Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Wedergeboorte

Berichtdoor krid » 10 aug 2018 18:42

In Johannes 3 zegt Jezus "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien."

Wanneer is iemand wedergeboren?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 10 aug 2018 19:39

Lees wat Johannes ook zegt: "Ieder die gelooft dat ​Jezus​ de ​christus​ is, is uit God geboren."
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor DeDwaler » 11 aug 2018 09:26

.
krid schreef:Wanneer is iemand wedergeboren?


De natuurlijke mens is vlees en geestelijk dood (van God gescheiden). God is Geest en het leven is alleen in en uit Hem.
"Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest." (Johannes 3:6)
Vlees, oftewel de natuurlijke en zondige mens, kent God niet, ziet God niet, mist God niet en zoekt God niet.

Nadat de mens door het Woord en de Geest tot geloof is gekomen, moet er nog iets gebeuren met de vleselijke mens om het contact tussen hem of haar en God compleet te herstellen. De mens wordt door God Zelf geestelijk tot leven gewekt en dat is de wedergeboorte. Wanneer het contact tussen God en mens door de Heilige Geest is hersteld, dan is men daadwerkelijk wedergeboren.

De wedergeboorte gaat zelden ongemerkt voorbij, want het is niet minder dan een bovennatuurlijk ingrijpen van God in de gelovige en dat heeft grote gevolgen. Per slot van rekening leert men God persoonlijk kennen.

.
.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Teus » 11 aug 2018 20:16

naamloos schreef:Lees wat Johannes ook zegt: "Ieder die gelooft dat ​Jezus​ de ​christus​ is, is uit God geboren."

Dan komt de volgende vraag: Wanneer geloofd iemand?

Dedwaler schreef:Nadat de mens door het Woord en de Geest tot geloof is gekomen, moet er nog iets gebeuren met de vleselijke mens om het contact tussen hem of haar en God compleet te herstellen. De mens wordt door God Zelf geestelijk tot leven gewekt en dat is de wedergeboorte. Wanneer het contact tussen God en mens door de Heilige Geest is hersteld, dan is men daadwerkelijk wedergeboren.

De wedergeboorte gaat zelden ongemerkt voorbij, want het is niet minder dan een bovennatuurlijk ingrijpen van God in de gelovige en dat heeft grote gevolgen. Per slot van rekening leert men God persoonlijk kennen.


Als men oprecht de zonden belijdt en vraagt om vergeving en daar op vertrouwd en om hulp vraagt om niet meer te zondigen is de relatie hersteld, is men wedergeboren. Geloven kunnen we uitsluitend tijdens/na wedergeboorte nooit ervoor.

Wedergeboorte gaat nooit ongemerkt voorbij.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor naamloos » 11 aug 2018 22:41

Teus schreef:Dan komt de volgende vraag: Wanneer geloofd iemand?
Wat een rare vraag! Je weet toch zelf wel wanneer en wat je gelooft.
Ok, er is verschil tussen voor waar aannemen en een hartelijk geloof.
Maar geloof wat uit je hart voortkomt kun je ook gewoon in je eigen hart terug vinden. (makkelijk zoeken, toch?)
En dan maakt het op zich helemaal niet uit 'wanneer' dat geloof ontstaan is.
Dus ik vind je vraag helemaal niet relevant eerlijk gezegd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor coby6 » 11 aug 2018 23:01

naamloos schreef:Wat een rare vraag! Je weet toch zelf wel wanneer en wat je gelooft.
Ok, er is verschil tussen voor waar aannemen en een hartelijk geloof.
Maar geloof wat uit je hart voortkomt kun je ook gewoon in je eigen hart terug vinden. (makkelijk zoeken, toch?)
En dan maakt het op zich helemaal niet uit 'wanneer' dat geloof ontstaan is.
Dus ik vind je vraag helemaal niet relevant eerlijk gezegd.

Dat is wel zo als je wedergeboren bent, maar het is wel relevant voor iemand die dat nooit uitgelegd heeft gekregen.
Trump zei dat ie in God geloofde. Toen vroeg iemand of hij God weleens vergeving had gevraagd voor zijn zonden. Nee dus. Dat moet er wel even bij verteld worden. Ik zat op een christelijke lagere school. Het werd me niet zo uitgelegd. Op een gegeven moment geloofde ik dat God bestond en dacht: nu ben ik gelovig. Toen ging ik naar een kerk en legden ze het uit en en toen heb ik me pas bekeerd en heb ik vergeving gevraagd voor mijn zonden en ben ik wedergeboren.
In God geloven maakt je niet wedergeboren. Pas als je vergeving vraagt en je bekeert en een nieuw hart krijgt.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 12 aug 2018 07:18

coby6 schreef:Dat is wel zo als je wedergeboren bent, maar het is wel relevant voor iemand die dat nooit uitgelegd heeft gekregen.
Trump zei dat ie in God geloofde. Toen vroeg iemand of hij God weleens vergeving had gevraagd voor zijn zonden. Nee dus. Dat moet er wel even bij verteld worden. Ik zat op een christelijke lagere school. Het werd me niet zo uitgelegd. Op een gegeven moment geloofde ik dat God bestond en dacht: nu ben ik gelovig. Toen ging ik naar een kerk en legden ze het uit en en toen heb ik me pas bekeerd en heb ik vergeving gevraagd voor mijn zonden en ben ik wedergeboren.
In God geloven maakt je niet wedergeboren. Pas als je vergeving vraagt en je bekeert en een nieuw hart krijgt.


"Wij dan, gerechtvaardigd (er is voldaan aan het recht; God spreekt je vrij van schuld) uit het geloof, hebben vrede met God door onze Here Jezus Christus…" (Romeinen 5:1)
"Want indien u met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; want: al wie de naam van de Heer aanroept, zal behouden worden…" (Romeinen 10:9-13)
Voor degenen die in Jezus zijn, is er geen veroordeling meer.

"Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen die in Christus Jezus zijn…" (Romeinen 8:1)

Het vergeving vragen van je zonde staat niet eens genoemd als voorwaarde !
Het is niet vekeerd om vergeving te vragen natuurlijk, maar het is beter om verheugd te zijn over wat God allemaal heeft weggenomen van je dan in je zonde te blijven ronddraaien. Natuurlijk staat er dat mensen zich lieten dopen onder beleidenis van hun zonden maar daarmee is dat nog niet een voorwaarde geworden om wederomgeboren te worden.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor coby6 » 12 aug 2018 09:08

Veendam schreef:"Wij dan, gerechtvaardigd (er is voldaan aan het recht; God spreekt je vrij van schuld) uit het geloof, hebben vrede met God door onze Here Jezus Christus…" (Romeinen 5:1)
"Want indien u met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; want: al wie de naam van de Heer aanroept, zal behouden worden…" (Romeinen 10:9-13)
Voor degenen die in Jezus zijn, is er geen veroordeling meer.

"Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen die in Christus Jezus zijn…" (Romeinen 8:1)

Het vergeving vragen van je zonde staat niet eens genoemd als voorwaarde !
Het is niet vekeerd om vergeving te vragen natuurlijk, maar het is beter om verheugd te zijn over wat God allemaal heeft weggenomen van je dan in je zonde te blijven ronddraaien. Natuurlijk staat er dat mensen zich lieten dopen onder beleidenis van hun zonden maar daarmee is dat nog niet een voorwaarde geworden om wederomgeboren te worden.

Bekering is wel een voorwaarde.

Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders? En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen.
Handelingen 2:37‭-‬38 NBG51
https://bible.com/bible/328/act.2.37-38.NBG51

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Teus » 12 aug 2018 09:56

naamloos schreef:Wat een rare vraag! Je weet toch zelf wel wanneer en wat je gelooft.
Ok, er is verschil tussen voor waar aannemen en een hartelijk geloof.
Maar geloof wat uit je hart voortkomt kun je ook gewoon in je eigen hart terug vinden. (makkelijk zoeken, toch?)
En dan maakt het op zich helemaal niet uit 'wanneer' dat geloof ontstaan is.
Dus ik vind je vraag helemaal niet relevant eerlijk gezegd.


Je vindt mijn vraag raar en niet relevant maar antwoord geef je er eigenlijk niet op.
Ik ken mensen die zeggen dat ze geloven maar er mag niet over God gesproken worden.
Als je oprecht kind van God bent en daardoor Jezus lief hebt spreek je graag over Hen.

Overigens vind ik de vraag de laatste tijd steeds meer relevant worden.

Het komt van de Heilige Geest en dus na wedergeboorte. Het is ook een gigantische ommekeer in je leven.
Vertrouwen in voor- en tegenspoed dat het goed is wat God doet, ook al begrijpen we het vaak niet. Al ben je b.v. nog zo ziek en toch verblijdt bent en vertrouwen hebt in de Heere omdat Hij doet wat Hij denkt dat goed voor je is.
Iemand die geloofd gaat b.v. anders met een sterfgeval om dan iemand die niet geloofd.


Christelijk Geloven is vertrouwen, blindelings vertrouwen op alles wat God in de Bijbel beloofd heeft. Vertrouwen geeft een band, een relatie en een relatie geeft verlangen. Je ervaart Jezus als Middelpunt van je leven i.p.v. Het Middelpunt van belangstelling. Je kunt “gewoon” niet meer zonder Hem. Het geeft mij een verlangen Jezus te ontmoeten, liever vanavond dan morgen.

naamloos schreef:Lees wat Johannes ook zegt: "Ieder die gelooft dat ​Jezus​ de ​christus​ is, is uit God geboren."

Dit is jou verwijzing maar kun je ook uitleggen wat er bedoeld wordt?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 12 aug 2018 10:09

Teus schreef:Je vindt mijn vraag raar en niet relevant maar antwoord geef je er eigenlijk niet op.
Ik ken mensen die zeggen dat ze geloven maar er mag niet over God gesproken worden.
Als je oprecht kind van God bent en daardoor Jezus lief hebt spreek je graag over Hen.

Dus de apostel Petrus was geen oprecht kind van God en had Jezus niet lief?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Teus » 12 aug 2018 10:18

Yoshi schreef:Dus de apostel Petrus was geen oprecht kind van God en had Jezus niet lief?


Niemand heeft altijd het geloof, zelfs apostelen en discipelen niet.
Jezus noemde zijn discipelen "kleingelovig" of zelfs "een ongelovig volk"
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 12 aug 2018 10:22

Teus schreef:Niemand heeft altijd het geloof, zelfs apostelen en discipelen niet.
Jezus noemde zijn discipelen "kleingelovig" of zelfs "een ongelovig volk"

Juist, dus alle zoetsappige verhaaltjes over wedergeboorte kunnen we overboord kieperen. Dank je.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Teus » 12 aug 2018 10:42

Yoshi schreef:Juist, dus alle zoetsappige verhaaltjes over wedergeboorte kunnen we overboord kieperen. Dank je.

Sorry, maar je snapt er werkelijk geen ene bal van.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Teus » 12 aug 2018 10:44

Veendam schreef:Het vergeving vragen van je zonde staat niet eens genoemd als voorwaarde !
Het is niet vekeerd om vergeving te vragen natuurlijk, maar het is beter om verheugd te zijn over wat God allemaal heeft weggenomen van je dan in je zonde te blijven ronddraaien. Natuurlijk staat er dat mensen zich lieten dopen onder beleidenis van hun zonden maar daarmee is dat nog niet een voorwaarde geworden om wederomgeboren te worden.


Best gevaarlijk wat je hier omschrijft Veendam, Gods Woord zegt op andere plaatsen meer.
Het stimuleert mensen dat Gods Genade niet meer nodig is. Gods Genade komt steeds meer op de achtergrond want waar hoor je nog preken over de Genade van God? We hebben een nieuwe Bijbelvertaling, de bijbel in gewone taal, waar het woord niet eens meer in voor komt.

1 Joh 1:9
Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Ps 32:5
Mijn zonde maakte ik U bekend, mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zei: Ik zal mijn overtredingen belijden voor de HEERE. En Ú vergaf mijn ongerechtigheid, mijn zonde.

Spr. 28:13
Wie zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn, maar wie ze belijdt en nalaat, zal barmhartigheid verkrijgen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Yoshi

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Yoshi » 12 aug 2018 12:04

Teus schreef:Sorry, maar je snapt er werkelijk geen ene bal van.

Dat leg ik dan geheel bij jou neer.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten