Schepping

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Schepping

Berichtdoor krid » 14 aug 2018 17:36

"in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is" (Exodus 20 - HSV).

Zijn dit letterlijke dagen, of spreekt de Bijbel over "perioden"? Is de aarde ruim 6000 jaar oud, of, spreekt de Bijbel over scheppingsperioden?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Schepping

Berichtdoor Veendam » 14 aug 2018 18:39

Als ik kijk naar wat er staat verder in de tekst zie ik staan: En het was avond geweest en morgen geweest.
Dan denk ik dus aan een dag met een inhoud zoals wij die nu ook kennen namelijk avond, nacht ochtend middag en dan weer naar de avond.
Wanneer wij er van uit gaan dat de zondvloed niets heeft veranderd aan de lucht en de zon en de maan, omdat het water daar niet bij kon komen dan ga ik er dus van uit dat het na de zondvloed nog net zo is als voor de zondvloed.

Dan je vraag: Zijn dit letterlijke dagen. Ik denk het wel. Er is niets dat mij aanleiding geeft om dit anders te interpreteren.

In Genesis 1 staat de aarde nu was woest en ledig, maar dit is vanuit de grondtekst ook te lezen als de aarde nu werd woest en ledig.
Wanneer je aan wilt houden dat de aarde woest en ledig WERD dan zou je daar een tijdsperiode in kunnen passen.
Je zult dan wel een verklaring moeten hebben waarom de aarde woest en ledig werd of waarom God niet gelijk door ging met Zijn scheppingswerk.

Wat mij betreft begint alles gewoon in den beginne, en dat is dan ook de eerste dag.
Dus wat mij betreft bestaat de aarde nu ongeveer 6000 jaar totaal.
Is er dan sprake van scheppingsperioden ? Als je dat zo wilt noemen vind ik dat prima, maar dat zijn dan periodes van 1 dag elke keer.

Yoshi

Re: Schepping

Berichtdoor Yoshi » 14 aug 2018 18:47

Kijk Veendam, dit is nou zo'n reactie die ver van mijn geloofsbeleving staat maar die ik wel kan waarderen en niet als nonsens betitel. :)

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Schepping

Berichtdoor krid » 14 aug 2018 19:11

Veendam schreef:In Genesis 1 staat de aarde nu was woest en ledig, maar dit is vanuit de grondtekst ook te lezen als de aarde nu werd woest en ledig. Wanneer je aan wilt houden dat de aarde woest en ledig WERD dan zou je daar een tijdsperiode in kunnen passen.
Je zult dan wel een verklaring moeten hebben waarom de aarde woest en ledig werd of waarom God niet gelijk door ging met Zijn scheppingswerk.

Wat mij betreft begint alles gewoon in den beginne, en dat is dan ook de eerste dag.
Dus wat mij betreft bestaat de aarde nu ongeveer 6000 jaar totaal.
Is er dan sprake van scheppingsperioden ? Als je dat zo wilt noemen vind ik dat prima, maar dat zijn dan periodes van 1 dag elke keer.


Dat geloof ik ook. Zes letterlijke dagen, een aarde van ca. 6000 jaar oud. Wat "woest en ledig" betreft, geloof ik dat er staat "leeg, zonder vorm". Zie het alsof er een fundament werd gelegd, zoals een huis dat gebouwd wordt. Voor zover ik weet is het woord in de grondtekst "tohuw tohuw", en dat betekent ook "zonder vorm".

Wat "werd" betreft. Voor zover ik weet, wordt het Hebreeuwse werkwoord "wordt/worden" 264 keer in de eerste vijf Bijbelboeken gevonden, en in 258 van de gevallen wordt het woord correct vertaald als "was". Ik zie geen reden voor "werd". Overigens bevestigt Exodus 20 naar mijn mening een letterlijke schepping van de aarde, zee en hemel en alles daarin, dus OOK de engelen!

Soms wordt wel eens de vraag gesteld hoe het mogelijk was in zes dagen? Tja, dan is een logisch antwoord "God had het ook in zes seconden kunnen doen." Hij schiep in zes dagen, onze week is er op gebaseerd. Gelukkig duurt een week zes + een dagen, en geen seconden, of "lange periodes".
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Schepping

Berichtdoor gravo » 14 aug 2018 19:25

krid schreef:"in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is" (Exodus 20 - HSV).

Zijn dit letterlijke dagen, of spreekt de Bijbel over "perioden"? Is de aarde ruim 6000 jaar oud, of, spreekt de Bijbel over scheppingsperioden?

In de Bijbeltekst lezen we niet "perioden", maar "dagen".
Dat zal de schrijver er dus echt wel mee bedoelen.

Uiteraard hoeft de tekst van het Bijbelse scheppingsverhaal niet naadloos samen te vallen met de werkelijkheid. De aarde is namelijk veel ouder dan 6000 jaar. Ver ná het ontstaan van de aarde zijn er pas verhalen over het ontstaan ervan in omloop gekomen en nog weer later zijn die op schrift gesteld. Het zijn verhalen waarin de werkelijkheid heel duidelijk wordt beschreven als een geschapen werkelijkheid (geen zinloos toeval, geen eeuwig rad van wederkeer, geen virtuele schijnwerkelijkheid, maar een zinvol, gewild en doelgericht ontstaan van de aarde en het leven..een daad van God).
Schepping is het hart van het joodse geloof en daarmee ook van het christelijke. Daarom is het scheppingsverhaal ook zo belangrijk.

We moeten ons niet blind staren op de vorm waarmee de Bijbelschrijver de Schepping heeft geïllustreerd. De verhaalvorm, waarbij het ritme van de week als patroon wordt gebruikt. Je kunt die verhaal-elementen rustig verhaal-elementen laten blijven, zonder het centrale punt, namelijk de werkelijkheid als verwekking, als schepping van God te missen.
Al ons huidige kennis duidt op een veel grotere ouderdom van de werkelijkheid / de aarde en daarom zou een koppig vasthouden aan de letterlijke betekenis van dit beeldrijke, literaire oer-verhaal alleen maar contra-productief werken. Voor jezelf, maar ook voor het waardevolle inzicht van Schepping als zodanig. Er komt een punt dat je het niet langer kan volhouden. En als je de letterlijke betekenis dan te krampachtig hebt omarmd, kom je in de problemen.
De werkelijkheid zelf maakt namelijk korte metten met een letterlijke uitleg van dit verhaal over de werkelijkheid.
Pluis je studieboeken er nog maar even op na.

Blijft staan: neem je de Schepping weg, dan neem je het geloof weg.
Maar laat je niet gijzelen door de gedachte dat als je het scheppingsverhaal niet letterlijk neemt, je de Schepping als wezenskenmerk van onze werkelijkheid dan ook kwijtraakt. Dat is namelijk niet zo.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Schepping

Berichtdoor krid » 14 aug 2018 21:35

gravo schreef:De aarde is namelijk veel ouder dan 6000 jaar.


Dan weet je het beter dan de Bijbel? Kwestie van rekenen, lijkt me. We weten dat God de aarde, hemel, zee en alles daarin in zes dagen gemaakt heeft. We weten dat op de eerste dag de aarde gemaakt is. We weten dat Adam op de zesde dag gemaakt is. We weten wanneer Adam leefde, dus daar zes dagen bij optellen.

Dateringsmethoden die een "oude aarde" suggereren kunnen alleen vw. die reden al niet kloppen. Dat ze niet kloppen blijkt ook uit de vele verkeerde dateringen en onjuiste aannames. Ook uit ander onderzoek door o.a. RATE-wetenschappers bleek dat radiodateringen tegenstrijdige ouderdommen opleveren. Aardlagen die gedateerd werden op 1,5 miljard jaar oud, bevatten zirkoonkristallen. Door radioactief verval van uranium is daarin helium ontstaan. Dit helium lekt met een bekende snelheid uit dit kristal. De bekende kernfysicus Russell Humpreys ontdekte dat de helft van dit heliumgas nog aanwezig was in de kristallen. Zijn conclusie: "dit wijst op een aarde van ca. 6000 jaar oud."

Ofwel, de Bijbel is volledig in overeenstemming met de wetenschap. De Bijbel beschrijft nauwkeurig de ontstaansgeschiedenis van de aarde, hemel, zee en alles daarin.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Schepping

Berichtdoor Pcrtje » 14 aug 2018 22:22

Mijn standpunt in dezen is dat de Bijbel en de wetenschappelijke methode twee verschillende terreinen beslaan en dat we de ene niet moeten gebruiken wanneer we ons op het terrein van de andere begeven. Met andere woorden: de Bijbel is nuttig voor theologische kennis en heeft autoriteit wanneer we nieuwe theologische kennis willen opdoen; we gebruiken wetenschap wanneer we ons bezighouden met wetenschappelijke kwesties. De Bijbel verschaft ons belangrijke kennis over God, Jezus, de verhouding tussen God en mens en verlossing - zaken waar de wetenschap niet zoveel over te vertellen heeft. In tegenstelling tot de Bijbel, die ons kennis verschaft over het bovennatuurlijke, is wetenschap de beste methode om kennis over de fysische werkelijkheid te vergaren. Ik denk dus dat we de Bijbel niet moeten gebruiken om wetenschappelijke kennis op te doen: dat levert geheid tegenstrijdigheden met de wetenschappelijke vooruitgang op waarin de Bijbel in het verleden vaak het onderspit heeft moeten delven. Evenzo is het niet nuttig om de wetenschap te gebruiken om iets over God te zeggen. We kunnen God niet meten, niet waarnemen, niet statistisch analyseren. Hoe kan de wetenschappelijke methode nou God bestuderen?

Krid, ik heb een tijdje terug op dit forum iets over Gijsbertus Voetius geschreven. Je kunt het hier terugvinden. In het kort komt het erop neer dat Voetius zich sterk verzette tegen het heliocentrisme (de theorie dat de zon in het middelpunt staat en de aarde eromheen draait) en de voorkeur gaf aan het geocentrisme (de theorie dat de aarde in het centrum staat). Zijn argumenten waren onder andere van theologische aard: het staat immers in de Bijbel. Hij dacht dat het christelijke geloof zou vallen wanneer we het heliocentrisme zouden accepteren. Ook Luther verzette zich tegen het heliocentrisme. Over Copernicus, een van de ontwikkelaars van de heliocentrische theorie, schreef Luther: "Die dwaas wil de hele astronomie omkeren. De Heilige Schrift vertelt ons echter..."

Concluderend denk ik dus dat de aarde vele malen ouders is van 6000 jaren. Ik accepteer de wetenschappelijke conclusies uit de astronomie en geologie zonder dat ik daarmee het Scheppingsverhaal weg hoef te gooien. Het Scheppingsverhaal is mythisch bedoeld en we kunnen er belangrijke theologische lessen uit halen, maar geen wetenschappelijke kennis.

krid schreef:Dan weet je het beter dan de Bijbel?
Dus weten wij het beter dan de Bijbel wanneer we het heliocentrisme aanhangen? Of wanneer we niet geloven in een platte, schijfvormige aarde die op pilaren steunt?

krid schreef:Kwestie van rekenen, lijkt me. We weten dat God de aarde, hemel, zee en alles daarin in zes dagen gemaakt heeft. We weten dat op de eerste dag de aarde gemaakt is. We weten dat Adam op de zesde dag gemaakt is. We weten wanneer Adam leefde, dus daar zes dagen bij optellen.
Dateringsmethoden die een "oude aarde" suggereren kunnen alleen vw. die reden al niet kloppen. (...) Ofwel, de Bijbel is volledig in overeenstemming met de wetenschap. De Bijbel beschrijft nauwkeurig de ontstaansgeschiedenis van de aarde, hemel, zee en alles daarin.
Je begaat nu zelf een fout met verkeerde aannames, want je neemt je conclusie (rood) al aan in je argument (groen). Dit is dus een cirkelredenering.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Schepping

Berichtdoor gravo » 14 aug 2018 22:40

krid schreef:Dan weet je het beter dan de Bijbel? Kwestie van rekenen, lijkt me. We weten dat God de aarde, hemel, zee en alles daarin in zes dagen gemaakt heeft. We weten dat op de eerste dag de aarde gemaakt is. We weten dat Adam op de zesde dag gemaakt is. We weten wanneer Adam leefde, dus daar zes dagen bij optellen.

Dateringsmethoden die een "oude aarde" suggereren kunnen alleen vw. die reden al niet kloppen. Dat ze niet kloppen blijkt ook uit de vele verkeerde dateringen en onjuiste aannames. Ook uit ander onderzoek door o.a. RATE-wetenschappers bleek dat radiodateringen tegenstrijdige ouderdommen opleveren. Aardlagen die gedateerd werden op 1,5 miljard jaar oud, bevatten zirkoonkristallen. Door radioactief verval van uranium is daarin helium ontstaan. Dit helium lekt met een bekende snelheid uit dit kristal. De bekende kernfysicus Russell Humpreys ontdekte dat de helft van dit heliumgas nog aanwezig was in de kristallen. Zijn conclusie: "dit wijst op een aarde van ca. 6000 jaar oud."

Ofwel, de Bijbel is volledig in overeenstemming met de wetenschap. De Bijbel beschrijft nauwkeurig de ontstaansgeschiedenis van de aarde, hemel, zee en alles daarin.


Sorry, maar dit is grote klets! Je wilt zo graag vasthouden aan de letterlijke uitleg van de Genesis-verhalen dat je je vastklampt aan één pseudo-wetenschappelijk probeerseltje om, zodra je dit ergens hebt gevonden, direct te concluderen dat de Bijbel volledig in overeenstemming is met de wetenschap. Daarbij laat je dus de veelvoud aan wetenschappelijke data die wél wijst op een aarde die veel ouder is dan 6000 jaar gewoon liggen.
En dat kan niet.
Je moet jezelf, als je zonodig de wetenschappelijke toets der kritiek wilt doorstaan, ook verantwoorden voor het niet overnemen van wetenschappelijke data die jou niet zo goed uitkomt. En dat doe je niet.
Draai jezelf nu geen rad voor ogen. Of je kent die andere data wél, maar je wilt daar bewust niets over zeggen of ze niet meenemen in je conclusie (dat is zeer onwetenschappelijk en subjectief en daar kan ik dus geen waarde aan hechten) óf je weet te weinig van die andere data en je kunt daar dus niks over zeggen.
Dat laatste kan ik je natuurlijk niet kwalijk nemen, maar de consequentie is dan waarschijnlijk dat je er gewoon naast zit met je conclusie, omdat je er te weinig verstand van hebt.
De Bijbel is niet het boek dat geschreven is om ons op te leiden tot hoogstaande natuurwetenschappers, astronomen of geologen. Hoe goed je de Bijbel ook leest en hoeveel geloof je ook hecht aan de Bijbelse boodschap (doe ik ook), het maakt je niet veel wijzer op die gebieden. Verreweg de belangrijkste en meeste kennis over de aarde is ontstaan in het tijdperk van de wetenschap. Daarvoor wist men er niet zoveel van. Ook in de tijd van de Bijbelschrijvers werden de fenomenen van de natuur mythisch of religieus verklaard. Ze bleken later alle wetenschappelijk onhoudbaar te zijn. Dat geldt dus ook voor de Bijbelverhalen uit Genesis. Het zijn en blijven geloofsverhalen, natuurwetenschappelijk kloppen ze niet. Geef dat nou gewoon toe. Je gelooft klapt er echt niet van in elkaar hoor. Het staat zo dom als je dit allemaal koppig wilt negeren.

Als je het niet van me wilt aannemen: pak de vakliteratuur er even bij en probeer het dan nog eens. De bestudering van alle data die gaat over het ontstaan en de ouderdom van de aarde vereist overigens een levenslange studie. Sterkte.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Schepping

Berichtdoor krid » 15 aug 2018 06:55

gravo schreef:Sorry, maar dit is grote klets! Je wilt zo graag vasthouden aan de letterlijke uitleg van de Genesis-verhalen dat je je vastklampt aan één pseudo-wetenschappelijk probeerseltje


Nee, ik hou vast aan de letterlijke Genesis-verhalen, omdat ik de Bijbel als Gods onfeilbare Woord beschouw, van kaft tot kaft. En, inderdaad, de wetenschap ondersteunt het. De Bijbel is het Gezag. De wetenschap is een middel. Dat wetenschap vaak (zoals jij dat noemt) pseude-wetenschappelijke probeerseltjes zijn, bewijst de geschiedenis van dateringsmethoden en de ontwikkeling, of beter gezegd - het falen - van de evolutieleer, met de vele "probeerseltjes" om ontbrekende schakels in elkaar te knutselen, met als bewust doel mensen te bedonderen (begon al met Piltdown mens, Nebraska mens, en gaat door in de huidige tijd!) en wijs te maken dat niet God, maar ..... alles gemaakt heeft.

De duivel verblindt mensen. Het is al voorspeld: "3 Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten. 4 Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels." (HSV - 2 Timotheüs 4). En deze verzinsels? Een miljarden jaren oude aarde.... waarom? Om de evolutieleer, nog een verzinsel, in te kunnen passen. De Bijbel is duidelijk: God schiep de hemel, aarde, zee en alles daarin in zes dagen.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Schepping

Berichtdoor Veendam » 15 aug 2018 07:56

krid schreef:Nee, ik hou vast aan de letterlijke Genesis-verhalen, omdat ik de Bijbel als Gods onfeilbare Woord beschouw, van kaft tot kaft. En, inderdaad, de wetenschap ondersteunt het. De Bijbel is het Gezag. De wetenschap is een middel. Dat wetenschap vaak (zoals jij dat noemt) pseude-wetenschappelijke probeerseltjes zijn, bewijst de geschiedenis van dateringsmethoden en de ontwikkeling, of beter gezegd - het falen - van de evolutieleer, met de vele "probeerseltjes" om ontbrekende schakels in elkaar te knutselen, met als bewust doel mensen te bedonderen (begon al met Piltdown mens, Nebraska mens, en gaat door in de huidige tijd!) en wijs te maken dat niet God, maar ..... alles gemaakt heeft.

De duivel verblindt mensen. Het is al voorspeld: "3 Want er zal een tijd komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar dat zij zullen zoeken wat het gehoor streelt, en voor zichzelf leraars zullen verzamelen overeenkomstig hun eigen begeerten. 4 Ze zullen hun gehoor van de waarheid afkeren en zich keren tot verzinsels." (HSV - 2 Timotheüs 4). En deze verzinsels? Een miljarden jaren oude aarde.... waarom? Om de evolutieleer, nog een verzinsel, in te kunnen passen. De Bijbel is duidelijk: God schiep de hemel, aarde, zee en alles daarin in zes dagen.


Beste Krid: Hier op dit refo forum zou je verwachten dat iedereen juist de bijbel gelooft van kaft tot kaft, Helaas is dat niet zo. Zoals je misschien in een andere topic al hebt gelezen zijn er hier mensen die zeggen dat de Bijbel een menselijk boek is vol met fouten en verdraaiingen vanwege politieke redenen en dergelijke maar dat het alleen gaat over het Woord. Ook zijn er hier veel mensen die wat ze met de natuurlijke ogen zien als waarheid bestempelen terwijl God zegt dat het niet zo is. Daarom staat de wetenschap hoog aangeschreven hier.
De wetenschap klopt altijd hoor je hier wel vaker. Wat ze niet meerekenen is dat een heleboel wetenschap gebaseerd is op aannames en theoriën en dat het niet 100 % sluitend is. Dat is ook logisch omdat de Bijbel gaat om GELOOF.
Juist dat geloof daar gaat het om, dat je er aan vast houden wilt dat alles WAARHEID is wat God gezegt heeft in Zijn Woord.
Houdt vast wat je hebt totdat Jezus gekomen is !

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Schepping

Berichtdoor Pcrtje » 15 aug 2018 08:02

Veendam schreef:Beste Krid: Hier op dit refo forum zou je verwachten dat iedereen juist de bijbel gelooft van kaft tot kaft,
Ik geef aan dat ik de Bijbel geloof. Ik zie geen probleem voor mijn geloof in de Bijbel als ik de wetenschap accepteer. De Bijbel is voor mij belangrijk als het gaat om theologie, niet om wetenschap.

Veendam schreef:Helaas is dat niet zo. Zoals je misschien in een andere topic al hebt gelezen zijn er hier mensen die zeggen dat de Bijbel een menselijk boek is vol met fouten en verdraaiingen vanwege politieke redenen en dergelijke maar dat het alleen gaat over het Woord.
Dat heb ik nooit gezegd.

Veendam schreef:Ook zijn er hier veel mensen die wat ze met de natuurlijke ogen zien als waarheid bestempelen terwijl God zegt dat het niet zo is. Daarom staat de wetenschap hoog aangeschreven hier.
De wetenschap klopt altijd hoor je hier wel vaker. Wat ze niet meerekenen is dat een heleboel wetenschap gebaseerd is op aannames en theoriën en dat het niet 100 % sluitend is.
Dat is iets wat ik vroeger ook zo geloofde, totdat ik me erin verdiepte en aan de universiteit ging studeren. Ik kwam er toen achter dat deze 'verwijten' en 'vooroordelen' helemaal niet kloppen.

Veendam, kun jij me anders vertellen wat je van Voetius vindt? (Zie mijn vorige bericht)
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Schepping

Berichtdoor Pcrtje » 15 aug 2018 08:05

Nog even over de openingsvraag:
Krid schreef:"in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is" (Exodus 20 - HSV).

Zijn dit letterlijke dagen, of spreekt de Bijbel over "perioden"? Is de aarde ruim 6000 jaar oud, of, spreekt de Bijbel over scheppingsperioden?
Ik denk dus dat zowel 6000 jaar oude aarde als een aarde met bepaalde Scheppingsperioden niet kloppen. Mijns inziens laat de Bijbel ruimte voor onder andere de oerknaltheorie.
"Een libelle zweeft over het water..."

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Schepping

Berichtdoor krid » 15 aug 2018 08:08

Veendam schreef:Beste Krid: Hier op dit refo forum zou je verwachten dat iedereen juist de bijbel gelooft van kaft tot kaft, Helaas is dat niet zo. Zoals je misschien in een andere topic al hebt gelezen zijn er hier mensen die zeggen dat de Bijbel een menselijk boek is vol met fouten en verdraaiingen vanwege politieke redenen en dergelijke maar dat het alleen gaat over het Woord. Ook zijn er hier veel mensen die wat ze met de natuurlijke ogen zien als waarheid bestempelen terwijl God zegt dat het niet zo is. Daarom staat de wetenschap hoog aangeschreven hier.
De wetenschap klopt altijd hoor je hier wel vaker. Wat ze niet meerekenen is dat een heleboel wetenschap gebaseerd is op aannames en theoriën en dat het niet 100 % sluitend is. Dat is ook logisch omdat de Bijbel gaat om GELOOF.
Juist dat geloof daar gaat het om, dat je er aan vast houden wilt dat alles WAARHEID is wat God gezegt heeft in Zijn Woord.
Houdt vast wat je hebt totdat Jezus gekomen is !


Inderdaad, dat zou je verwachten. Als God zegt dat Hij de hemel, aarde en zee in zes dagen geschapen heeft, twijfel ik daar niet aan. Ook niet als er wetenschappers zijn die het tegendeel beweren. Er zijn trouwens genoeg wetenschappers die het gezag van de Bijbel wel aanvaarden. Zo geloof ik ook in een letterlijke zondvloed, ruim 4000 jaar geleden. De Bijbel beschrijft nauwkeurig de ontstaansgeschiedenis. Ik zie het als volgt: stel dat er in een "oude aardlaag" een krant uit 1930 gevonden wordt, dan is het duidelijk dat die krant uit 1930 is. De datum staat erop. Als er vervolgens gedateerd wordt, en daaruit blijkt dat de krant 1000 jaar oud is, klopt de methode niet. Zo heeft de Bijbelse geschiedenis OOK gezag. Misschien simpel gesteld?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Schepping

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2018 08:15

Een andere theorie is dat de aarde "volwassen" werd geschapen. God schiep namelijk geen baby's maar volwassen mensen. Hij legde geen zaden in de grond maar schiep planten en bomen. Hij schiep geen ei waar een kip uit kwam maar kippen. Als je wetenschappelijk naar zo'n kip had gekeken op de eerste dag dat hij geschapen had zou je nooit de wetenschappelijke conclusie kunnen trekken dat die kip nog maar een x aantal uren oud was. Als je zo'n boom op de eerste dag dat hij geschapen werd zou doorzagen, wat zou je dan tegenkomen? Vermoedelijk jaarringen zoals alle bomen hebben. Een wetenschapper zou zeggen: Deze boom is al zoveel jaar oud. Als hij Adam had bestudeerd zou hij vaststellen dat het een volwassen man was en hij dus al enige tijd zou moeten leven. En wat zou Adam, als hij de kennis en spullen had gehad om C14-metingen te doen, hebben vastgesteld als hij een C14-meting op een stuk steen in de aarde had gedaan? Dat de aarde een paar dagen oud was? Dat lijkt me niet. Ik denk hij dan had ontdekt "dat de aarde al heel oud was". Nou lees je ook al dat de aarde bestond voordat de 7 scheppingsdagen begonnen (de aarde was woest en leeg, duisternis lag op de vloed en de Geest van God zweefde over het water). En daarna komt er scheiding tussen water en land. Maar wetenschappers houden doorgaans helemaal geen rekening met die mogelijkheid dat zo de oudheid van zaken ook verklaard zou kunnen worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Schepping

Berichtdoor krid » 15 aug 2018 08:27

Marnix schreef:Een andere theorie is dat de aarde "volwassen" werd geschapen. God schiep namelijk geen baby's maar volwassen mensen. Hij legde geen zaden in de grond maar schiep planten en bomen. Hij schiep geen ei waar een kip uit kwam maar kippen. Als je wetenschappelijk naar zo'n kip had gekeken op de eerste dag dat hij geschapen had zou je nooit de wetenschappelijke conclusie kunnen trekken dat die kip nog maar een x aantal uren oud was. Als je zo'n boom op de eerste dag dat hij geschapen werd zou doorzagen, wat zou je dan tegenkomen? Vermoedelijk jaarringen zoals alle bomen hebben. Een wetenschapper zou zeggen: Deze boom is al zoveel jaar oud. Als hij Adam had bestudeerd zou hij vaststellen dat het een volwassen man was en hij dus al enige tijd zou moeten leven. En wat zou Adam, als hij de kennis en spullen had gehad om C14-metingen te doen, hebben vastgesteld als hij een C14-meting op een stuk steen in de aarde had gedaan? Dat de aarde een paar dagen oud was? Dat lijkt me niet. Ik denk hij dan had ontdekt "dat de aarde al heel oud was". Nou lees je ook al dat de aarde bestond voordat de 7 scheppingsdagen begonnen (de aarde was woest en leeg, duisternis lag op de vloed en de Geest van God zweefde over het water). En daarna komt er scheiding tussen water en land. Maar wetenschappers houden doorgaans helemaal geen rekening met die mogelijkheid dat zo de oudheid van zaken ook verklaard zou kunnen worden.


Inderdaad, zou goed kunnen. Overigens is "wetenschappers" een breed begrip. Er zijn genoeg wetenschappers die de Bijbel wel als gezag aanvaarden, en eigenlijk hebben ze een voordeel. Als een wetenschapper gebruikt maakt van feitelijke kennis, heeft deze wetenschapper een voorsprong. In het geval van dateringen worden er aannames gedaan. Iedere wetenschapper beseft dat. Je noemt de C14-methode, een goed voorbeeld, gebaseerd op aannames. Waarom het vaak fout gaat is omdat de beginsituatie, dus de verhouding 12C/14C van een organisme niet bekend is, er zijn recente onderzoekers die aangetoond hebben dat de huidige concentratie van 14C (veel) groter is, en dat de vervalconstante niet zo constant is, door de afname van de sterkte van het magnetische veld van de aarde vindt er een gestage toename van de productie van radioactieve koolstof plaats [ook in het verleden - dus niet meetbaar]. Bovendien is deze dateringsmethode zeer controversieel is, gezien de vele foute resultaten! Tevens moet er een aanname worden gedaan over de verhoudingen of hoeveelheden zoals ze in het begin waren. In het geval van C14-datering gaat men er vanuit dat de 12C/14C verhouding in de atmosfeer 5000 jaar geleden ongeveer gelijk was aan de huidige verhouding. Hiervoor is geen enkel bewijs! En, er mag geen uitwisseling hebben plaatsgevonden tussen de relevante stoffen (koolstof) in het te meten monster en stoffen uit de omgeving. Dit zijn nog maar enkele bezwaren. Wanneer structureel verkeerd gemeten wordt, vinden we structureel verkeerde dateringen.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten