Geestelijke gaven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Veendam » 27 aug 2018 11:47

naamloos schreef:Ik geloof dat we de geestelijke gaven kunnen vergelijken met stukken gereedschap uit de gereedschapkist.
Je hebt niet alle gereedschapstukken tegelijk nodig, en je gebruikt ook niet eerst een schroevendraaier en daarna pas de boor.
Eerst een gaatje boren en daarna de schroef erin draaien.
Naar mijn mening geeft de Geest eerst een woord van kennis en geloof om bijvoorbeeld te bidden om genezing voor een bepaald persoon.
Wie zonder een woord van kennis en geloof genezing in Jezus naam begint uit te spreken is m.i. net als iemand die zonder meten en boren met de schroevendraaier aan de slag gaat.
De Geest bepaald hoe, wanneer, wat en wie welke gave op welk moment nodig heeft, voor de ander.


De vergelijking met een gereedschapskist is treffend, maar als je een stuk gereedschap niet gebruikt op een bepaald moment dan is het nog wel zo dat dat stuk gereedschap in je kist zit. Je hebt dat dus al ontvangen en dan is het niet voor even tijdelijk en dat het dan weer niet in je kist zit.
Het is net als met de Heilige Geest Zelf, die is voor altijd in Gods kinderen en niet voor tijdelijk en de Heilige Geest komt ook niet af en toe even langs in het leven van Gods kinderen.

Nu geloof ik niet dat er altijd een woord van kennis nodig is voor iemand genezing kan gaan uitspreken over iemand.
Loopt iemand bijvoorbeeld met krukken dan weet je dat er wat aan de hand is, daar is niet een woord van wijsheid voor nodig.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 27 aug 2018 12:53

Wat was de functie van genezingen die opgetekend staan in de Bijbel?


De functie van genezingen zijn en waren om mensen die ziek zijn of waren te genezen.

Zeker de apostelen hebben geneeskrachtige gaven gekregen van onze Messias Yeshua.


Het is een gave van God de Heilige Geest. Gelovigen hebben deze gave ook ontvangen. Wist je dat?

Nee, dit is geen humanisme


Toch wel. Eigenlijk is het nog erger. Het zijn schriftgeleerden met een humanistisch sausje. Wat is het verschil tussen een geestelijk mens en een niet-geestelijk mens?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 965
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Jesaja40 » 27 aug 2018 13:52

naamloos citeert:

Ik geloof dat we de geestelijke gaven kunnen vergelijken met stukken gereedschap uit de gereedschapskist.
Je hebt niet alle gereedschapsstukken tegelijk nodig, en je gebruikt ook niet eerst een schroevendraaier en daarna pas de boor.
Eerst een gaatje boren en daarna de schroef erin draaien.
Naar mijn mening geeft de Geest eerst een woord van kennis en geloof om bijvoorbeeld te bidden om genezing voor een bepaald persoon.
Wie zonder een woord van kennis en geloof genezing in Jezus naam begint uit te spreken is m.i. net als iemand die zonder meten en boren met de schroevendraaier aan de slag gaat.
De Geest bepaald hoe, wanneer, wat en wie welke gave op welk moment nodig heeft, voor de ander.


Uitstekende metafoor!
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor naamloos » 27 aug 2018 20:27

Veendam schreef:De vergelijking met een gereedschapskist is treffend, maar als je een stuk gereedschap niet gebruikt op een bepaald moment dan is het nog wel zo dat dat stuk gereedschap in je kist zit. Je hebt dat dus al ontvangen en dan is het niet voor even tijdelijk en dat het dan weer niet in je kist zit.
Het is net als met de Heilige Geest Zelf, die is voor altijd in Gods kinderen en niet voor tijdelijk en de Heilige Geest komt ook niet af en toe even langs in het leven van Gods kinderen.
Ik geloof niet dat we de gaven van de Geest zelf in beheer hebben, dat we er altijd bij kunnen als dat ons past.
We hebben de H.G. en hij heeft de gaven en bepaalt of en wanneer, waar en welke gave hij op een bepaald moment in een bepaalde situatie geeft of niet geeft.
Dat klopt ook met de werkelijkheid, want lang niet altijd genezen de mensen, hebben we woorden van kennis, profetie, geloof ergens voor enz.
Veendam schreef:Nu geloof ik niet dat er altijd een woord van kennis nodig is voor iemand genezing kan gaan uitspreken over iemand.
Loopt iemand bijvoorbeeld met krukken dan weet je dat er wat aan de hand is, daar is niet een woord van wijsheid voor nodig.
Zonder een speciaal woord van kennis is dat natuurlijk heel goed mogelijk.
Naar mijn mening zul je echter eerst moeten weten wat God wil dat je doet en zal Hij je het geloof voor de genezing geven.
Dan zijn er ook geen mislukkingen als er in Jezus' naam genezing wordt uitgesproken, want de Geest heeft je dan zelf aangestuurd.
Ik geloof dat we over het algemeen de normale weg moeten gaan, gewoon naar de dokter
En natuurlijk mogen we daar met en voor elkaar ook altijd bij bidden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Veendam » 27 aug 2018 21:43

naamloos schreef:Ik geloof niet dat we de gaven van de Geest zelf in beheer hebben, dat we er altijd bij kunnen als dat ons past.
We hebben de H.G. en hij heeft de gaven en bepaalt of en wanneer, waar en welke gave hij op een bepaald moment in een bepaalde situatie geeft of niet geeft.
Dat klopt ook met de werkelijkheid, want lang niet altijd genezen de mensen, hebben we woorden van kennis, profetie, geloof ergens voor enz.
Zonder een speciaal woord van kennis is dat natuurlijk heel goed mogelijk.
Naar mijn mening zul je echter eerst moeten weten wat God wil dat je doet en zal Hij je het geloof voor de genezing geven.
Dan zijn er ook geen mislukkingen als er in Jezus' naam genezing wordt uitgesproken, want de Geest heeft je dan zelf aangestuurd.
Ik geloof dat we over het algemeen de normale weg moeten gaan, gewoon naar de dokter
En natuurlijk mogen we daar met en voor elkaar ook altijd bij bidden.


Het principe van het gebruik van gaven is door de kerkgeschiedenis veel om te doen geweest.
Wat ik niet bedoelde te zeggen is dat alle gaven, bijvoorbeeld de gave van genezing is gegeven aan iemand en die dat dan onbeperkt kan doen zelf.
Als dat zo zou zijn, dan staat die persoon centraal omdat HIJ ZELF die gave zou hebben en dan zou HIJ ZELF dus iedereen genezen.
Als ik kijk naar de Bijbel dan is het niet zo dat de gelovigen mensen genezen, maar het is zo dat Jezus die mensen geneest.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar het opleggen van handen op zieken dan staat er dat de gelovigen de handen moeten opleggen, maar dan staat er niet dat ze door de gelovigen genezen worden maar God is het die dan de wonderen en de tekenen doet.

Je kunt je oefenen in vaardigheden en je kunt je ook bekwamen in het gebruik van de geestelijke gaven, door het te doen. Hoe meer je het doet des te meer ga je er in ontwikkeld raken. Maar nu heel wat anders, het gaat niet echt om het gavengericht zijn, maar het is belangrijk dat je meer Jezusgericht bent. Vrucht ontstaat na verloop van tijd en dat kost tijd en moeite en inspanning, en dat kost het opbouwen van een goede relatie met God ook. Wanneer iemand alleen maar gericht is op tekenen en wonderen en niet zelf gericht is op God hoeft hij geen resultaten te verwachten.
(ik bedoel niet dat dit voor jou van toepassing is hoor naamloos, maar dit is algemeen)

Als er altijd eerst een aanwijzing van God komt bij iedere persoon of een word van kennis of bij wijze van spreken een engel die de persoon aanwijst (zo was het bijvoorbeeld bij William Branham begin 1900) dan is het niet dat er geloof voor nodig is maar gewoon routine, omdat wat door God aangewezen wordt altijd genezen worden zal. Het wandelen in geloof en geloof hebben dat iemand zal genezen is juist noodzaak als God niet bij wijze van spreken een groot licht op iemand laat schijnen.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor mona » 28 aug 2018 12:54

Veendam schreef:Je kunt je oefenen in vaardigheden en je kunt je ook bekwamen in het gebruik van de geestelijke gaven, door het te doen. Hoe meer je het doet des te meer ga je er in ontwikkeld raken.


Maar is het nu een gave of is het een gereedschapsstuk?

Onlangs hoorde ik van iemand die dit zei over het spreken in tongen: 'begin maar gewoon wat te brabbelen, en dan komt het vanzelf..... '
Hoe ver zijn we dan van het Bijbelse pad afgeraakt.

Veendam schreef:Als er altijd eerst een aanwijzing van God komt bij iedere persoon of een word van kennis of bij wijze van spreken een engel die de persoon aanwijst (zo was het bijvoorbeeld bij William Branham begin 1900) dan is het niet dat er geloof voor nodig is maar gewoon routine, omdat wat door God aangewezen wordt altijd genezen worden zal. Het wandelen in geloof en geloof hebben dat iemand zal genezen is juist noodzaak als God niet bij wijze van spreken een groot licht op iemand laat schijnen.

Wees aub voorzichtig Veendam. Engelen en goudstof en het hele arsenaal wonderen, alles moet beproeft worden of het uit God is.
De boodschap van wonderen en genezing trekt meer publiek, dan de boodschap van nederigheid en verbrokenheid van het eigen ik.
Maar alleen door het laatste kan er een echte opwekking plaatsvinden.

Even ter aanvulling: Laten we gericht zijn op de vruchten van de Geest. Op dat gebied vindt weinig ontsporing plaats.
Omdat de vruchten van de Geest verbonden zijn met zelfverloochening, heeft de satan daar weinig ingang. Bij de gaven-gerichtheid speelt vaak (hoe subtiel ook, arglistig is het hart....) ook ons dikke ik een toontje mee. Want de vruchten van de Geest zijn innerlijk, en daardoor voor anderen niet zichtbaar.
Maar velen willen wel graag de gave van genezing ontvangen en be-oefenen, maar de gave van kennis, daar streven heel wat minder mensen naar.
En daarnaast zegt Paulus in het laatste vers van 1Korinthe 12: En ik wijs u een weg die dit alles nog overtreft.
Wat is die weg? Die staat in het hoofdstuk erna. 1 Korinthe 13, het overbekende hoofdstuk over de liefde. Paulus zegt in vers 2, dat de liefde alle gaven overtreft.
Nou, wie wil dat niet? Laten we ons daar in beoefenen! Dan vervullen we gelijk de wet, zoals de Heere Jezus van ons vraagt.
En nog wat: de liefde is een vrucht van de Geest!
Laatst gewijzigd door mona op 28 aug 2018 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 28 aug 2018 13:27

mona schreef:Wees aub voorzichtig Veendam. Engelen en goudstof en het hele arsenaal wonderen, alles moet beproeft worden of het uit God is.
De boodschap van wonderen en genezing trekt meer publiek, dan de boodschap van nederigheid en verbrokenheid van het eigen ik.
Maar alleen door het laatste kan er een echte opwekking plaatsvinden.


Was dat in de tijd van Jezus ook niet zo? Duizenden mensen volgden Hem, omdat ze een wonder wilden, zonder dat ze wisten dat Hij God is! Ook nu ontkennen mensen de Godheid van Jezus, maar, willen ze wel een wonder of een genezing. Dan de boodschap waar jij over spreekt: bracht Jezus een boodschap van nederigheid en verbrokenheid van het eigen ik, of bracht Hij een boodschap van wonderen en genezing? Jezus bracht volgens mij een evangelie van Genade. Zijn evangelie wordt bevestigd met wonderen en tekenen, immers de volgelingen van Jezus, de gelovigen gaan en gingen overal heen om te prediken, en de Heere (Jezus) werkt en werkte mee en bevestigde het Woord door de tekenen die erop volgden, toch?!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor mona » 28 aug 2018 13:36

krid schreef:Dan de boodschap waar jij over spreekt: bracht Jezus een boodschap van nederigheid en verbrokenheid van het eigen ik, of bracht Hij een boodschap van wonderen en genezing? Jezus bracht volgens mij een evangelie van Genade.


Mattheus 11:
28 Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.
29 Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;

Mattheus 5:
En Hij opende Zijn mond en onderwees hen. Hij zei:
3 Zalig zijn de armen van geest, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.
4 Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden.
5 Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven.
6 Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.
7 Zalig zijn de barmhartigen, want aan hen zal barmhartigheid bewezen worden.
8 Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien.
9 Zalig zijn de vredestichters, want zij zullen Gods kinderen genoemd worden.
10 Zalig zijn zij die vervolgd worden om de gerechtigheid, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.
11 Zalig bent u als men u smaadt en vervolgt, en door te liegen allerlei kwaad tegen u spreekt, omwille van Mij.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 28 aug 2018 13:39

De verkondiging van het evangelie en wonderen en tekenen gaan hand in hand. Ik neem aan dat gelovigen het evangelie willen verkondigen? Het is een opdracht. Wat me opvalt is dat velen het ene deel van de opdracht (predeking) wel serieus nemen, maar het andere deel (demonen uitdrijven, zieken de handen opleggen) niet serieus nemen.

Nederigheid is geen boodschap. Het is wel een vrucht of een eigenschap. Jezus brengt het evangelie van Genade.

En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij demonen uitdrijven; in vreemde talen zullen zij spreken; 18 slangen zullen zij oppakken; en als zij iets dodelijks zullen drinken, zal het hen beslist niet schaden; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden. 19 De Heere dan is, nadat Hij tot hen gesproken had, opgenomen in de hemel en heeft Zich gezet aan de rechterhand van God, 20 maar zij gingen overal heen om te prediken, en de Heere werkte mee en bevestigde het Woord door de tekenen die erop volgden. Amen.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Veendam » 28 aug 2018 14:38

mona schreef:Maar is het nu een gave of is het een gereedschapsstuk?

Een gave is een gave, maar is ergens voor bedoeld.
Wanneer een boer een tractor krijgt met een ploeg er achter dan kan hij elke dag zeggen wat een mooie gave heb ik gekregen, maar als hij niet de ploeg achter de tractor doet en gebruik gaat maken van de gaven dan heeft het geen enkel nut.

mona schreef:Onlangs hoorde ik van iemand die dit zei over het spreken in tongen: 'begin maar gewoon wat te brabbelen, en dan komt het vanzelf..... '
Hoe ver zijn we dan van het Bijbelse pad afgeraakt.

Over tongen is een heleboel te zeggen, maar dat doe ik niet in deze topic.
Voor dit onderwerp vind ik het beter om persoonlijke gesprekken te voeren in plaats van dit als topic vulling te gaan neergooien.

mona schreef:Wees aub voorzichtig Veendam. Engelen en goudstof en het hele arsenaal wonderen, alles moet beproeft worden of het uit God is.
De boodschap van wonderen en genezing trekt meer publiek, dan de boodschap van nederigheid en verbrokenheid van het eigen ik.
Maar alleen door het laatste kan er een echte opwekking plaatsvinden.
De vrucht van de Heilige Geest is dat het minder gaat om mij maar meer om Jezus die zichtbaar gaat worden in mijn leven. Hoe meer vrucht er aan de boom komt te hangen, des te sterker moeten de takken zijn die de vrucht moeten dragen.


mona schreef:Even ter aanvulling: Laten we gericht zijn op de vruchten van de Geest. Op dat gebied vindt weinig ontsporing plaats.
Omdat de vruchten van de Geest verbonden zijn met zelfverloochening, heeft de satan daar weinig ingang. Bij de gaven-gerichtheid speelt vaak (hoe subtiel ook, arglistig is het hart....) ook ons dikke ik een toontje mee. Want de vruchten van de Geest zijn innerlijk, en daardoor voor anderen niet zichtbaar.
Het gaat bij de geestelijke gaven altijd om het dragen van vrucht en de gaven zijn slechts het gereedschap waardoor er meer vrucht kan komen. Dat iemand zich meer op de gaven wil richten is op zich niet verkeerd, maar daarbij moet het verlangen om maximaal vrucht te dragen nooit uit het oog worden verloren. Wat mij betreft is het dus niet MEER VAN MIJN KERK, MEER VAN MIJN BEDIENING, maar juist MEER VAN JEZUS en minder van de rest.

mona schreef:Maar velen willen wel graag de gave van genezing ontvangen en be-oefenen, maar de gave van kennis, daar streven heel wat minder mensen naar.
En daarnaast zegt Paulus in het laatste vers van 1Korinthe 12: En ik wijs u een weg die dit alles nog overtreft.
Wat is die weg? Die staat in het hoofdstuk erna. 1 Korinthe 13, het overbekende hoofdstuk over de liefde. Paulus zegt in vers 2, dat de liefde alle gaven overtreft.
Nou, wie wil dat niet? Laten we ons daar in beoefenen! Dan vervullen we gelijk de wet, zoals de Heere Jezus van ons vraagt.
En nog wat: de liefde is een vrucht van de Geest!

Er is in de bijbel niet sprake van DE GAVE van GENEZING voor de individuele gelovige (twee keer enkelvoud)
Er is de 5 voudige bediening die tot doel heeft om alle gelovigen te kunnen laten groeien tot volwassenheid en 1 van de 5 is GAVEN van GENEZINGEN.
Dat dus 2 keer meervoud.
Laatst gewijzigd door Veendam op 28 aug 2018 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Veendam » 28 aug 2018 14:43

mona schreef:Mattheus 11:
28 Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.
29 Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;

Mattheus 5:
En Hij opende Zijn mond en onderwees hen. Hij zei:
3 Zalig zijn de armen van geest, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.
4 Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden.
5 Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven.
6 Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.
7 Zalig zijn de barmhartigen, want aan hen zal barmhartigheid bewezen worden.
8 Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien.
9 Zalig zijn de vredestichters, want zij zullen Gods kinderen genoemd worden.
10 Zalig zijn zij die vervolgd worden om de gerechtigheid, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.
11 Zalig bent u als men u smaadt en vervolgt, en door te liegen allerlei kwaad tegen u spreekt, omwille van Mij.


Als je de nadruk legt op WIE zalig zijn dan sla je denk ik de plank mis.
Het gaat er niet om wie er arm van geest is of wie er treuren of wie er hongeren en dorsten, maar het gaat juist om de rijkdom van de beloften dat het Koninkrijk der Hemelen voor je klaar ligt om aan te pakken, dat je vertroost zult worden en dat je verzadigd zult worden, God zult zien en kinderen Gods genoemd wordt (en je bent het ook nog)

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 28 aug 2018 14:55

mona schreef:Mattheus 5:
En Hij opende Zijn mond en onderwees hen. Hij zei:
3 Zalig zijn de armen van geest, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.
4 Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden.
5 Zalig zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven.
6 Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.
7 Zalig zijn de barmhartigen, want aan hen zal barmhartigheid bewezen worden.
8 Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien.
9 Zalig zijn de vredestichters, want zij zullen Gods kinderen genoemd worden.
10 Zalig zijn zij die vervolgd worden om de gerechtigheid, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.
11 Zalig bent u als men u smaadt en vervolgt, en door te liegen allerlei kwaad tegen u spreekt, omwille van Mij.


Over de zaligsprekingen kunnen we trouwens een interessant gesprek voeren, als je dat wilt. Kan je mij uitleggen welke relatie er is tussen de zaligsprekingen en de geestelijke gaven?

Ik neem aan dat je met me eens bent, dat de gelovigen een opdracht ontvangen hebben ("Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen."). Het evangelie is levensreddend. Immers, diegenen die Jezus als God en Verlosser afwijzen (of niet aanvaarden) wacht helaas de eeuwige hel. Niemand gun je dit vreselijke lot. Iedereen gun je toch het eeuwige leven? Daarom is het noodzakelijk het evangelie te verkondigen. En, weet je wat me opvalt? Als dit evangelie verkondigd wordt, bevestigt Jezus het evangelie met tekenen, immers "zij gingen overal heen om te prediken, en de Heere werkte mee en bevestigde het Woord door de tekenen die erop volgden." De vraag is nu om welke tekenen het gaat? In hetzelfde hoofdstuk worden deze genoemd: "En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij demonen uitdrijven; in vreemde talen zullen zij spreken; 18 slangen zullen zij oppakken; en als zij iets dodelijks zullen drinken, zal het hen beslist niet schaden; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden."

Heb je een vermoeden waarom Jezus deze tekenen doet? Heb je een vermoeden waarom Hij de prediking bevestigt met deze tekenen? En heb je een idee waarom in veel kerken deze tekenen niet of nauwelijks zichtbaar zijn? Zou het kunnen omdat er een vals of verdraaid of onvolledig evangelie verkondigd wordt?

Ik vrees dat er in veel kerken een "ander" evangelie verkondigd wordt. Paulus waarschuwt: "zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt." Het is dus raadzaam na te gaan welk evangelie juist is, en ook daar geeft de Bijbel antwoord:

"Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie,7 terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen verdraaien."

Het enige juiste evangelie is dus de genade van Christus, het Evangelie van Christus. Laten we dit evangelie prediken, waarbij Hij (Jezus = God) de verkondiging bevestigt met de eerder genoemde tekenen. Zo moeilijk is het dus niet?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor Yoshi » 28 aug 2018 16:36

Gho, blijkt het toch een topic te zijn om anderen te oordelen. Wat een verassing....

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor krid » 28 aug 2018 16:56

Yoshi schreef:Gho, blijkt het toch een topic te zijn om anderen te oordelen. Wat een verassing....


Wie wordt geoordeeld, volgens jou? En, waarom?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

ereunao

Re: Geestelijke gaven

Berichtdoor ereunao » 26 sep 2018 20:27

Het komt mij voor dat die wonderen in de context van die tijd geplaatst moeten worden. Zeker God kan en doet op het gebed ook nu nog wonderen. Maar dit behoort niet tot het basispakket en is geen permanente gave voor de Gemeente van alle eeuwen. Neem b.v. die zendingopdracht Mark.16:17,18:
17 ¶ En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken.
18 ¶ Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.

1 . Tot wie wordt dit gezegd?
En te 2e Heeft de Gemeente van Chr nu ook zulke volmachten?
En dan zeg ik dat dit tot de apostelen en hun directe opvolgers gezegd is. Want die predikten het aan Israël door al de profeten beloofde koninkrijk, vandaar ook die vraag van de discipelen in Hand. 1:6. Daarom beschikten zij ook over de krachten van het koninkrijk. Want als Israël zich toen alsnog bekeerd had was dat koninkrijk toen ook gekomen. Het evangelie zoals wij dat kennen kwam hier echter wel voluit in mee. Want de verzoening door het bloed van het Lam is voor Israël exact dezelfde als voor de Gemeente van Christus.

2. Nee Gemeente van Chr.heeft zulke volmachten niet. Wij zien dat reeds in de latere bediening van Paulus toen het duidelijk was dat ook de Joden in de diaspora hun Messias niet aannamen die krachten langzaam wegebden. Zie 2 Tim.4:20.En toen is ook het geheimenis van de Gemeente voor het eerst aan hem geopenbaard zie Ef.3
En nu is het alleszins begrijpelijk dat de doorsnee kerkganger deze dingen niet weet Maar al die theologen met klinkende titels als Prof.Dr. voor hun naam behoorden dit wel te weten en hun studenten te leren! Gr: ereunao


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten