Is er een profetie dat er weer 1 taal komt?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hilbrand1988
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 mei 2015 23:01

Is er een profetie dat er weer 1 taal komt?

Berichtdoor hilbrand1988 » 11 aug 2018 15:01

ik hoop het echt . ik vind behoorlijk frusterend ](*,) dat we geen aramees , hebreeuws , of grieks kunnen spreken. en degene die er voor gestudeerd hebben kunnen het ook maar een beetje

bovendien kan ik me ook niet voorstellen dat 10 jaar studeren de beste oplossing is om die talen te leren . Toen God de spraak van de babyloniers verwarde hoefde ze ook niet eerst de schoolbanken om hun nieuwe taal te leren :wink:

als je iets weet een aanwijzing of wat dan ook . of iets wat in die richting lijkt te wijzen. voel je vrij om te reageren

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is er een profetie dat er weer 1 taal komt?

Berichtdoor Jesaja40 » 11 aug 2018 15:24

hilbrand1988 vraagt:
ik hoop het echt . ik vind behoorlijk frusterend ](*,) dat we geen aramees , hebreeuws , of grieks kunnen spreken. en degene die er voor gestudeerd hebben kunnen het ook maar een beetje


De Bijbelse taal is gewoon Hebreeuws. Alle letters vormen een geheel en geven de juiste richting aan. Waarom zou de Babylonische spraakverwarring niet in een keer opgelost kunnen worden? Zal bij de Eeuwige iets onmogelijk zijn? Gingen opa Adam en oma Eva naar een taalschool toe? Hoe leerden zij spreken?
Zeer voor de hand liggend is de Hebreeuwse taal.

Als er geschreven staat: zie Ik maak alle dingen nieuw, zou dan de oorspronkelijke taal dan niet naar voren komen?

Bedenk dat de oorsprong van de talen gelegen is in de ongehoorzaamheid van de mens. Zij moesten zich verdelen over de aarde. Daarom kwam die verwarring en ontstonden er op dat moment 70 talen. Denk aan de 70 volkeren die genoemd worden.

Als op de nieuwe hemel en aarde weer een eenheid is, zou de Eeuwige ons dan niet de juiste woorden bekend maken? Hoe zouden wij bijvoorbeeld in contact kunnen komen met Abraham? Zou die alle talen van deze wereld spreken om ons te woord te staan. Ik heb het volste vertrouwen dat ook die toekomstige hindernis weggenomen zal worden. Een wie weet zal in het Messiaanse rijk het Hebreeuws een tweede taal worden zodat iedereen kennis kan maken van de dieper gelegen gedeelten uit de Bijbel.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Is er een profetie dat er weer 1 taal komt?

Berichtdoor coby6 » 11 aug 2018 15:46

Misschien houdt het geleuter wel gewoon op. Lekker rustig.

De liefde vergaat nimmermeer; maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben; tongen, zij zullen verstommen; kennis, zij zal afgedaan hebben.
1 Korinthiërs 13:8 NBG51
https://bible.com/bible/328/1co.13.8.NBG51

Yoshi

Re: Is er een profetie dat er weer 1 taal komt?

Berichtdoor Yoshi » 11 aug 2018 16:14

Er is nooit slechts 1 taal geweest. Of men ooit overgaat tot 1 taal betwijfel ik ten zeerste.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Is er een profetie dat er weer 1 taal komt?

Berichtdoor hans0166 » 11 aug 2018 18:16

Jesaja40 schreef:Zeer voor de hand liggend is de Hebreeuwse taal.


wij geloven één heilige katholieke kerk...
iedereen uit die kerk weet dat we met z'n allen latijn zullen spreken.

(net zo'n onzinnige uitspraak als met z'n allen hebreeuws...)

Yoshi

Re: Is er een profetie dat er weer 1 taal komt?

Berichtdoor Yoshi » 11 aug 2018 18:36

In plaats van Hebreeuws of Latijn denk ik dat Esperanto dan nog meer kans zal maken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Esperanto

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Is er een profetie dat er weer 1 taal komt?

Berichtdoor coby6 » 11 aug 2018 19:51

De KJV zegt one pure language

Maar dan zal Ik de volken andere, reine lippen geven, opdat zij allen de naam des Heren aanroepen; opdat zij Hem dienen met eenparige schouder. Van gene zijde der rivieren van Ethiopië zullen mijn aanbidders, mijn verstrooiden, mijn offer brengen.
Sefanja 3:9‭-‬10 NBG51
https://bible.com/bible/328/zep.3.9-10.NBG51

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Is er een profetie dat er weer 1 taal komt?

Berichtdoor Veendam » 19 aug 2018 06:30

coby6 schreef:De KJV zegt one pure language

Maar dan zal Ik de volken andere, reine lippen geven, opdat zij allen de naam des Heren aanroepen; opdat zij Hem dienen met eenparige schouder. Van gene zijde der rivieren van Ethiopië zullen mijn aanbidders, mijn verstrooiden, mijn offer brengen.
Sefanja 3:9‭-‬10 NBG51
https://bible.com/bible/328/zep.3.9-10.NBG51


Coby wat mij betreft zit jij er het dichtste bij.
Ten tijde van Sefanja waren de vrucht van de lippen van het volk Israël ook niet in een hele beste staat.
Het gaat er daarom ook niet echt om welke taal of klanken het zijn die over de lippen komen, maar dat de vrucht van de lippen goed is.
Aan de andere kant hoeven wij er niet over in te zitten, als iedereen 1 taal spreekt dan spreken wij die zelfde taal ook.
Het argument dat er nog nooit 1 taal geweest is, slaat nergens op, als je uit gaat van Adam en Eva die samen dan niet onderling kunnen communiceren en met God kunnen praten.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Is er een profetie dat er weer 1 taal komt?

Berichtdoor Niagara » 19 aug 2018 07:59

Niet helemaal een profetie, maar je ziet met Pinksteren in Handelingen 2 dat de discipelen spreken als de Heilige Geest is uitgestort, en iedereen verstaat hen in hun eigen taal.
Hierin kun je zien wat zo treffend in het lied ‘Samen in de naam van Jezus’ wordt gezongen:

‘Want de Geest spreekt alle talen
en doet ons elkaar verstaan’.

Wat de Geest nu al in ons werkt is nog maar een voorproefje van hoe het op de nieuwe aarde altijd zal zijn. Dan zijn wij immers altijd vol van God, en Hij is het die de mensen met pinksteren elkaar doet verstaan ondanks hun taalverschillen. Dus hieruit kun je wel opmaken dat God graag wil dat wij elkaar zullen verstaan. God is immers een God van gemeenschap, van relaties aangaan. En dat gaat een stuk beter als je dezelfde taal spreekt. Of als iedereen gewoon elke taal kan verstaan. Welke van de twee het wordt weet ik niet, wellicht dat het stuk uit Sefanja dat Coby deelde daar meer licht op werpt.

Onze verschillende talen zijn een gevolg van de zonde: hoogmoed. We wilden de toren van Babel bouwen om te laten zien hoe groot we waren, gebruikten dus de gift van een gezamenlijke taal om in plaats van God groot te maken, waar de taal voor bedoeld was, onszelf groot te maken.
Als alles nieuw is en de zonde geen macht meer heeft, is de reden om onze spraak te verwarren weg. Dan zullen we onze tongen echt gebruiken om God groot te maken, en niet meer om Hem samen te beledigen en kwetsen. Elke tong zal belijden dat Jezus Heer is. Ik denk dat je je er hoe dan ook geen zorgen over hoeft te maken of we elkaar later wel kunnen verstaan, want wat de Heilige Geest nu al af en toe laat zien wijst wel in de richting dat we elkaar allemaal zullen verstaan. En dat is ook logisch als je Gods doel met taal bekijkt en de reden dat het nu verstrooid is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is er een profetie dat er weer 1 taal komt?

Berichtdoor Jesaja40 » 19 aug 2018 09:17

Niagara citeert:
Niet helemaal een profetie, maar je ziet met Pinksteren in Handelingen 2 dat de discipelen spreken als de Heilige Geest is uitgestort, en iedereen verstaat hen in hun eigen taal.


Heeft u ooit wel eens afgevraagd waarom juist op het wekenfeest zoveel pelgrims naar Jeruzalem kwamen? Dat waren geen toeristen maar Judeeërs vanuit de verstrooiing naar Jeruzalem kwamen om met eigen oren te kunnen horen over de geruchten die er gingen over ene Yeshua die gestorven was aan het kruis en uit de dood was opgestaan. Dat getuigenis wat rondwaarde en tegengesproken was vergde nader onderzoek en men was bij uitstek op het eerstkomende feest in de gelegenheid om daar ooggetuigen over te bevragen.

Zij komen precies op het moment dat de offerdienst voor Sjavoeot plaats gaat vinden. Dat is tevens de dag dat op de berg Horeb veen paar duizend jaar daarvoor de Tien Woorden werden gegeven.Als koning David bid: neem Uw Geest niet van mij, dan bewijst dat ook dat de Geest van de Eeuwige er lang was.

Zij, die in de verstrooiing leven hanteren nog steeds de Hebreeuwse gebruiken en de taal wordt onderling nog steeds met elkaar besproken. Dat is ook de reden waarom men het naadje van de kous wil weten. Niet uit nieuwsgierigheid maar om niet onderling verscheurd en verdeeld te zijn door berichtgevingen en polemieken welles/nietes. Ik zou deze groep pelgrims willen scharen in de categorie (u wel bekend) als Joden uit Berea. Zij, ook in de diaspora, krijgen de primeur dat de Geest van de Eeuwige daadwerkelijk wil wonen in de harten van alle mensen. Dat is geen exclusiviteit maar een gunnend gebeuren van de Eeuwige naar Zijn uitverkoren volk. Vanuit die Geest zouden zij een licht moeten zijn voor de volkeren. Hier worden zij, als het ware aangestoken. Alle aanwezigen hoorden in hun Hebreeuwse taal de werkelijkheid. Ik laat het in het midden of dit een hoor- of een spraakwonder is. Daar gaat het immers niet om. Ten diepste gaat het over het verkondigen van het heil wat primair komt naar het Huis van Israël en allen die in de diaspora verkeren "even terugkeren" voor een van de jaarlijkse Hoge Feesten.

Wat horen/verstaan zij: het volbrachte werk over onze Joodse Messias Yeshua. Zij mogen net als alle andere Israëli de eerste categorie getuigen zijn. Het waren dus voornamelijk Judeeërs die daar in Jeruzalem waren. Een taal, een spraak een gedachte: het verlossingswerk heeft plaats gevonden. Juist om dat in het Hebreeuws te laten klinken vallen ook voor hen die in de diaspora verkeren veel zaken op hun plaats. Dit geeft ook aan dat er naar mijn mening in de oorsprong maar een taal is geweest. Als de Eeuwige Adam de dieren bij hem brengt in het paradijs benoemd Adam die ook. Hij communiceert met de Eeuwige, dat moet dan volgens mij toch wel een hemelse taal zijn.

Dus ja er was een taal, en ook ja er komt weer één taal. Dat veel mensen moeite moeten doen om een taal te beheersen laat zien hoe groot de Babylonische verwarring moet zijn geweest. Daarom heeft men moeite met het uitleggen vanuit een grondtaal. Wie is uw leermeester bij de uitleg van de Bijbelse taal? Wat is zijn/haar invloed en kleur die deze eraan geeft moet u zich altijd afvragen. Niemand is neutraal daarin en is het zaal om minimaal een hele brede context eromheen te zetten. Dan benaderd men wat er geschreven staat.

Als in Handelingen 2 wordt gesproken over taalgebieden dan bedoeld men daar gewoon mee: uit welke gebieden komt de pelgrim naar Jeruzalem. Het was in die dagen echt geen sinecure om 'zomaar even op vakantie te gaan' naar Israël. Er was een vooropgezet doel: het bijwonen van de Hoge Feesten meer niet. Vaak zoekt men het spectaculaire daarin. Dacht u werkelijk dat Jeruzalem in die dagen een toeristenstad was? Vergeet het maar. Ten eerste had men daar geen geld voor en ten tweede was je toch gek om overal tol te betalen. Er waren veel mooiere toeristenplaatsen waar een aangename verkoeling was. Nee, dan ga je niet naar een stad waar de rookpluimen omhoog gaan en het offerbloed door de goten van de straten richting het Kidrondal.

We moeten deze beschrijving in Handelingen niet bezien met een beschouwing achteraf. U moet dit zien alsof u ooggetuige bent en een beschrijving geeft van de stemming onder de pelgrims en de geruchten die zij hebben gehoord. Bij mijn laatste bezoek in Israël kreeg ik steevast te horen: waar kom je vandaan? Een van de eerste vragen die men stelt, uit welk stukje diaspora kom jij naar ons toe. Iedereen maakt zich ook kenbaar: ik ben in dat land opgegroeid. Zo heel vreemd is dat niet en zoveel wijkt dat ook niet af als in de tijd van de Handelingen.

Dus ja, er zal een taal zijn. Denk aan de profetie die uitgesproken wordt in Zacharia waarin staat 10 mannen uit de volken zullende slip van een Joods man grijpen en zeggen ga met ons. Dacht u werkelijk dat die zich zou moeten aanpassen aan de taal die man? Hij zal vanuit het Hebreeuwse gedachtegoed u haarfijn gaan uitleggen wat er werkelijk staat aangaande de Messias. Hij zal u haarfijn uitleggen wat de wil van de Eeuwige is. Niet vanuit een kerkelijk dogma, maar puur vanuit de Bijbel. De Geest van de Eeuwige zal op die Joodse man zijn. De Geest van de Eeuwige zal zijn verstand openen. Niet om in een andere taal te spreken, maar vanuit de Bijbel u de glans laten zien die daarin ligt. Hij zal geen hoogdravende woorden gebruiken. Wat hij daarin ontdekt en door mag geven is niet van hem maar van zijn Zender die hem geroepen heeft om de lof en eer aan de Eeuwige duidelijk te maken.

Wat dacht u bij deze profetie uit Zacharia? Is dat alleen maar voor de kerkelijke mens? Of zou dat voor de gehele mensheid gelden die nog niet heeft gehoord van de Messias Yeshua.

Hoe zal deze verkondiging zijn? Niet het gezag van de Joodse man, maar de autoriteit die opgeslagen zit in de Bijbel. Ook de Joodse man zal zich daaraan moeten onderwerpen en ook hij zal beseffen dat hij slechts een instrument is in de ogen van de Eeuwige.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Yoshi

Re: Is er een profetie dat er weer 1 taal komt?

Berichtdoor Yoshi » 19 aug 2018 09:51

Niagara schreef:Niet helemaal een profetie, maar je ziet met Pinksteren in Handelingen 2 dat de discipelen spreken als de Heilige Geest is uitgestort, en iedereen verstaat hen in hun eigen taal.
Hierin kun je zien wat zo treffend in het lied ‘Samen in de naam van Jezus’ wordt gezongen:

‘Want de Geest spreekt alle talen
en doet ons elkaar verstaan’.

Wat de Geest nu al in ons werkt is nog maar een voorproefje van hoe het op de nieuwe aarde altijd zal zijn. Dan zijn wij immers altijd vol van God, en Hij is het die de mensen met pinksteren elkaar doet verstaan ondanks hun taalverschillen. Dus hieruit kun je wel opmaken dat God graag wil dat wij elkaar zullen verstaan. God is immers een God van gemeenschap, van relaties aangaan. En dat gaat een stuk beter als je dezelfde taal spreekt. Of als iedereen gewoon elke taal kan verstaan. Welke van de twee het wordt weet ik niet, wellicht dat het stuk uit Sefanja dat Coby deelde daar meer licht op werpt.

Onze verschillende talen zijn een gevolg van de zonde: hoogmoed. We wilden de toren van Babel bouwen om te laten zien hoe groot we waren, gebruikten dus de gift van een gezamenlijke taal om in plaats van God groot te maken, waar de taal voor bedoeld was, onszelf groot te maken.
Als alles nieuw is en de zonde geen macht meer heeft, is de reden om onze spraak te verwarren weg. Dan zullen we onze tongen echt gebruiken om God groot te maken, en niet meer om Hem samen te beledigen en kwetsen. Elke tong zal belijden dat Jezus Heer is. Ik denk dat je je er hoe dan ook geen zorgen over hoeft te maken of we elkaar later wel kunnen verstaan, want wat de Heilige Geest nu al af en toe laat zien wijst wel in de richting dat we elkaar allemaal zullen verstaan. En dat is ook logisch als je Gods doel met taal bekijkt en de reden dat het nu verstrooid is.

Dank je voor deze mooie bijdrage.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Is er een profetie dat er weer 1 taal komt?

Berichtdoor gravo » 19 aug 2018 16:30

Ik zie in het wonder van Pinksteren, waarin iedereen het Evangelie in zijn eigen taal hoort, de opheffing van de taalstraf na de torenbouw van Babel. De discipelen spreken in talen zoals de Geest hen gaf te spreken en de menigte hoort hen ieder in hun eigen taal.

Naar mijn mening moeten we hieruit niet concluderen dat er ooit maar één taal zal zijn, waarin gesproken zal worden. Handelingen spreekt immers ook in steeds in een meervoud (talen).

Ook de gedachte dat het Hebreeuws eens de enige zuivere taal zal worden lijkt me niet juist. Je komt dan ehel dicht op de islamitische denkwijze, waarin het Arabisch de enige en hemelse taal is, de taal van de Quran waarvan het origineel in de hemel wordt bewaard. Dit gaat in de islam zover dat strenge moslims geen vertaling van de Quran accepteren. Arabisch is de enige taal waarin de Quran zuiver en puur kan worden gelezen, gereciteerd en begrepen.
Mijns inziens is de Bijbelse lijn dat God Zich uiteindelijk aan alle mensen en volken wil verbinden en dat de taal die nodig is voor zo'n universele band niet zozeer qua vorm, maar veelmeer qua inhoud dezelfde zal moeten zijn door alle tijden en plaatsen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is er een profetie dat er weer 1 taal komt?

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2018 07:48

Dat er ooit 1 taal gesproken wordt geloof ik wel maar dat is niet in dit leven. Maar ik denk idd niet dat dat Hebreeuws zal zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten