Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor krid » 24 aug 2018 15:40

Veendam schreef:Johan je slaat nu echt de plank helemaal mis.
De vraag werd net gesteld wat de GEVOLGEN van wedergeboorte zouden zijn !!
Dus je bent nu wedergeboren en wat nu !

Dan heb je twee kanten van extremen, maar ook de weg er tussen in, de stabiele manier van leven.
Wanneer iemand wederomgeboren is dan is het niet nodig dat hij eerst een diep goed begrip moet krijgen van wat er IS GEBEURT.

Aangezien de vraag gesteld werd wat de gevolgen zouden zijn blijkt daaruit dat die vraagsteller het daar graag over wil hebben maar jij wil dat dus nog niet.


Inderdaad. De gevolgen van de wedergeboorte zijn naar mijn mening dat de wedergeboren mens een nieuwe schepping is, en, als het goed is er een geestelijke honger ontstaat, waardoor de wedergeboren mens zich gaat voeden met Gods Woord. Gevolg: vrucht dragen, en, daarnaast zal God Zijn gaven verstrekken. Welke gave? Ik denk dat iedere wedergeboren mens de gave "openbaring der Geest" ontvangt, zodat de wedergeborene inziet wat wel en wat niet van God (de Heilige Geest) komt. Een wedergeborene "voelt aan" (gevaarlijke uitspraak?) dat yoga, reiki, mandala's tekenen niet van God afkomstig is, om enkele voorbeelden te geven. De gaven (1 Korinthe 12) zullen in de gemeente ingezet moeten/kunnen worden om elkaar te dienen, en daarnaast om de wereld te bereiken (evangelisatie).
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor krid » 24 aug 2018 15:40

Johan100 schreef:Dankje, Krid.


Geen dank. Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt?!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 24 aug 2018 16:28

Johan100 schreef:Uit de Bijbel knippen dus maar, Jezus woorden in de wind slaan, ze staan er voor niets.
Maar wat jij denkt vind ik niet zo belangrijk, ik spreek gewoon de woorden van Jezus na en dat vind ik belangrijk.
Jij knipt uit Gods Woord wat je niet belangrijk vind. Ik neem daar ver afstand van.
En als je toch niet wilt luisteren, scheiden onze wegen zich.


Jezus legde de gelijkenis van de zaaier niet uit aan de mensen maar alleen aan zijn discipelen.
Als Jezus dit specifiek doet aan zijn volgelingen en niet aan de grote schare mensen waarom zouden wij dat dan wel gaan doen met de uitleg van deze gelijkenis ?

Als ik zeg dat 1 van jullie hier Hem verraden zal dan spreek ik ook Jezus Woorden na, maar dan sla ik ook de plank mis, net zoals jij hier mee.
Naar jou hoef ik ook niet te luisteren, ik lees het Woord van God en de Heilige Geest leidt mij in de Waarheid.
Wil je dat onze wegen hier scheiden ? Prima, feel free.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 24 aug 2018 16:35

Johan100 schreef:Als ik volgens jou iets gezegd heb wat niet klopt ga daar dan op in i.p.v. loze kreten te uiten.
Of vind je het vervelend dat ik zeg dat we volgens mij beter kunnen kijken wat er aan wedergeboorte voorafgaat?
Van mij mogen jullie het erover hebben wat erna plaatsvindt, maar het lijkt me handig om eerst een goed begrip van wedergeboorte te krijgen en wat er aan vooraf gaat. Als het we het daarover eens zijn kunnen we kijken wat er daarna plaats vindt.


Je kunt uren en dagen en maanden doorpraten over wat er allemaal plaatsgevonden moet hebben en hoe precies de wedergeboorte zijn werking krijgt in het leven van een mens, maar als dat tot gevolg heeft dat we alleen maar praten en niet doen wat God zegt, dan zijn wij alleen hoorders van het Woord.

Het gaat er om in het leven dat je daders bent van het Woord.
Maar als je maar bijvoorbeeld 50 % snapt hoe moet dat dan ?
Zorg dan dat je ook in ieder geval daders bent van wat je begrepen hebt van het Evangelie.
Wedergeboorte is mooi, en noodzakelijk, maar blijf daar niet in hangen, dat is slechts het belangrijke startschot van de wedloop.
Dus nu, kijk vooruit en REN !!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 24 aug 2018 16:57

Veendam schreef:Jezus legde de gelijkenis van de zaaier niet uit aan de mensen maar alleen aan zijn discipelen.
Als Jezus dit specifiek doet aan zijn volgelingen en niet aan de grote schare mensen waarom zouden wij dat dan wel gaan doen met de uitleg van deze gelijkenis ?


Je slaat m.i. de plank volledig mis.
Zie topic waarom Jezus door gelijkenissen is gaan spreken. Omdat de mensen Hem niet gehoorzaamden.
Maar dat maakt Zijn Woorden nog niet onwaar. Wat een rare conclusies trek jij.
De discipelen die het van Hem geleerd hebben moeten het weer uitleggen aan de mensen.
Maar jij gaat zo raar met het Woord om.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor krid » 24 aug 2018 17:38

Veendam schreef:Wedergeboorte is mooi, en noodzakelijk, maar blijf daar niet in hangen, dat is slechts het belangrijke startschot van de wedloop.
Dus nu, kijk vooruit en REN !!


De strijd IS al gestreden! Paulus spreekt inderdaad over een loop, maar, wat bedoelt hij daarmee? Ik ben het wel met je eens dat de wedergeboorte een nieuw begin is. Het heet ook niet voor niets wedergeboorte!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 24 aug 2018 17:58

krid schreef:De strijd IS al gestreden! Paulus spreekt inderdaad over een loop, maar, wat bedoelt hij daarmee? Ik ben het wel met je eens dat de wedergeboorte een nieuw begin is. Het heet ook niet voor niets wedergeboorte!


De strijd is al gestreden op Golgotha door Jezus en Hij is de Overwinnaar.
Maar wij moeten ook strijd voeren.
Wij moeten bolwerken slechten, ons denken vernieuwen en nog meer dan dat.
Het is geen strijd tegen vlees en bloed maar een andere strijd.

Er staat ook dat Jezus de slang zal vermorzelen ONDER ONZE VOETEN !!!
God wil dus ons inschakelen in de strijd !

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 24 aug 2018 18:03

Johan100 schreef:Je slaat m.i. de plank volledig mis.
Zie topic waarom Jezus door gelijkenissen is gaan spreken. Omdat de mensen Hem niet gehoorzaamden.
Maar dat maakt Zijn Woorden nog niet onwaar. Wat een rare conclusies trek jij.
De discipelen die het van Hem geleerd hebben moeten het weer uitleggen aan de mensen.
Maar jij gaat zo raar met het Woord om.


Laten we zeggen dat ik anders met het Woord van God om ga dan dat jij dat gewend ben.
Er staat nergens dat de discipelen gezegt is dat ze alles moesten gaan uitleggen. Dat is een conclusie die jij getrokken hebt maar daarom is het nog niet de waarheid geworden.

Jezus gaf de opdracht aan de discipelen om het EVANGELIE te verkondigen, niet om de gelijkenissen uit te leggen.
Dat is simpel en daar hoef ik geen hele topic voor door te gaan lezen.
Jezus sprak in gelijkenissen zodat de mensen het niet begrepen maar de discipelen wel (eventueel na extra uitleg) Dat staat gewoon in de Bijbel geschreven.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor krid » 24 aug 2018 18:25

Veendam schreef:De strijd is al gestreden op Golgotha door Jezus en Hij is de Overwinnaar.
Maar wij moeten ook strijd voeren.
Wij moeten bolwerken slechten, ons denken vernieuwen en nog meer dan dat.
Het is geen strijd tegen vlees en bloed maar een andere strijd.

Er staat ook dat Jezus de slang zal vermorzelen ONDER ONZE VOETEN !!!
God wil dus ons inschakelen in de strijd !


Hoe moeten we strijden, volgens jou? Of anders geformuleerd: wat moeten we "doen"?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor krid » 24 aug 2018 18:26

Veendam schreef:Jezus gaf de opdracht aan de discipelen om het EVANGELIE te verkondigen, niet om de gelijkenissen uit te leggen.
Dat is simpel en daar hoef ik geen hele topic voor door te gaan lezen.
Jezus sprak in gelijkenissen zodat de mensen het niet begrepen maar de discipelen wel (eventueel na extra uitleg) Dat staat gewoon in de Bijbel geschreven.


Volgens mij ging de opdracht iets verder? "Verkondig het evangelie, genees zieken, reinig melaatsen, wek doden op, drijf demonen uit", toch?!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 24 aug 2018 20:34

krid schreef:Volgens mij ging de opdracht iets verder? "Verkondig het evangelie, genees zieken, reinig melaatsen, wek doden op, drijf demonen uit", toch?!


Dat klopt wel, maar ik zeg altijd maar van begin gewoon maar eens met 1 ding, in plaats van discussies te houden over welke nu wel en welke niet.
Het is niet slecht om te beginnen met wat je snapt.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor krid » 25 aug 2018 07:54

Veendam schreef:Dat klopt wel, maar ik zeg altijd maar van begin gewoon maar eens met 1 ding, in plaats van discussies te houden over welke nu wel en welke niet. Het is niet slecht om te beginnen met wat je snapt.


Het een volgt uit het eerste. De verkondiging van het evangelie wordt door Christus bevestigd door wonderen en tekenen, of "we" erin geloven of niet. God deelt Zijn gaven uit, zoals Hij dat wil, of mensen er wel of niet in geloven. De Heilige Geest is niet tegen te houden. Er zijn veel oprechte gelovigen die helaas niet meer in wonderen geloven. Ik durf te beweren dat ze er stuk voor stuk op terug zullen komen, omdat - nogmaals - God uitdeelt zoals Hij dat wil!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 29 aug 2018 13:51

naamloos schreef:Ik treed God tegemoet zoals ik ben.
Ik zeg gewoon wat ik weet en ervaar, wil en geloof.
Zou ik wat anders zeggen, dán zou ik pas een huichelaar zijn.
Ik meet me niet aan farizeeërs of aan tollenaars, ik hoef me helemaal niet met hen te vereenzelvigen.

Wat een brutaliteit spreekt er uit deze opmerking. (de eerste zin).
Adam en Eva verborgen zich nadat ze gezondigd hadden. Ze ontdekten hun naaktheid. Nu zeg jij vast dat je kleren aanhebt, maar dat Adam en Eva zich schaamden voor hun lichamelijke naaktheid kwam door hun geestelijke naaktheid, die ontstond direct nadat ze gezondigd hadden. Ze waren het contact met God zoals het voor de zondeval was, dat in het teken stond van vrede met God, kwijt en ze werden vast beschuldigd door hun consciëntie.
Ieder mens is sinds de zondeval zondaar, of je het nu voelt of niet. Allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid Gods. (Rom.3:23) Jij zegt dat jouw rechtvaardigheidsgevoel bepalend is voor of je zondaar bent of niet, jouw 'rechtvaardigheidsgevoel' zegt dat je best oké bent, dus is het ook zo.
Je hebt al eerder eens geschreven dat jouw gevoel bepalend is en dat je daar niet tegen ingaat. En zo knip je het één uit de Bijbel wat je niet aanspreekt en het andere gebruik je omdat het je wel aanspreekt. Maar jouw gevoel bedriegt je. Je hebt ontdekkend licht nodig van de Heilige Geest.
Het Woord moet maatstaf zijn voor ons denken.
Nu bedacht God een plan zodat mensen als Adam en Eva en jij en ik niet meer weg hoeven te kruipen voor de Vader. Hij zond Zijn Zoon en via Hem kunnen we tot God gaan, en als Hij onze Verlosser is (Verlosser van onze zonde) en Middelaar, Hogepriester, enz, kunnen we vrijmoedig toegaan tot de Vader. (zie bijv. Ef. 2:18). Maar buiten Christus is God de Vader een verterend Vuur. (Hebr.12:2).

Ik wilde dit toch graag gezegd hebben naamloos.
En ik wens wel dat dit Bijbelse geluid weer meer regel dan uitzondering mag worden op refoweb, want iedereen kan maar gewoon alles zeggen, er wordt helemaal niet op toegezien.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Cathy » 29 aug 2018 15:22

Johan100 schreef:Nu bedacht God een plan zodat mensen als Adam en Eva en jij en ik niet meer weg hoeven te kruipen voor de Vader. Hij zond Zijn Zoon en via Hem kunnen we tot God gaan, en als Hij onze Verlosser is (Verlosser van onze zonde) en Middelaar, Hogepriester, enz, kunnen we vrijmoedig toegaan tot de Vader. (zie bijv. Ef. 2:18). Maar buiten Christus is God de Vader een verterend Vuur. (Hebr.12:2).

Hier heeft naamloos het toch over? :-k
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 29 aug 2018 16:05

Johan100 schreef:Wat een brutaliteit spreekt er uit deze opmerking. (de eerste zin).
Vind je? Moet ik gaan huichelen dan, en me anders voordoen dan ik ben?
Of moet ik me eerst veranderen om tot Hem te gaan?
Och nou ja, eigenlijk maakt het me niks uit wat jij vind. Ik hecht meer belang aan deze woorden: "wie tot mij komt zal ik beslist niet uitwerpen", "en wie wil die kome en neme van het water des levens om niet."
Johan100 schreef:Jij zegt dat jouw rechtvaardigheidsgevoel bepalend is voor of je zondaar bent of niet, jouw 'rechtvaardigheidsgevoel' zegt dat je best oké bent, dus is het ook zo.
O ja, waar zeg ik dat?
Je liegt beste Johan. Ik heb nooit gezegd dat mijn gevoel bepalend is, en ook niet dat mijn gevoel zegt dat ik oké ben.
Johan100 schreef:Je hebt al eerder eens geschreven dat jouw gevoel bepalend is en dat je daar niet tegen ingaat. En zo knip je het één uit de Bijbel wat je niet aanspreekt en het andere gebruik je omdat het je wel aanspreekt.
En zo knip, plak en verdraai je dingen uit mijn post die jou niet aanspreken.

God zegt van de mens: Zie, de mens is geworden als één van Ons, omdat hij goed en kwaad kent.
En Paulus zegt er ook wat over in de Romeinenbrief.
Ik neem de Bijbel, mijn verstand, intuïtie en geweten samen. Dat is wat ik gezegd heb.
En laat dat nou ook nog eens Bijbels zijn. Niet 'Johans' dat dan weer niet. Maar dat boeit niet!
Johan100 schreef:Maar jouw gevoel bedriegt je. Je hebt ontdekkend licht nodig van de Heilige Geest.
Jij weet helemaal niet wat ik voel, dus weet je nog minder of mijn gevoel me bedriegt.
Ik heb de H.G. zeker nodig, en gelukkig heb ik die ontvangen toen ik tot geloofsovergave kwam.
Als jij wat meer licht van de H.G. ontvangt leer je misschien eens inzien dat het woord en de inzichten van Johan100 niet gelijk staan aan die van God. (wie het niet met mij eens is is het met God niet eens, want ik spreek zijn woord na)
Johan100 schreef:Nu bedacht God een plan zodat mensen als Adam en Eva en jij en ik niet meer weg hoeven te kruipen voor de Vader. Hij zond Zijn Zoon en via Hem kunnen we tot God gaan, en als Hij onze Verlosser is (Verlosser van onze zonde) en Middelaar, Hogepriester, enz, kunnen we vrijmoedig toegaan tot de Vader. (zie bijv. Ef. 2:18). Maar buiten Christus is God de Vader een verterend Vuur. (Hebr.12:2).

Ik wilde dit toch graag gezegd hebben naamloos.
Heus jongen, ik heb een Bijbel waarmee ik goed bekent ben.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten