit in de nabijheid van God te willen zijn dan is dat wat die mens krijgt, namelijk in het eeuwig verderf. Nu vind ik persoonlijk de hele leer van de uitverkiezing de plank mis slaan omdat ze het dan hebben over MENSEN die dan uitverkoren zijn en niet over de kern van de zaak, namelijk WAARTOE ze uitverkoren zijn.

2. Alles wat jij spreekt en is in overeenstemming met het Woord van God daaraan is autoriteit verleend omdat je het Woord spreekt.
Ja de Heilige Geest bekrachtigd het Woord, maar de Heilige Geest is altijd bij je omdat Hij in je woont dus is dat in ons geval hetzelfde.
Bij Lydia ga ik er van uit dat ze Jodin was of Jodengenoot omdat ze God vereerde. Toch moest haar hart worden geopend voor het geloof in Jezus.

3. Hier geef jij je mening, maar daar heb je geen Bijbelse onderbouwing bij gezet. Dat je verstandelijk of gevoelsmatig tot die conclusie komt is te begrijpen, maar daarom nog niet de waarheid. Persoonlijk denk ik met mijn logica dat wanneer het Messiaanse Rijk op aarde aangebroken is er helemaal geen ziekte meer zal zijn of in ieder geval dat het in rap tempo weg zal zijn, omdat Jezus dan daadwerkelijk HEERST op de aarde, zoals nu in de Hemel.

4. Ja hoor. Eens !
5. Beiden eens ! (gaat mooi zo)

6. Het is mooi dat je in de uitoefening van je autoriteit ook wonderen hebt gezien. Ga daar vooral mee door.
Jacobus 2 : 19 en 20 in je oren knopen en nooit meer vergeten is altijd goed. Dat is zeker het ambt van alle gelovigen.
Het is trouwens wel waar dat buiten de muren van de kerken de mensen makkelijker genezen dan binnen de kerkmuren maar dat mag je gewoon zien als stille hint.

ereunao

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor ereunao » 28 sep 2018 18:37

‘ De HEERE heeft alles gewrocht om Zijns Zelfs wil; ja, ook den goddeloze tot den dag des kwaads’.( Spr.16:4)
Wij moeten nooit vergeten dat God altijd in de 1e plaats op Zijn eigen eer aanwerkt. In Zijn krijgsplan tegen de duivel en zijn engelen was de val van de mens niet alleen voorzien maar wel degelijk opgenomen. Hij komt nooit achter de feiten aan, maar is de duivel altijd een slag voor.Rom.9: 17: Want de Schrift zegt tot Farao , (type van satan): ‘Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde. Zijn 1e pion op dit schaakspel was de schepping van de mens. Maar God wilde door de Koning de overwinning behalen. En toen satan ook de 1e mens tot zonde verleidde diende hij hiermee juist Gods heilsplan. Want het was van meet aan Zijn bedoeling door het kruis van Zijn eigen Zoon de overwinning te behalen. En die heeft ook in principe de overwinning reeds behaald. Goede Vrijdag was D-day , de Victory-day zal Hij bij zijn wederkomst binnenhalen. Vandaar ook die geweldige eindstrijd tegen de door de duivel geïnspireerde wereld machten in de Apocalyps. H.gr:ereunao
( en wat je reactie op 3 betreft: Ik bedoel hiermee niet het messiaanse rijk zelf, maar de prediking van het rijk door de apostelen)

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Dorpeling » 28 sep 2018 22:41

@Krid, u, u, u... Wat weten we het toch goed. Het is bijna ontroerend hoe u uw best doet om steeds weer uw, natuurlijk de enige en juiste, mening te verkondigen. Maar het is goed hoor. Mij best als u succes hebt met demonen uitwerpen en zieken genezen, ga vooral door!
Uw beschuldigingen raken me niet, ik weet Wie ik dien en moet ook zelf verantwoording afleggen voor mijn daden, of wat ik niet doe.

U bent toch heilig, en rechtvaardig (ander topic) ? Dan moet u juist voor mij bidden. Doe ik ook voor u. Want deze discussie heeft geen zin.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 29 sep 2018 07:55

Dorpeling schreef:@Krid, u, u, u... Wat weten we het toch goed. Het is bijna ontroerend hoe u uw best doet om steeds weer uw, natuurlijk de enige en juiste, mening te verkondigen. Maar het is goed hoor. Mij best als u succes hebt met demonen uitwerpen en zieken genezen, ga vooral door!
Uw beschuldigingen raken me niet, ik weet Wie ik dien en moet ook zelf verantwoording afleggen voor mijn daden, of wat ik niet doe.

U bent toch heilig, en rechtvaardig (ander topic) ? Dan moet u juist voor mij bidden. Doe ik ook voor u. Want deze discussie heeft geen zin.


Wanneer u God dient, en ik weet dat u dat wil en op uw manier doet, dan kunt u zieken de handen opleggen, en ze ZULLEN genezen. Is dat niet een geweldige genadegift van de Levende God?!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

ereunao

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor ereunao » 29 sep 2018 09:14

Krid:
Wanneer u God dient, en ik weet dat u dat wil en op uw manier doet, dan kunt u zieken de handen opleggen, en ze ZULLEN genezen. Is dat niet een geweldige Wanneer genadegift van de Levende God?!


Houdt toch eens op met die geestdrijverij. Want het is gewoon niet waar, niet alle gelovigen hebben dezelfde gaven ( 1 Kor.12.) En dat geloof is nooit een bezit, maar een voortdurend ontvangen in ledige handen. Zoals jij het voorstelt beschikt de mens met zijn geloof over de H.Geest maar het is precies andersom! Als het goed is beschikt Hij over ons. Dit is weer vrucht de gevallen mens die meent als God te zijn en het schepsel op de plaats van de Schepper zet. Maar zelfs Jezus was voortdurend in gebed, beschikte niet over de H.Geest, maar was gezalfd met deed alles door de H.Geest ( Hand.10:37, Matt.12;28)

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 29 sep 2018 09:29

ereunao schreef:Krid:


Houdt toch eens op met die geestdrijverij. Want het is gewoon niet waar, niet alle gelovigen hebben dezelfde gaven ( 1 Kor.12.) En dat geloof is nooit een bezit, maar een voortdurend ontvangen in ledige handen. Zoals jij het voorstelt beschikt de mens met zijn geloof over de H.Geest maar het is precies andersom! Als het goed is beschikt Hij over ons. Dit is weer vrucht de gevallen mens die meent als God te zijn en het schepsel op de plaats van de Schepper zet. Maar zelfs Jezus was voortdurend in gebed, beschikte niet over de H.Geest, maar was gezalfd met deed alles door de H.Geest ( Hand.10:37, Matt.12;28)


Beste ereunao: je hebt gelijk dat niet alle gelovigen dezelfde gaven hebben. Dat beweer ik ook niet. Wat ik wel beweer is dat het Lichaam van Christus ernstig tekort schiet door (en dat gebeurt helaas!) de gaven te negeren. Er zijn zelfs mensen die beweren dat er helemaal geen gaven zijn. Het Lichaam beschikt over ALLE gaven. Helaas wordt er te weinig gebruik van gemaakt. Waarom schenkt de Heilige Geest Zijn gaven? En, wist je dat iedere gelovige de Gave van de Heilige Geest ontvangen heeft? Wist je dat een gelovige zelfs een tempel is?

Ik geloof in de Bijbel. De Bijbel leert ons dat ons lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?

We hebben de Heilige Geest dus van God ontvangen.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Veendam » 29 sep 2018 09:42

ereunao schreef:Krid:


Houdt toch eens op met die geestdrijverij. Want het is gewoon niet waar, niet alle gelovigen hebben dezelfde gaven ( 1 Kor.12.) En dat geloof is nooit een bezit, maar een voortdurend ontvangen in ledige handen. Zoals jij het voorstelt beschikt de mens met zijn geloof over de H.Geest maar het is precies andersom! Als het goed is beschikt Hij over ons. Dit is weer vrucht de gevallen mens die meent als God te zijn en het schepsel op de plaats van de Schepper zet. Maar zelfs Jezus was voortdurend in gebed, beschikte niet over de H.Geest, maar was gezalfd met deed alles door de H.Geest ( Hand.10:37, Matt.12;28)


Als ik iemand zie die op straat loopt, een mager skinny mannetje en daar naast loopt een body builder, wie heeft dan de meeste spieren ?
Je zou zeggen dat is een makkelijk antwoord om op te geven dat is de bodybuiler.
Alleen dat is dus niet waar !
Beiden mannen hebben het zelfde aantal spieren.
Alleen de ene die gebruikt zijn spieren veel meer als de andere en oefent en ontwikkelt dus wel zijn spieren en de ander niet.
Juist door het te gebruiken groeien de spieren in massa.

Zo is het ook met de geestelijke gaven.
Iedere gelovige ontvangt dezelfde 9 gaven.
Het verschil is alleen dat de meeste gelovigen zich niet oefenen in het gebruiken van deze gaven.
Waar veel mensen over vallen is dat ze zeggen dat de Heilige Geest de gaven toebedeeld aan iedere gelovige naar Zijn Wil.
Als je er van uit gaat dat de Heilige Geest iedere gelovige volledig wil toerusten tot dienstbetoon, wat volledig Bijbels is, en we gaan er van uit dat iedere gelovige tot geestelijke volwassenheid moet komen, dan kunnen we niet zonder de gaven van de Heilige Geest.
Dan mag je er van uit gaan dat het de wil is van God en de Heilige Geest dat Hij alle gaven geeft aan een ieder.
Zo deelt dan de Heilige Geest de gaven uit aan een ieder naar Zijn wil, en omdat het de wil is van de Heilige Geest ontvangt iedere gelovige ze alle 9. Wanneer echter de Heilige Geest de gaven laat gebruiken IN DE GEMEENTE, dan is het wel zo dat het noodzakelijk is dat niet iedereen dezelfde gave gebruikt omdat de Gemeente moet worden opgebouwd. Als iedereen de gave heeft van het vertolken van tongen wat heb je daar dan aan als er niemand spreekt in een tong ? Of dat iedereen spreekt in tongen en er is niemand die het kan vertolken omdat ze niet geoefend zijn in het vertolken ? Dan functioneert het dus niet. Daarom is HET GEBRUIK van de gaven binnen de Gemeente anders dan het gebruik van elke gelovige individueel.
1 korinthe 12 vers 28 gaat over de vijfvoudige bediening maar dat is van de Gemeente, en die 5 voudige bediening is er voor om te zorgen dat iedere individuele gelovige volkomen tot bloei kan komen en kan groeien naar geestelijke volwassenheid.

Ja, het is wel zo dat de geestvervulde mens beschikt over de Heilige Geest, maar aan de andere kant is het wel de vraag wat je daar onder verstaat en is het wellicht beter om te vragen of de Heilige Geest dan ook over de gelovige beschikt. Dit is weer iets waarvan we moeten zeggen dat BEIDEN gelijk hebben, maar als het goed is sluit het ene het andere niet uit.
De ken van de zaak met alle geestelijke gaven is in principe dit: Je hebt helemaal niks aan alle geestelijke gaven als je niet leeft in een goede relatie met God. Zonder geloof heb je er helemaal niks aan. Dat is ook de reden dat God de GELOVIGE wil vervullen met de Heilige Geest.
Wij staan niet voortdurend met lege handen, wij zijn namelijk geen bedelaar meer, maar de Bijbel noemt ons de zonen Gods, waarop de schepping wacht dat deze zullen opstaan en in autoriteit zullen gaan wandelen.

Je zegt dat Jezus voortdurend in gebed was, maar dat wil niet zeggen dat wij daarom moeten bidden met een zieke.
Eigenlijk geeft de Bijbel ons heel veel principes aan, die wij dan kunnen toepassen in alle verschillende situaties.
Zo is het met het voortdurend bidden van Jezus ook, dan vormde namelijk dat Jezus niet bij elke zieke aan God hoefde te vragen wat Hij moest doen. Zo is het ook met ons, wij kunnen gewoon de handen opleggen en genezing uitspreken over de zieke.
Menen wij dan net zoals God te zijn ? Nee, we erkennen dat het enigste wat wij doen is de handen op de zieke leggen en er in Jezus Zijn naam genezing over uit spreken. Verder doen wij helemaal niks.
We laten alleen de Heilige Geest door onze handen heen stromen naar de zieke toe.
De Heilige Geest doet dus het werk en niet de gelovige.
Het enigste verschil met bijvoorbeeld Simson is, dat Simson zich eerst heen en weer moest schudden om de Heilige Geest over zich te laten komen en wij hoeven dat niet, omdat de Heilige Geest is uitgestort op de gelovige en IN HEM is komen wonen, niet tijdelijk, maar permanent.
Wj hoeven dus laten we zeggen nooit te wachten tot God of de Heilige Geest komt opdagen.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 29 sep 2018 09:49

Het valt me op dat in sommige (veel?) kringen slechts een half evangelie wordt verkondigd, of misschien nog wel minder.

De Bijbel leert ons dat ons lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen! Gelovigen hebben dus de Heilige Geest ontvangen. God leeft IN de gelovige. Dezelfde Geest die Jezus uit de dood heeft laten opstaan, leeft in ons. Dat beseffend, moeten we toch begrijpen waarom door geloof alles mogelijk is!

Velen bidden wel, maar velen bidden kwalijk. Wijsheid is een geschenk, immers, als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden. God geeft dus overvloedig. Enige dat we moeten doen is geloven en Hem vragen. Heel simpel! Niet twijfelen, want wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt. Want zo iemand moet niet denken dat hij iets ontvangen zal van de Heere.

Wat de gaven betreft is er veel onwetendheid. Paulus waarschuwt: Wat nu de geestelijke gaven betreft, broeders, wil ik niet dat u onwetend bent.[b] Inderdaad, niet iedereen ontvangt dezelfde gaven. Wel ontvangt ieder mens minimaal een gave. [b]Aan ieder echter wordt de openbaring van de Geest gegeven tot wat nuttig is voor de ander. Vervolgens deelt God de gaven uit, zoals Hij wil! Wel zouden we moeten streven naar deze gaven. De liefde najagen en streven naar de gaven, waarbij profeteren een hoog goed is, immers: Jaag de liefde na en streef naar de geestelijke gaven, en vooral daarnaar dat u mag profeteren.

Zieken genezen heeft niet per definitie met de gaven te maken. Jezus roept op de zieken te genezen, zieken handen op te leggen. Heel simpel. Het is een kwestie van gewoon doen, in geloof!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 29 sep 2018 09:50

Veendam schreef:Zo is het ook met de geestelijke gaven.
Iedere gelovige ontvangt dezelfde 9 gaven.
Het verschil is alleen dat de meeste gelovigen zich niet oefenen in het gebruiken van deze gaven.


Je gaat zelfs nog een stap verder. In feite ben ik het hiermee eens!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

ereunao

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor ereunao » 29 sep 2018 12:42

Beste ereunao: je hebt gelijk dat niet alle gelovigen dezelfde gaven hebben. Dat beweer ik ook niet. Wat ik wel beweer is dat het Lichaam van Christus ernstig tekort schiet door (en dat gebeurt helaas!) de gaven te negeren. Er zijn zelfs mensen die beweren dat er helemaal geen gaven zijn. Het Lichaam beschikt over ALLE gaven. Helaas wordt er te weinig gebruik van gemaakt. Waarom schenkt de Heilige Geest Zijn gaven? En, wist je dat iedere gelovige de Gave van de Heilige Geest ontvangen heeft? Wist je dat een gelovige zelfs een tempel is?

Ik geloof in de Bijbel. De Bijbel leert ons dat ons lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?

We hebben de Heilige Geest dus van God ontvangen.


Jawel maar als jij dan wel kan en doet wat je hier suggereert zouden de kranten daar allang bol van gestaan hebben! Maar ik stem toe dat velen nalatig zijn in het gebruik van hun geestelijke gaven zoals Israël nalatig geweest is bij het in bezit nemen van het beloofde land (.Richt.1) Maar jij gaat uit als een feit van wat juist eerst nog bewezen moet worden. En dat is de vraag of die wonderen wel specifieke gaven aan de Gemeente van alle eeuwen en alle plaatsen zijn. En dan zeg ik:, Nee,dat zijn ze niet. De Gemeente van deze bedeling is geroepen om Christus te volgen in het dragen van het kruis in de gangen van Zijn vernedering en lijden, niet om de wonderdoener uit te hangen. Nu met Hem te lijden om straks met Hem verheerlijkt te worden (Rom.8:17) Die wonderen ten tijde van de apostelen waren nog geheel gericht op de nationale bekering van Israël en behoorden tot de proclamatie van het aan Israël door de profeten beloofde messiaanse koninkrijk. Vandaar dat pas in de Openbaring als God de band met Israël weer aanknoopt opnieuw wonderen gezien worden (Micha 7:15.) h.gr: ereunao

( Ik heb het hier dus over de gaven om wonderen te doen, niet over de gaven die dienen tot opbouw van de Gemeente, daarin ben ik het wel met je eens)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Veendam » 29 sep 2018 13:25

ereunao schreef:Jawel maar als jij dan wel kan en doet wat je hier suggereert zouden de kranten daar allang bol van gestaan hebben! Maar ik stem toe dat velen nalatig zijn in het gebruik van hun geestelijke gaven zoals Israël nalatig geweest is bij het in bezit nemen van het beloofde land (.Richt.1) Maar jij gaat uit als een feit van wat juist eerst nog bewezen moet worden. En dat is de vraag of die wonderen wel specifieke gaven aan de Gemeente van alle eeuwen en alle plaatsen zijn. En dan zeg ik:, Nee,dat zijn ze niet. De Gemeente van deze bedeling is geroepen om Christus te volgen in het dragen van het kruis in de gangen van Zijn vernedering en lijden, niet om de wonderdoener uit te hangen. Nu met Hem te lijden om straks met Hem verheerlijkt te worden (Rom.8:17) Die wonderen ten tijde van de apostelen waren nog geheel gericht op de nationale bekering van Israël en behoorden tot de proclamatie van het aan Israël door de profeten beloofde messiaanse koninkrijk. Vandaar dat pas in de Openbaring als God de band met Israël weer aanknoopt opnieuw wonderen gezien worden (Micha 7:15.) h.gr: ereunao

( Ik heb het hier dus over de gaven om wonderen te doen, niet over de gaven die dienen tot opbouw van de Gemeente, daarin ben ik het wel met je eens)


Graag wil ik hier op reageren:
Je zegt dat de Gemeente geroepen is om Christus te volgen: GEHEEL MEE EENS.
te volgen in het dragen van het kruis : Niet mee eens in de zin dat wij gekruisigd moeten worden, maar wel dat we niet vrij zijn van het lijden en verdrukking om Zijns Naams Wil.
We zijn inderdaad niet geroepen om de weldoeners uit te hangen, maar Jezus had ook niet als doel om de weldoener uit te hangen, maar Hij deed het wel. Het weldoende waarmee Jezus rondging was niet het doel, maar een middel om te laten zien wie Hij was.
Inderdaad waren de wonderen en tekenen in de OT periode er op gericht om Israël te drijven naar God toe en in de tijd van Jezus om Israël te drijven richting de Messias. Aan de andere kant zijn wonderen en tekenen er nu nog steeds op gericht om ongelovigen te drijven naar Jezus.
De goedheid van God door wonderen te doen in het NU zijn er ook op gericht om de ongelovigen liefdevol tot Zich te trekken, en Zijn daden van liefde maken dat de ongelovige tot berouw komt naar Hem. Feitelijk is het doel van de wonderen en tekenen dus nog steeds het zelfde.
Nu is de Gemeente ook een taak gegeven en dat is om Israël jaloers te maken en jij zult met mij moeten erkennen dat de kerk hierin schromelijk tekort schiet. Ik sluit het dus ook niet uit dat in het NU ook al de Joden als volk jaloers worden als ze die wonderen en tekenen in het NU aanschouwen of er van horen. Nu ben ik van mening dat de term Triomferende Kerk heel vaak verkeerd wordt omschreven. Dit is een theologische term waarbij de Bijbelse onderbouwing voor veel uitleggers volledig ontbreekt. Wij zijn niet geroepen om te lijden........ maar wij lopen er niet voor weg...... wij zoeken het lijden niet...... maar als we door God te gehoorzamen lijden te verduren krijgen dan roemen wij IN CHRISTUS.
Zo was het ook met de discipelen en Paulus, die hadden ook lijden te doorstaan, maar ze zochten het niet omdat lijden niet hun doel was, maar het verkondigen van het Evangelie in zijn volheid.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten