naamloos schreef:Ja. Ik vind het rechtvaardig om -ongeacht wat ik zelf geloof- iemand aan zijn eigen woord te houden en em op grond daarvan aan te spreken.
Maar je voorbeeld is niet zo toepasselijk, want ik heb tegenover jou alleen Bijbelteksten gebruikt waar ik zelf ook helemaal in geloof.
Het is niet rechtvaardig, wanneer het doel is om anderen te veroordelen en niet om te waarschuwen of uit zorg en liefde. Kijk naar de Heere Jezus, Die confronteerde ons op een niet zachtzinnige wijze met onze eigen hypocrisie en onrechtvaardigheid. Hij handelde uit liefde en Zijn doel was altijd om te behouden en te waarschuwen.
Wat is beter: de waarheid of een leugen? Wat is er liefdevoller dan iemand rechtstreeks de waarheid zeggen? De waarheid is hard voor hen die het niet willen horen, maar dat is wat licht doet met mensen in de duisternis. Het licht laat dingen zien die ze voorheen niet zagen, maar die ze wel (weg)wijs maken. Dat is hoe God werkt.
naamloos schreef:Jazeker is die rechter rechtvaardig naar de verdachte toe. De verdachte had het vonnis waarschijnlijk liever van een rechtvaardige rechter gehoord, en uiteraard heeft de rechter zelf niet het recht de wetten te overtreden, maar dat alles maakt zijn vonnis niet onrechtvaardig.
Precies, de rechter is niet rechtvaardig. Ik had het niet over het vonnis, maar over dat de rechter de verdachte een veeg uit de pan geeft, c.q. veroordeelt om iets wat hij zelf ook doet. Splinter... balk, dat werk.
naamloos schreef:Ook dit vind ik geen goed voorbeeld wat de situatie recht doet, want het gaat uitsluitend om negatieve dingen. Ik heb een ander voorbeeld:
Wij houden allebei van dieren en daarom ben ik een overtuigt vegetariër maar jij gaat een sprong verder en bent een overtuigt veganist.
Op een gegeven moment denk ik te zien dat jij een biefstuk zit te verorberen.
Ik spreek jou daar op aan, maar jij vind dat ik daar geen recht toe heb omdat ik slechts vegetariër ben en geen veganist.
Ik vind mezelf helemaal niet hypocriet als ik (ook nog eens als vegetariër) wat over je vermeende biefstukje zeg.
Zelfs als jij in een wollen trui een eitje zit te eten kan ik (en iedereen) daar zonder hypocriet te zijn rustig iets over zeggen.
Want hoewel ik als vegetariër daar niets op tegen heb kun jij dat als veganist niet maken.
Dus ik handel als veganist zelf niet volgens mijn overtuiging en ik vind dat jij geen recht hebt om mij daarop aan te spreken? Waarin handel ik dan niet volgens mijn eigen overtuiging? Wat is mijn overtreding? Als ik niet recht wandel dan zou ik dat wel graag horen. Niet als veganist, maar in het echt.
naamloos schreef:Overgezet: ik heb het in deze discussie alleen maar over onze overeenkomsten gehad (al verschilt onze interpretatie over Bijbelteksten, in die zin komen we niet met elkaar overeen). Maar omdat je weet dat we op andere punten (geen hoofdzaken) verschillen doe je alles af als 'spotten'.
Ik kan me nog voorstellen dat een veganist het 'spotten' vindt wanneer een dierenliefhebber niet verder gaat dan vegetariër zijn.
Maar ze zijn het wél roerend met elkaar eens als het over vlees eten gaat. Echter, bij jou is het alles of niks.
Naamloos, ik doe niet alles af als spotten. Wellicht halen we nu wat zaken door elkaar. Ik heb uitgelegd wat ik precies onder spotten versta. Aangezien we ons beiden niet vrij kunnen uitspreken, wil ik het (voor hier althans) bij laten. Als je wilt dan stuur ik je over dit onderwerp liever een pb of mail.
naamloos schreef:Nog steeds over mijn punt heen. Ooit was er een tijd dat het O.T. er niet was. Hoe moesten de mensen in die tijd toetsen?
Je zou het ontstaan van de Bijbel, m.n. het N.T. eens moeten onderzoeken, maar daar zal ik hier maar verder niet op ingaan.
De opdracht om te toetsen aan de Schrift is een christelijke opdracht, dus van ná Christus. Daarvoor handelde God op andere manieren waaruit Zijn gezag bleek, zoals: plagen, tekenen, wonderen, engelen, etc. Dat gebeurt nog steeds, maar God heeft Zich verbonden aan en uitgesproken in het Woord, in de Bijbel. Daaraan kunnen we nu toetsen. Het Woord is de Heere Jezus Christus en de Bijbel spreekt van het Woord, zowel het Oude als Nieuwe Testament. Het O.T. ziet uit naar de komst van de Messias en voorzegt het en het N.T. spreekt van de Messias, over liever gezegd: is de sprekende Messias. "Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn er door Jezus Christus gekomen", schrijft Johannes.
Wat valt er te onderzoeken? Waarheid is waarheid en de waarheid wordt bevestigd door de Geest. Als ik de Bijbel lees dan herken ik het, omdat het waar is wat er staat. De Heere Jezus zegt over gelovigen:
"En de Joden verwonderden zich en zeiden: Hoe kent Hij de Schriften zonder daarin onderwezen te zijn? Jezus antwoordde hun en zei: Mijn onderricht is niet van Mij, maar van Hem Die Mij gezonden heeft. Als iemand de wil heeft om Zijn wil te doen, zal hij van dit onderricht weten of het uit God is, of dat Ik vanuit Mijzelf spreek. Wie vanuit zichzelf spreekt, zoekt zijn eigen eer, maar Wie de eer zoekt van Hem Die Hem gezonden heeft, Die is waarachtig en geen ongerechtigheid is in Hem." (Johannes 7:15-18)
"Jezus dan zei tegen de Joden die in Hem geloofden: Als u in Mijn woord blijft, bent u werkelijk Mijn discipelen, en u zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u vrijmaken." (Johannes 8:31-32)
Een gelovige weet of het uit God is of niet, omdat hij of zij de waarheid kent. God heeft de waarheid aan hen geopenbaard. De Heere Jezus:
"In die tijd antwoordde Jezus en zei: Ik dank U, Vader, Heere van de hemel en van de aarde, dat U deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, en ze aan jonge kinderen hebt geopenbaard. Ja, Vader, want zo was het Uw welbehagen.
Alle dingen zijn Mij overgegeven door Mijn Vader; en niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon, en hij aan wie de Zoon het wil openbaren. Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven. Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel; want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht." (Mattheüs 11:25-30)
Als ik van God Zelf de waarheid heb vernomen, waarom zou ik dan het ontstaan van de Bijbel onderzoeken? Ik weet hoe het ontstaan is, omdat de Geest Die het heeft doen ontstaan ook in mij als gelovige woont. Hij bevestigt Zijn Woord in mij. Paulus schrijft:
"Maar het is zoals geschreven staat: Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgekomen, dat is wat God bereid heeft voor hen die Hem liefhebben. Aan ons echter heeft God het geopenbaard door Zijn Geest. De Geest immers onderzoekt alle dingen, zelfs de diepten van God. Want wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens, die in hem is? Zo kent ook niemand de dingen van God dan de Geest van God.
En wij hebben niet ontvangen de geest van de wereld, maar de Geest Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons door God genadig geschonken zijn. Van die dingen spreken wij ook, niet met woorden die de menselijke wijsheid ons leert, maar met woorden die de Heilige Geest ons leert, om geestelijke dingen met geestelijke dingen te vergelijken." (1 Korinthe 2:9-13).
naamloos schreef:Jawel. Je zou het bijna vergeten maar dit topic gaat nou eenmaal over wedergeboorte.
Dus probeerde ik het die richting weer op te sturen.
Goed idee. Ik stuur met je mee
naamloos schreef:En die onnutte dienstknechten, dat is dan weer wat eenzijdig en klinkt nogal negatief. Dat kan ook zo:
Goed gedaan, goede en trouwe dienaar, over weinig bent u trouw geweest, over veel zal ik u aanstellen;
Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen.
En de stralende bruid, de vrouw van het Lam ... genoeg gecompenseerd?
Het mag dan eenzijdig zijn, maar het is allesbehalve negatief. Sterker nog er is weinig wat me meer verheugt en blij maakt dan dat alle eer en glorie naar God gaat. Ik hoop althans dat ik altijd Zijn eer zoek en niet mijn eer. Mocht ik daarvoor loon ontvangen, dan zegt dat alles over de onvoorwaardelijke liefde en genade van God en weinig over mij als dienaar, want zelf verdiend heb ik het in elk geval niet.
.