Wedergeboorte

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 23 aug 2018 11:58

Ksnap nog steeds niet wat je allemaal bedoelt, Veendam op 22 aug 2018 22:34.

Jezus waarschuwt ons in de gelijkenis van het zaad o.a. dat je het Woord terstond met vreugde kan ontvangen, maar dat het maar voor een tijd is.
Als vervolgingen of verleidingen van rijkdom komen wordt het Woord verstikt en valt men af.

Jij wordt er erg onrustig van als ik dit aanhaal, maar ik citeer gewoon de woorden van Jezus.

Wedergeboren worden is een werk van God.
Net zo min als dat je jezelf in het natuurlijke geboren kan laten worden kun je dat in het geestelijke ook niet zelf.
Ik heb daar totaal geen problemen mee.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 23 aug 2018 12:30

Johan100 schreef:Ksnap nog steeds niet wat je allemaal bedoelt, Veendam op 22 aug 2018 22:34.

Jezus waarschuwt ons in de gelijkenis van het zaad o.a. dat je het Woord terstond met vreugde kan ontvangen, maar dat het maar voor een tijd is.
Als vervolgingen of verleidingen van rijkdom komen wordt het Woord verstikt en valt men af.

Jij wordt er erg onrustig van als ik dit aanhaal, maar ik citeer gewoon de woorden van Jezus.

Wedergeboren worden is een werk van God.
Net zo min als dat je jezelf in het natuurlijke geboren kan laten worden kun je dat in het geestelijke ook niet zelf.
Ik heb daar totaal geen problemen mee.


Jij zegt dat je dus niet ZOMAAR JEZUS MOET AANNEMEN, omdat je dan valt in die groep die weer af gaat vallen.
Dat is omdat JIJ ZELF toevoegd aan wat geschreven staat. Jij hebt het er namelijk over dat dit de mensen zijn die Jezus ZOMAAR AANNEMEN !
Dat staat dus niet in de Bijbel. Je kan dan nu wel citeren wat Jezus zei, maar dat deed je toen niet. Dat waren de woorden van Johan welke deels de woorden van Jezus bevatten. Knip de delen van Johan er maar uit als je wilt citeren.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor krid » 23 aug 2018 19:31

Het verbaast me dat het begrip "wedergeboorte" zoveel discussie oplevert! Je zou toch denken dat het een heel eenvoudig iets is? Jezus aanvaarden als God, Hem accepteren als persoonlijke Verlosser is de feitelijke wedergeboorte. Misschien is de vraag wat het gevolg is van de wedergeboorte interessant?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 23 aug 2018 20:47

krid schreef:Het verbaast me dat het begrip "wedergeboorte" zoveel discussie oplevert! Je zou toch denken dat het een heel eenvoudig iets is? Jezus aanvaarden als God, Hem accepteren als persoonlijke Verlosser is de feitelijke wedergeboorte. Misschien is de vraag wat het gevolg is van de wedergeboorte interessant?


Dan heb je simpel gezien twee meningen, namelijk dat God alles maar moet doen en alles in allen werkt, dus dat jij maar achterover kunt hangen zonden in aktie te komen en de andere mening is dat de wedergeboren mens alles moet doen.

O ja, je hebt ook nog de mening dat het beiden waar is. (maar dan neigt het vaak ook weer 1 van beide kanten op)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor benefietdiner » 24 aug 2018 08:53

Veendam schreef:Dan heb je simpel gezien twee meningen, namelijk dat God alles maar moet doen en alles in allen werkt, dus dat jij maar achterover kunt hangen zonden in aktie te komen en de andere mening is dat de wedergeboren mens alles moet doen.

O ja, je hebt ook nog de mening dat het beiden waar is. (maar dan neigt het vaak ook weer 1 van beide kanten op)

Inderdaad het zijn de twee kanten van de zelfde medaille.
In de geschiedenissen blijkt duidelijk dat mensen téveel naar één kant gaan over hellen en ja dan slaat de boot om hé.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 24 aug 2018 09:48

benefietdiner schreef:Inderdaad het zijn de twee kanten van de zelfde medaille.
In de geschiedenissen blijkt duidelijk dat mensen téveel naar één kant gaan over hellen en ja dan slaat de boot om hé.


Wanneer we nu gewoon aannemen dat het zo is wat geschreven staat dan zijn we over de meeste zaken het al eens.
Wanneer God zegt dat de gelovigen iets moeten doen dan moeten wij dat doen, en wanneer God zegt dat Hij het nog gaat doen dan gaat Hij dat dus nog doen, maar als Gods Woord zegt dat God het al gedaan heeft dan nemen we dat ook aan als de waarheid en stoppen om God te vragen of Hij dat wil doen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 24 aug 2018 12:19

Veendam schreef:Jij zegt dat je dus niet ZOMAAR JEZUS MOET AANNEMEN, omdat je dan valt in die groep die weer af gaat vallen.
Je begrijpt me niet goed. Je focust je teveel op dat woordje ZOMAAR. Tis maar net wat je ermee bedoelt en wat ik ermee bedoel. Ik zeg niet dat je automatisch afvalt als je Jezus 'zomaar' aanneemt, het was alleen mijn bedoeling erop te wijzen dat als je Jezus lichtvaardig aanneemt het goed is te beseffen dat Jezus er ook voor waarschuwt dat je geloof wortel moet hebben en je moet afvragen wat dat inhoudt, opdat je niet overkomt waar Jezus voor waarschuwt. Er staan allerlei waarschuwingen in de Bijbel zoals het overrekenen van de kosten voordat we gaan bouwen, opdat we niet uitgelachen worden en mensen zeggen, hij/zij is begonnen te bouwen maar heeft niet kunnen voleinden. Wedergekeerd tot zijn uitbraaksel. Ik zeg niet dat iedereen dat overkomt en maak er geen leerstelling van, zoals jij beweerde, maar mijn bedoeling is alleen Jezus woorden te herhalen als waarschuwing, zodat mensen dat juist NIET overkomt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 24 aug 2018 12:36

krid schreef:Het verbaast me dat het begrip "wedergeboorte" zoveel discussie oplevert! Je zou toch denken dat het een heel eenvoudig iets is? Jezus aanvaarden als God, Hem accepteren als persoonlijke Verlosser is de feitelijke wedergeboorte. Misschien is de vraag wat het gevolg is van de wedergeboorte interessant?


Veendam schreef:Dan heb je simpel gezien twee meningen, namelijk dat God alles maar moet doen en alles in allen werkt, dus dat jij maar achterover kunt hangen zonden in aktie te komen en de andere mening is dat de wedergeboren mens alles moet doen.

O ja, je hebt ook nog de mening dat het beiden waar is. (maar dan neigt het vaak ook weer 1 van beide kanten op)

Beide standpunten die Veendam beschrijft hang ik niet aan. Ik vind dat veel te zwart-wit uitgedrukt. We moeten eerst gezamenlijk een goed begrip hebben van wedergeboorte, daar zijn we het ook nog niet over eens geloof ik. Voor mij is het een nieuwe geestelijke geboorte die God éénzijdig in mensen werkt van boven vandaan. God komt met Zijn Geest in je hart en maakt alles nieuw, je wordt een nieuw schepsel.
Maar voordat dat gebeurt roept Jezus ons toe dat tenzij iemand wedergeboren wordt hij het koninkrijk van God niet kan zien.
Kunnen we daar op een bepaalde manier dan gehoor aan geven of invloed op uitoefenen dat we wedergeboren worden?
Ik denk dat die vraag veel interessanter is?
Er gaat iets aan wedergeboorte vooraf.
Jezus houdt ons niet om te pesten iets voor waar we vervolgens zelf NIETS mee kunnen. Dat geloof ik niet, want Jezus wil dat niemand verloren gaat. Wat is dus de verantwoordelijkheid van de mens en hoe moeten we daarop reageren?

Ook een interessante vraag is misschien wat Paulus in Efeze 2:8 bedoelt met die gave Gods.
Is dat behouden worden of tot geloof komen of beide?

8 Want uit genade bent u behouden (zijt gij zalig geworden) door het geloof - en dat niet uit u, het is de gave van God 9 niet uit de werken, opdat niemand zou roemen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 24 aug 2018 13:03

Johan100 schreef:Beide standpunten die Veendam beschrijft hang ik niet aan. Ik vind dat veel te zwart-wit uitgedrukt. We moeten eerst gezamenlijk een goed begrip hebben van wedergeboorte, daar zijn we het ook nog niet over eens geloof ik. Voor mij is het een nieuwe geestelijke geboorte die God éénzijdig in mensen werkt van boven vandaan. God komt met Zijn Geest in je hart en maakt alles nieuw, je wordt een nieuw schepsel.
Maar voordat dat gebeurt roept Jezus ons toe dat tenzij iemand wedergeboren wordt hij het koninkrijk van God niet kan zien.
Kunnen we daar op een bepaalde manier dan gehoor aan geven of invloed op uitoefenen dat we wedergeboren worden?
Ik denk dat die vraag veel interessanter is?
Er gaat iets aan wedergeboorte vooraf.
Jezus houdt ons niet om te pesten iets voor waar we vervolgens zelf NIETS mee kunnen. Dat geloof ik niet, want Jezus wil dat niemand verloren gaat. Wat is dus de verantwoordelijkheid van de mens en hoe moeten we daarop reageren?

Ook een interessante vraag is misschien wat Paulus in Efeze 2:8 bedoelt met die gave Gods.
Is dat behouden worden of tot geloof komen of beide?

8 Want uit genade bent u behouden (zijt gij zalig geworden) door het geloof - en dat niet uit u, het is de gave van God 9 niet uit de werken, opdat niemand zou roemen.


Johan je slaat nu echt de plank helemaal mis.
De vraag werd net gesteld wat de GEVOLGEN van wedergeboorte zouden zijn !!
Dus je bent nu wedergeboren en wat nu !

Dan heb je twee kanten van extremen, maar ook de weg er tussen in, de stabiele manier van leven.
Wanneer iemand wederomgeboren is dan is het niet nodig dat hij eerst een diep goed begrip moet krijgen van wat er IS GEBEURT.

Aangezien de vraag gesteld werd wat de gevolgen zouden zijn blijkt daaruit dat die vraagsteller het daar graag over wil hebben maar jij wil dat dus nog niet.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Veendam » 24 aug 2018 13:05

Johan100 schreef:Je begrijpt me niet goed. Je focust je teveel op dat woordje ZOMAAR. Tis maar net wat je ermee bedoelt en wat ik ermee bedoel. Ik zeg niet dat je automatisch afvalt als je Jezus 'zomaar' aanneemt, het was alleen mijn bedoeling erop te wijzen dat als je Jezus lichtvaardig aanneemt het goed is te beseffen dat Jezus er ook voor waarschuwt dat je geloof wortel moet hebben en je moet afvragen wat dat inhoudt, opdat je niet overkomt waar Jezus voor waarschuwt. Er staan allerlei waarschuwingen in de Bijbel zoals het overrekenen van de kosten voordat we gaan bouwen, opdat we niet uitgelachen worden en mensen zeggen, hij/zij is begonnen te bouwen maar heeft niet kunnen voleinden. Wedergekeerd tot zijn uitbraaksel. Ik zeg niet dat iedereen dat overkomt en maak er geen leerstelling van, zoals jij beweerde, maar mijn bedoeling is alleen Jezus woorden te herhalen als waarschuwing, zodat mensen dat juist NIET overkomt.


Ik denk niet dat mensen die Jezus aannemen en Hem van harte liefhebben deze waarschuwingen nodig hebben.
Aan de andere kant hebben mensen die Jezus niet liefhebben die waarschuwing ook niet nodig, ze luisteren er toch niet naar.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 24 aug 2018 13:10

Veendam schreef:Johan je slaat nu echt de plank helemaal mis.
(...)

Als ik volgens jou iets gezegd heb wat niet klopt ga daar dan op in i.p.v. loze kreten te uiten.
Of vind je het vervelend dat ik zeg dat we volgens mij beter kunnen kijken wat er aan wedergeboorte voorafgaat?
Van mij mogen jullie het erover hebben wat erna plaatsvindt, maar het lijkt me handig om eerst een goed begrip van wedergeboorte te krijgen en wat er aan vooraf gaat. Als het we het daarover eens zijn kunnen we kijken wat er daarna plaats vindt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 24 aug 2018 13:12

Veendam schreef:Ik denk niet dat mensen die Jezus aannemen en Hem van harte liefhebben deze waarschuwingen nodig hebben.
Aan de andere kant hebben mensen die Jezus niet liefhebben die waarschuwing ook niet nodig, ze luisteren er toch niet naar.

Uit de Bijbel knippen dus maar, Jezus woorden in de wind slaan, ze staan er voor niets.
Maar wat jij denkt vind ik niet zo belangrijk, ik spreek gewoon de woorden van Jezus na en dat vind ik belangrijk.
Jij knipt uit Gods Woord wat je niet belangrijk vind. Ik neem daar ver afstand van.
En als je toch niet wilt luisteren, scheiden onze wegen zich.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 24 aug 2018 13:29

Beste Krid, even een stapje terug als je het niet erg vindt.

Beide standpunten die Veendam beschrijft 23 aug 2018 20:47 hang ik niet aan. Ik vind dat veel te zwart-wit uitgedrukt. We moeten eerst gezamenlijk een goed begrip hebben van wedergeboorte, daar zijn we het ook nog niet over eens geloof ik. Voor mij is het een nieuwe geestelijke geboorte die God éénzijdig in mensen werkt van boven vandaan. God komt met Zijn Geest in je hart en maakt alles nieuw, je wordt een nieuw schepsel.
Maar voordat dat gebeurt roept Jezus ons toe dat tenzij iemand wedergeboren wordt hij het koninkrijk van God niet kan zien.
Kunnen we daar op een bepaalde manier dan gehoor aan geven of invloed op uitoefenen dat we wedergeboren worden?
Ik denk dat die vraag veel interessanter is?
Er gaat iets aan wedergeboorte vooraf.
Jezus houdt ons niet om te pesten iets voor waar we vervolgens zelf NIETS mee kunnen. Dat geloof ik niet, want Jezus wil dat niemand verloren gaat. Wat is dus de verantwoordelijkheid van de mens en hoe moeten we daarop reageren?

Ook een interessante vraag is misschien wat Paulus in Efeze 2:8 bedoelt met die gave Gods.
Is dat behouden worden of tot geloof komen of beide?

8 Want uit genade bent u behouden (zijt gij zalig geworden) door het geloof - en dat niet uit u, het is de gave van God 9 niet uit de werken, opdat niemand zou roemen.

Krid, wat vind jij? Wil je het hier over hebben/er op ingaan?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor krid » 24 aug 2018 15:32

Johan100 schreef:Beste Krid, even een stapje terug als je het niet erg vindt.

Beide standpunten die Veendam beschrijft 23 aug 2018 20:47 hang ik niet aan. Ik vind dat veel te zwart-wit uitgedrukt. We moeten eerst gezamenlijk een goed begrip hebben van wedergeboorte, daar zijn we het ook nog niet over eens geloof ik. Voor mij is het een nieuwe geestelijke geboorte die God éénzijdig in mensen werkt van boven vandaan. God komt met Zijn Geest in je hart en maakt alles nieuw, je wordt een nieuw schepsel.
Maar voordat dat gebeurt roept Jezus ons toe dat tenzij iemand wedergeboren wordt hij het koninkrijk van God niet kan zien.
Kunnen we daar op een bepaalde manier dan gehoor aan geven of invloed op uitoefenen dat we wedergeboren worden?
Ik denk dat die vraag veel interessanter is?
Er gaat iets aan wedergeboorte vooraf.
Jezus houdt ons niet om te pesten iets voor waar we vervolgens zelf NIETS mee kunnen. Dat geloof ik niet, want Jezus wil dat niemand verloren gaat. Wat is dus de verantwoordelijkheid van de mens en hoe moeten we daarop reageren?

Ook een interessante vraag is misschien wat Paulus in Efeze 2:8 bedoelt met die gave Gods.
Is dat behouden worden of tot geloof komen of beide?

8 Want uit genade bent u behouden (zijt gij zalig geworden) door het geloof - en dat niet uit u, het is de gave van God 9 niet uit de werken, opdat niemand zou roemen.

Krid, wat vind jij? Wil je het hier over hebben/er op ingaan?


Tja, als je door en door redeneert, kom je vroeg of laat uit op de leer der uitverkiezing, naar mijn mening een gevaarlijke dwaling. Je wilt een stap terug, dat mag, en ik ga even mee. Misschien ga ik nog een stapje terug, naar Abraham. De Heilige Geest was nog niet uitgestort. Ook waren er geen wetten. Toch was Abraham rechtvaardig! Waarom? Uit geloof! En, wellicht ligt daar de sleutel! Enige dat wij "moeten" doen is geloven. Niet in de zin zoals de duivelen dat doen, maar, zoals Abraham dat deed; geloven in en vertrouwen op God. Dat is alles. We hebben nu een beter verbond (genade!), en, wat is dan het automatische gevolg van dit geloven en vertrouwen? De wedergeboorte! En, inderdaad, na de wedergeboorte zijn we een nieuwe schepping. Ofwel: Jezus Christus als God en Verlosser aanvaarden, betekent direct de inwoning van de Heilige Geest, ofwel, de wedergeboorte, ofwel een nieuwe schepping. Ik denk dat er niks ingewikkelds aan is.

Overigens geloof ik zeker dat na de wedergeboorte ons enige "werk" eruit bestaat Zijn Rust in te gaan. Dat betekent dat we "moeten" toestaan dat God in ons werkt. Op die manier zal de wedergeboren mens vrucht (de vrucht van de Heilige Geest) gaan dragen, niet door "eigen" inspanningen, maar door Hem. Hoe "moeten" we hieraan "werken"? Simpel, door ons te voeden: zoek een Bijbelgetrouwe kerk, lees de Bijbel.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Berichtdoor Johan100 » 24 aug 2018 15:38

Dankje, Krid.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 11 gasten