Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor cornelis » 08 sep 2018 20:27

Niet zonder de Drie Enige God te kunnen.
En te doen,wat die mooie psalm zegt,Vraagt naar de HEERE en Zijn Sterkte
En zoekt Zijn Aangezicht gedurig.
Ps 105 vers 4.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 05 okt 2018 22:01

.
Veendam schreef:Jezus is mijn Verlosser, dus mijn zonden zijn weggewassen. Als iemand dan zegt van das mooi daar ben ik vanaf, maar ik bepaal zelf verder wel hoe ik mijn leven ga leven dan is Jezus dus niet Heer van die persoon zijn leven.


Dat zeg ik ook niet, maar wie bepaalt wat strookt met een christelijke levenswijze? Een wettische levenswijze vol met zelfverzonnen regeltjes is het volgens mij niet. En mocht iemand de illusie hebben een dag, of zelfs maar een uur, of 5 minuten de 10 geboden te kunnen houden, dan vermoed ik zomaar dat men totaal onderschat wat zonde en zondigen is. Laat staan dat de 10 geboden naar eigen inzicht losgekoppeld kunnen worden van de rest van de Thora. Daar is de Heere Jezus zeer helder over.

Veendam schreef:De Bijbel zegt: Waar uw hart is daar zal uw schat zijn.
Ook zegt de Bijbel dat je dingen niet doen moet uit plicht maar uit vreugde en Hem met blijdschap kunt dienen.
Dan zal je daar dus iets aan moeten doen maar dat betreft dus het deel van je eigen ziel, je gevoelswereld, die ondergeschikt gemaakt moet worden aan de Geest. Dat is dus de leden doden die niet zijn van het Koninkrijk van God, de leden die niet van Christus zijn.


Je kunt je eigen hart niet veranderen. Dat kan God alleen en dat is precies wat Hij doet bij Zijn kinderen. God verandert je wil en verlangens, zodat jouw levenswijze in overeenstemming is met wat Hem welbehaaglijk is.

Veendam schreef:Geen zin in bidden, dan maar niet bidden is niet de manier om vrucht voort te brengen. Jezelf verloochenen is iets wat ten koste gaat van je zielsverlangens en juist om dat je ziel het niet wil moet je het gewoon doen. Je moet namelijk je denken vernieuwen en dat kost tijd en moeite en dus energie.


Dat noem ik het slavenjuk van wetjes en regeltjes die men overigens ook nog eens vaak zelf verzinnen. Paulus schrijft er iets over (Kolossenzen 2:16-23). Als ik bid dan bid ik, omdat ik dat op dat moment het liefste wil en ernaar verlang om met God te praten. Iets doen waar je hart niet bij is, dat is niet uit liefde, maar uit dwang en omdat het moet (van jezelf of van anderen). Je kunt de liefde voor God en je naasten niet veinzen en al helemaal niet door iets te doen waar je eigenlijk geen zin in hebt. Dat is waardeloos en je hebt je loon voor dat 'werk' reeds op het moment dat je je daar goed door voelt. Dat is één van de lessen die de Heere Jezus ons leert.

Veendam schreef:Dan kan je niet zeggen van God is het die het willen als het werken werkt dus dan heeft God er geen moeite mee dat ik het niet doe omdat God het anders wel gewerkt had dat ik het zou willen. (volgens mij snap ik dit gedeelte van je post niet helemaal hoor dat zal dan aan mij liggen)


Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik kan God niet aan- en uitschakelen. Alsof alleen bidden en Bijbel lezen dingen zijn die stroken met Gods wil. Ik kan niet de hele dag gaan zitten bidden en in de Bijbel lezen. Dat verlangt God ook helemaal niet. Mensen moeten werken, slapen, eten, voor zichzelf en anderen zorgen, ontspannen en genieten van de schepping. God weet dat en Hij geeft het ons allemaal in overvloed. Hij wil alleen de eer en onze dankbaarheid voor wat Hij ons geeft en ik eer en dank Hem voor alles, wat ik ook doe.

Veendam schreef:Geen zin om de Bijbel te lezen komt veel voor, maar het is dan je ziel die zit te klagen dat je beter wat anders kunt doen.
Als iemand leeft op die manier bidden geen zin in nu en Bijbel lezen niet liever netflix dan is het de natuurlijke mens, de vleselijke mens dus, die zijn leven laat bepalen door gevoelens en omstandigheden en dus gewoon door leeft op de wereldse manier van doen en laten.


Voor alles is een tijd, schreef ik. Ik ben vaak genoeg in gebed en met het Woord bezig, zoals nu bijvoorbeeld. Er is niets wat ik op dit moment liever zou doen dan dit. Ik heb geen zin om Netflix te kijken. Van de week wel en toen heb ik een leuke film gekeken. Als ik iets doe, dan moet mijn hart erbij zijn. En ja, dat is het gevolg van de wil en verlangens die God werkt en daar ben ik Hem dankbaar voor.

Dat noem ik vrijheid en vernieuwing van denken, in plaats van al die wetjes en regeltjes. Het 'heilige' moeten, jezelf constant moeten verbeteren, zin maken, etc. Die dingen zijn er in het leven ook, maar in de liefde en in het voortbrengen van Godsvrucht en het dienen, daar moet het hart bij zijn en de wil en het verlangen. Als dat niet het geval is, dan kun je het mijns inziens net zo goed niet doen.

Veendam schreef:De bijbel zegt dat we dood waren ten gevolge van onze overtredingen, dat is geestelijk dood. Dan komt de Heilige Geest, dat is de LEVEN GEVENDE GEEST die maakt jouw geest levend. Dan veranderd jouw doodsstaat in de staat van een levende staat. Vanaf dat moment is de erfzonde helemaal niet meer van toepassing, omdat je niet meer uit zonde geboren bent maar geboren door de Geest. Je hebt dan dus een andere identiteit gekregen.


De erfzonde is altijd van toepassing. Ook na de wedergeboorte heeft de mens nog met zijn zondige vlees te maken, ook al is het met de Heere Jezus gekruisigd. Een kind van God heeft de Heere Jezus in zijn geloofsleven nog net zo hard, zo niet harder nodig dan daarvoor. Zonder Mij kunt u niets doen, dat zegt de Heere Jezus.(Johannes 15:1-8) Wat die woorden betekenen dat leer je elke keer weer opnieuw als je voor de zoveelste keer struikelt en valt en de Heere Jezus je overeind moet helpen of je moet zoeken en terughalen. Het is onbeschrijfelijk wonderbaarlijk en dat is het.

Beste Veendam, soms verlang ik ernaar dat mijn eigen geloofsleven evenwichtiger zou zijn, maar het zijn voor mij diepe dalen en hoge bergen. Aan de andere kant... zou ik dan de diepte en verstrekkendheid van het verlossingswerk van God en Zijn geliefde Zoon op de wijze leren kennen zoals ik dat nu doe? Ik weet het niet zeker, maar ik denk het niet. De Heere zij gedankt en geloofd.

.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 07 okt 2018 21:47

.
naamloos schreef:Ik heb geen enkele behoefte om op Gods stoel te gaan zitten en jou of anderen te veroordelen.
Iedereen die in Jezus Christus gelooft aanvaard ik als mijn broeder/zuster.
Echter, het wettische evangelie wat ik van jou lees trek ik zeker in twijfel.


Dat mag je ook in twijfel trekken, naamloos, maar 'mijn' evangelie is allesbehalve wettisch. Het letterlijk nemen van de Bijbel, of de Bijbel als fundament hebben, heeft niets te maken met wetticisme. Wetticisme is het nauwgezet leven naar de letter van de Joodse wet (en/of allerlei menselijke regeltjes en bepalingen). Noem me dan maar een biblicist, zoals je in een eerdere reactie deed, want als zodanig beschouw ik mezelf wel :wink:

naamloos schreef:Jij beweert over mensen die bij Jezus willen horen en geloven, dat zij God tot een leugenaar maken omdat Jezus tegen ongelovige Joden zei ''u wilt tot mij niet komen.''
Dus zulke mensen moeten, in strijd met de werkelijkheid in hun hart, eerst maar eens persoonlijk gaan ervaren dat ze Jezus niet willen.


Niet bepaald, nee. Wellicht ten overvloede, maar het stuk wat je quote bevat welgeteld 13 keer 'ik' en 3 keer 'mij'. Ik beweer wat ik schrijf over mezelf, voordat ik dankzij de genade van God daadwerkelijk tot geloof kwam en werd wedergeboren. Daarvoor verkeerde ik in een pseudo-gelovige toestand, waarin ik de illusie had te geloven, maar het bleek ongeloof te zijn. Ik maakte onderscheid tussen mezelf en die ongelovige Farizeeën en ongehoorzame figuren.

Kortom, ik was een leugenaar én een huichelaar, omdat ik dacht dat wat de Heere Jezus tegen al die hoogmoedige Farizeeën en Schriftgeleerden zei, wel voor hen, maar niet voor mij gold, terwijl dat in werkelijkheid wel degelijk het geval was. Ik geloofde Jezus dus helemaal niet en ik loog over mezelf, niet alleen tegenover mezelf en anderen, maar ook tegen God. Ik was ziende blind en horende doof voor mijn eigen zonde.

naamloos schreef:God is mijn fundament, echter, de Bijbel is God niet! En ik heb niet gespot.


Hier ga je mijns inziens compleet de mist in. Door de handen van alle Oudtestamentische profeten, de Heere Jezus en de apostelen heeft God alles laten optekenen wat we moeten weten. Meer hebben we niet. Alles wat God door Zijn Geest doet gaat via Zijn Woord in de Bijbel. Het geschreven Woord is Gods adem en licht en als je dat terzijde schuift of ter discussie stelt, dan stel je God Zelf ter discussie. Ik heb het niet over onvolkomenheden of vertaalfouten, maar over stukken tekst, of schrijvers, of over wat de Heere Jezus Zelf zegt.

De Bijbel is een wonderlijk boek, want het past als een puzzel in elkaar en de strekking van onderdelen wordt duidelijk door het geheel. Bovendien leert Gods Geest de gelovigen door hun leven en gebeurtenissen in hun leven de waarheid zien van het geschreven Woord. Het is dus tweeledig, want je leest niet alleen de waarheid, maar je leert ook dat wat je leest of gelezen hebt daadwerkelijk de waarheid is.

naamloos schreef:Maar zelfs als ik niets van de Bijbel zou geloven dan nog zou het geen spotten zijn als ik de Bijbel gebruik tegenover iemand die belijdt de Bijbel als grond te hebben. Waar je openlijk voor staat mag je ook op aangesproken worden, toch?

Ik heb niets uit de Bijbel gebruikt waar ik niet in geloof.


Waar ik voor sta mag je me op aanspreken, maar niet op deze manier. De Bijbel is geen buikspreekpop die je kunt gebruiken wanneer het jou uitkomt en kunt laten zwijgen en verwerpen wanneer het je niet uitkomt. Doe je dat wel, dan noem ik dat spotten. Als je met iemand de discussie aangaat die de Bijbel als fundament en heilig en als waarheid beschouwt, en diegene met Bijbelteksten vervolgens de les leest, terwijl je er zelf naar eigen willekeur geheel of gedeeltelijk niets van gelooft, dan vind ik dat onheus.

naamloos schreef:Jij duikelt een uitspraak van mij op uit een ander topic -waar andere regels gelden- en confronteert me daar in dit topic mee.
Doe dat dan lekker in het betreffende topic want hier kan ik er niets mee.


Wat is dat nou weer voor een flauwekul? Je verwees me nota bene zelf in het topic 'De inhoud van het Evangelie' naar 'Wordt het geen tijd voor een nieuwe canon?' en daar baseer ik me op, of geldt wat je daar zegt in dit topic niet? Zoja, dan mag je bij elke bijdrage van jezelf wel een disclaimer schrijven om misverstanden te voorkomen, want het wordt anders wel erg ingewikkeld allemaal.

naamloos schreef:Wel, als die slechte naamloos te slecht is om mee te praten .... =;


Of je spreekt iemand aan met je eigen woorden, of je aanvaardt de Bijbel in zijn geheel als het betrouwbare Woord van God en voegt je ernaar, zoals we allemaal moeten. Denk niet dat ik je moeite met sommige delen van de Bijbel niet begrijp, beste naamloos, want ik ben ook een mens als ieder ander en als zodanig niet rechtvaardig, maar toch is mijn liefde voor de waarheid God zij dank groter dan mijn zondige natuur die in opstand komt wanneer tijdens het lezen de waarheid tegen mij getuigt. En dat doet het regelmatig, neem dat maar gerust van me aan.

.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 08 okt 2018 10:46

DeDwaler schreef:Dat mag je ook in twijfel trekken, naamloos, maar 'mijn' evangelie is allesbehalve wettisch. Het letterlijk nemen van de Bijbel, of de Bijbel als fundament hebben, heeft niets te maken met wetticisme. Wetticisme is het nauwgezet leven naar de letter van de Joodse wet (en/of allerlei menselijke regeltjes en bepalingen). Noem me dan maar een biblicist, zoals je in een eerdere reactie deed, want als zodanig beschouw ik mezelf wel
Jij gaat op dezelfde manier met de Bijbel om als de Joden met de wet.
Dus of je het nu wetticisme of biblicisme noemt maakt weinig uit.
DeDwaler schreef:Niet bepaald, nee. Wellicht ten overvloede, maar het stuk wat je quote bevat welgeteld 13 keer 'ik' en 3 keer 'mij'. Ik beweer wat ik schrijf over mezelf, voordat ik dankzij de genade van God daadwerkelijk tot geloof kwam en werd wedergeboren. Daarvoor verkeerde ik in een pseudo-gelovige toestand, waarin ik de illusie had te geloven, maar het bleek ongeloof te zijn. Ik maakte onderscheid tussen mezelf en die ongelovige Farizeeën en ongehoorzame figuren.

Kortom, ik was een leugenaar én een huichelaar, omdat ik dacht dat wat de Heere Jezus tegen al die hoogmoedige Farizeeën en Schriftgeleerden zei, wel voor hen, maar niet voor mij gold, terwijl dat in werkelijkheid wel degelijk het geval was. Ik geloofde Jezus dus helemaal niet en ik loog over mezelf, niet alleen tegenover mezelf en anderen, maar ook tegen God. Ik was ziende blind en horende doof voor mijn eigen zonde.
Uit de context van de discussie maak ik op dat je dat ''ik'' en ''mij'' als maatstaf gebruikt voor andere gelovigen.
Je praat in het algemeen over ''de mens'' en neemt in deze specifieke post jezelf als voorbeeld.
Daarbij beroep je je op de Bijbel alsof de Bijbel maar 1 bekeringsmodel kent.

En elders trek je het geloof van mensen die dingen anders hebben ervaren dan jij in twijfel.
naamloos schreef:God is mijn fundament, echter, de Bijbel is God niet! En ik heb niet gespot.
DeDwaler schreef:Hier ga je mijns inziens compleet de mist in. Door de handen van alle Oudtestamentische profeten, de Heere Jezus en de apostelen heeft God alles laten optekenen wat we moeten weten. Meer hebben we niet. Alles wat God door Zijn Geest doet gaat via Zijn Woord in de Bijbel. Het geschreven Woord is Gods adem en licht en als je dat terzijde schuift of ter discussie stelt, dan stel je God Zelf ter discussie. Ik heb het niet over onvolkomenheden of vertaalfouten, maar over stukken tekst, of schrijvers, of over wat de Heere Jezus Zelf zegt.
Je vraagt je toch af hoe die Bijbel er gekomen is qua inhoud en samenstelling ... :-k
Als God vroeger door de Geest tot mensen kon spreken, kan dat dan nu niet meer?
Waarom woont de Geest in het hart van gelovigen denk je? Laat me raden, alléén om de Bijbel te begrijpen.
Maar zelfs de Bijbel is het daar niet mee eens, zie:
- Job 33 God antwoordt wel, op meer dan één manier, alleen merkt de mens het niet op.
- Romeinen: Want wat een mens over God kan weten is hun bekend omdat God het aan hen kenbaar heeft gemaakt. Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in zijn werken, zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn, want hoewel ze God kennen ... enz.
Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun ​hart​ geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.
- Openbaring: Ik ben een dienaar zoals jij en zoals je broeders en zusters die van ​Jezus​ getuigen. Je moet God aanbidden.’ Want getuigen van ​Jezus​ is profeteren. (profeteren is door de Geest Gods woorden spreken. En getuigen is spreken wat je zelf hebt meegemaakt, en geen napraterij van iemands anders getuigenis ook al is het een Bijbels figuur)

Misschien heb jij niet meer dan de Bijbel, ik gelukkig wel. En voor het geval dat ... Openbaring 22: 18-19 gaat over het boek Openbaring zelf.
DeDwaler schreef:Waar ik voor sta mag je me op aanspreken, maar niet op deze manier. De Bijbel is geen buikspreekpop die je kunt gebruiken wanneer het jou uitkomt en kunt laten zwijgen en verwerpen wanneer het je niet uitkomt. Doe je dat wel, dan noem ik dat spotten. Als je met iemand de discussie aangaat die de Bijbel als fundament en heilig en als waarheid beschouwt, en diegene met Bijbelteksten vervolgens de les leest, terwijl je er zelf naar eigen willekeur geheel of gedeeltelijk niets van gelooft, dan vind ik dat onheus.
Ik heb Bijbelgedeeltes gebruikt waar ik van harte in geloof.
Je mag er van vinden wat je wilt, maar ik laat me door jouw het recht niet ontnemen om argumenten te gebruiken waar ik volkomen achter sta.
Wat jij, ik of een ander wel of niet gelooft is voor ieders eigen verantwoording.
Beter lijkt het mij om blij te zijn met de dingen waar we elkaar wél in kunnen vinden.
DeDwaler schreef:Wat is dat nou weer voor een flauwekul? Je verwees me nota bene zelf in het topic 'De inhoud van het Evangelie' naar 'Wordt het geen tijd voor een nieuwe canon?' en daar baseer ik me op, of geldt wat je daar zegt in dit topic niet? Zoja, dan mag je bij elke bijdrage van jezelf wel een disclaimer schrijven om misverstanden te voorkomen, want het wordt anders wel erg ingewikkeld allemaal.
O ja, waar dan?
Volgens mij heb ik dat 1x gedaan in een ander topic. En dat met de bedoeling om mijn kijk op de Bijbel duidelijk te maken zonder dat ik dat hier, in het besloten gedeelte waar andere regels gelden, onder woorden hoef te brengen.
Dus als jij dat hier ter sprake gaat brengen maak je me een soort van 'monddood'. Zo ingewikkeld ligt dat niet, daar is geen disclaimer voor nodig.
DeDwaler schreef:Of je spreekt iemand aan met je eigen woorden, of je aanvaardt de Bijbel in zijn geheel als het betrouwbare Woord van God en voegt je ernaar, zoals we allemaal moeten. Denk niet dat ik je moeite met sommige delen van de Bijbel niet begrijp, beste naamloos, want ik ben ook een mens als ieder ander en als zodanig niet rechtvaardig, maar toch is mijn liefde voor de waarheid God zij dank groter dan mijn zondige natuur die in opstand komt wanneer tijdens het lezen de waarheid tegen mij getuigt. En dat doet het regelmatig, neem dat maar gerust van me aan.
Dat maak ik toch echt zelf wel uit, ik spreek waar ik in geloof. En ik ben niet ''tegen'' de waarheid, ook als die niet prettig is voor mij.

Er is onderscheid in geloven: in iets of iemand geloven doe ik met mijn hart.
Iets voor waar aannemen doe ik met mijn verstand, dat is oke wanneer het klopt, maar in zichzelf is het maar een dood geloof.
Maar ik voel me pas een hypocriet als ik dingen ga verkondigen waar ik met mijn verstand en hart niet in geloof. (zulk soort 'geloof' is morsdood)
En het geloof wat er in mijn hart leeft wordt gelukkig niet gedood door de dingen die ik niet geloof, en ook niet door jouw oordeel.
Je mag me een spotter noemen, maar ik weet dat ik alleen maar eerlijk ben geweest in hetgeen ik zei, en dat niet gespot heb.
Nog een tekst als afsluitertje: Met een beroep op de ​genade​ die mij geschonken is, zeg ik u allen dat u zichzelf niet hoger moet aanslaan dan u kunt verantwoorden, maar verstandig over uzelf moet denken. Denk overeenkomstig het geloof, dat is de maatstaf die God u heeft gegeven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 08 okt 2018 13:14

--
Laatst gewijzigd door Veendam op 08 okt 2018 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 08 okt 2018 13:16

DeDwaler schreef:Veendam schreef:
Geen zin in bidden, dan maar niet bidden is niet de manier om vrucht voort te brengen. Jezelf verloochenen is iets wat ten koste gaat van je zielsverlangens en juist om dat je ziel het niet wil moet je het gewoon doen. Je moet namelijk je denken vernieuwen en dat kost tijd en moeite en dus energie.

DeDwaler schreef: Dat noem ik het slavenjuk van wetjes en regeltjes die men overigens ook nog eens vaak zelf verzinnen. Paulus schrijft er iets over (Kolossenzen 2:16-23). Als ik bid dan bid ik, omdat ik dat op dat moment het liefste wil en ernaar verlang om met God te praten. Iets doen waar je hart niet bij is, dat is niet uit liefde, maar uit dwang en omdat het moet (van jezelf of van anderen). Je kunt de liefde voor God en je naasten niet veinzen en al helemaal niet door iets te doen waar je eigenlijk geen zin in hebt. Dat is waardeloos en je hebt je loon voor dat 'werk' reeds op het moment dat je je daar goed door voelt. Dat is één van de lessen die de Heere Jezus ons leert.

Veendam schreef:
Dan kan je niet zeggen van God is het die het willen als het werken werkt dus dan heeft God er geen moeite mee dat ik het niet doe omdat God het anders wel gewerkt had dat ik het zou willen. (volgens mij snap ik dit gedeelte van je post niet helemaal hoor dat zal dan aan mij liggen)

DeDwaler schreef: Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik kan God niet aan- en uitschakelen. Alsof alleen bidden en Bijbel lezen dingen zijn die stroken met Gods wil. Ik kan niet de hele dag gaan zitten bidden en in de Bijbel lezen. Dat verlangt God ook helemaal niet. Mensen moeten werken, slapen, eten, voor zichzelf en anderen zorgen, ontspannen en genieten van de schepping. God weet dat en Hij geeft het ons allemaal in overvloed. Hij wil alleen de eer en onze dankbaarheid voor wat Hij ons geeft en ik eer en dank Hem voor alles, wat ik ook doe.


We moeten een aantal zaken goed uit elkaar houden, namelijk de situatie voor en na de wedergeboorte en het verschil tussen geest en ziel.
Bij de wedergeboorte wordt onze geest LEVEND GEMAAKT door de Heilige Geest.
Je geest is 1 geworden met de Heilige Geest staat er ook in de Bijbel.
Conclusie: Je geest is dus goed na de wedergeboorte.

Met je ziel is iets anders aan de hand, die volgt namelijk zijn eigen begeerte na van nature (van voor de wedergeboorte) en dat is een ingesleten patroon geworden door de jaren heen. Als je bijvoorbeeld zegt van ik wil vandaag 4 hoofdstukken lezen uit de Bijbel en 15 minuten bidden dan is dat een keuze die je zelf maakt. Je ziel vindt dat niet leuk, die wil liever dat de zielse verlangens bevredigd worden, dus je ziel komt in protest.
Je ziel, dus je emoties en gevoelsleven zijn echter niet de baas, omdat deze niet volmaakt is, maar je geest wel, die is wel perfect.
Je ziel moet dus is lijn komen met wat het Woord zegt, en het Woord zegt precies hetzelfde als jouw levendgemaakte geest, omdat die 1 geworden is met de Heilige Geest.

Soms zie je in de Bijbel staan: Verheugd u mijn ziel wees verheugd.
Waarom zegt de schrijver dat ? Omdat zijn ziel niet verheugd was, daarom spreekt hij tegen zijn ziel.
Dat je dingen doet waar je geen zin in hebt mag jij dan rekenen als een slavenjuk, maar ik beschouw het niet zo, maar dat mijn levendgemaakte geest meer wil van Christus, meer gemeenschap, meer Hem kennen, meer liefde en meer dienstbaarheid.
De wil van je geest is altijd goed, omdat die in lijn is met de Bijbel.
Natuurlijk moeten we meer doen elke dag dan alleen bidden en lezen, maar daarom wil dat nog niet zeggen dat we niet moeten bidden en lezen.
Je mag gerust dus je ziel een "schop" geven dat die niet de baas is. Dat is echter niet veinzen, maar laten merken dat je ziel het net voor het zeggen heeft.
Ook is dat niet een soort loon voor je werk, maar gewoon doen wat God van je wil dat je doet.
En aangezien God het is die je willen werkt, in je levendgemaakte geest is dat immers altijd zo, dan wil je gewoon zelf dat ook.

Ja ik wil wel, zegt mijn levendgemaakte geest.
Nee ik wil niet zegt mijn ziel, maar door het vernieuwen van ons denken komt ook je ziel steeds meer op 1 lijn met je geest die daardoor meer en meer ook wel wil.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 15 okt 2018 05:26

.
Marnix schreef:En dan nu de context. De regel ervoor: Over wie in Hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, wie niet in Hem gelooft is al veroordeelt omdat hij niet gelooft. De zin er na: Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op zodat Gods werk zichtbaar wordt in alles wat hij doet. Iets eerder: God had de wereld zo liefde dat Hij Jezus zond zodat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Deze tekst gaat over allen die niet geloven. Niet over alle mensen zoals jij stelt. Er wordt hier een tegenstelling neergezet tussen ongelovigen en gelovigen.


Welke context? Ten eerste staat er niet wat jij aanhaalt en ten tweede is er geen tegenstelling. Wat de Heere Jezus tegen Nicodemus zegt, dat geldt voor ons allemaal. Het geloof van een mens doet niets af aan het feit dat de mensheid (de wereld, de mensen, alle mensen), waaronder hij zelf dus ook, de duisternis liefheeft, meer dan het Licht, want hun werken waren slecht. Alle mensen zijn van nature zondaren, dood in zonden en overtredingen, oftewel allemaal slecht. Zoals Paulus ook zegt tegen gelovigen: "Want u was voorheen duisternis, maar nu bent u licht in de Heere; wandel als kinderen van het licht" (Efeziërs 5:8)

Zondaren (alle mensen) haten het Licht, komen niet tot het Licht (uit schaamte en haat), omdat anders openbaar wordt wie en wat ze zijn, namelijk zondaren, die dood zijn in zonden en overtredingen. Precies zoals de Heere Jezus tegen Zijn ongelovige broer zegt: "De wereld kan u niet haten, maar Mij haat zij, omdat Ik van haar getuig dat haar werken slecht zijn." (Johannes 7:7)

Ook hier geen tegenstelling. Net als in Johannes 3 heeft Jezus het hier over de wereld en alle mensen. Per slot van rekening zijn alle mensen van nature ongelovige, verloren zondaren en deugen hun werken niet. Het geloof van een mens, dat hem van God gegeven is, maakt de waarheid nog niet onwaar. Alsof de onplezierige of veroordelende dingen die Jezus, of de Bijbel, ten nadele van mensen zegt, alleen geldig zou zijn voor ongelovigen en niet voor gelovigen. Als er al van enig verschil sprake zou zijn, dan komt dat door de heilzame ogenzalf van de grote Heelmeester Zelf.

Het Evangelie wordt verkondigd aan ongelovigen en het geloof van een mens blijkt uit dat het feit dat hij de waarheid doet, zoals de Heere Jezus zegt. Wat is de waarheid doen anders dan belijden dat men een zondaar of een ongelovige is? Geloof in ongeloof, geloof in de slavernij van de zonde, geloof in het verloren zijn. Waarvan en waarvoor moet de Heere Jezus de mensen anders verlossen en redden? Van geloof en goedheid? Er is geen onderscheid!

Marnix schreef:Deze tekst stelt dat iedereen schuldig is omdat hij / zij de wet overtreedt. En daarna lees je dat iedereen die in Hem gelooft vrijgesproken wordt.


Dan geldt wat er staat toch voor alle mensen? Anders hoeven ze ook niet vrijgesproken te worden van schuld.

Marnix schreef:Kortom, de teksten zeggen niet dat Jezus tegen iedereen zegt dat ze niet willen geloven.


Dat zegt Jezus ook niet, Hij zegt dat ze niet geloven en Zijn getuigenis niet aannemen, omdat Hij de waarheid spreekt (Johannes 3:11, 3:12, 5:36-47, 6:36, 8:30-59, etc.). Het ongeloof van alle mensen maakt deel uit van het Evangelie. Het is geen kwestie van willen of niet willen. Willen geloven is geen geloof. Men gelooft of men gelooft niet. De natuurlijke mens, oftewel de gehele mensheid is ongelovig, heeft de duisternis liever dan het Licht en komt niet tot het Licht, omdat alle mensen zondaren zijn. Dat is de waarheid.

"Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de Wet en de Profeten is getuigd: namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid. Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God, en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus." (Romeinen 3:21-24)

De eenvoudige waarheid. Gerechtigheid van God door het geloof. Geen onderscheid tussen allen en allen die geloven. Allen zondaars, allen verloren. Gerechtvaardigd om niet, om niemendal, door Gods genade, door de verlossing in Jezus Christus.

"Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden, waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig de leefwijze van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid, onder wie ook wij allen voorheen verkeerden, in de begeerten van ons vlees, door de wil van het vlees en de gedachten te doen; en wij waren van nature kinderen des toorns, evenals de anderen.

Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, heeft ons door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de overtredingen, met Christus levend gemaakt – uit genade bent u zalig geworden – en heeft ons met Hem opgewekt en met Hem in de hemelse gewesten gezet in Christus Jezus, opdat Hij in de komende eeuwen de allesovertreffende rijkdom van Zijn genade zou bewijzen, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus.

Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen.
Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
" (Efeziërs 2:1-10)

Geloof is een gave en een wonder van genade. Het werk van God en Zijn geliefde Zoon. Hem zij alle eer en glorie.

"Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6)

.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 15 okt 2018 08:54

.
naamloos schreef:Op de @dwaler-manier moeten zij die direct, of van kindbeen af, willen en geloven eerst een stap terug om dingen te gaan zien die er niet zijn. En dat gaat niet lukken natuurljjk.
Geen wonder dat zulke mensen niet tot geloofszekerheid komen.


Op de '@dwaler-manier' moeten zij helemaal niets, wie het ook is. Mijn hoop is niet gevestigd op mensen, maar op God. God heeft Zijn eniggeboren Zoon, de Heere Jezus, gezonden om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. "Hij heeft Zichzelf voor ons gegeven, opdat Hij ons zou vrijkopen van alle wetteloosheid en voor Zichzelf een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken." (Titus 2:14)

Wellicht verward je mijn 'hel en verdoemenis' gepredik met dat gezigzag en in de eigen zondigheid rondwentelen van bepaalde stromingen. Ik kan je echter geruststellen, want ik ben pas 4 jaar geleden tot geloof gekomen en daarvoor was ik een grote zondaar die volop in de wereld leefde en niet in de kerk. Dat zondige lij(f/k) ontneemt me trouwens nog steeds elke dag iedere illusie dat ik het ooit zonder de Heere Jezus zou kunnen stellen.

De Heere Jezus heeft ons opdracht gegeven om de waarheid te verkondigen. Dat mensen de waarheid niet willen horen en in opstand komen verbaast me niet, want de Heere Jezus heeft het niet alleen voorzegd, maar ook velen malen aangetoond toen Hij de waarheid verkondigde. Ze haatten Hem erom en ze beweerden dat Hij bezeten was. De mens is geen spat veranderd en de Bijbelse waarheid over de mens evenmin.

Over geloofszekerheid gesproken, twee zekerheden heeft ieder mens, namelijk dat hij verloren is en dat alleen de Heere Jezus hem kan redden. Geen reden voor onzekerheid, lijkt me. Een verlorene heeft niets meer te verliezen en niets meer te geven, maar hij heeft alles te winnen. Voor wat verloren is, daar zoekt de Heere Jezus naar, die roept Hij bij hun naam. Zijn schapen.

.
.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Marnix » 15 okt 2018 14:36

DeDwaler schreef:.


Welke context? Ten eerste staat er niet wat jij aanhaalt en ten tweede is er geen tegenstelling. Wat de Heere Jezus tegen Nicodemus zegt, dat geldt voor ons allemaal. Het geloof van een mens doet niets af aan het feit dat de mensheid (de wereld, de mensen, alle mensen), waaronder hij zelf dus ook, de duisternis liefheeft, meer dan het Licht, want hun werken waren slecht. Alle mensen zijn van nature zondaren, dood in zonden en overtredingen, oftewel allemaal slecht. Zoals Paulus ook zegt tegen gelovigen: "Want u was voorheen duisternis, maar nu bent u licht in de Heere; wandel als kinderen van het licht" (Efeziërs 5:8)

Zondaren (alle mensen) haten het Licht, komen niet tot het Licht (uit schaamte en haat), omdat anders openbaar wordt wie en wat ze zijn, namelijk zondaren, die dood zijn in zonden en overtredingen. Precies zoals de Heere Jezus tegen Zijn ongelovige broer zegt: "De wereld kan u niet haten, maar Mij haat zij, omdat Ik van haar getuig dat haar werken slecht zijn." (Johannes 7:7)

Ook hier geen tegenstelling. Net als in Johannes 3 heeft Jezus het hier over de wereld en alle mensen. Per slot van rekening zijn alle mensen van nature ongelovige, verloren zondaren en deugen hun werken niet. Het geloof van een mens, dat hem van God gegeven is, maakt de waarheid nog niet onwaar. Alsof de onplezierige of veroordelende dingen die Jezus, of de Bijbel, ten nadele van mensen zegt, alleen geldig zou zijn voor ongelovigen en niet voor gelovigen. Als er al van enig verschil sprake zou zijn, dan komt dat door de heilzame ogenzalf van de grote Heelmeester Zelf.

Het Evangelie wordt verkondigd aan ongelovigen en het geloof van een mens blijkt uit dat het feit dat hij de waarheid doet, zoals de Heere Jezus zegt. Wat is de waarheid doen anders dan belijden dat men een zondaar of een ongelovige is? Geloof in ongeloof, geloof in de slavernij van de zonde, geloof in het verloren zijn. Waarvan en waarvoor moet de Heere Jezus de mensen anders verlossen en redden? Van geloof en goedheid? Er is geen onderscheid!



Dan geldt wat er staat toch voor alle mensen? Anders hoeven ze ook niet vrijgesproken te worden van schuld.



Dat zegt Jezus ook niet, Hij zegt dat ze niet geloven en Zijn getuigenis niet aannemen, omdat Hij de waarheid spreekt (Johannes 3:11, 3:12, 5:36-47, 6:36, 8:30-59, etc.). Het ongeloof van alle mensen maakt deel uit van het Evangelie. Het is geen kwestie van willen of niet willen. Willen geloven is geen geloof. Men gelooft of men gelooft niet. De natuurlijke mens, oftewel de gehele mensheid is ongelovig, heeft de duisternis liever dan het Licht en komt niet tot het Licht, omdat alle mensen zondaren zijn. Dat is de waarheid.

"Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de Wet en de Profeten is getuigd: namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid. Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God, en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus." (Romeinen 3:21-24)

De eenvoudige waarheid. Gerechtigheid van God door het geloof. Geen onderscheid tussen allen en allen die geloven. Allen zondaars, allen verloren. Gerechtvaardigd om niet, om niemendal, door Gods genade, door de verlossing in Jezus Christus.

"Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden, waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig de leefwijze van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid, onder wie ook wij allen voorheen verkeerden, in de begeerten van ons vlees, door de wil van het vlees en de gedachten te doen; en wij waren van nature kinderen des toorns, evenals de anderen.

Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, heeft ons door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de overtredingen, met Christus levend gemaakt – uit genade bent u zalig geworden – en heeft ons met Hem opgewekt en met Hem in de hemelse gewesten gezet in Christus Jezus, opdat Hij in de komende eeuwen de allesovertreffende rijkdom van Zijn genade zou bewijzen, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus.

Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen.
Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
" (Efeziërs 2:1-10)

Geloof is een gave en een wonder van genade. Het werk van God en Zijn geliefde Zoon. Hem zij alle eer en glorie.

"Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6)

.


Dat mensen van nature ongelovig zijn geloof ik. Maar Jezus maakt in de teksten die ik noem juist duidelijk onderscheid tussen gelovigen en ongelovigen. Hij zegt dan niet tegen gelovigen: Jullie zijn van nature ongelovigen en willen niet geloven. Dat ze dat ooit geweest zijn klopt, maar dat is veranderd. Het heeft weinig zin om mensen die van nature ongelovig waren maar tot geloof zijn gekomen, vervolgens te willen overtuigen van het slecht dat ze ongelovig zijn en niet willen geloven. Dat was vroeger maar dat is dankzij God veranderd. En God herinnert ons niet aan onze zonden van vroeger als ze door Hem vergeven zijn. Hij doet ze juist ver van ons weg. Daarom vers 20 en 21 in Johannes 3, waarin dat onderscheid duidelijk wordt benoemd. En vers 18.

ps met "de wereld" wordt in de Bijbel vaak niet de hele mensheid bedoeld maar de ongelovige mensen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Julian Brasser » 15 okt 2018 19:13

Er worden hier heel goede dingen gezegd. Ik denk soms weleens dat we wat 'losser' de Bijbel moeten lezen: minder vanuit lyrische volzinnen die in de 3 Formulieren van Enigheid staan.
Mensen die zichzelf bestempelen als 'biblicist' moeten zichzelf afvragen of ze niet teveel nadruk leggen op KOPPELWOORDEN als: want en door (Zoek op: 'voegwoord wikipedia').
Mensen die heel schoolmeesterlijk doen moeten zichzelf afvragen of ze niet te gespannen bezig zijn met de wedergeboorte: zijn er niet meerdere wedergeboorten te bespeuren in je leven, als je het heel even van een ander gezichtpunt bekijkt dan je gewend bent? De Griekse mythologie die bestond ten tijde van Jezus rondwandeling op aarde kent een 'wederopstanding uit de as'. Jezus zegt niet dat je daar niet aan moet denken als Hij het er in Johannes 3 over de wedergeboorte heeft.
Wie zegt dat de wedergeboorte gaat over één moment? God ziet het net zo lief als je in september van dit jaar hebt gehuild omdat je realiseerde dat de zomer voorbij is en dat het 'banale' leven weer begint... Dan kan Hij je namelijk naar God toe trekken.. Kom tot de wateren, zegt Hij dan.
Bedenk ook eens dat je verschillende persoonstypen hebt: je hebt de Onbegrepen Romanticus die zich sowieso niet thuis voelt in dit leven en zich daarom tot God keert. Je hebt de Perfectionist die volgens mijn boekje over persoonlijke ontwikkeling een Dominee kan zijn. En zo heb je nog meer typen mensen. Voor al die typen mensen is er een Bijbelboek te vinden die hen aanspreekt.
Laat ik afsluiten met de belofte: Als iemand Mijn woord in acht genomen heeft, zal hij beslist de dood niet zien tot in eeuwigheid.. Als deze Bijbeltekst voor jou is: alstublieft.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 15 okt 2018 22:25

Julian Brasser schreef: Ik denk soms weleens dat we wat 'losser' de Bijbel moeten lezen: minder vanuit lyrische volzinnen die in de 3 Formulieren van Enigheid staan.

Dat is wat jij dus denkt maar Bijbel lezen heeft in principe eigenlijk niks te maken met d 3 formulieren en de volzinnen die daar in staan.

Julian Brasser schreef:Mensen die zichzelf bestempelen als 'biblicist' moeten zichzelf afvragen of ze niet teveel nadruk leggen op KOPPELWOORDEN als: want en door (Zoek op: 'voegwoord wikipedia').

Dat moeten ze zich afvragen van jou. Het zijn juist woorden die verwijzen naar wat er voor of er achter staat geschreven dus onlosmakelijk met de rest van de tekst verbonden.

Julian Brasser schreef:Mensen die heel schoolmeesterlijk doen moeten zichzelf afvragen of ze niet te gespannen bezig zijn met de wedergeboorte: zijn er niet meerdere wedergeboorten te bespeuren in je leven, als je het heel even van een ander gezichtpunt bekijkt dan je gewend bent?
Die mensen moeten zich dat ook van jou afvragen. De Bijbel spreekt over 1 wedergeboorte en niet over meerdere dus dat is waar. (klopt helemaal, DUS is het koppelende woord omdat het de Bjbelse conclusie is die alleen maar getrokken kan worden).

Julian Brasser schreef:De Griekse mythologie die bestond ten tijde van Jezus rondwandeling op aarde kent een 'wederopstanding uit de as'. Jezus zegt niet dat je daar niet aan moet denken als Hij het er in Johannes 3 over de wedergeboorte heeft.
In het oude testament staan er al typologische verwijzingen naar de wedergeboorte,
Het verschil met de wedergeboorte uit de as is dat wij niet verbrand hoeven te worden om wedergeboren te kunnen worden.
Het is juist de Levend makende Geest die ons Levend maakt in de wedergeboorte, dat is door de zelfde Adem als bij Adam.
De Griekse mythologie is dus ook niet waar Jezus ons op wil wijzen maar juist terugwijzen naar de Schepping en natuurlijk de Schepper.

Julian Brasser schreef:Wie zegt dat de wedergeboorte gaat over één moment? God ziet het net zo lief als je in september van dit jaar hebt gehuild omdat je realiseerde dat de zomer voorbij is en dat het 'banale' leven weer begint... Dan kan Hij je namelijk naar God toe trekken.. Kom tot de wateren, zegt Hij dan.

Ja de Bijbel zegt dat de wedergeboorte 1 moment is. Dat is nameljk het moment dat God jouw geest levend maakt door de werking van de Heilige Geest. Huilen omdat de zomer voorbij is heeft niks te maken met God, en God hoeft ookniet te wachten tot iemand weer met een banaal leven gaat beginnen om die persoon naar Zich Zelf te trekken.

Julian Brasser schreef:Bedenk ook eens dat je verschillende persoonstypen hebt: je hebt de Onbegrepen Romanticus die zich sowieso niet thuis voelt in dit leven en zich daarom tot God keert. Je hebt de Perfectionist die volgens mijn boekje over persoonlijke ontwikkeling een Dominee kan zijn. En zo heb je nog meer typen mensen. Voor al die typen mensen is er een Bijbelboek te vinden die hen aanspreekt.

Boeken over psychologie en filosofie zijn voor mij niet belangrijk. Het is ook niet waar dat iemand zich vanzelf wel naar God keert als hij zich in dit leven niet thuis voelt of zo. Het gaat er ook niet om of er een stuk bijbeltekst is dat een persoon aan zal spreken. De letter op zich zelf is dood en die hele Bijbel heeft geen enkele magische kracht. Het is dode letter. Slechts door de Heilige Geest Zijn werking wordt het van losse woorden tot openbaring voor de mens aan hun hart.

Julian Brasser schreef:Laat ik afsluiten met de belofte: Als iemand Mijn woord in acht genomen heeft, zal hij beslist de dood niet zien tot in eeuwigheid.. Als deze Bijbeltekst voor jou is: alstublieft.

Laat ik afsluiten met deze conclusie: Alle dingen zijn niet waar omdat jij het vind en mensen zich dingen moeten afvragen van jou, maar alle dingen die God spreekt zijn WAARHEID, en dan bedoel ik niet iemand zijn waarheid, maar DE WAARHEID.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 16 okt 2018 09:29

.
naamloos schreef:Uit de context van de discussie maak ik op dat je dat ''ik'' en ''mij'' als maatstaf gebruikt voor andere gelovigen.
Je praat in het algemeen over ''de mens'' en neemt in deze specifieke post jezelf als voorbeeld.


Inderdaad, ik gebruik mijn getuigenis als maatstaf voor de toestand van de mens. Het staat ook in de Bijbel beschreven wat die toestand is.

Gelovigen zeggen me niets. Als iemand tegen me zegt: ik geloof, dan is mijn eerste vraag: waarin? Het merendeel van de wereldbevolking hangt een religie aan en gelooft wel in iets, zelfs ongelovigen. De term geloof of gelovig zijn is in zichzelf volstrekt inhoudsloos en het gaat mij juist om de inhoud van iemands geloof. Als er dus gezegd wordt: ik geloof, dan begint het pas en eindigt het hopelijk nooit.

Ik beweer zelf ook dat ik geloof in God en ik verwacht echt van niemand dat ze me zomaar op mijn bruine ogen geloven, maar dat ze mijn geloof beproeven. Gelukkig doen jij en anderen dat laatste ook, sta mij alstublieft hetzelfde toe. Het is immers een Bijbelse opdracht die gegeven is voor ons aller behoud.

naamloos schreef:Daarbij beroep je je op de Bijbel alsof de Bijbel maar 1 bekeringsmodel kent. En elders trek je het geloof van mensen die dingen anders hebben ervaren dan jij in twijfel.


De Bijbel kent maar één waarheid en als mensen (voor mijn part gelovigen, want dat zijn ook mensen) de waarheid in de wind slaan, dan heeft iedereen reden om te twijfelen en ervoor te waarschuwen. Niet met het doel om elkaar weg te zetten, maar gewoon uit liefde, omdat we mensen willen behoeden voor dwalingen. Hopelijk hebben we allemaal als oogmerk om het Licht te verspreiden in de duisternis.

Dat het de tijdgeest is om te zeggen: "leven en laten leven" en: "wie ben jij?", druist regelrecht in tegen het gebod van uw naaste liefhebben als uzelf. Om nog maar te zwijgen over het eeuwige: "je mag niet oordelen!". Dat mensen daarmee zelf een knoepert van een oordeel over een ander, en daarmee over zichzelf vellen, zien ze voor het gemak maar even over het hoofd. De term oordelen is net zo uit het verband gerukt als de term geloven. Het zegt helemaal niets.

naamloos schreef:Je vraagt je toch af hoe die Bijbel er gekomen is qua inhoud en samenstelling ... :-k
Als God vroeger door de Geest tot mensen kon spreken, kan dat dan nu niet meer?
Waarom woont de Geest in het hart van gelovigen denk je? Laat me raden, alléén om de Bijbel te begrijpen.


Ja, natuurlijk kan dat wel, met dien verstande dat wat God openbaart altijd strookt met de Bijbelse waarheid. Ik heb het niet over letter of woordkloverij, maar over de Bijbelse lijnen. Hoe bewaak je anders de waarheid? We moeten toch kunnen vaststellen wat van God komt en wat van de boze of van misleiders? Anders is het einde zoek, naamloos.

Toen ik pas tot geloof gekomen was en mij had aangesloten bij een gemeente, toen kwam er een spreker en die vertelde over een visioen. Ik weet niet meer precies waar het over ging, maar iets met het oosten en dat de Joden geholpen moesten worden om terug te keren naar Israël. Die man had een opvanghuis voor Joden op doorreis en daar kwam ie over vertellen, en o ja, dat we de sabbat en de Joodse feestdagen weer moesten eerbiedigen, maar dan niet al te letterlijk (wettisch, lol).

Ik dacht: "ja hoor, daar gaan we weer... was ik hier niet net van genezen?". Dat is net als al die Amerikaanse hyperige sensatieflauwekul of Xandernieuws, of weet ik wat. Daar liep ik vroeger ook allemaal achteraan, op zoek naar een spoortje van Gods hand in de wereldgeschiedenis om te kunnen bepalen hoe laat het was op Gods klok. Ach en wee. Je begrijpt waarschijnlijk dat ik het niet erg lang in die gemeente heb uitgehouden, al waren het ontzettend lieve mensen en mis ik ze ook erg, maar je kunt waarheid en onwaarheid nu eenmaal niet verenigen.

Wanneer je de Bijbel loslaat als enige fundament voor de waarheid, dan is dat laatste tevens het eerste slachtoffer. Stel: twee mensen. Allebei zeggen ze de waarheid te spreken. Wat de ene zegt komt duidelijk overeen met de Bijbel en wat de ander zegt is niet te controleren. Wie geloof jij?

naamloos schreef:En voor het geval dat ... Openbaring 22: 18-19 gaat over het boek Openbaring zelf.


Hahaha, ik kijk wel uit :wink: Ik sluit zelfs niet uit dat wanneer er nog eens een brief van een apostel (of iets dergelijks) opduikt dat we die kunnen toevoegen aan de Schrift, maar daarvoor geldt precies hetzelfde.

naamloos schreef:Ik heb Bijbelgedeeltes gebruikt waar ik van harte in geloof.
Je mag er van vinden wat je wilt, maar ik laat me door jouw het recht niet ontnemen om argumenten te gebruiken waar ik volkomen achter sta.
Wat jij, ik of een ander wel of niet gelooft is voor ieders eigen verantwoording.


Dat recht ontneem ik je niet. Volgens mij weet jij heel goed waar ik bezwaar tegen heb. Ik ga een moslim ook niet met Koranteksten confronteren, omdat ik geloof dat die tekst aantoont dat die moslim niet volgens zijn eigen leer wandelt. Oftewel een koekje van eigen deeg geven. Ik geloof niet in de Koran, maar in de Bijbel, dus confronteer ik hem of haar daarmee om aan te tonen dat die religie niet klopt. Dat is prima, maar niet als ik zelf de Bijbel maar half geloof en dat is waar ik moeite mee heb. Je kunt er niet zomaar teksten uitpikken om iets aan te tonen en teksten of schrijvers verwerpen waarmee je het niet mee eens bent. Dat accepteren ze volgens mij zelfs in de meest vrijzinnige gemeenten niet.

naamloos schreef:Beter lijkt het mij om blij te zijn met de dingen waar we elkaar wél in kunnen vinden.


Daar ben ik ook blij mee.

naamloos schreef:O ja, waar dan?
Volgens mij heb ik dat 1x gedaan in een ander topic. En dat met de bedoeling om mijn kijk op de Bijbel duidelijk te maken zonder dat ik dat hier, in het besloten gedeelte waar andere regels gelden, onder woorden hoef te brengen.
Dus als jij dat hier ter sprake gaat brengen maak je me een soort van 'monddood'. Zo ingewikkeld ligt dat niet, daar is geen disclaimer voor nodig.


Oké, dat snap ik helemaal, naamloos. Ik had er niet bij stilgestaan dat je met andere regels het besloten gedeelte bedoelde. Alleen ben ik niet degene die jou monddood maakt. Bovendien verandert het je visie en standpunt toch ook niet? Ik vraag je niet om dat te herhalen, maar om er afstand van te doen, gewoon omdat ik om je geef en het beste voor je wil.

God is zachtmoedig en nederig van hart, zoals de Heere Jezus zegt en over Die God gaat de gehele Bijbel. Het is allemaal waar en waarheid. Een schaar is een handig ding, maar niet bedoeld om ermee in de Schrift te knippen, want van wat je overhoudt kun je net zo goed confetti maken.

.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 17 okt 2018 08:28

DeDwaler schreef:Inderdaad, ik gebruik mijn getuigenis als maatstaf voor de toestand van de mens. Het staat ook in de Bijbel beschreven wat die toestand is.
Als Paulus zijn eigen bekering/getuigenis ook als maatstaf voor anderen had gebruikt dan zouden er weinig tot geen mensen tot geloof zijn gekomen vermoed ik zo. Ik denk dat Timotheüs zich er ook niet erg in herkent zou hebben, evenmin als in jouw getuigenis.
DeDwaler schreef:Als iemand tegen me zegt: ik geloof, dan is mijn eerste vraag: waarin?
Uiteraard. Dat kan immers van alles en nog wat zijn.
DeDwaler schreef:De term geloof of gelovig zijn is in zichzelf volstrekt inhoudsloos
Welnee. Geloof heeft per definitie inhoud nodig, wat dat dan ook zijn moge.
DeDwaler schreef:het gaat mij juist om de inhoud van iemands geloof. Als er dus gezegd wordt: ik geloof, dan begint het pas en eindigt het hopelijk nooit.

Ik beweer zelf ook dat ik geloof in God en ik verwacht echt van niemand dat ze me zomaar op mijn bruine ogen geloven, maar dat ze mijn geloof beproeven. Gelukkig doen jij en anderen dat laatste ook, sta mij alstublieft hetzelfde toe. Het is immers een Bijbelse opdracht die gegeven is voor ons aller behoud.
Ik geloof iedereen op zijn blauwe, groene, grijze of bruine ogen die belijdt in Jezus te geloven hoor.
Tenzij zijn/haar levenspraktijk volkomen daarmee in tegenspraak is, dan krijg ik pas vragen.
Ik vind de manier waarop iemand tot geloof gekomen is, en wat voor inzichten en ervaringen hij daarbij had helemaal niet van belang voor de 'echtheid' van zn geloof. Het gaat er niet om hoe, maar dát we tot geloofsovergave komen.
De boom wordt aan de vrucht gekend, niet (achteraf) uit het ontstaan ervan.
DeDwaler schreef:De Bijbel kent maar één waarheid en als mensen (voor mijn part gelovigen, want dat zijn ook mensen) de waarheid in de wind slaan, dan heeft iedereen reden om te twijfelen en ervoor te waarschuwen.
Nou, de Bijbel kent natuurlijk vele waarheden.
Maar als je Jezus bedoelt die als enige de weg, waarheid en het leven is, tja ... ik ken geen gelovigen die Hem in de wind slaan. Christenen mogen dan over van alles en nog wat van mening verschillen, maar dat is voor mij geen reden om aan iemands geloof in Jezus zelf te twijfelen.
DeDwaler schreef:Ja, natuurlijk kan dat wel, met dien verstande dat wat God openbaart altijd strookt met de Bijbelse waarheid. Ik heb het niet over letter of woordkloverij, maar over de Bijbelse lijnen. Hoe bewaak je anders de waarheid? We moeten toch kunnen vaststellen wat van God komt en wat van de boze of van misleiders? Anders is het einde zoek, naamloos.
Je springt over mn punt heen. Hoe moest er getoetst worden toen de boeken geschreven en ontvangen werden? Toen was er nog geen Bijbel!
Verder, zo heel moeilijk is het toch niet om vast te kunnen stellen wat uit God is of wat uit den boze is? Galaten 5 bijvoorbeeld.
DeDwaler schreef:Toen ik pas tot geloof gekomen was en mij had aangesloten bij een gemeente, toen kwam er een spreker en die vertelde over een visioen. Ik weet niet meer precies waar het over ging, maar iets met het oosten en dat de Joden geholpen moesten worden om terug te keren naar Israël. Die man had een opvanghuis voor Joden op doorreis en daar kwam ie over vertellen, en o ja, dat we de sabbat en de Joodse feestdagen weer moesten eerbiedigen, maar dan niet al te letterlijk (wettisch, lol).

Ik dacht: "ja hoor, daar gaan we weer... was ik hier niet net van genezen?". Dat is net als al die Amerikaanse hyperige sensatieflauwekul of Xandernieuws, of weet ik wat. Daar liep ik vroeger ook allemaal achteraan, op zoek naar een spoortje van Gods hand in de wereldgeschiedenis om te kunnen bepalen hoe laat het was op Gods klok. Ach en wee. Je begrijpt waarschijnlijk dat ik het niet erg lang in die gemeente heb uitgehouden, al waren het ontzettend lieve mensen en mis ik ze ook erg, maar je kunt waarheid en onwaarheid nu eenmaal niet verenigen.
Daar heb ik ook niets mee. Maar toch vraag ik me stiekem af hoe de uitbeeldingen, visioenen en profetieën op de tijdgenoten van Ezechiël, Daniël, Micha en Zacharia bijvoorbeeld overkwam bij het zien of lezen daarvan. Tja ... :-k (en niets hebben om aan te toetsen hé!)
Wij zijn er mee vertrouwd omdat we het altijd gehoord hebben, maar als iets dergelijks nu verkondigd wordt, of wij hadden toen geleefd?
DeDwaler schreef:Wanneer je de Bijbel loslaat als enige fundament voor de waarheid, dan is dat laatste tevens het eerste slachtoffer. Stel: twee mensen. Allebei zeggen ze de waarheid te spreken. Wat de ene zegt komt duidelijk overeen met de Bijbel en wat de ander zegt is niet te controleren. Wie geloof jij?
Waarom zou ik ze niet allebei kunnen geloven? Is het noodzakelijk dat iemand liegt?
Daarbij, iemand kan met de Bijbel in de hand evengoed liegen als ieder ander. Of verkeerd interpreteren ofzo.
(overigens, ik had had wat voorbeelden genoemd in mn vorige post: Job, Romeinen, Opbaring)
Maar goed, ik zeg niet dat ik alles wat verteld wordt zomaar voor waar aanneem, dat nou ook weer niet.
Maar voor wat betreft iemands getuigenis hoe hij/zij tot geloof gekomen is, daar kom ik niet aan.
Ik zie Openbaring 22 niet als eindpunt.
DeDwaler schreef:Dat recht ontneem ik je niet. Volgens mij weet jij heel goed waar ik bezwaar tegen heb. Ik ga een moslim ook niet met Koranteksten confronteren, omdat ik geloof dat die tekst aantoont dat die moslim niet volgens zijn eigen leer wandelt. Oftewel een koekje van eigen deeg geven. Ik geloof niet in de Koran, maar in de Bijbel, dus confronteer ik hem of haar daarmee om aan te tonen dat die religie niet klopt. Dat is prima, maar niet als ik zelf de Bijbel maar half geloof en dat is waar ik moeite mee heb. Je kunt er niet zomaar teksten uitpikken om iets aan te tonen en teksten of schrijvers verwerpen waarmee je het niet mee eens bent. Dat accepteren ze volgens mij zelfs in de meest vrijzinnige gemeenten niet.
1. Je hebt het hier over twee verschillende religies: het Christendom en Islam.
Jij en ik zijn christenen, jij een biblicistische christen en ik niet.
2. Als een moslim mij vertelt dat ie in geloof en levenspraktijk voor de hele Koran gaat, dan zou ik hem gerust met Koranteksten confronteren (gesteld dat ik die ken) als ik hem dingen hoor beweren of zie doen die tegen de Koran ingaan. Waarom niet?
3. Om een christen te zijn hoef je alleen in Hem te geloven en Hem na te volgen: levensheiliging!
Er zijn zat christenen die niet eens een Bijbel hebben/hadden.
4. Zonder Paulus had ik ook al besloten dat ik niet ga boven hetgeen ik werkelijk geloof, maar het is toch wel aardig dat hij zegt dat niemand zichzelf hoger moet aanslaan dan hij zich kan verantwoorden, maar verstandig over zichzelf moet denken; overeenkomstig het geloof, dat de maatstaf is die God gegeven heeft.
DeDwaler schreef:Oké, dat snap ik helemaal, naamloos. Ik had er niet bij stilgestaan dat je met andere regels het besloten gedeelte bedoelde. Alleen ben ik niet degene die jou monddood maakt. Bovendien verandert het je visie en standpunt toch ook niet?
Zeker verandert dan mijn visie niet, maar het voor wat betreft dit onderwerp en deze discussie was het helemaal niet relevant.
Het is alleen voor jou relevant omdat jij nogal zwart-wit denkt, alles of niets.

Volgens mij begon ik hiermee: "Ieder die gelooft dat ​Jezus​ de ​christus​ is, is uit God geboren." Zo simpel is het!
En dat geloof is een levend geloof wat goede werken voortbrengt. En dat is weer wat lastiger.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 20 okt 2018 16:08

.
Veendam schreef:Als je bijvoorbeeld zegt van ik wil vandaag 4 hoofdstukken lezen uit de Bijbel en 15 minuten bidden dan is dat een keuze die je zelf maakt. Je ziel vindt dat niet leuk, die wil liever dat de zielse verlangens bevredigd worden, dus je ziel komt in protest.


Bijbellezen en bidden gaat toch hopelijk niet altijd met tegenzin en protest gepaard? Als ik vandaag 4 hoofdstukken uit de Bijbel wil lezen en 15 minuten wil bidden, dan komt er niets in protest. Waarom zou er iets in protest komen als dat is wat ik wil? Als ik de Bijbel lees en bid dan doe ik dat, omdat ik niets liever wil en ernaar verlang.

Veendam schreef:Dat je dingen doet waar je geen zin in hebt mag jij dan rekenen als een slavenjuk, maar ik beschouw het niet zo, maar dat mijn levendgemaakte geest meer wil van Christus, meer gemeenschap, meer Hem kennen, meer liefde en meer dienstbaarheid.
De wil van je geest is altijd goed, omdat die in lijn is met de Bijbel.
Natuurlijk moeten we meer doen elke dag dan alleen bidden en lezen, maar daarom wil dat nog niet zeggen dat we niet moeten bidden en lezen.
Je mag gerust dus je ziel een "schop" geven dat die niet de baas is. Dat is echter niet veinzen, maar laten merken dat je ziel het net voor het zeggen heeft.


Het is voor mij slavenjuk wanneer het moeten is en geen willen en verlangen. Waarom zou je er geen zin in hebben als je levendgemaakte geest op dat moment meer van Christus wil?

Ik zei eerder in de discussie dat ik doe waar ik zin in heb. Als ik er geen zin in heb, dan doe ik het niet. Dat betekent niet dat ik nooit in de Bijbel lees of bid, alsof ik daar nooit zin in zou hebben. Ik heb vaak genoeg zin om wel in de Bijbel te lezen en te bidden. Het is dan nooit een moeten, nooit een straf, nooit een opgave, maar een lust, een verlangen en een niets liever willen. Vrijheid dus en geen slavenjuk.

Veendam schreef:Je mag gerust dus je ziel een "schop" geven dat die niet de baas is. Dat is echter niet veinzen, maar laten merken dat je ziel het net voor het zeggen heeft.
Ook is dat niet een soort loon voor je werk, maar gewoon doen wat God van je wil dat je doet.


Wat wil God dan? Dat je met tegenzin en de pest in het lijf gehoorzaamt? Of vraagt Hij om Hem te dienen en lief te hebben met geheel je hart, ziel en verstand (oftewel met je hele wezen)? Ik had het over loon, omdat bepalingen volgen die je moet van jezelf of van anderen zonder enige waarde zijn en dienen tot verzadiging van het vlees (Kolossenzen 2:16-23).

Het vlees (dus de mens) wil roemen en zich beroemen op het werk dat het verricht heeft. Het wil loon ontvangen en het voelt zich goed wanneer het werk verricht heeft en de eigen wet heeft volbracht. Dat is nu de mens ten voeten uit. Werken om loon en roemen om het verrichte werk. De wil en het verlangen van het vlees druist regelrecht in tegen wat de Geest wil. God heeft namelijk al het werk gedaan, het loon verdiend en daarom de roem en de eer, maar die krijgt Hij niet van de mens om bovenstaande redenen.

Het vlees onderwerpt zich niet aan de wet van God en het kan dat ook niet (Romeinen 8:7). Daarom wordt het met Christus gekruisigd op het moment van de wedergeboorte. Dat betekent niet dat het geen invloed meer heeft, helaas.

.
.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 20 okt 2018 16:20

DeDwaler schreef:Bijbellezen en bidden gaat toch hopelijk niet altijd met tegenzin en protest gepaard? Als ik vandaag 4 hoofdstukken uit de Bijbel wil lezen en 15 minuten wil bidden, dan komt er niets in protest. Waarom zou er iets in protest komen als dat is wat ik wil? Als ik de Bijbel lees en bid dan doe ik dat, omdat ik niets liever wil en ernaar verlang.

Nee dat gaat niet altijd met tegenzin gepaard, dat heb ik ook niet gezegt.


DeDwaler schreef:Het is voor mij slavenjuk wanneer het moeten is en geen willen en verlangen. Waarom zou je er geen zin in hebben als je levendgemaakte geest op dat moment meer van Christus wil?
Ik zei eerder in de discussie dat ik doe waar ik zin in heb. Als ik er geen zin in heb, dan doe ik het niet. Dat betekent niet dat ik nooit in de Bijbel lees of bid, alsof ik daar nooit zin in zou hebben. Ik heb vaak genoeg zin om wel in de Bijbel te lezen en te bidden. Het is dan nooit een moeten, nooit een straf, nooit een opgave, maar een lust, een verlangen en een niets liever willen. Vrijheid dus en geen slavenjuk.



Wat wil God dan? Dat je met tegenzin en de pest in het lijf gehoorzaamt? Of vraagt Hij om hem te dienen en lief te hebben met geheel je hart, ziel en verstand (oftewel met je hele wezen)? Ik had het over loon, omdat bepalingen volgen die je moet van jezelf of van anderen zonder enige waarde zijn en dienen tot verzadiging van het vlees (Kolossenzen 2:16-23).

Het vlees (dus de mens) wil roemen en zich beroemen op het werk dat het verricht heeft. Het wil loon ontvangen en het voelt zich goed wanneer het werk verricht heeft en de eigen wet heeft volbracht. Dat is nu de mens ten voeten uit. Werken om loon en roemen om het verrichte werk. De wil en het verlangen van het vlees druist regelrecht in tegen wat de Geest wil. God heeft namelijk al het werk gedaan, het loon verdiend en daarom de roem en de eer, maar die krijgt Hij niet van de mens om bovenstaande redenen.

Het vlees onderwerpt zich niet aan de wet van God en het kan dat ook niet (Romeinen 8:7). Daarom wordt het met Christus gekruisigd op het moment van de wedergeboorte. Dat betekent niet dat het geen invloed meer heeft, helaas.


De zielse verlangens zijn niet altijd in overeenstemming met wat onze levendgemaakte geest wil.
Dat moeten wij dus zelf laten afsterven door het te doden.
Wanneer je van te voren zegt van oke, nu ga ik deze week elke dag bijvoorbeeld 2 hoofdstukken lezen en helemaal uitspitten wat er in zit, dan is het de ziel die dat niet leuk vind, omdat die liever dingen heeft die vallen onder onze vleselijke begeerten.
Dan moet je daar tegen in gaan en gewoon doen wat goed is. Dat is niet om loon mee verdienen of zo om om in te roemen, maar om het een vast patroon te geven door het te doen, dat vormt een gewoonte, en alle gewoontes die goed zijn moet je vooral zo houden.
Door het systematisch te doen dat Bijbel lezen en tijd maken om te bidden dan kan je er een bepaald moment niet meer zonder, dan ga je bij wijze van spreken weer van je bed af om alsnog Bijbel te lezen of je zet je wekker eerder als je ergens eerder heen moet zodat je het Bijbel lezen wel kunt doen.

Wat je dus soms in het begin met tegenzin doet kan dus een vast patroon worden en doordat het goed is en je er dus ook je geestelijke voeding uit krijgt kan je er in verlustigen (op de goede manier).


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten