Schepping

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Schepping

Berichtdoor Veendam » 15 aug 2018 08:29

Pcrtje schreef:Dat heb ik nooit gezegd.
Veendam, kun jij me anders vertellen wat je van Voetius vindt? (Zie mijn vorige bericht)


Dat heb ik ook niet gezegt dat JIJ dat zei over de Bijbel.
Ach Voetius !!!!!
Wat kan het mij schelen wat Voetius geschreven heeft.
Het gaat mij om wat er geschreven staat in Gods Woord.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Schepping

Berichtdoor Pcrtje » 15 aug 2018 08:32

Veendam schreef:Ach Voetius !!!!!
Wat kan het mij schelen wat Voetius geschreven heeft.
Het gaat mij om wat er geschreven staat in Gods Woord.
Daarin staat onder andere dat de aarde een platte schijf is die op pilaren steunt. De aarde heeft tevens een waterkoepel om zich heen. En in de Bijbel staat toch duidelijk dat de zon om de aarde draait? En dat pi 3 is, in plaats van 3,14nogwat?

Dit zijn toch ook allemaal dingen die we niet meer letterlijk nemen omdat de wetenschappelijke vooruitgang heeft uitgewezen dat ze niet kloppen?
"Een libelle zweeft over het water..."

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Schepping

Berichtdoor Veendam » 15 aug 2018 08:41

Pcrtje schreef:Daarin staat onder andere dat de aarde een platte schijf is die op pilaren steunt. De aarde heeft tevens een waterkoepel om zich heen. En in de Bijbel staat toch duidelijk dat de zon om de aarde draait? En dat pi 3 is, in plaats van 3,14nogwat?

Dit zijn toch ook allemaal dingen die we niet meer letterlijk nemen omdat de wetenschappelijke vooruitgang heeft uitgewezen dat ze niet kloppen?


Als de Bijbel zegt ZON STA STIL dan is het dus logisch dat de zon in beweging was.
De zon is dus niet het centrum van het heelal.
Dat is ook logisch omdat alles wat in het centrum staat in de belangstelling staat c.q. een bijzondere positie heeft.
Dat de mens als kroon op de gehele schepping op de aarde woont en dat dit in het middelpunt staat is dan ook niet onlogisch.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Schepping

Berichtdoor Pcrtje » 15 aug 2018 08:49

Veendam schreef:Als de Bijbel zegt ZON STA STIL dan is het dus logisch dat de zon in beweging was.
De zon is dus niet het centrum van het heelal.
Maar wel van ons zonnestelsel.
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Schepping

Berichtdoor Chaya » 15 aug 2018 08:52

krid schreef:"in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is" (Exodus 20 - HSV).

Zijn dit letterlijke dagen, of spreekt de Bijbel over "perioden"? Is de aarde ruim 6000 jaar oud, of, spreekt de Bijbel over scheppingsperioden?

Zoals het in de Bijbel staat, zo is het!
Pcrtje schreef:Dit zijn toch ook allemaal dingen die we niet meer letterlijk nemen omdat de wetenschappelijke vooruitgang heeft uitgewezen dat ze niet kloppen?

Jaja, de wetenschap is het einde van alle tegenspraak. :roll:
Wat vandaag als bewezen wordt geschreven, wordt morgen weer ontkracht door een ander bewijs.
Veendam schreef:Ach Voetius !!!!!
Wat kan het mij schelen wat Voetius geschreven heeft.

Waarom praat je zo geringschattend over Voetius?
Heb je wel eens iets over hem gelezen? Weet je wie hij was?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Schepping

Berichtdoor Veendam » 15 aug 2018 09:08

Chaya schreef:Waarom praat je zo geringschattend over Voetius?
Heb je wel eens iets over hem gelezen? Weet je wie hij was?


Als je de regel er onder had gelezen dan had je deze vraag niet gesteld.
ik geef niet eens een inhoudelijk waardeoordeel over wat hij geschreven heeft maar WEL een inhoudelijk waardeoordeel van Gods Woord.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Schepping

Berichtdoor krid » 15 aug 2018 09:09

Veendam schreef:Het gaat mij om wat er geschreven staat in Gods Woord.


Ik ben het (weer) met je eens. Het lijkt erop dat er gelovigen zijn die van twee walletjes willen snoepen. Adam en Eva geloofden het niet. We kennen de gevolgen. De evolutieleer, om maar een voorbeeld te geven, is een sluipmoordenaar. Hoeveel - vooral jongeren - zeggen hun geloof vaarwel vanwege deze - onbewezen, en op valse 'bewijzen' gebaseerde religie?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Schepping

Berichtdoor Veendam » 15 aug 2018 09:14

krid schreef:Ik ben het (weer) met je eens. Het lijkt erop dat er gelovigen zijn die van twee walletjes willen snoepen. Adam en Eva geloofden het niet. We kennen de gevolgen. De evolutieleer, om maar een voorbeeld te geven, is een sluipmoordenaar. Hoeveel - vooral jongeren - zeggen hun geloof vaarwel vanwege deze - onbewezen, en op valse 'bewijzen' gebaseerde religie?


Dan mag je jezelf afvragen of de jongeren wel geloven of geloofd hebben.
Persoonlijk vind ik de aanname dat iedereen in de kerk wel gelooft te kort door de bocht.
Om daar verder op in te gaan hier is echter behoorlijk offtopic

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Schepping

Berichtdoor krid » 15 aug 2018 09:34

Veendam schreef:Dan mag je jezelf afvragen of de jongeren wel geloven of geloofd hebben.
Persoonlijk vind ik de aanname dat iedereen in de kerk wel gelooft te kort door de bocht.
Om daar verder op in te gaan hier is echter behoorlijk offtopic


Toch heeft een en ander naar mijn mening wel met elkaar te maken. Als er al getornd wordt aan de Schepping, is de volgende stap twijfelen aan de Schepper. Ik denk dat er een groot gebrek aan onderwijs is, waardoor jongeren blootgesteld worden, zonder enige wapenuitrusting. Als er "aannemelijke" theorieen aangeboden worden, waarin God geen, of maar een beperkte rol speelt, zullen sommigen, misschien wel velen, daarvoor zwichten. Er ligt - naar mijn mening - een grote verantwoordelijkheid bij de kerk, scholen en ouders. Ik denk dat het geen uitzondering is dat ouders, scholen, maar ook de kerk, jongeren aan hun geestelijke lot over laten?!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Schepping

Berichtdoor Johan100 » 15 aug 2018 09:48

Pcrtje schreef: En in de Bijbel staat dat pi 3 is, in plaats van 3,14nogwat?


Nee hoor, dat staat er niet. Je hebt het over het bad van gietijzer in de tempel van Salomo. De Gegotene Zee uit 1 Kon. 7:23 en 2 Kron. 4:2.
Er staat dat zij 10 el was van haar enen rand tot haar andere rand en een meetsnoer van 30 ellen kon er omheen.

Dit bad was dus bovenin 10 el in de diameter, en stel dat de Bijbelse el 48 cm is, dan is de diameter 480cm van rand tot rand, uitwendig.
In 1 Kon.7:24 t/m 26 wordt er gesproken over een rand van een handbreed bovenin op dat vat.
Als die rand ongeveer 11 centimeter was kom je uit op 10x48-22=458 cm. De diameter onder de rand is dan dus 458 cm. Dan hebben ze met het meetsnoer van 30 el onder de bovenrand gemeten.

De afstand tussen de buitenkant van de bovenrand tot de buitendiameter bovenin onder die rand is dan 11 cm. Daarnaast kan het zijn dat het vat wat conisch liep.

pi (3,144) x 458 = 1440 cm.
De omtrek is 30 el x 48cm = 1440 cm.

Hier een voorbeeld van een miniatuurvat hoe het vat er ongeveer uit zou gezien kunnen hebben.

Afbeelding

Erg flauw dat je dit gebruikt om heel het scheppingsverslag af te doen als niet letterlijk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Schepping

Berichtdoor Pcrtje » 15 aug 2018 09:52

krid schreef:Ik ben het (weer) met je eens. Het lijkt erop dat er gelovigen zijn die van twee walletjes willen snoepen. Adam en Eva geloofden het niet. We kennen de gevolgen. De evolutieleer, om maar een voorbeeld te geven, is een sluipmoordenaar. Hoeveel - vooral jongeren - zeggen hun geloof vaarwel vanwege deze - onbewezen, en op valse 'bewijzen' gebaseerde religie?
Maar Krid, de evolutietheorie heeft mijn geloof nooit onderuitgeschopt. Integendeel, mijn godsbeeld werd juist ontzagwekkender naarmate ik meer over de evolutietheorie leerde.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Schepping

Berichtdoor Pcrtje » 15 aug 2018 09:54

Chaya schreef:Jaja, de wetenschap is het einde van alle tegenspraak. :roll:
Wat vandaag als bewezen wordt geschreven, wordt morgen weer ontkracht door een ander bewijs.
:schaterlach: Pas je op dat je niet van de wereld valt, morgen?
"Een libelle zweeft over het water..."

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Schepping

Berichtdoor Johan100 » 15 aug 2018 10:02

Ik zou niet verwachten dat iemand met jouw niveau het voorbeeld van pi aanhaalt, Pcrtje.
Denk eens na. Ze meten de bovenkant 10 el en daarna rondom met een meetsnoer komen ze op 30 el.
Zie mijn verklaring hierboven. Dat heeft niets met pi te maken. Als je dit gedeelte gewoon als een feit leest is een verklaring voor.
Als je het op voorhand al niet wilt zien kom je met zulke slechte voorbeelden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Schepping

Berichtdoor Pcrtje » 15 aug 2018 10:02

Johan100 schreef:Nee hoor, dat staat er niet. Je hebt het over het bad van gietijzer in de tempel van Salomo. De Gegotene Zee uit 1 Kon. 7:23 en 2 Kron. 4:2.
Er staat dat zij 10 el was van haar enen rand tot haar andere rand en een meetsnoer van 30 ellen kon er omheen.

Dit bad was dus bovenin 10 el in de diameter, en stel dat de Bijbelse el 48 cm is, dan is de diameter 480cm van rand tot rand, uitwendig.
In 1 Kon.7:24 t/m 26 wordt er gesproken over een rand van een handbreed bovenin op dat vat.
Als die rand ongeveer 11 centimeter was kom je uit op 10x48-22=458 cm. De diameter onder de rand is dan dus 458 cm. Dan hebben ze met het meetsnoer van 30 el onder de bovenrand gemeten.

De afstand tussen de buitenkant van de bovenrand tot de buitendiameter bovenin onder die rand is dan 11 cm. Daarnaast kan het zijn dat het vat wat conisch liep.

pi (3,144) x 458 = 1440 cm.
De omtrek is 30 el x 48cm = 1440 cm.

Hier een voorbeeld van een miniatuurvat hoe het vat er ongeveer uit zou gezien kunnen hebben.

Erg flauw dat je dit gebruikt om heel het scheppingsverslag af te doen als niet letterlijk.
Je kiest hier 48cm voor 1 el omdat jou dat goed uitkomt. Een beetje googelen leert dat er helemaal geen duidelijkheid is over de precieze lengte van een el. En een handbreedte van 11cm? Dat is veel te veel.
"Een libelle zweeft over het water..."

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Schepping

Berichtdoor Johan100 » 15 aug 2018 10:07

Pcrtje schreef:Je kiest hier 48cm voor 1 el omdat jou dat goed uitkomt. Een beetje googelen leert dat er helemaal geen duidelijkheid is over de precieze lengte van een el.

Nee hoor, ik heb niet zomaar willekeurig wat gekozen.
Dan heb je niet goed gegoogeld.
Ik googel nu ook even en ziedaar het eerste resultaat:
Een el (Eng. Cubit, Grieks pechus, Frans coudée, Latijn cubitus) is een lengtemaat en bedraagt ongeveer 0,5 meter. Synoniemen: kubiet, elleboog. De maat is ontleend aan de elleboog (onderarm of ‘voorarm’) van de mens: de afstand van de top van de middelvinger tot de kromming van de elleboog.

Vrijwel alle oude oude lengtematen, zoals bijvoorbeeld el, span, handbreed, duim, voet, zijn ontleend aan de lengte van delen van het menselijk lichaam, zoals elleboog, hand, duim en voet.

De juiste (precieze) lengte van de el varieerde en is betwist. Thenius berekende de lengte van de oud-Hebreeuwse el (zes handbreed) op 483,9 millimeter.
http://www.christipedia.nl/Artikelen/E/El_(lengtemaat)



Pcrtje schreef:En een handbreedte van 11cm? Dat is veel te veel.

Kan ook 7 centimeter zijn geweest, maar het vat liep conisch.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten